Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPP1-2.4512.37.2017.2.JO
z 11 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 1 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2017 r. (data wpływu 13 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in.:

  • w zakresie stawki podatku na usługę samego wynajmu rusztowań oraz ustalenia podwykonawcy dla świadczonych usług – jest prawidłowe;
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w ww. zakresach. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 marca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma A. Sp. z o.o. wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług wynajmu rusztowań wraz z ich transportem na wyznaczone miejsce oraz z montażami i demontażem. Wynajem rusztowań jest też czasami dokonywany bez usługi montażu i demontażu.

Usługi te polegają na tym, że na zlecenie kontrahenta (czasami jest on wykonawcą działającym na zlecenie inwestora, a czasami jest inwestorem lub firmą zamawiającą usługi na własne potrzeby) firma dostarcza oraz montuje rusztowania elewacyjne we wskazanym przez kontrahenta miejscu. W przeważającej liczbie zleceń zamontowane rusztowania służą do wykonywania prac na elewacji budynków. Po zakończeniu prac na jednej ścianie, najczęściej rusztowania są demontowane i ponownie ustawiane na kolejnej ścianie budynku. Następnie czynności te powtarza się aż do zakończenia prac na całym budynku. Wnioskodawca demontuje rusztowania i odbiera je oraz przewozi do siedziby firmy lub na miejsce realizacji kolejnego zlecenia.

W związku z wykonywaniem tego rodzaju usług Podatnik ponosi istotne ryzyko gospodarcze związane z poprawnością zamontowania rusztowań i ewentualnym błędem w ich montażu, co może być tragiczne w skutkach dla osób wykonujących prace na dużych wysokościach.

Dodatkowo, Podatnik zajmuje się także sporadycznie samą dzierżawą rusztowań. Dotyczy to przeważnie rusztowań wieżowych. Usługa polega na tym, że kontrahent odbiera określoną liczbę różnych elementów rusztowań z siedziby firmy, a następnie przez określoną liczbę dni użytkuje te rusztowania do celów wykonywania różnych prac na dużych wysokościach (również w przeważającej mierze rusztowania wynajmowane są do wykonywania drobnych prac na elewacji budynków). W przypadku tego rodzaju usług Podatnik nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za prawidłowość zamontowania rusztowań i bezpieczeństwo osób wykonujących pracę na dużych wysokościach.

Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego z prośbą o pomoc w zaliczeniu wykonywanych usług do odpowiedniego grupowania statystycznego. Urząd Statystyczny uznał, że usługi te mieszczą się w grupowaniach:

  • wynajem rusztowań wraz z ich transportem (bez usługi montażu i demontażu) PKWiU 77.32.10.0 „Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi”;
  • wynajem rusztowań i ich transport na wyznaczone miejsce (wraz z montażem i demontażem) PKWiU 43.99.20.0 „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań”.


W piśmie z dnia 9 marca 2017 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. jest czynnym podatnikiem podatku VAT,
  2. świadczy usługi dla czynnych podatników podatku VAT.

Umowy zawierane z kontrahentami wyglądają następująco:

UMOWA NAJMU/2017

Zawarta w dniu ……………. w ……………… pomiędzy:

(…) Sp. z o.o. z/s ul. (…), wpisaną do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS (…), REGON (…), NIP (…)

reprezentowaną przez …………………………

zwaną w dalszej części „Wynajmującym”

a

…………………. z/s w …………………….. NIP ……………..,

reprezentowaną/-ym przez ……………………….

zwaną/-ym w dalszej części umowy „Najemcą”,

łącznie zwanymi w dalszej części umowy „Stroną” lub „Stronami”,

o następującej treści:

§ 1

PRZEDMIOT UMOWY

  1. Przedmiotem niniejszej umowy jest oddanie do użytkowania – poprzez wynajem

– odpowiednich ilości sprzętu i konstrukcji znajdujących się w ofercie Wynajmującego, zwanych dalej Przedmiotem najmu, wyłącznie do użytkowania w ilości określonej według załącznika nr 1 do umowy – odpowiedniej „specyfikacji przekazania elementów” na czas oraz na zasadach określonych w niniejszej umowie.

  1. Wyłącznym miejscem użytkowania Przedmiotu najmu jest
  2. Na żądanie Najemcy Wynajmujący zobowiązuje się do wykonania odpłatnie odrębnych usług w zakresie montażu, przebudowy i zestawiania, demontażu oraz transportu Przedmiotu najmu.

WYNAGRODZENIE

  1. Z tytułu świadczeń wykonanych na podstawie niniejszej umowy Najemca zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia za każdą z czynności wykonanych przez Wynajmującego odrębnie z każdego tytułu. Wysokość wynagrodzenia zależy od czynności wykonywanych na podstawie niniejszej umowy.
  2. Wynagrodzenie z tytułu wynajmu Przedmiotu umowy oraz pozostałych usług będzie rozliczane odrębnie.
  3. Strony ustalają następujące ceny odrębnie za każdą z wykonanych usług.

Z umów zawieranych z kontrahentami jednoznacznie wynika, że podstawową usługą jest wynajem rusztowań – usługa sklasyfikowana w PKWiU 77.32.10.0. Z umowy przytoczonej powyżej również wynika, że w tej samej umowie zawarta jest możliwość wykonania odrębnych usług jak: montaż, demontaż czy transport rusztowań. Umowy zawierane są z kontrahentami (tylko czynnymi podatnikami podatku VAT) na różne okresy. Z reguły jest tak, że pierwsza faktura obejmuje montaż, demontaż, transport rusztowań. Od momentu przekazania do użytkowania rusztowań jest liczony okres najmu. Faktura dotycząca wynajmu jest wystawiana raz w miesiącu. Po zakończeniu wynajmu rusztowanie jest przez Wnioskodawcę demontowane i przywożone do magazynu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca świadczy usługi zarówno na rzecz Inwestora, jak i wykonawcy działającego na rzecz Inwestora.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1, nr 3, nr 4 i nr 5).

  1. Czy usługa montażu i demontażu w tym przypadku jest usługą podstawową czy też usługą pomocniczą w stosunku do usługi najmu?
  2. Jak obciążać kontrahentów (podwykonawców) przy świadczeniu usługi najmu z montażem i transportem? Stosować „odwrotne obciążenie” do całości usługi, czy tylko do usługi montażu i demontażu, a do usługi najmu wraz z transportem stosować stawkę 23%?
  3. Jaką stosować stawkę VAT przy samym wynajmie rusztowań?
  4. Kiedy usługodawca świadczy usługę jako podwykonawca?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Usługa składająca się z wynajmu jest usługą podstawową. Montaż i demontaż rusztowania oraz transport jest usługą pomocniczą. Najważniejszą rzeczą dla Zleceniobiorcy jest wynajem rusztowań elewacyjnych. Taki wynajem nie może się odbyć bez usługi montażu, którą świadczy również firma wynajmująca rusztowanie. Często jest tak, że rusztowanie jest montowane, a następnie przez kilka miesięcy trwa tylko sam wynajem tego postawionego rusztowania.
  2. Usługa polegająca najpierw na montażu i transporcie na wyznaczone miejsce jest objęta „odwrotnym obciążeniem” (PKWiU 43.99.20.0), gdyż ten PKWiU jest ujęty w załączniku Nr 14. Faktura obejmująca najem rusztowania powinna być wystawiana ze stawką 23% (PKWiU 77.32.10.0).
  3. Przy samym wynajmie rusztowań stawka VAT powinna być 23%.
  4. Istotną sprawą jest również pojęcie podwykonawcy. Wnioskodawca świadczy usługi wykonawcom działającym na rzecz inwestora – i wtedy jest on podwykonawcą. Ma tutaj zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Taka informacja jest zawarta każdorazowo przy podpisywaniu umowy najmu z poszczególnymi kontrahentami. Czasami zdarza się też tak, że wynajem z montażem jest świadczony dla inwestora lub firmy zamawiającej usługi na własne potrzeby. Wtedy taka usługa jest opodatkowana stawką VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego m.in.:

  • w zakresie stawki podatku na usługę samego wynajmu rusztowań oraz ustalenia podwykonawcy dla świadczonych usług – jest prawidłowe;
  • w pozostałym zakresie – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy identyfikacji usług należy mieć na uwadze, że dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wytyczne metodologiczne do tej klasyfikacji.

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem świadczonych usług.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Jednocześnie należy zauważyć, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług wynajmu rusztowań wraz z ich transportem na wyznaczone miejsce oraz z montażami i demontażem. Wynajem rusztowań jest też czasami dokonywany bez usługi montażu i demontażu. Usługi te polegają na tym, że na zlecenie kontrahenta (czasami jest on wykonawcą działającym na zlecenie inwestora, a czasami jest inwestorem lub firmą zamawiającą usługi na własne potrzeby). Wnioskodawca sklasyfikował wykonywane przez siebie usługi, tj. wynajem rusztowań do PKWiU 77.32.10.0 – „Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi” oraz usługę montażu, demontażu wraz z transportem rusztowań do PKWiU 43.99.20.0 „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań”.

Z objaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie PKWiU 43.99.20.0 obejmuje:

  • roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań i platform roboczych,
  • wynajmowanie rusztowań i platform roboczych wraz z ich montowaniem i demontowaniem.

Natomiast grupowanie to nie obejmuje:

  • wynajmowania rusztowań bez ich montowania i demontowania, sklasyfikowanego w 77.32.10.0.


Z powyższego wynika, że grupowanie o symbolu PKWiU 43.99.20.0 – „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań” nie obejmuje usług mieszczących się pod symbolem PKWiU 77.32.10.0.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. mechanizmem odwrotnego obciążenia objęte zostały tylko konkretne usługi budowlane sklasyfikowane pod danym symbolem PKWiU.

Zatem w przedmiotowej sprawie dla prawidłowego opodatkowania wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności (zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, stawki podatku) istotna jest klasyfikacja usług będących przedmiotem transakcji, a nie kwestia badania złożoności świadczonych przez niego usług.

W związku z powyższym pytanie nr 1 stało się bezprzedmiotowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także kwestii opodatkowania usługi samego najmu rusztowań.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zauważyć, że dla niektórych czynności ustawodawca przewiduje obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. Jednak będąca przedmiotem niniejszej sprawy sama usługa najmu rusztowań, którą Wnioskodawca sklasyfikował do PKWiU 77.32.10.0 „Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi” nie została wskazana przez ustawodawcę ani w ustawie ani w przepisach wykonawczych do niej, do grup usług, które są zwolnione z podatku lub co do których można zastosować obniżoną stawkę podatku VAT.

Zatem, usługa wynajmu rusztowań zaklasyfikowana do PKWiU 77.31.10.0 podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. w wysokości 23%.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do świadczonych usług montażu, demontażu wraz z transportem rusztowań zastosowanie znajdzie mechanizm odwrotnego obciążenia oraz ustalenia podwykonawcy dla świadczonych usług.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku – ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi montażu i demontażu wraz z transportem rusztowań sklasyfikowane do PKWiU 43.99.20.0 „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań”. Usługi te polegają na tym, że na zlecenie kontrahenta (czasami jest on wykonawcą działającym na zlecenie inwestora, a czasami jest inwestorem lub firmą zamawiającą usługi na własne potrzeby) Wnioskodawca dostarcza oraz montuje rusztowania elewacyjne we wskazanym przez kontrahenta miejscu. Wnioskodawca wskazał również, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz świadczy powyższe usługi na rzecz czynnych podatników podatku VAT.

Biorąc pod uwagę wskazane wcześniej przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy” (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych pisemnych umów, a w przypadku ich braku – świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

Powyższe założenia prowadzą do następujących uogólnień:

  • nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi budowlane świadczone bezpośrednio na rzecz ww. inwestorów, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz inwestora, czyli zleceniodawcy usług (a nie wykonawcy);
  • podobnie jest z usługami budowlanymi świadczonymi na rzecz deweloperów budujących nieruchomości na sprzedaż, gdzie deweloper zleca wykonanie przedmiotowych usług np. generalnemu wykonawcy (który nie jest podwykonawcą, lecz wykonawcą).

Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez generalnego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

W przedmiotowej sprawie – jak wskazał Wnioskodawca – świadczy on usługi montażu i demontażu wraz z transportem rusztowań – sklasyfikowane do PKWiU 43.99.20.0, które to mieszczą się w załączniku nr 14 do ustawy, m.in. na rzecz Inwestora.

Wobec powyższego należy wskazać, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Inwestora nie znajdzie zastosowanie mechanizm odwróconego obciążenia, gdyż Wnioskodawca w tym schemacie występuje jako wykonawca (generalny wykonawca) a nie „podwykonawca” w stosunku do Inwestora. Tym samym, usługi te podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę, tj. Wnioskodawcę, natomiast Inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Zatem, Wnioskodawca świadcząc usługi budowlane sklasyfikowane do PKWiU 43.99.20.0 wymienione w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 42) bezpośrednio na rzecz Inwestora – nie występuje w roli „podwykonawcy”.

Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – świadczy on usługi montażu i demontażu wraz z transportem rusztowań – sklasyfikowane do PKWiU 43.99.20.0, które to mieszczą się w załączniku nr 14 do ustawy, również na rzecz wykonawcy działającego na rzecz Inwestora.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz wykonawcy działającego na rzecz Inwestora znajdzie zastosowanie mechanizm odwróconego obciążenia, gdyż Wnioskodawca w tym schemacie występuje w stosunku do wykonawcy jako „podwykonawca”. W świetle obowiązujących przepisów prawa oznacza to, że obowiązek rozliczenia podatku VAT od wykonanych przez Wnioskodawcę usług będzie w tej sytuacji ciążył na Wykonawcy.

Zatem, Wnioskodawca świadcząc usługi budowlane sklasyfikowane do PKWiU 43.99.20.0 wymienione w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 42) na rzecz wykonawcy działającego na rzecz Inwestora – występuje w roli „podwykonawcy”.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że jeżeli Wnioskodawca świadczy usługę, która mieści się w PKWiU 43.99.20.0 – „Roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań” to dla powyższej czynności nie powinien wyodrębniać usługi najmu i stosować do niej stawki podatku w wysokości 23%, ponieważ tak jak Wnioskodawca wskazał we wniosku została ona zaklasyfikowana w całości do jednego grupowania.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, wniosek w zakresie klasyfikacji dokonanych usług jako usługę budowlaną został rozpatrzony w odrębnym piśmie.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które zostały przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku Wnioskodawcy a nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Zatem, odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zmiany klasyfikacji statystycznej dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj