Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPP2-3.4512.56.2017.1.ZD
z 12 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2017 r. (data wpływu 13 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem cmentarzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem cmentarzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Gmina na mocy art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. z 1998 r., Nr 96, poz. 603, z późn. zm.) stanowi jednostkę samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca, będący jednostką samorządu terytorialnego, uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji oraz wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone dla innych organów władzy publicznej zgodnie z art. 163 Konstytucji. W swoich działaniach organy samorządu korzystają ze środków prawnych właściwych władzy państwowej.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie mowa, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności ww. zadania obejmują m.in. sprawy dot. cmentarzy gminnych.

Ponadto zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych, utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do zadań własnych Gminy i właściwych wójtów/burmistrzów/prezydentów miast, na których terenie cmentarz jest położony (art. 1 ust. 1 i art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, Dz. U. z 2015 r., poz. 2126, z późn. zm., dalej: ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych).

Zadania publiczne wykonywane są przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Ponadto należy zaznaczyć, że każda gmina, w tym również Wnioskodawca, posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami.

W oparciu o ww. przepisy, w celu realizacji zadań własnych, Gmina zawarła umowę o wykonanie zadania publicznego z Miejskim Zakładem Usług Komunalnych Spółką z o.o. (dalej: Spółka), powierzając Spółce zadanie własne polegające na utrzymaniu i administrowaniu cmentarzami komunalnymi.

Opłaty cmentarne ustala się na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 573, z późn. zm., dalej: ustawa o gospodarce komunalnej). W związku z powyższym, na obiektach gminnych – cmentarzach komunalnych – obowiązują wprowadzone na mocy uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 lutego 2011 r. cenniki na usługi pogrzebowe i cmentarne wykonywane z upoważnienia Gminy.

Na przedmiotowych cmentarzach świadczone są odpłatne usługi (dalej: usługi cmentarne), w szczególności:

  • udostępniania miejsca grzebalnego,
  • prolongowania miejsca grobu ziemnego/murowanego,
  • rezerwacji miejsc/przedłużenia rezerwacji miejsc,
  • korzystania z domu przedpogrzebowego,
  • przechowywania zwłok w chłodni.

Spółka zobowiązana jest do fakturowania i przyjmowania w imieniu i na rzecz Gminy zapłat z tytułu opłat za świadczenie usług objętych umową wg stawek z cennika zatwierdzonego przez właściwy organ Gminy. Faktury wystawiane są w imieniu Gminy przez Spółkę i ujmowane są w rejestrach sprzedaży Gminy.

Dochody z tytułu opłat gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym Spółki i przekazywane Gminie.

Ponadto, Spółka otrzymuje wynagrodzenie za czynności określone umową w zakresie administrowania cmentarzami i ich bieżącego utrzymania. Poza ww. wynagrodzeniem w związku z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem przez Spółkę cmentarzy, Gmina ponosi również wydatki związane z dostawą mediów na cmentarze, tj. woda, prąd.

W zakresie administrowania cmentarzami ponoszone są m.in. wydatki w związku z:

  • prowadzeniem racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi oraz zarządzaniem obiektami;
  • pobieraniem opłat stałych, tj. opłat za korzystanie z cmentarzy zgodnie z obowiązującym cennikiem (udostępnianie/rezerwacja miejsca pogrzebowego, korzystanie z domu pogrzebowego, itp.);
  • prawidłowym, bieżącym prowadzeniem i archiwizowaniem dokumentacji cmentarnej;
  • prowadzeniem dokumentacji cmentarnej;
  • wydawaniem zezwoleń na ustawienie pomnika lub grobowca;
  • nadzorowaniem prac firm usługowych (zakłady pogrzebowe, kamieniarskie itp.);
  • otwieraniem i zamykaniem bram cmentarzy, udostępnianiem kaplic i chłodni na uzasadnione zgłoszenie zakładów pogrzebowych.

W zakresie utrzymania cmentarzy i parkingów ponoszone są m.in. bieżące wydatki na:

  • utrzymanie alejek i parkingów;
  • utrzymanie istniejącej zieleni na terenie cmentarza;
  • utrzymanie czystości i porządku na terenie cmentarzy;
  • utrzymanie obiektów budowlanych i uzbrojenia.

Gmina podkreśla, że powyższe wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarzy komunalnych położonych na terenie Gminy i działalności cmentarnej. Ponoszenie wszystkich powyższych wydatków jest równocześnie konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług cmentarnych.

Zgodnie z ww. umową, Spółka do 4. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu, przedkłada Gminie szczegółowe rozliczenie wykonanych czynności na cmentarzu, które podlega każdorazowo odbiorowi. Z czynności odbiorczych sporządzany jest protokół podpisany przez Spółkę i pracownika merytorycznego Gminy. Protokół stanowi podstawę do wystawienia faktury VAT przez Spółkę.

Zapłata wynagrodzenia Spółce następuje po przedłożeniu prawidłowo wystawionej faktury wraz z protokołem odbioru prac.

Wnioskodawca zaznacza również, że cmentarz jest miejscem ogólnodostępnym. Z tytułu wejścia na teren cmentarza jak również z tytułu dostępności do mediów (woda) nie są pobierane dodatkowe opłaty.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z poniesionymi przez Gminę wydatkami związanymi z funkcjonowaniem cmentarzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca od wydatków ponoszonych, w związku z administrowaniem cmentarzami komunalnymi oraz w związku z ich bieżącym utrzymaniem udokumentowanych fakturami VAT (w tym ponoszonych opłat związanych z dostawą mediów), ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o całą wartość kwot podatku VAT naliczonego, wynikającego z ww. faktur?

Zdaniem Wnioskodawcy, od wydatków ponoszonych, w związku z administrowaniem cmentarzami komunalnymi oraz w związku z ich bieżącym utrzymaniem, udokumentowanych fakturami VAT, ma on prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o całkowitą kwotę podatku VAT naliczonego udokumentowanych ww. fakturami VAT.

Na gruncie ustawy o VAT, tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W odniesieniu do pierwszej przesłanki, w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT. Wnioskodawca podkreśla, że Gmina jest podatnikiem VAT i realizuje usługi cmentarne, które generują po stronie Gminy powstanie obowiązku podatkowego. W imieniu Gminy faktury są wystawiane przez Spółkę. Niemniej jednak Spółka czyni to w imieniu i na rzecz Gminy, a przedmiotowe faktury ujmowane są w rejestrach sprzedażowych deklaracji VAT Gminy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina przy pomocy operatora, którym jest Spółka, wykonuje usługi cmentarne oraz ponosi wydatki w związku z administrowaniem cmentarzami komunalnymi oraz w związku z ich bieżącym utrzymaniem. Spółka natomiast, za pośredniczenie w ww. czynnościach, otrzymuje wynagrodzenie za wykonywanie zadania publicznego należącego do zadań własnych Gminy. Podzlecenie Spółce realizacji zadania własnego Gminy wynika z umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Gminą a Operatorem czyli Spółką.

Stosunki pomiędzy Spółką, a osobami dokonującymi zakupu usług cmentarnych, również mają charakter cywilnoprawny, a zatem źródłem prawa do grobu jest umowa pomiędzy osobą nabywającą prawo do dysponowania grobem a Spółką – Operatorem, określająca miejsce stanowiące grób oraz opłatę, zgodnie z cennikiem na usługi pogrzebowe i cmentarne wykonywane z upoważnienia Gminy, wprowadzonym na mocy uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 lutego 2011 r.

Nie ulega zatem wątpliwości fakt, że Gmina świadcząc usługi cmentarne, za pośrednictwem Spółki, podlegające opodatkowaniu VAT i rozpoznając z tego tytułu obowiązek podatkowy i odprowadzając podatek należny, działa w charakterze podatnika podatku VAT, a tym samym wypełniona zostaje pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W odniesieniu do drugiej przesłanki, stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Usługi cmentarne nie stanowią dostawy towarów, bowiem na gruncie analizowanej ustawy są one traktowane jako świadczenie usług.

Wnioskodawca podkreśla, że wskazany powyżej sposób traktowania usług cmentarnych, jako czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektorów Izb Skarbowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 26 czerwca 2014 r., sygn. ITPP1/443-362/14/KM Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy potwierdził, że „(...) świadczone przez Gminę usługi cmentarne stanowią/będą stanowiły czynności opodatkowane VAT i nie korzystają/nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT”.

Gmina podkreśla, że w jej opinii, za bezsporny należy uznać fakt, że ponoszenie wydatków w związku z administrowaniem cmentarzami komunalnymi oraz wydatków na ich bieżące utrzymanie (tj. wydatki na utrzymanie istniejącej zieleni, czystości na terenie cmentarza, wydatki związane z dostawą mediów, etc.), są niewątpliwie konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług cmentarnych. Tym samym, stosownie do przytoczonego powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od ponoszonych przez nią wydatków związanych ze świadczeniem, za pośrednictwem Spółki, opodatkowanych VAT usług cmentarnych.

Przykładowo, w celu świadczenia usług cmentarnych podlegających opodatkowaniu, konieczne jest wykonanie prac mających na celu naprawę alejek czy też ogrodzenia terenu cmentarza, jego rozbudowę. Niezbędne dla prawidłowego wykonywania usług cmentarnych jest także ponoszenie wydatków na bieżące funkcjonowanie cmentarzy komunalnych, mających na celu na przykład zadbanie o porządek na cmentarzu, czy dostarczenie bieżącej wody, prądu, a także nabycie niezbędnych materiałów administracyjnych do ewidencjonowania usług cmentarnych (np. materiały biurowe, odpowiednie oprogramowanie komputerowe).

Z uwagi na fakt, że cmentarze są ogólnodostępne, co Wnioskodawca już zaznaczał w przedstawionym stanie faktycznym, każdy kto przychodzi na cmentarz, celem odwiedzenia zmarłych, może bez ponoszenia dodatkowych opłat korzystać z mediów, tj. wody oraz z kontenerów na śmieci.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w stosunku do wydatków które ponoszone są w związku z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem cmentarza, Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesienie ww. wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadania należące do właściwości samorządu gminnego. Zadania te zostały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności ww. zadania obejmują m.in. sprawy dotyczące cmentarzy gminnych. Ponadto zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych, utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do zadań własnych Gminy i właściwych wójtów/burmistrzów/prezydentów miast, na których terenie cmentarz jest położony (art. 1 ust. 1 i art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych). Zadania publiczne wykonywane są przez Wnioskodawcę we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. W oparciu o ww. przepisy, w celu realizacji zadań własnych, Gmina zawarła umowę o wykonanie zadania publicznego z Miejskim Zakładem Usług Komunalnych Spółką z o.o., powierzając Spółce zadanie własne polegające na utrzymaniu i administrowaniu cmentarzami komunalnymi. Opłaty cmentarne są ustalane na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. W związku z powyższym, na obiektach gminnych – cmentarzach komunalnych – obowiązują wprowadzone na mocy uchwały Rady Miejskiej cenniki na usługi pogrzebowe i cmentarne wykonywane z upoważnienia Gminy.

Na przedmiotowych cmentarzach świadczone są odpłatne usługi cmentarne, w szczególności:

  • udostępniania miejsca grzebalnego,
  • prolongowania miejsca grobu ziemnego/murowanego,
  • rezerwacji miejsc/przedłużenia rezerwacji miejsc,
  • korzystania z domu przedpogrzebowego,
  • przechowywania zwłok w chłodni.

Spółka zobowiązana jest do fakturowania i przyjmowania w imieniu i na rzecz Gminy zapłat z tytułu opłat za świadczenie usług objętych umową według stawek z cennika zatwierdzonego przez właściwy organ Gminy. Faktury wystawiane są w imieniu Gminy przez Spółkę i ujmowane w rejestrach sprzedaży Gminy. Dochody z tytułu opłat gromadzone są na wyodrębnionym rachunku bankowym Spółki i przekazywane Gminie. Ponadto, Spółka otrzymuje wynagrodzenie za czynności określone umową w zakresie administrowania cmentarzami i ich bieżącego utrzymania. Poza ww. wynagrodzeniem w związku z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem przez Spółkę cmentarzy, Gmina ponosi również wydatki związane z dostawą mediów na cmentarze, tj. woda, prąd.

W zakresie administrowania cmentarzami ponoszone są m.in. wydatki w związku z:

  • prowadzeniem racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi oraz zarządzaniem obiektami;
  • pobieraniem opłat stałych, tj. opłat za korzystanie z cmentarzy zgodnie z obowiązującym cennikiem (udostępnianie/rezerwacja miejsca pogrzebowego, korzystanie z domu pogrzebowego, itp.);
  • prawidłowym, bieżącym prowadzeniem i archiwizowaniem dokumentacji cmentarnej;
  • prowadzeniem dokumentacji cmentarnej;
  • wydawaniem zezwoleń na ustawienie pomnika lub grobowca;
  • nadzorowaniem prac firm usługowych (zakłady pogrzebowe, kamieniarskie itp.);
  • otwieraniem i zamykaniem bram cmentarzy, udostępnianiem kaplic i chłodni na uzasadnione zgłoszenie zakładów pogrzebowych.

W zakresie utrzymania cmentarzy i parkingów ponoszone są m.in. bieżące wydatki na:

  • utrzymanie alejek i parkingów;
  • utrzymanie istniejącej zieleni na terenie cmentarza;
  • utrzymanie czystości i porządku na terenie cmentarzy;
  • utrzymanie obiektów budowlanych i uzbrojenia.

Powyższe wydatki dotyczą tylko i wyłącznie cmentarzy komunalnych położonych na terenie Gminy i działalności cmentarnej. Ponoszenie wszystkich powyższych wydatków jest równocześnie konieczne i bezpośrednio związane ze świadczeniem usług cmentarnych. Zgodnie z ww. umową Spółka do 4. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu, przedkłada Gminie szczegółowe rozliczenie wykonanych czynności na cmentarzu, które podlega każdorazowo odbiorowi. Z czynności odbiorczych sporządzany jest protokół podpisany przez Spółkę i pracownika merytorycznego Gminy. Protokół stanowi podstawę do wystawienia faktury VAT przez Spółkę. Zapłata wynagrodzenia Spółce następuje po przedłożeniu prawidłowo wystawionej faktury wraz z protokołem odbioru prac. Cmentarz jest miejscem ogólnodostępnym. Z tytułu wejścia na teren cmentarza jak również z tytułu dostępności do mediów (woda) nie są pobierane dodatkowe opłaty.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych przez Gminę wydatków związanych z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem cmentarzy, w tym opłat związanych z dostawą mediów (woda, prąd).

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy uznać, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem cmentarzy komunalnych, w tym opłaty ponoszone na dostawę mediów (woda, prąd), będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. czynnościami, za które – w imieniu i na rzecz Gminy – Spółka pobiera opłaty cmentarne. Usługi te – jak wynika z wniosku – są opodatkowane przy zastosowaniu właściwej stawki podatku od towarów i usług, a Wnioskodawca rozpoznaje z tego tytułu obowiązek podatkowy i odprowadza podatek należny.

Zatem, z uwagi na związek ww. wydatków dotyczących cmentarzy z czynnościami opodatkowanymi (opodatkowane usługi cmentarne), Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Podsumowując, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone na cmentarze komunalne, tj. administrowanie oraz bieżące utrzymanie cmentarzy, w tym dostawę mediów (woda, prąd). Zaznaczenia wymaga jednak, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków Gmina będzie mogła zrealizować pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W szczególności istotna dla przyjętego rozstrzygnięcia była informacja, że wydatki związane z administrowaniem i bieżącym utrzymaniem cmentarzy komunalnych, w tym dostawa mediów, będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj