Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP3.4512.62.2017.2.EB
z 18 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016, poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniach 27 marca i 11 kwietnia 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży licytacyjnej nieruchomości dłużnika (Km …) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 27 marca i 11 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży licytacyjnej nieruchomości dłużnika (Km …).


We wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jako Komornik sądowy prowadzi Pan egzekucję przeciwko dłużnikowi Spółce z o.o., z nieruchomości położonej w okręgu Sądu Rejonowego. Jest to nieruchomość niezabudowana, sklasyfikowana w rejestrze gruntów jako nieruchomość rolna, złożona z gruntów rolnych w klasie R V, R VI, lasów, sadów, pastwisk trwałych i nieużytków. Dla nieruchomości tej prowadzona jest księga wieczysta. Z dokumentów księgi wieczystej wynika, że dłużna Spółka nabyła tę nieruchomości w 2001 r. i transakcja ta nie była objęta podatkiem VAT.


W 2006 r. uległ zmianie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu. Zgodnie z treścią uchwały Rady Miejskiej z dnia 16 czerwca 2006 r. na terenie przedmiotowej nieruchomości znajdują się tereny zieleni urządzonej, zabudowy mieszkalnej wielorodzinnej, usług rekreacyjno-sportowych i usług hotelowo-gastronomicznych. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego teren został podzielony na trzy kwartały:


  1. kwartał ZL – zieleń rekreacyjna, wypoczynkowo-parkowa o powierzchni 7.900 m2,
  2. kwartał MW – budynek mieszkalny wielorodzinny dla personelu hotelu, miejsca postojowe – powierzchnia 4.400 m2,
  3. kwartał US – obiekty sportowe przywodne (hangary, wiaty) budynek bosmanatu z zapleczem socjalnym, parkingi na łodzie, pomosty,
  4. kwartał U – budynek hotelowy, miejsca parkingowe, portiernia – o łącznej powierzchni 90.586 m2.


Nieruchomość składa się z jednej działki ewidencyjnej

Ponadto decyzją z maja 2005 r. Starosta zatwierdził projekt budowy na tej nieruchomości kompleksu szkolno-hotelowego. Do dnia dzisiejszego nieruchomość ta jednak nie została zabudowana i nie są prowadzone żadne prace budowlane. Decyzja Starosty nie porusza kwestii związanych z wydzielonymi na działce kwartałami i dotyczy działki o numerze 5/4.


W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania.


  1. Czy komornik sądowy jako płatnik (na podstawie art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług), powinien zbywając tę nieruchomość na licytacji sądowej pobrać podatek VAT,
  2. Czy stawka tego podatku powinna wynosić 23%, czy 8%, czy też podatek ten należy wyliczyć proporcjonalnie do powierzchni poszczególnych kwartałów?


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, przedmiotowa nieruchomość objęta jest podatkiem VAT 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, zwanej dalej „ustawą”), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pod pojęciem towaru – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. (…).


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż licytacyjna działki gruntu, o której mowa we wniosku będzie opodatkowana, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, 23% stawką podatku od towarów i usług. Skoro – jak wynika z treści wniosku – dla ww. działki gruntu w 2005 r. wydano decyzję dotyczącą budowy kompleksu szkolno-hotelowego, to jest ona terenem budowalnym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem jej sprzedaż nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Należy zauważyć, że 8% stawka podatku nie ma zastosowania w tym przypadku, gdyż dotyczy ona budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, natomiast przedmiotem sprzedaży licytacyjnej będzie działka gruntu niezabudowanego.

Podsumowując, na Panu – jako komorniku sądowym – zgodnie z art. 18 ustawy, będzie ciążył obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia we właściwym terminie organowi podatkowemu podatku należnego od sprzedaży licytacyjnej ww. działki gruntu.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj