Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB1-2.4511.121.2017.2.JK
z 13 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 30 marca 2017 r. nr 3063-ILPB1-2.4511.121.2017.1.JK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłane w dniu 30 marca 2017 r. zostało skutecznie doręczone w dniu 4 kwietnia 2017 r. Natomiast w dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynęło pismo stanowiące uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest pracownikiem Polskiej Spółki A Sp. z o. o., która należy do międzynarodowej grupy kapitałowej.

Zainteresowany – jako pracownik Polskiej Spółki – w ramach programu motywacyjnego otrzymał nieodpłatnie akcje Spółki Fińskiej B z siedzibą w (…).

Akcje są oferowane w ramach planu „Share in Success”, oferta jest przeprowadzona zgodnie z Regułami Planu zatwierdzonymi przez Zarząd B i opiera się na założeniach:

  • program obejmuje pracowników zatrudnionych w spółce polskiej A Sp. z o. o.,
  • w ramach programu pracownicy spółki polskiej nabywają prawo do 1 darmowej akcji za każde 2 akcje już zakupione, jeżeli uczestniczą w pełnym cyklu i nabywają akcje przez 12 następujących po sobie miesiącach,
  • dodatkowo otrzymują 20 darmowych akcji, jeżeli uczestniczą przynajmniej w 3 pierwszych miesiącach planu,
  • uczestnicy programu otrzymają darmowe akcje pod warunkiem, że zachowają nabyte akcje do końca wymaganego okresu (Holding Period),
  • jeżeli w okresie restrykcyjnym zostanie rozwiązana umowa o pracę przez pracownika nie otrzyma on przyrzeczonych darmowych akcji,
  • dywidenda przypisana uczestnikowi przeznaczona jest na zakup kolejnych akcji,
  • po okresie restrykcyjnym uczestnicy nieodpłatnie uzyskują prawo do dysponowania akcjami oraz nabywają prawo do zbycia akcji,
  • otrzymywane akcje w ramach Planu są nabywane na rynku i nie stanowią nowej emisji akcji B,
  • zasady przyznawania akcji ustalono w Regulaminie Planu zatwierdzonym przez Zarząd B,
  • A sp. z o. o. jest obciążona kosztami związanymi z nabyciem akcji przez swoich pracowników,
  • pracownicy spółki polskiej A Sp. z o. o. nie są zatrudnieni w spółce fińskiej B,
  • spółka polska nie ma wpływu na zasady przyznawania akcji,
  • jeżeli po okresie restrykcyjnym stosunek pracy zostanie rozwiązany pracownik nie traci prawa do przyrzeczonych mu akcji.

Program przyznawania akcji oparty jest na okresie restrykcyjnym, czyli na przydzielaniu prawa do akcji z tymczasowym ograniczeniem prawa własności. Pełne prawo do dysponowania akcjami jako właściciel uczestnicy uzyskują po zachowaniu nabytych akcji do końca wymaganego okresu (lipiec 2016 r). Po stronie spółki fińskiej leży organizacja programu motywacyjnego i to akcje tej spółki otrzymują uczestnicy programu.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że akcje oferowane są w ramach Oferty Planu Pracowniczego Wykupu Akcji, zgodnie z Regułami Planu zatwierdzonymi przez Zarząd. Nie istnieje uchwała Zgromadzenia Akcjonariuszy Emitenta. Wszystkie oferowane akcje są nabywane na rynku i nie stanowią nowej emisji akcji B. Ponieważ nie została przeprowadzona nowa emisja akcji, nie została podjęta uchwała o emisji papierów wartościowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymanie nieodpłatnych akcji spółki fińskiej jest przychodem:
    1. ze stosunku pracy lub innych źródeł,
    2. czy jest to przychód z kapitałów pieniężnych?
  2. Czy dochody związane z otrzymaniem akcji spółki fińskiej będą opodatkowane w momencie zbycia akcji, czy będą opodatkowane dwukrotnie, raz w momencie nieodpłatnego otrzymania akcji drugi raz w momencie ich sprzedaży?

Zdaniem Wnioskodawcy, należy przede wszystkim prawidłowo zakwalifikować nabycie darmowych akcji do jednego ze źródeł przychodów wskazanych w ustawie o p.d.o.f – art. 10 ust. 1., a mianowicie do:

  1. przychodu ze stosunku pracy lub innych źródeł,
  2. przychodu z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, w tym odpłatne z zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zainteresowany uważa, że otrzymane darmowe akcje nie stanowią przychodu ze stosunku pracy. O tym, że świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, że może je otrzymać tylko i wyłącznie pracownik.

Umowa o pracę, przepisy prawa pracy określają wysokość poszczególnych elementów wynagrodzenia Wnioskodawcy, zasady otrzymania premii określa regulamin premiowania.

W ustawie o p.d.o.f. w art. 12 ust.1 określono pojęcie przychodów ze stosunku pracy. Do tego źródła przychodu nie można zakwalifikować każdego przychodu pracownika jaki uzyskuje nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy.

Wymieniony przepis stanowi o przychodach ze stosunku pracy, a nie o przychodach związanych lub towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Tak jest w przypadku Zainteresowanego. Wnioskodawca jest pracownikiem A Sp. z o. o., spółki polskiej z którą Zainteresowany podpisał umowę o pracę, a nie ze spółką fińską B. Podstawą przyznania nieodpłatnych akcji jest Regulamin Planu, który nie jest składnikiem umowy o pracę, nie stanowi też elementu warunków pracy i płacy.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że otrzymanie darmowych akcji w ramach programu spółki fińskiej należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, nie ma bezpośredniego związku ze stosunkiem pracy, a warunki jakie Zainteresowany musi spełnić wynikają z regulaminu sporządzonego i zatwierdzonego przez Spółkę Fińską B.

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane darmowe akcje powodują powstanie przychodów z kapitałów pieniężnych – art. 17 ust.1 pkt 6 lit. a), do których zalicza się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Sprzedanie papierów wartościowych należy traktować jako przychód z kapitałów pieniężnych. Opodatkowanie akcji nie powstanie w momencie nabycia akcji, lecz dopiero w momencie ich zbycia zgodnie z zasadami opodatkowania – art. l7 ust. lab, bez względu na formę i przyczynę nabycia. Akcje generują dochód w przyszłości, w postaci dywidendy albo w momencie zbycia. Pełne prawo do dysponowania otrzymanymi nieodpłatnie akcjami jako właściciel, czyli do uzyskiwania korzyści Zainteresowany uzyskał dopiero pod warunkiem, że zachowa akcje nabyte odpłatnie do końca wymaganego okresu. Oznacza to, że do momentu zbycia akcji nie miał pewności, że uzyska dochód i jaka będzie jego wysokość. Gdy otrzymał darmowe akcje nie można było mówić o jakimkolwiek dochodzie, ponieważ nie jest znana jego wysokość na moment otrzymania akcji. W chwili zbycia tych akcji Zainteresowany uzyska przychód z kapitałów pieniężnych, określa to art. 24 ust. 11 ustawy o PIT zdanie pierwsze.

Artykuł 24 ust.12 stanowi, że zasada, o której mowa w ust. 11 nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Z kolei z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT wynika, że ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że przychód powstanie z chwilą zbycia akcji. A to, że Zainteresowany otrzymał je nieodpłatnie skutkuje opodatkowaniem całego dochodu, gdyż nie poniósł żadnych wydatków na nabycie tych akcji, które mógłby odliczyć w chwili ich zbycia. Wobec powyższego otrzymanie darmowych akcji od Fińskiej Spółki B nie jest przychodem w momencie nabycia. W związku z powyższym przychód będzie opodatkowany według zasad określonych w art. 30b ustawy o p.d.o.f - 19% stawką uzyskanego dochodu.

Ponadto art. 30b ust.5 ustawy o p.d.o.f mówi o tym, że dochodów ze sprzedaży akcji nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27

Wniosek z tego taki, że:

  • otrzymanie nieodpłatnie akcji, to przychód z kapitałów pieniężnych,
  • przychody będą opodatkowane w momencie zbycia tych akcji, stawką 19% i zostaną rozliczone w deklaracji PIT 38.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032, określanej w dalszej części również jako: updof) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zatrudniony w polskiej spółce. Zainteresowany przystąpił do udziału w programie motywacyjnym zorganizowanym przez spółkę fińską. Udział w programie będzie polegał na nieodpłatnym nabyciu akcji ww. spółki. Program „Share in Success”. Akcje oferowane są w ramach Oferty Planu Pracowniczego Wykupu Akcji, zgodnie z Regułami Planu zatwierdzonymi przez Zarząd. Nie istnieje uchwała Zgromadzenia Akcjonariuszy Emitenta. Wszystkie oferowane akcje są nabywane na rynku i nie stanowią nowej emisji akcji B. Ponieważ nie została przeprowadzona nowa emisja akcji, nie została podjęta uchwała o emisji papierów wartościowych.

W myśl art. 3 ust. 1 updof, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy – w myśl art. 4a updof – stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 konwencji z dnia 8 czerwca 2009 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Finlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 2010 r. Nr 37, poz. 205) części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powyższego przepisu wynika, że wszelkie dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce nie wymienione wprost w innych przepisach wyżej wskazanej umowy podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Z uwagi na fakt, że w powoływanej umowie międzynarodowej nie zostały określone przychody z tytułu otrzymania (przez osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski) akcji w ramach uczestnictwa w programie organizowanym przez spółkę z siedzibą na terytorium Finlandii w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie ww. art. 20 ust. 1 umowy, a więc ewentualne przychody z ww. tytułu będą podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 updof, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 cyt. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a omawianej ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabędzie nieodpłatnie akcje w ramach udziału w programie, stwierdzić należy, że po Jego stronie dojdzie niewątpliwie do przysporzenia majątkowego, ponieważ otrzyma akcje określonej wartości nie ponosząc kosztów ich nabycia.

W tej sytuacji nie można zaakceptować stanowiska Wnioskodawcy, że przychód powstanie dopiero w momencie zbycia akcji. Nie można bowiem pominąć całkowicie momentu nabycia akcji. Każda inna osoba, która chciałaby nabyć akcje musiałaby uszczuplić swój majątek przeznaczając z niego środki na zakup tychże akcji. Wnioskodawca takiego uszczuplenia nie musi dokonać, gdyż akcje otrzyma od Spółki fińskiej nieodpłatnie.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca otrzyma akcje Spółki fińskiej w sposób nieodpłatny, a tym samym nie poniesie żadnych wydatków na ich nabycie, co oznacza, że uzyska przysporzenie majątkowe. Przysporzenie o jakim mowa powyżej nie ma charakteru jedynie potencjalnego. Wnioskodawca osiągnie rzeczywistą korzyść, która wynika z faktu, że nie poniesie odpłatności za akcje, choć otrzyma je na własność. Forma nabycia akcji ma zatem istotne znaczenie. Trudno bowiem nie dostrzec korzyści jaką odniesie Wnioskodawca, jeśli koszty nabycia akcji mu przekazanych poniesie w całości zamiast Zainteresowanego inny podmiot.

Tak więc skoro w momencie otrzymania akcji dochodzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotnym jest ustalenie źródła tego przychodu.

W przepisie art. 10 updof polski ustawodawca zawarł katalog źródeł przychodów.

W punkcie 9 ww. ustępu 1 art. 10 updof, jako źródło przychodów wskazano natomiast inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Z uwagi na fakt użycia przez ustawodawcę sformułowania „w szczególności” stwierdzić należy, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w komentowanych przepisach.

Kwalifikowanie źródła uzyskania przychodu uzależnione jest od podmiotu, od którego przychód faktycznie pochodzi (który dokonuje wypłaty świadczenia).

Skoro z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca otrzyma akcje spółki fińskiej, a więc podmiotu, z którym nie jest związany stosunkiem pracy, czy umową cywilnoprawną to uzyska przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Równocześnie na podstawie art. 24 ust. 11 cytowanej ustawy o podatku dochodowym, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Sens tego przepisu jest taki, iż przy spełnieniu określonych warunków nadwyżka w postaci różnicy pomiędzy wartością rynkową a wydatkami na objęcie akcji nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia akcji (moment opodatkowania tej nadwyżki następuje dopiero przy zbyciu akcji).

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 updof).

W myśl natomiast art. 24 ust. 12a cyt. ustawy, przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W tym miejscu wskazać należy, że przepis art. 24 ust. 11 ustawy znajduje jednak zastosowanie tylko do objęcia akcji przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki.

Skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest osobą wskazaną do objęcia akcji przez walne zgromadzenie spółki to przepis art. 24 ust. 11 ustawy nie znajdzie zastosowania, a Wnioskodawca uzyska przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochodem w przedmiotowej sprawie będzie różnica pomiędzy wartością rynkową akcji z dnia nabycia a ewentualnym kosztem poniesionym przez Zainteresowanego na nabycie.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej. Przychody te Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać samodzielnie w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować.

Natomiast zbycie akcji spowoduje powstanie odrębnego przychodu.

Wśród źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazano w pkt 7 kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Szczegółowy zakres przychodów należących do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych wynika z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia akcji jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c.

Jak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

Stosownie do art. 45 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

W myśl natomiast art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (PIT-38).

Końcowo wyjaśnić należy, że w omawianym przypadku nie dojdzie do podwójnego opodatkowania tego samego dochodu.

Zbycie akcji jest bowiem kolejna czynnością podlegająca opodatkowaniu (stanowi odrębne źródło przychodów wymienione w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych).

O powstaniu przychodu należy mówić zarówno w momencie nabycia akcji na zasadach opisanych w przedmiotowym programie motywacyjnym, jak i w momencie sprzedaży tych akcji. Przeniesienie momentu opodatkowania na czynność zbycia/sprzedaży (tak jak uważa Wnioskodawca), poprzez pominięcie nabycia akcji na warunkach programu motywacyjnego, nie ma oparcia w obowiązujących przepisach prawnych.

W konsekwencji powyższego uznać należy, że stanowisko Wnioskodawcy – zgodnie, z którym otrzymanie nieodpłatnie akcji, to przychód z kapitałów pieniężnych, który będzie opodatkowany w momencie zbycia tych akcji, stawką 19% i zostanie rozliczony w deklaracji PIT-38 – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj