Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1328/11/AK
z 24 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1328/11/AK
Data
2012.02.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
fundusz
lokaty
odsetki
poręczenie
pożyczka
projekt
prowizje
przychody należne
przychód
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy otrzymane dofinansowanie na utworzenie funduszu poręczeniowego stanowi przychód podatkowy?
2. Czy odsetki bankowe od lokat bankowych na środkach otrzymanego dofinansowania przez Fundusz oraz prowizje od udzielonych poręczeń w ramach projektu stanowią przychód Funduszu, od którego Fundusz jest zobowiązany do naliczania i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych?(pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 17 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za przychód podatkowy:

  • dofinansowania otrzymanego na utworzenie funduszu poręczeniowego,
  • odsetek bankowych od lokat bankowych utworzonych ze na środków pochodzących z dofinansowania oraz prowizji od poręczeń udzielonych w ramach projektu

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2)

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania za przychód podatkowy:

  • dofinansowania otrzymanego na utworzenie funduszu poręczeniowego,
  • odsetek bankowych od lokat bankowych utworzonych ze na środków pochodzących z dofinansowania oraz prowizji od poręczeń udzielonych w ramach projektu

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2)

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 03 lutego 2012 r. Znak IBPBI/2/423-1328/11/AK wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 17 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundusz jest instytucją finansową powołaną w 2004 r. z inicjatywy Miasta, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa, poprzez udzielanie im poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych im przez instytucje finansowe np. banki, fundusze pożyczkowe, współpracujące z Funduszem.

Od każdego udzielonego poręczenia, Fundusz pobiera wynagrodzenie w formie prowizji od wartości poręczenia. Środki Funduszu pochodzą z kapitału założycielskiego wniesionego przez udziałowców Funduszu (kapitał publiczny), z wypracowanego zysku z inwestycji posiadanych środków oraz uzyskiwanych prowizji. Od początku działalności Fundusz wykazuje narastające straty z roku na rok, w związku z posiadaniem niedostatecznego kapitału na pokrycie kosztów działalności operacyjnej.

W dniu 14 grudnia 2010 roku Fundusz otrzymał dofinansowanie w wysokości nieprzekraczającej 7.587.356,76 zł i stanowiącej nie więcej niż 100,00% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Na kwotę dofinansowania o której mowa powyżej składają się:

  1. środki europejskie (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w kwocie 6.449.253,24 zł, co stanowi nie więcej niż 85% kwoty dofinansowania,
  2. współfinansowanie w kwocie 1.138.103,52 zł, stanowiące dopełnienie kwoty dofinansowania, przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia z jej rachunku bankowego.

Dofinansowanie przekazano na podstawie umowy podpisanej przez Fundusz z Instytucją Pośredniczącą II stopnia - Centrum Przedsiębiorczości (dalej: CP), odpowiedzialnym za wdrożenie projektów unijnych na terenie województwa, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. CP udzielił dofinansowania na podstawie wytycznych Zarządu Województwa, który jako Instytucja Zarządzająca RPO na lata 2007-2013, jest założycielem CP. Podpisana umowa zobowiązuje Fundusz do realizacji projektu o nazwie „Wyodrębnienie funduszu poręczeniowego dla przedsiębiorców z sektora MŚP poprzez jego dofinansowanie".

Powyższe dofinansowanie zostało przekazane w formie zaliczki na utworzenie funduszu poręczeniowego w wysokości 7.000.000,00 zł oraz jest przekazywane (co kwartał po sporządzeniu wniosku o płatność) w formie refundacji poniesionych przez Fundusz kwalifikowanych kosztów zarządzania. Łączna pula kosztów kwalifikowanych na okres 5 lat nie może przekroczyć kwoty: 587.356,76 zł.

Zgodnie z umową projekt stanowi realizację działania 2.1. o nazwie „Rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw, schemat D: Wsparcie funduszy zwrotnych, przeznaczonych dla przedsiębiorstw" w ramach RPO na lata 2007-2013. Okres realizacji projektu został określony do dnia 31 grudnia 2015 r. Po zakończeniu finansowej realizacji projektu Fundusz jako beneficjent zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat. Przyznana dotacja stanowi fundusz gwarancyjny dla poręczeń udzielanych przez Fundusz w ramach projektu, na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych przez Fundusz w ramach projektu, na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom z terenu województwa. W trakcie realizacji projektu Fundusz ponosi zwiększone koszty zarządzania i administracji wyodrębnionym funduszem poręczeniowym. Koszty te stanowią tzw. koszty kwalifikowane, które do określonego w umowie limitu podlegają refundacji. O pozostałej części dofinansowania, po upływie okresu trwałości projektu zadecyduje Instytucja Zarządzająca w osobnej umowie (najprawdopodobniej środki te trzeba będzie zwrócić do Instytucji Pośredniczącej). Zgodnie z umową Fundusz zobowiązany jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki na wyodrębnionym rachunku mogą być lokowane na lokatach bankowych lub/i inwestowane w instrumenty finansowe np. papiery wartościowe Skarbu Państwa. Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania. Do przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami dofinansowania zalicza się również prowizje pobierane przez Fundusz od udzielonych poręczeń w ramach tego projektu. Fundusz w trakcie realizacji umowy ograniczył się do bezpiecznego inwestowania otrzymanego dofinansowania w lokaty terminowe, z tytułu których osiągnął przychody w formie odsetek bankowych. Oprócz tego osiągnął przychody z tytułu prowizji od udzielonych poręczeń w ramach realizacji projektu.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 12 lutego 2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż z umowy o dofinansowanie z Instytucją Pośredniczącą wynika, iż otrzymane dofinansowanie oraz odsetki bankowe i otrzymane prowizje od udzielonych poręczeń, które zwiększają pierwotny kapitał dofinansowania podlegają zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej.

Zwrot wyżej wymienionych środków programu następuje w przypadkach:

  1. wykorzystania części lub całości dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem,
  2. wykorzystania części lub całości dofinansowania bez zachowania obowiązujących procedur.
  3. pobrania części lub całości dofinansowania w sposób nienależny lub w nadmiernej wysokości.

W trakcie trwania umowy Instytucja Zarządzająca może podjąć decyzję o wycofaniu wkładu pochodzącego z Programu po analizie dotychczasowej działalności funduszu w szczególności w następujących przypadkach:

  1. jeżeli w okresie realizacji oraz trwałości projektu obrót środków przekazanych z programu nastąpi nie więcej niż dwukrotnie,
  2. jeżeli na koniec okresu trwałości projektu poziom utraconych poręczeń w stosunku do wartości kapitału przeznaczonego na poręczenia będzie wyższy niż 10%.

Zgodnie z umową o dofinansowanie dopiero przed upływem okresu trwałości Instytucja Zarządzająca, uwzględniając dotychczasowe wyniki działalności funduszu poręczeniowego oraz dalsze przeznaczenie środków pochodzących z RPO na wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw, podejmie decyzję dotyczącą pozostawienia lub wycofania środków Programu z Funduszu Poręczeniowego.

Na podstawie powyższego Wnioskodawca stwierdza, iż środki programu tj. otrzymane dofinansowanie oraz odsetki bankowe i otrzymane prowizje od udzielonych poręczeń, które zwiększają pierwotny kapitał dofinansowania nie stanowią w tym momencie przychodu Spółki i mają charakter zwrotny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie na utworzenie funduszu poręczeniowego stanowi przychód podatkowy...
  2. Czy odsetki bankowe od lokat bankowych na środkach dofinansowania otrzymanego przez Fundusz oraz prowizje od udzielonych poręczeń w ramach projektu stanowią przychód Funduszu, od którego Fundusz jest zobowiązany do naliczania i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych...

(pytania oznaczone we wniosku Nr 1 i 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie oraz prowizje i odsetki bankowe, o których mowa w pytaniu nie stanowią dla Niego przychodu i w związku z tym środki te są neutralne podatkowo. Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca zauważa, że jako Spółka z o.o. posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty, rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągniętych w roku podatkowym (art. 7 ust. 1 i 2).

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W art. 12 ust. 4 powołanej ustawy enumeratywnie określono rodzaj przychodów niezaliczanych do przychodów podatkowych, co oznacza, że wszystkie inne przychody, poza określonymi w tym przepisie stanowią przedmiot opodatkowania.

Ustawa o podatku dochodowym nie określa dokładnie definicji przychodu podatkowego, ale w licznych interpretacjach przyjmuje się że przychód podatkowy stanowi każde przysporzenie majątkowe mające charakter definitywny, rozumiany jako prawo do rozporządzania środkami pochodzącymi z tego przysporzenia jako własnymi i czerpania z nich korzyści majątkowych, o ile oczywiście nie zostały one wyłączone z opodatkowania na mocy art. 12 ust. 4 ww. ustawy. Z powyższego wynika, że nawet nabycie prawa własności określonych środków pieniężnych - jeżeli nie następuje definitywnie (tj. bez obowiązku zwrotu) - nie prowadzi do powstania przychodu podatkowego na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Na gruncie ww. ustawy przychód podatkowy nie może powstać również w przypadku, w którym podatnik nabył definitywnie takie prawo majątkowe do określonych środków pieniężnych, nie może jednak rozporządzać nimi jako właściciel. Fundusz nie jest uprawniony do czerpania na własny rachunek pożytków z gospodarowania środkami pieniężnymi stanowiącymi dofinansowanie, ani też do rozporządzania nimi w jakikolwiek sposób, lecz tylko w sposób oznaczony umową. Tak więc prawa do środków pieniężnych "otrzymywanych" tytułem dofinansowania Fundusz nie nabywa definitywnie. Otrzymane dofinansowanie musi być "wykorzystane" na działanie polegające na udzielaniu poręczeń. Ponadto częścią "otrzymanego" dofinansowania - niezaangażowaną w pokrycie udzielonych poręczeń - Fundusz jest zobowiązany gospodarować w ściśle określony sposób, a mianowicie lokować ją w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych. Każde zachowanie Funduszu lub "wykorzystanie" dofinansowania - niezgodnie z umową - skutkuje powstaniem po stronie Funduszu obowiązku zwrotu dofinansowania, (w umowie zostały zawarte zasady zwrotu dofinansowania w przypadku naruszenia przepisów, na podstawie których to dofinansowanie zostało udzielone). Otrzymane dofinansowanie oraz powstałe dzięki niemu przychody z odsetek i prowizji w ramach wnioskowanego projektu, zdaniem Wnioskodawcy, nie stanowi takiego przysporzenia, gdyż środki dofinansowania oraz prowizje udzielone w ramach projektu, a także odsetki bankowe od lokat na środkach dofinansowania będą w przyszłości zgodnie z zawartą umową podlegać zwrotowi. Tak więc, w ocenie Wnioskodawcy, pomimo faktu dysponowania środkami dotacji, polegającym m.in. na lokowaniu ich na rachunkach terminowych w bankach, Fundusz nie czerpie z nich żadnych korzyści majątkowych, co ma swoje odzwierciedlenie w księgach rachunkowych Wnioskodawcy, w których omawiane środki powiększają zobowiązania finansowe wobec Instytucji Pośredniczącej.

Podsumowując można stwierdzić, że omawiana dotacja poprzez swój zwrotny charakter stanowi swego rodzaju „pożyczkę" udzieloną przez budżet państwa na określony czas, aby realizować określone cele gospodarcze regionu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem „updop”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na podstawie art. 12 ust. 1 updop, można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększającą jego aktywa, mającą definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 updop. Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi Spółka może rozporządzać.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 14 grudnia 2010 roku Fundusz otrzymał dofinansowanie w wysokości nieprzekraczającej 7.587.356,76 zł i stanowiącej nie więcej niż 100,00% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. Na kwotę dofinansowania składają się:

  1. środki europejskie (z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w kwocie 6.449.253,24 zł, co stanowi nie więcej niż 85% kwoty dofinansowania,
  2. współfinansowanie w kwocie 1.138.103,52 zł, stanowiące dopełnienie kwoty dofinansowania, przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą II stopnia z jej rachunku bankowego.

Przyznana dotacja stanowi fundusz gwarancyjny dla poręczeń udzielanych przez Fundusz w ramach projektu. Zgodnie z umową Fundusz zobowiązany jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki te mogą być lokowane na lokatach bankowych lub/i inwestowane w instrumenty finansowe np. papiery wartościowe Skarbu Państwa. Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania. Do przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami dofinansowania zalicza się również prowizje pobierane przez Fundusz od udzielonych poręczeń w ramach tego projektu. Fundusz w trakcie realizacji umowy ograniczył się do bezpiecznego inwestowania otrzymanego dofinansowania w lokaty terminowe, z tytułu których osiągnął przychody w formie odsetek bankowych. Oprócz tego osiągnął przychody z tytułu prowizji od udzielonych poręczeń w ramach realizacji projektu. Z umowy o dofinansowanie z Instytucją Pośredniczącą wynika, iż otrzymane dofinansowanie oraz odsetki bankowe i otrzymane prowizje od udzielonych poręczeń, które zwiększają pierwotny kapitał dofinansowania podlegają zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej. Zwrot wyżej wymienionych środków programu następuje w następujących przypadkach:

  • wykorzystania części lub całości dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem.
  • wykorzystania części lub całości dofinansowania bez zachowania obowiązujących procedur.
  • pobrania części lub całości dofinansowania w sposób nienależny lub w nadmiernej wysokości.

W trakcie trwania umowy Instytucja Zarządzająca może także podjąć decyzję o wycofaniu wkładu pochodzącego z Programu po analizie dotychczasowej działalności funduszu w szczególności w następujących przypadkach:

  • Jeżeli w okresie realizacji oraz trwałości projektu obrót środków przekazanych z programu nastąpi nie więcej niż dwukrotnie,
  • Jeżeli na koniec okresu trwałości projektu poziom utraconych poręczeń w stosunku do wartości kapitału przeznaczonego na poręczenia będzie wyższy niż 10%.

Zgodnie z umową o dofinansowanie dopiero przed upływem okresu trwałości Instytucja Zarządzająca, uwzględniając dotychczasowe wyniki działalności funduszu poręczeniowego oraz dalsze przeznaczenie środków pochodzących z RPO na wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw, podejmie decyzję dotyczącą pozostawienia lub wycofania środków Programu z Funduszu Poręczeniowego.

W kontekście powyższego, stwierdzić należy, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie na utworzenie funduszu poręczeniowego stanowi w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychód podatkowy Wnioskodawcy. Podkreślić przy tym należy, że otrzymane pieniądze stają się przychodem podatkowym w momencie wpływu na rachunek bankowy Spółki, gdyż od tego momentu Spółka może nimi dysponować jako beneficjent realizowanego projektu.

Otrzymane dofinansowanie na utworzenie funduszu poręczeniowego faktycznie powiększa aktywa Wnioskodawcy, którymi może rozporządzać. Zwrot wyżej wymienionych środków programu następuje bowiem tylko w ściśle określonych przypadkach tj. wykorzystania części lub całości dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem lub bez zachowania obowiązujących procedur albo pobrania części lub całości dofinansowania w sposób nienależny lub w nadmiernej wysokości.

Przysporzenie to ma co do istoty charakter definitywny. Fakt, iż dofinansowanie może podlegać zwrotowi w sytuacjach nienależytego działania Spółki nie może zmieniać cechy „definitywności” przysporzenia. Spółka działając zgodnie z ustalonymi procedurami nie będzie zobowiązania do zwrotu tych środków.

Wskazać należy przy tym, że przychód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych:

  • w części dotyczącej środków europejskich („płatności”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop,
  • w części dotyczącej współfinansowania krajowego („dotacja celowa”) - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 updop.

Na marginesie powyższych rozważań nadmienić należy, że wydatki sfinansowane z przychodów z tytułu otrzymywanej pomocy jako wolnych od podatku, nie są zaliczane do kosztów podatkowych.

Wynika to z treści art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, w myśl którego wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W odniesieniu do przychodów z tytułu odsetek od lokat bankowych utworzonych ze środków pochodzących z dofinansowania oraz prowizji od udzielonych poręczeń, biorąc pod uwagę treść art. 12 ust. 1 updop, należy natomiast stwierdzić, iż przychody te nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Również w tym przypadku przysporzenie to ma co do istoty charakter definitywny. Środki te powiększą aktywa Wnioskodawcy, którymi może rozporządzać.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Spółki w zakresie uznania za przychód podatkowy:

  • dofinansowania otrzymanego na utworzenie funduszu poręczeniowego,
  • odsetek bankowych od lokat bankowych utworzonych ze na środków pochodzących z dofinansowania oraz prowizji od poręczeń udzielonych w ramach projektu

–jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku Spółka dołączyła Umowę o dofinansowanie Projektu w ramach II Osi Priorytetowej Gospodarki regionalnej szansy Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 – 2013. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach) w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj