Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1061-IPTPP2.4512.89.2017.2.JS
z 19 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 0% w przypadku:

  • przewozów na terenie Polski związanych z wywozem towarów do kraju trzeciego,
  • przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego, gdy dzieła sztuki korzystają ze zwolnienia z opłat celnych i VAT,
  • przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego

– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku w wysokości 0% w przypadku:

  • przewozów na terenie Polski związanych z wywozem towarów do kraju trzeciego,
  • przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego, gdy dzieła sztuki korzystają ze zwolnienia z opłat celnych i VAT,
  • przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 kwietnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku).

… Sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność w zakresie usług transportowych i spedycyjnych. W toku prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się transportem dzieł sztuki w kraju i poza granicami kraju na zlecenie podatników w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług (głównie muzea i zagraniczne firmy transportowo-spedycyjne).

W sporadycznych przypadkach zakres usług Wnioskodawcy ogranicza się do przewozu wysyłanych za granicę dzieł sztuki na lotnisko (do portu morskiego) w Polsce lub ich odbioru z lotniska (z portu morskiego) i dostarczenia do finalnego miejsca przeznaczenia w Polsce, podczas gdy za pozostałą część transportu z kraju trzeciego do Polski lub z Polski do kraju trzeciego odpowiadają inni przewoźnicy.

W sytuacji gdy transportowany obiekt przemieszczany jest docelowo poza granice Unii Europejskiej lub jest dostarczany na teren Unii z kraju trzeciego, świadczone przez Wnioskodawcę przewozy Zainteresowany traktuje jak część składową usługi transportu międzynarodowego, stosownie do jego definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, jako transport:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju.

Posiadanymi przez Wnioskodawcę dokumentami potwierdzającymi fakt, iż świadczona przez Zainteresowanego usługa jest częścią transportu międzynarodowego są:

  1. w przypadku wywozu:
    1. lotniczy list przewozowy air waybill, list przewozowy drogowy lub dokument CMR – są to dokumenty w których jednoznacznie jest podane miejsce nadania oraz przeznaczenia (dokładny adres, miejscowość, kraj) co wprost potwierdza, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,
    2. faktura przewoźnika – faktura Wnioskodawcy wystawiona za wykonaną usługę,
  1. w przypadku przywozu:
    1. lotniczy list przewozowy air waybill, list przewozowy drogowy lub dokument CMR,
    2. faktura przewoźnika – faktura Wnioskodawcy wystawiona za wykonaną usługę,
    3. dokumenty celne z których jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu obiektów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie z państwem trzecim:
      • Jednolity Dokument Administracyjny SAD (Single Administrative Document) –uniwersalny statystyczny dokument celny pełniący funkcję wniosku o wszczęcie postępowania celnego wykorzystywany w międzynarodowym obrocie towarów między innymi w odniesieniu do procedur przywozowych,
      • Poświadczone Zgłoszenie Celne (PZC).


Z wyżej wymienionych dokumentów celnych jednoznacznie wynika, że wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów poprzez umieszczenie w pozycji 20 ww. dokumentów (WARUNKI DOSTAWY) kodu CIP (kod INTERCOMS 2010 – wyjaśnienie „Instrukcja wypełniania zgłoszeń celnych wersja 1.16 z dnia 28.04.2016” http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/5638560/2_Instrukcja_SAD_v_16_do_UKC_final.pdf) oraz podanie miasta dostawy co oznacza, że koszty ubezpieczenia oraz transportu zostały opłacone do wskazanego miejsca będącego docelowym rozładunkiem obiektów u odbiorcy i spełnia wymogi art. 30b ust. 4 i 5 Ustawy o VAT mówiącego co obejmuje podstawa opodatkowania z tytułu importu towarów.

W związku ze specyficznym rodzajem transportowanych przez Wnioskodawcę dóbr – szeroko pojęte dzieła sztuki i obiekty kolekcjonerskie formalności celno-podatkowe podlegają preferencyjnym stawkom w opłatach celnych oraz podatku VAT. Transportowane dzieła z reguły są przywożone na czas planowanych wystaw w związku z czym są poddawane jednej z dwóch procedur celnych:

  • procedurze odprawy czasowej, w której na mocy art. 189 Wspólnotowego Kodeksu Celnego Muzea są zwolnione z opłat celnych oraz składania zabezpieczeń celnych (co znajduje potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów nr PC/NC/86/40/GXA/PELS1766/08 z 24 maja 2008 r. zaliczającym wprost muzea do instytucji publicznych wymienionych w ww. przepisie WKC);
  • procedurze dopuszczenia do obrotu, w której importowane obiekty zgodnie z Kodami Nomenklatury Scalonej zostają zakwalifikowane do grupy: „dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki” dla których stawka celna jest preferencyjna i wynosi 0%.

Dodatkowo import dzieł sztuki przez Muzea na mocy art. 74 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT korzysta ze zwolnienia podmiotowego z tytułu VAT. Dzieła sztuki nie są przeznaczone do obrotu, nie mają wartości handlowej, a ich wartość jest podana wyłącznie dla potrzeb celnych w przekazywanej jako załącznik do formalności celnych faktury pro-forma gdzie podane są informacje co do wysyłającego, odbiorcy oraz szacunkowej wartości poszczególnych obiektów wraz z zaznaczeniem, że dostawa odbywa się w warunkach CIP wskazaniem miejsca do którego opłacono koszty transportu.

W przypadku opisanego powyżej zakresu usług, tj. w sytuacji gdy wykonywany przez Wnioskodawcę transport ma miejsce wyłącznie na terenie kraju za miejsce opodatkowania Zainteresowany uznaje Polskę. W związku z zapisami § 6 pkt 1 ppkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych – z uwagi na fakt, iż stanowi on część transportu międzynarodowego co znajduje potwierdzenie w posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentach do ustalenia podatku VAT Zainteresowany przyjmuje stawkę 0%. Dotyczy to zarówno zleceniodawców z Polski, jak i zleceniodawców spoza Unii Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy biorąc pod uwagę zakres posiadanego przez Wnioskodawcę udokumentowania potwierdzającego związek wykonywanej usługi z transportem międzynarodowym, Spółka prawidłowo stosuje stawkę VAT 0% w przypadku przewozów na terenie Polski związanych z wywozem towarów do kraju trzeciego?
  2. Czy biorąc pod uwagę zakres posiadanego przez Wnioskodawcę udokumentowania potwierdzającego związek wykonywanej usługi z transportem międzynarodowym, Spółka prawidłowo stosuje stawkę VAT 0% w przypadku przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego gdy towary te (w tym przypadku dzieła sztuki) na mocy odrębnych przepisów korzystają ze zwolnienia z opłat celnych i VAT?
  3. Czy biorąc pod uwagę zakres posiadanego przez Wnioskodawcę udokumentowania potwierdzającego związek wykonywanej usługi z transportem międzynarodowym, Spółka prawidłowo stosuje stawkę VAT 0% w przypadku przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku):

Stanowisko pytanie 1:

Usługi wykonywane przez Spółkę na terenie kraju związane z przywozem towarów na teren Polski z kraju trzeciego są częścią składową usług transportu międzynarodowego, upoważnioną mocą § 6 pkt 1 ppkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, do zastosowania stawki 0% o ile posiada ona dokumenty potwierdzające fakt związku wykonywanych usług z transportem międzynarodowym, określone w art. 83 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy posiadanie przez niego dokumentów przedstawionych w opisie stanu faktycznego jest wystarczającym warunkiem do zastosowania przez niego stawki 0% w przypadku części transportu międzynarodowego wykonywanej przez Wnioskodawcę na terenie kraju. Zgodnie z treścią art. 83 ust. 5 istotnym jest posiadanie dokumentów z których jednoznacznie wynika włączenie usługi transportu do podstawy opodatkowania, który to warunek w przedstawionym stanie został spełniony.

Stanowisko pytanie 2:

Usługi wykonywane przez Spółkę na terenie kraju związane z przywozem towarów na teren Polski z kraju trzeciego są częścią składową usług transportu międzynarodowego, upoważnioną mocą § 6 pkt 1 ppkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych do zastosowania stawki 0% o ile posiada ona dokumenty potwierdzające fakt związku wykonywanych usług z transportem międzynarodowym, określone w art. 83 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy posiadanie przez niego dokumentów przedstawionych w opisie stanu faktycznego jest wystarczającym warunkiem do zastosowania przez niego stawki 0% w przypadku części transportu międzynarodowego wykonywanej przez Spółkę na terenie kraju. Zgodnie z treścią art. 83 ust. 5 istotnym jest posiadanie dokumentów, z których jednoznacznie wynika włączenie usługi transportu do podstawy opodatkowania, który to warunek w przedstawionym stanie został spełniony i bez znaczenia pozostaje fakt, że importer (Muzea) korzysta podmiotowo ze zwolnienia z opłat celnych i podatku VAT.

Stanowisko pytanie 3:

Usługi wykonywane przez Spółkę na terenie kraju związane z wywozom towarów z Polski do kraju trzeciego są częścią składową usług transportu międzynarodowego, upoważnioną mocą § 6 pkt 1 ppkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych, do zastosowania stawki 0% o ile posiada ona dokumenty potwierdzające fakt związku wykonywanych usług z transportem międzynarodowym, określone w art. 83 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 83 ust. 5 ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Zdaniem Wnioskodawcy posiadanie przez niego dokumentów przedstawionych w opisie stanu faktycznego jest wystarczającym warunkiem do zastosowania przez niego stawki 0% w przypadku części transportu międzynarodowego wykonywanej przez Spółkę na terenie kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez terytorium kraju – w myśl art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle regulacji przepisu art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W myśl art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Jak stanowi art. 28f ust. 1a ustawy, miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

  1. posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
  2. posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Stawka podatku – zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne lub możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie, oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23 – na podstawie art. 83 ust. 3 ustawy – rozumie się:

  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów
    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;
  1. przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
    1. z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
    2. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  1. usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Stosownie do art. 83 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 28 lutego 2017 r., dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 marca 2017 r., dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;
  4. osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719) – obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Stosownie do zapisu ust. 2 powyższego paragrafu, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

W celu odniesienia się do wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy ustalić miejsce świadczenia przedmiotowych usług transportu towarów.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że w przypadku usług transportu towarów świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy, mających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, miejscem świadczenia i opodatkowania ww. usług – zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy – jest terytorium Polski.

Z kolei w sytuacji usług transportu towarów świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz podatników w rozumieniu art. 28a ustawy, mających siedzibę działalności gospodarczej poza Unią Europejską i transport jest wykonywany w całości na terytorium kraju, miejscem świadczenia i opodatkowania ww. usług – zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28f ust. 1a pkt 2 ustawy – jest terytorium Polski.

A zatem w okolicznościach niniejszej sprawy zarówno w przypadku świadczenia przedmiotowych usług transportu towarów na rzecz zleceniodawców z Polski, jak i spoza Unii Europejskiej jest terytorium Polski.

W odniesieniu do kwestii stawki podatku należy zauważyć, że – jak wskazał Wnioskodawca – świadczona na terytorium kraju usługa transportowa stanowi część usługi transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy.

Przy czym w przypadku przewozów na terenie Polski związanych z wywozem towarów do kraju trzeciego należy stwierdzić, że aby możliwe było zastosowanie 0% stawki podatku Wnioskodawca musi posiadać dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Tak więc skoro – jak wskazał Wnioskodawca – posiada następujące dokumenty: lotniczy list przewozowy air waybill, list przewozowy drogowy lub dokument CMR, w których jednoznacznie jest podane miejsce nadania oraz przeznaczenia (dokładny adres, miejscowość, kraj) co wprost potwierdza, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz posiada fakturę przewoźnika – fakturę Wnioskodawcy wystawioną za wykonaną usługę, to Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania 0% stawki podatku do świadczonych usług transportu towarów na terenie Polski związanych z wywozem towarów do kraju trzeciego, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów.

Natomiast odnosząc się do kwestii stawki podatku w sytuacji przewozów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego należy zauważyć, że Wnioskodawca wskazał, że posiada lotniczy list przewozowy air waybill, list przewozowy drogowy lub dokument CMR, fakturę przewoźnika – fakturę Wnioskodawcy wystawioną za wykonaną usługę oraz dokumenty celne z których jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu obiektów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie z państwem trzecim, tj. Jednolity Dokument Administracyjny SAD, Poświadczone Zgłoszenie Celne (PZC). Ponadto Zainteresowany wskazał, że z wyżej wymienionych dokumentów celnych jednoznacznie wynika, że wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Zatem należy uznać, że w okolicznościach niniejszej sprawy Wnioskodawca posiada stosowne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, uprawniające do zastosowania 0% stawki podatku do świadczonych usług transportu towarów na terenie Polski związanych z przywozem towarów z kraju trzeciego, na podstawie § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów.

Jednocześnie należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy na powyższe rozstrzygnięcie nie ma wpływu fakt, że przedmiotowe dzieła sztuki korzystają ze zwolnienia z opłat celnych i VAT.

Wobec powyższego, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj