Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.14.2017.1.MŁ
z 12 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dotyczącej map zdrapek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dotyczącej map zdrapek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą przez internet gadżetów z wielu dziedzin. Wśród sprzedawanych gadżetów znajdują się mapy zdrapki, które Wnioskodawca sprowadza z Wielkiej Brytanii, ich zakupu dokonuje na zasadach Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towarów. Wszystkie obszary lądowe tej mapy są pokryte miedzianą folią, którą można usunąć zdrapując np. gumką do mazania, dzięki czemu odsłonięciu ulegają dodatkowe szczegóły tej mapy zdrapki. Mapa przeznaczona jest dla każdego odbiorcy, szczególnie polecana osobom o zamiłowaniach podróżniczych, a także młodzieży szkolnej w celu utrwalenia wiedzy. Zgodnie z nomenklaturą statystyczną mapy zdrapki są klasyfikowane w ugrupowaniu „Mapy i mapy hydrograficzne lub podobne mapy drukowane, z wyłączeniem map w formie książkowej” – oznaczenie PKWiU 58.11.16.0.

Powyższe mapy sprzedawane są w oryginalnych opakowaniach (tubach), dokonując ich sprzedaży Wnioskodawca nie zmienia właściwości danego towaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dla sprzedawanych map zdrapek prawidłową stawką podatku od towarów i usług jest stawka wymieniona w art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług – 5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydaje się prawidłowe zastosowanie preferencyjnej 5% stawki podatku od towarów i usług dla sprzedawanych map zdrapek, ww. towar spełnia kryteria nakazane przez ustawodawcę, który w pozycji 32 załącznika nr 10 do ustawy wymienił książki oznaczone symbolami ISBN, a także mapy wykonane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek oraz wydawnictwa w alfabecie Braillea. Sprzedawane mapy mają na celu wrażenia estetyczne i zabawowe łącząc z edukacyjnym charakterem informacji uzyskanej po dokonaniu zdrapania folii ochronnej z konturów lądu. Ustawodawca nie uzależnił stosowania preferencyjnej stawki od wykorzystania map, a powiązał możliwość stawki 5% podatku od towarów i usług z metodą produkcji, zaznaczając metodę poligraficzną jako uprzywilejowaną. Niemożliwe jest zastosowanie tej stawki tylko do map wykonanych metodą poligraficzną, które stanowią część ulotek.

Jednocześnie należy zauważyć, że ustawodawca wymienił w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 72 „Książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek”, dla których to towarów zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w powiązaniu z art. 146 pkt 2 ustawy, prawidłową stawką podatku od towarów i usług jest obecnie stawka 8% podatku od towarów i usług. Ponieważ interesujące Wnioskodawcę towary są wymienione w zakresie dwóch preferencyjnych stawek podatku VAT, dlatego uważa on, że prawidłowe jest stosowanie stawki 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje klasyfikacja wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 72 wymieniony został symbol ex 58.11.1 „Książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z pkt 1) objaśnienia pod omawianym załącznikiem do ustawy, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Jak wspomniano powyżej, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W pozycji 32 tego załącznika, wymieniony został symbol PKWiU ex 58.11.1 „Książki drukowane – wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea”.

Uwzględniając powyższe należy zauważyć, że symbol PKWiU 58.11.1, który obejmuje m.in. mapy wytwarzane metodami poligraficznymi, wymieniony został przez ustawodawcę w załączniku 3 oraz w załączniku 10 do ustawy o VAT. Z uwagi jednak, że załącznik nr 10 przewiduje dla map wytwarzanych metodami poligraficznymi niższą stawkę VAT (5%) – ta stawka znajdzie zastosowanie do dostawy w tym zakresie. Zatem do map wytwarzanych metodami poligraficznymi (sklasyfikowanych w PKWiU 58.11.1) zastosowanie ma stawka podatku VAT w wysokości 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z załącznikiem nr 10 ustawy.

Wnioskodawca wskazał, że zajmuje się sprzedażą przez internet gadżetów z wielu dziedzin. Wśród sprzedawanych gadżetów znajdują się mapy zdrapki. Wszystkie obszary lądowe tej mapy są pokryte miedzianą folią, którą można usunąć zdrapując np. gumką do mazania, dzięki czemu odsłonięciu ulegają dodatkowe szczegóły. Zgodnie z nomenklaturą statystyczną mapy zdrapki są klasyfikowane w ugrupowaniu „Mapy i mapy hydrograficzne lub podobne mapy drukowane, z wyłączeniem map w formie książkowej” – oznaczenie PKWiU 58.11.16.0. Sprzedawane są one w oryginalnych opakowaniach (tubach), a dokonując ich sprzedaży Wnioskodawca nie zmienia właściwości danego towaru.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy dla sprzedawanych map zdrapek prawidłową stawką podatku od towarów i usług jest stawka wymieniona w art. 41 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług – 5%.

W związku z powyższym w rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że o ile faktycznie przedmiotowe mapy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.11.16.0 i są wytwarzane metodami poligraficznymi, to ich dostawa podlega opodatkowaniu według stawki podatku 5%, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 32 załącznika nr 10 do ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Spółki jest prawidłowe.

Nadmienia się, że interpretację wydano przy założeniu, że wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja PKWiU jest prawidłowa. Należy bowiem zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Unii Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj