Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP2.4512.123.2017.2.IZ
z 25 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2017 r. (data wpływu 17 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2017 r. (data wpływu 17 marca 2017 r.), uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży i dystrybucji biletów oraz powiązanych z nimi produktów/usług w imieniu promotorów, producentów, zespołów, wykonawców, i obiektów imprezowych. Wnioskodawca nie organizuje wydarzeń kulturalnych lub rozrywkowych. Zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego, działalność Wnioskodawcy jest zaklasyfikowana do PKD 79.90.C jako pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Bilety na wspomniane powyżej wydarzenia są sprzedawane przez Wnioskodawcę na własny rachunek, ale w imieniu organizatorów poszczególnych wydarzeń. Wnioskodawca sprzedaje bilety poprzez stronę internetową oraz portale partnerskie i punkty sprzedaży. W efekcie, bilety są co do zasady sprzedawane za pośrednictwem kilku kanałów dystrybucji, w tym poprzez sklep internetowy.


W przypadku zakupu biletów przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (dalej: „konsument”), za pomocą strony internetowej, sprzedaż odbywa za pośrednictwem serwisu biletowego Wnioskodawcy według poniżej procedury:

  • konsument na stronie internetowej odszukuje interesujące go wydarzenie kulturalne lub rozrywkowe i po wybraniu wydarzenia dokonuje wyboru biletu,
  • po wybraniu biletu konsument jest zobowiązany do rejestracji „indywidualnego profilu”; podczas tworzenia „indywidualnego profilu” konsument jest zobowiązany do podania danych osobowych,
  • po zarejestrowaniu profilu konsument dokonuje wyboru metody dostawy biletu, wyboru metody płatności oraz zatwierdza regulamin serwisu.

Konsument niebędący osobą prowadzącą działalność gospodarczą, dokonujący zakupu biletów za pomocą systemu biletowego Wnioskodawcy ma możliwość dokonania płatności jedynie za pośrednictwem zewnętrznego operatora płatności (współpracującego ze Spółką w organizowaniu i przekazywaniu Spółce pozyskanych od konsumentów środków pieniężnych):

  • za pomocą szybkiego przelewu on-line oraz
  • kartą płatniczą.

Oba sposoby dokonywania płatności odbywają się za pośrednictwem zewnętrznego operatora płatności. Obecnie Wnioskodawca współpracuje ze znanym europejskim operatorem o nazwie A B.V. (dalej „Operator płatności”).


Od strony technicznej, dokonanie płatności bezgotówkowej za pośrednictwem Operatora płatności w przypadku płatności dokonywanej z użyciem karty płatniczej odbywa się poprzez podanie danych karty na stronie internetowej. Dokonanie płatności bezgotówkowej w formie szybkiego przelewu on-line za pośrednictwem Operatora płatności odbywa się w taki sposób, że za pomocą systemu Operatora płatności konsument ze - strony internetowej Wnioskodawcy zostaje przekierowany automatycznie na stronę partnera płatności, na której wybiera bank, z którego będzie realizował płatność, loguje się na stronie własnego banku mając od razu dostępny automatycznie przelew. Po zatwierdzeniu przelewu konsument zostaje przekierowany na stronę Wnioskodawcy. Po dokonaniu powyższych czynności opłacone transakcje zostają odnotowane w systemie biletowym Wnioskodawcy. Klient otrzymuje potwierdzenie zakupu oraz potwierdzenie płatności.

Płatność kartą jak i przelewem on-line odbywa się za pośrednictwem Operatora płatności, co oznacza, że dokonując płatności konsument dokonuje wpłaty środków finansowych na rachunek bankowy Operatora płatności, a nie na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Z kolei Operator płatności, po podsumowaniu danego dnia, dokonuje zbiorczego przelewu uzyskanych środków ze swojego rachunku bankowego na rachunek bankowy należący do Wnioskodawcy. Ze względu na to, że płatność procesowana jest w pierwszej kolejności przez bank konsumenta, Spółka otrzymuje wpłatę środków pieniężnych od Operatora płatności codziennie, ale nie jest to wpłata środków pieniężnych z dnia poprzedniego, tylko sprzed kilku dni.

Ponadto, Operator płatności przesyła Wnioskodawcy raporty dotyczące otrzymanych środków pieniężnych wraz z numerem klienta, od którego środki te pochodzą. Dodatkowo, każdego dnia generowany jest szczegółowy raport transakcji z dnia poprzedniego zawierający następujące informacje: numer transakcji, numer klienta, adres klienta, datę transakcji, kwotę, metodę dostawy, kraj, nazwę banku klienta, adres e-mail, metodę płatności. Raport ten jest zestawiany z dziennym raportem transakcji z systemu biletowego Wnioskodawcy, a każda płatność jest łączona z zamówieniem w systemie biletowym. Wszelkie płatności, które nie mają powiązania z zamówieniem w systemie biletowym są na bieżąco wyjaśniane z konsumentem i zwracane za pośrednictwem Operatora płatności. W przypadku zwrotu biletów, transakcja jest anulowana w systemie biletowym, a pieniądze automatycznie wracają na konto konsumenta za pośrednictwem Operatora płatności.

Na koniec miesiąca Wnioskodawca generuje raport miesięczne podsumowanie finansowe. Raport ten zawiera sumy wszystkich transakcji rozliczonych, zwróconych i przelanych na konto Wnioskodawcy, oraz transakcji, które czekają na przelew. Dodatkowo znajduje się w nim, również podział na transakcje kartą i przelewem oraz wartość naliczonej za dany miesiąc prowizji. Za swoje usługi bowiem Operator płatności pobiera wynagrodzenie w postaci prowizji od otrzymanych i przekazanych transakcji.


Jak wskazano już powyżej, usługi Spółki są świadczone głównie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


W związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2017 r. Rozporządzenia, odnoszącego się do transakcji/obrotu realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (jak wynika m.in. z § 3 Rozporządzenia), Wnioskodawca, na bazie ww. Rozporządzenia pragnie potwierdzić brak obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do przedstawionego powyżej stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w przypadku gdy płatności dokonywane są za pośrednictwem Operatora płatności?

Stanowisko Wnioskodawcy


Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega obowiązkowi rejestrowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w przypadku gdy płatności dokonywane są za pośrednictwem Operatora płatności. Wnioskodawca jest bowiem uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 39 załącznika do Rozporządzenia, który bezpośrednio odnosi się do tej sytuacji.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa jednak generalną zasadę z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jednocześnie, jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 39 wspomnianego załącznika wskazano, że zwolnione z obowiązku ewidencji przy pomocy kasy rejestrującej jest „świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.


Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 Rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do Rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 Rozporządzenia.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących przysługuje zatem w sytuacji, gdy świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty lub banku. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów oraz świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wnioskodawca, jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT, prowadzi działalność, która zgodnie z KRS stanowi pozostałą działalność usługową w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowaną. Sprzedaje on na własny rachunek, ale w imieniu organizatorów wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych bilety wstępu na te wydarzenia. Przedmiotem działalności jest zatem świadczenie usług. Wnioskodawca nie prowadzi zatem dzielności wskazanej § 4 Rozporządzenia.


Kanałami dystrybucji jest sprzedaż biletów poprzez stronę internetową i serwis biletowy Wnioskodawcy. W przypadku zakupu biletów poprzez stronę internetową i serwis biletowy konsument może dokonać płatności jedynie on-line. Płatność bezgotówkowa odbywa się na dwa sposoby:

  • konsument dokonuje wpisania danych z karty płatniczej on-line; wówczas środki finansowe z karty płatniczej konsumenta przekazywane są na rachunek bankowy Operatora płatności;
  • poprzez dokonanie przelewu on-line; wówczas środki finansowe przekazywane są z rachunku bankowego konsumenta na rachunek bankowy Operatora płatności.

Jak zostało już wskazane, Operator płatności współpracujący z Wnioskodawcą dokonuje przekazania środków pieniężnych otrzymanych od konsumentów ze swojego rachunku bankowego (bo tam wpłynęły środki od konsumentów), na rachunek bankowy prowadzony przez bank Wnioskodawcy. Oznacza to niewątpliwie, że zapłata za świadczenie została dokonana za pośrednictwem tego operatora. Ponadto, Operator płatności za swoje usługi otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji, która jest potrącana przez Operatora płatności ze środków przekazywanych do Wnioskodawcy.

W efekcie, Wnioskodawca otrzymuje całość płatności za usługę za pośrednictwem banku na swój rachunek bankowy. Niezależnie bowiem od sposobu otrzymania płatności od konsumenta, Operator płatności zawsze dokonuje przekazania środków finansowych stanowiących zapłatę za usługę na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do płatności dokonywanych poprzez systemy płatnicze Operatora płatności, taka forma płatności, ponieważ nie jest dokonywana bezpośrednio z konta nabywcy przedmiotowych usług na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku ze wcześniejszą sprzedażą. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi i przechowuje stosowną ewidencję, która dokumentuje każdą transakcję oraz, z której jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana wpłata.

Z tych też względów, zdaniem Wnioskodawcy, od 1 stycznia 2017 r. w przypadku, gdy płatność z tytułu świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje z wykorzystaniem opcji płatności poprzez system Operatora płatności, a z ewidencji i dowodów posiadanych przez Wnioskodawcę (dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła) Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych, na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 39 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Stanowisko, zgodnie z którym otrzymanie całości wynagrodzenia za usługę na rachunek bankowy podatnika za pośrednictwem operatora płatności uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w tym wystawiania i wydawania paragonów fiskalnych jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe. Tytułem przykładu można wymienić następujące interpretacje indywidualne wydane w tożsamych stanach faktycznych:

  • W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 21 lipca 2016 r. (znak: IBPP3/4512-278/16/MN), gdzie czytamy: „W ocenie Spółki, w sytuacji opisanej powyżej w pkt 2 i 3, tj. w sytuacji gdy płatności za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej są dokonywane w całości na rachunek bankowy Spółki na podstawie polecenia zapłaty lub na podstawie zlecenia stałego obciążenia karty kredytowej, nie istnieje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży usług na rzecz takich klientów za pomocą kasy rejestrującej. Stosownie do poz. 38 załącznika do rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania „Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Wszystkie te przesłanki w przypadku podatnika są spełnione, bowiem zapłata za świadczone usługi realizowana w sposób wskazany w pkt 2 i 3 będzie dokonywana w całości za pośrednictwem banku na rachunek bankowy podatnika, z opisanych powyżej ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła oraz przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia. Usługa polegająca na zapewnieniu możliwości korzystania z siłowni i klubu fitness w celu wykonania ćwiczeń fizycznych nie jest w żaden sposób ujęta w § 4 rozporządzenia lub w innych przepisach ustanawiających wyjątki od zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, za pomocą kasy rejestrującej. ”
  • W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 lipca 2016 r. (znak: IPPP2/4512-402/16-2/MT), gdzie czytamy: „Spółka będzie miała możliwość powiązania każdej płatności dokonanej za pośrednictwem Agenta / firmy kurierskiej z konkretną dostawą oraz nabywcą towaru za pomocą specjalnie wygenerowanego numeru (odrębnego od numeru faktury VAT), który będzie umieszczany zarówno na zamówieniu wysłanym przez klienta do Spółki (zawierającym m. in: dane klienta w tym jego adres oraz nazwę / kod towaru), jak również na dowodzie zapłaty (tj. potwierdzeniu przelewu dokonanego na rzecz Spółki przez Agenta i firmę kurierską). Ponadto, w odniesieniu do transakcji realizowanych za pośrednictwem sklepu eShop, Spółka będzie minimum raz w miesiącu generować raport w programie SAP zawierający wszystkie niezbędne dane identyfikujące (i) nabywcę (w tym m.in. jego adres), (ii) przedmiot dostawy oraz (iii) płatność. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego, w analizowanym modelu sprzedaży klienci będą uiszczać płatności na rzecz Agenta za pomocą kart płatniczych, przelewów bankowych oraz „za pobraniem” (tj. będą przekazywać należności w formie gotówkowej kurierowi w momencie odbioru towaru, który z kolei będzie je przelewał na rachunek bankowy Agenta). Następnie, raz w tygodniu Agent, będzie dokonywał przelewu przedmiotowych kwot na rachunek bankowy Spółki, po uprzednim potraceniu należnej mu prowizji z tytułu świadczonych na rzecz Spółki usług. Alternatywnie, firma kurierska otrzymane „za pobraniem” należności będzie przelewać bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki (tj. bez pośrednictwa Agenta). Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki warunek formy zapłaty zostanie w analizowanej sytuacji spełniony, bowiem Spółka (dostawca towaru) każdorazowo otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku (instytucji wymienionej w treści cytowanej powyżej poz. 37 załącznika do Rozporządzenia w sprawie zwolnień). Na powyższe nie powinien natomiast wpływać fakt, że należności z tytułu sprzedaży będą przekazywane na rachunek bankowy Spółki za pośrednictwem innego podmiotu (tj. Agenta i firmy kurierskiej). ”
  • W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 marca 2016 r. (znak: ILPP2/4512-1-882/15-6/AD), gdzie czytamy: „Spółka zamierza rozpocząć sprzedaż towarów przez internet na rzecz osób fizycznych. Spółka jest w trakcie wstępnego wdrażania sklepu internetowego i projektu e-commerce, który ma dać Spółce możliwość zwiększenia przychodów poprzez sprzedaż do grupy nabywców dokonujących zakupów towarów przez internet. Uruchomienie sklepu internetowego jest przewidziane na wiosnę 2016 roku. W przypadku płatności internetowych Spółka zawiera umowę z „B” czyli z firmą, której przedmiotem działalności gospodarczej jest świadczenie usług w zakresie obsługi płatności przez internet. W praktyce oznacza to, że najpierw klient płaci za towary na konto spółki „B”. a następnie zasadniczo codziennie na koniec dnia spółka „B” przelewa na konto Wnioskodawcy kwotę wpłaconą przez klienta za nabyty towar. Klient płaci na konto „8” przelewem bankowym, karta kredytowa lub karta płatniczą. Płatności dokonywane przez Klientów za pomocą serwisu „B” są gromadzone na koncie Spółki w „6”. Płatności mogą wpływać na konto „B” o każdej porze, w każdym dniu (365 dni w roku). Z ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakich konkretnych czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana. Przelewy z „B” będą dokonywane na firmowe konto bankowe codziennie na koniec dnia. Mimo takiej regularności przeprowadzania transakcji przelewów pomiędzy kontem w „B” i kontem bankowym, może się zdarzyć, że przelew pieniędzy z konta w „B” zainicjowany danego dnia (np. 31 marca 2016 r.), nie znajdzie odzwierciedlenia na koncie bankowym Spółki w tymże dniu, ale dopiero w kolejnym (1 kwietnia 2016 r.). Zdaniem Wnioskodawcy oba z ww. warunków zostaną spełnione. Potwierdził taką wykładnię przepisów prawa m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 24 sierpnia 2015 r. nr IBPP3/4512-494/15/JP. Tym samym Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej w sytuacji przekazywania pieniędzy na konto Spółki przez system „B”, gdy płatności w tym systemie „B” są dokonywane kartą kredytową lub kartą płatniczą.
  • W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 lutego 2015 r. (sygn. IPPP2/443-1242/14-2/RR), w której odnosząc się do płatności poprzez systemy płatnicze Online (tutaj PayU) organ podatkowy stwierdził: „taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą. ” Natomiast w zakresie innych form płatności przedstawionych we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej organ podatkowy wyraził pogląd: „Także wpłaty dokonywane bezpośrednio przez klientów przelewem bankowym oraz wpłaty pobraniowe dokonywane przez operatora logistycznego (apaczka.pl bądź Poczta Polska) za dostarczone przesyłki, wpływają bezpośrednio na firmowe konto bankowe Wnioskodawcy, a zatem również te formy płatności spełniają przesłankę do uznania, że zostały dokonane za pośrednictwem banku. ”
  • Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej wydanej 2 września 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2/443-542/14-2/MT/DG), w której organ podatkowy stwierdził, iż „W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj PayU) tut. Organ zauważa, że taka forma płatności spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż jest odnotowana poprzez wpływ należności na konto Wnioskodawcy. Także wpłaty dokonywane bezpośrednio przez klientów oraz wpłaty pobraniowe dokonywane przez operatora logistycznego za dostarczone przesyłki, wpływają bezpośrednio na konto bankowe Wnioskodawcy, a zatem również te formy płatności spełniają przesłankę do uznania, że zostały dokonane za pośrednictwem banku”.
  • W podobnym tonie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2013 r. (sygn. ILPP2/443-544/13-4/MR), który wskazał: „Wnioskodawca dokonując sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, za które zapłata dokonana będzie przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej) lub przelewem na rachunek bankowy Spółki (ew. rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej), z wykorzystaniem systemów i narzędzi płatności internetowych, tj. za pośrednictwem Agentów rozliczeniowych, w rozumieniu ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych lub też za pobraniem, w wyniku czego nabywca dokona płatności za pośrednictwem poczty lub kuriera, a następnie poczta lub firma kurierska dokona wpłaty należnej kwoty na rachunek Spółki, w przypadku gdy Wnioskodawca prowadzi szczegółową ewidencję, z której wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy i na czyją rzecz została dokonana - korzysta do dnia 31 grudnia 2014 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.”

Powyższe interpretacje zapadły oczywiście na gruncie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2016 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednak ze względu na brak zmiany brzmienia przepisu ustanawiającego powyższe zwolnienie, wnioski podniesienie w powyższej interpretacji pozostają w mocy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do ar. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj