Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-3.4510.59.2017.2.AL
z 28 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2017 r. (data wpływu 8 lutego 2017 r.), uzupełnionym 14 marca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku otrzymanej w drodze darowizny działki przeznaczonej na cele gospodarki mieszkaniowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z podatku otrzymanej w drodze darowizny działki przeznaczonej na cele gospodarki mieszkaniowej. Powyższy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 lutego 2017 r., znak: 2461-IBPB-1-3.4510.59.2017.1.AL, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych we wniosku, co nastąpiło 14 marca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 15 września 2016 r. przed notariuszem w kancelarii notarialnej stawili się członkowie Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej (Wnioskodawcy) oraz przedstawiciele Spółki X.

W kancelarii stawiły się również osoby reprezentujące Wspólnotę Mieszkaniową Y i Z.

W podpisanym w tym dniu akcie notarialnym pełnomocnicy dewelopera działający w imieniu i na rzecz dewelopera oświadczyli, że darują Wspólnocie Mieszkaniowej przysługującą Spółce X nieruchomość a członkowie Zarządu oświadczyli, że darowiznę tę przyjęli na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej.

W uzupełnieniu wniosku z 7 marca 2017 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że działka ta jest niezbędna do niczym nieskrępowanego korzystania z części wspólnej nieruchomości przez współwłaścicieli będących jednocześnie płatnikami podatku od nieruchomości a dodatkowo wjazdu i wyjazdu z części wspólnej nieruchomości, jakimi są garaże podziemne duże i mały oraz dojazd i dojście do miejsca segregacji odpadów bytowych i innych - gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Właściciele tej nieruchomości są zobowiązani do zorganizowania własnym staraniem i na własny koszt ruchu drogowego i pieszego stosownie do przepisów prawa obowiązującego wszystkich obywateli w postaci rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. Nr 170, poz. 1393 ze zm.), rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r., w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181 ze zm.), a także rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz.U. Nr 177, poz. 1729 ze zm.).

Pozbawienie prawa współwłaścicieli do korzystania ze zwolnienia od zapłaty podatku związanego z przedmiotową darowizną działki byłoby sprzeczne z zasadami równości obywateli wobec prawa, gdyż „z marszu” żąda się od nich ponoszenia nakładów na zorganizowanie na swojej nieruchomości ruchu drogowego i pieszego, ale i ponoszenia kosztów eksploatacji.

Do dnia darowizny posiadaczem samoistnym działki była osoba prawna, realizująca etapami przedsięwzięcie inwestycyjno-mieszkaniowe w formie zorganizowanego osiedla mieszkaniowego, w oparciu o uzyskane prawem przewidziane pozwolenia budowlane, przez co działka ta w wyniku realizacji poszczególnych etapów z charakteru prywatnej własności stawała się działką publiczną i do dnia dzisiejszego, po zmianie właściciela, oprócz tego, że weszła w skład majątku Wspólnoty Mieszkaniowej, którą zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o Własności Lokali (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1892), stanowi ogół właścicieli lokali, nie utraciła charakteru publicznego (droga i chodnik), i w świetle przyjętych rozwiązań urbanistycznych nie ma możliwości pozbawienia jej charakteru publicznego, przez co wniosek o zwolnienie z opodatkowania ma charakter nadrzędny.

Ponadto, przez działkę tą przebiega jedyna droga dojazdowa do 8 budynków wielorodzinnych i rejonu zamieszkałego przez około 2500 mieszkańców i co bardzo ważne, jest to jedyna droga dojazdowa do jednego z największych w szpitali, w którym mieszczą się 24 oddziały, 25 poradni i 5 pracowni. Jest to również jedyna droga dojazdowa wszelkich służb ratowniczych i pożarniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy rację ma Wspólnota Mieszkaniowa uważając, że darowizna działki, o której mowa w stanie faktycznym, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”).

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna o której mowa w stanie faktycznym podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, albowiem działka ta jest niezbędna do niczym nieskrępowanego korzystania z części wspólnej nieruchomości przez współwłaścicieli będących jednocześnie płatnikami podatku od nieruchomości, a dodatkowo do wjazdu i wyjazdu z części wspólnej nieruchomości, jakimi są garaże podziemne duże i mały oraz dojazd i dojście do miejsca segregacji odpadów bytowych i innych - gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Współwłaściciele mają prawo do tego, aby swobodnie z tej części nieruchomości korzystać; tym bardziej, że jako współwłaściciele tej nieruchomości są zobowiązani do zorganizowania własnym staraniem i na własny koszt ruchu drogowego i pieszego, stosownie do przepisów prawa obowiązującego wszystkich obywateli w postaci rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych w sprawie znaków i sygnałów drogowych, rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, a także Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem.

Pozbawienie prawa współwłaścicieli do korzystania ze zwolnienia od zapłaty podatku związanego z przedmiotową darowizną działki byłoby sprzeczne z zasadami równości obywateli wobec prawa, gdyż „z marszu” żąda się od nich ponoszenia nakładów na zorganizowanie na swojej nieruchomości ruchu drogowego i pieszego, ale i ponoszenia kosztów eksploatacji.

Do dnia darowizny posiadaczem samoistnym działki była osoba prawna realizująca etapami przedsięwzięcie inwestycyjno-mieszkaniowe w formie zorganizowanego osiedla mieszkaniowego w oparciu o uzyskane prawem przewidziane pozwolenia budowlane, przez co działka ta, w wyniku realizacji poszczególnych etapów z charakteru prywatnej własności stawała się działką publiczną i do dnia dzisiejszego, po zmianie właściciela, oprócz tego, że weszła w skład majątku Wspólnoty Mieszkaniowej, którą zgodnie z ustawą o własności lokali, stanów ogół właścicieli lokali, nie utraciła charakteru publicznego (droga i chodnik), i w świetle przyjętych rozwiązań urbanistycznych nie ma możliwości pozbawienia jej charakterem publicznego, przez co wniosek o zwolnienie z opodatkowania ma charakter nadrzędny.

Ponadto, przez działkę tą przebiega jedyna droga dojazdowa do 8 budynków wielorodzinnych i rejonu zamieszkałego przez około 2500 mieszkańców i co bardzo ważne, jest to jedyna draga dojazdowa do jednego z największych szpitali, w którym mieszczą się 24 oddziały, 25 poradni i 5 pracowni. Jest to również jedyna droga dojazdowa wszelkich służb ratowniczych i pożarniczych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy darowizna w postaci działki, o której mowa wyżej, powinna korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, gdyż dochód ten został uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a także jest przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów i co najważniejsze, jest w tym stanie rzeczy wyżej opisanym obciążona służebnością publiczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 updop, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Postanowienia przepisów updop, nie określają definicji przychodów. Przychodem są wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie, a w niektórych przypadkach jedynie sam fakt, że są należne, powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. Przykładowy wykaz zdarzeń uznanych przez ustawodawcę za przychody tej ustawy został wymieniony w art. 12 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop, przychodem jest między innymi wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe, w rozumieniu ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a także spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

W myśl art. 12 ust. 5 updop, wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Umowę darowizny regulują przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 459, dalej „KC”). I tak - stosownie do art. 888 § 1 KC, przez umowę darowizny rozumie się umowę mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Przysporzenie w drodze darowizny może przybrać postać pieniędzy, określonych rzeczy należących do darczyńcy lub innych przysługujących mu praw majątkowych.

W świetle przytoczonych regulacji kodeksu cywilnego, podstawowym elementem przedmiotowo istotnym umowy darowizny jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości, przy czym to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być, np. korzyścią osobistą. Jedynym celem jaki leży u podstaw darowizny jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli określony podmiot dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian, w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10,11 i art. 24e, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Przepisy updop, nie zawierają definicji „gospodarki” i „zasobów mieszkaniowych”, zatem należy w tym zakresie zastosować wykładnię językową.

Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Pojęcie „mieszkanie” jest natomiast równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc, przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia „gospodarka” oraz pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, składają się wpływy z opłat (zaliczek) pobieranych od właścicieli oraz pokrywane z nich koszty. Uwzględniając charakter opłat (zaliczek) oraz pokrywanych z nich kosztów uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez pojęcie „zasoby mieszkaniowe” należy natomiast rozumieć:

  • budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),
  • grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne (lub inne urządzenia zapewniające ich funkcjonowanie).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka X, realizująca przedsięwzięcie inwestycyjno – mieszkaniowe, postanowiła przekazać Wspólnocie Mieszkaniowej w formie darowizny działkę, która jest niezbędna do korzystania z części wspólnej nieruchomości przez współwłaścicieli, a dodatkowo z wjazdu i wyjazdu z części wspólnej nieruchomości, jakimi są garaże podziemne duże i mały oraz dojazd i dojście do miejsca segregacji odpadów bytowych i innych.

Reasumując, należy stwierdzić, że otrzymana przez Wspólnotę od Spółki darowizna działki stanowi dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Uzyskany dochód z tego tytułu, przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych z wyłączeniem działalności gospodarczej innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj