Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.206.2017.1.RW
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2017 r. (data wpływu 25 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”. Pismem z dnia 19 kwietnia 2017 r. uzupełniono wniosek o podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 31 stycznia 2017 r. Zarząd Województwa Uchwałą nr ... w sprawie zatwierdzenia listy ocenionych projektów zawierającą wyniki prac komisji oceny projektów i wyboru do dofinansowania projektów w ramach konkursu nr ... dla Działania: 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – RIT Subregionu ...., projekt o nr ... pn. „...” został wybrany do dofinansowania w ramach przedmiotowego konkursu.

Całkowita wartość projektu: 3.100.451,00 zł.

Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% wydatków kwalifikowanych): 2.635.383,50 zł.

Celem głównym projektu jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną i elektryczną w DPS, obniżenie kosztów utrzymania budynków DPS oraz poprawę komfortu mieszkańców Domu. Przedmiotem projektu jest modernizacja istniejącego źródła ogrzewania w obiektach Domu Pomocy Społecznej poprzez likwidację obecnej kotłowni parowo-wodnej, zasilającej kompleks obiektów DPS i zastąpienie jej odrębnym zasilaniem pomieszczenia kotłowni i wbudowaną kotłownią wodną z węzłem cieplnym (utworzoną przez kaskadę czterech kotłów kondensacyjnych na paliwo gazowe), wspomaganą modułem kogeneracyjnym i kolektorami słonecznymi.

W ramach realizacji projektu zaplanowano wykonanie prac dotyczących wymiany źródła ciepła tj.:

  1. Montaż instalacji gazowej i instalacji oleju opałowego lekkiego,
  2. Montaż kotłowni 60 kW w budynku XXX,
  3. Montaż kotłowni w budynku III z przygotowaniem pomieszczenia, wykonaniem węzła cieplnego i zabudową kaskady modułów kogeneracyjnych oraz prace demontażowe w obrębie budynków i montaż zaworów podpionowych oraz wymiana rurociągów magistralnych instalacji c.o.
  4. Montaż punktów dystrybucji c.w.u. z instalacją solarną w pomieszczeniu kotłowni (budynek III) oraz zabudowa rurociągów magistralnych c.w.u.
  5. Modernizacja technologii kuchni i pralni.

Nieruchomości (budynki DPS), które objęte są projektem, stanowią własność Powiatu , jednostki samorządu terytorialnego posiadającej status osoby prawnej, zgodnie z treścią art. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 814 z późn. zm.).

Okres realizacji projektu: maj – wrzesień 2017 r.

W celu przygotowania wniosku o dofinansowanie, w 2014 r. DPS dokonał płatności za wykonanie dokumentacji projektowej, a w 2016 r. płatności za wykonanie dokumentacji aplikacyjnej.

Uzyskane efekty projektu w postaci zmodernizowania źródła ciepła w DPS, które spowoduje zmniejszenie zużycia energii cieplnej i elektrycznej oraz zmniejszenie strat energii wynikających z eliminacji problemu lokalizacji źródła ciepła poza odbiorami. Zastosowanie w ramach projektu rozwiązań kogeneracyjnych jest metodą zwiększenia efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej na poziomie produkcji energii cieplnej oraz zwiększenia wykorzystania ciepła użytkowego. Realizacja planowanego przedsięwzięcia wygeneruje również pozytywne skutki dla klimatu – zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza (PM10, dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń).

Uzyskane efekty projektu przeznaczone będą na prowadzoną przez DPS działalność statutową w ramach wykonywania zadań własnych Powiatu w zakresie pomocy społecznej, na podstawie zezwolenia wydanego przez Wojewodę w drodze decyzji administracyjnej nr ... z dnia 11.06.2002 r. (uzyskał wpis do rejestru Wojewody jako jednostka spełniająca standardy). Do statutowych zadań jednostki należy zapewnienie całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności osobom, które nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu i którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy i opieki w miejscu zamieszkania. W ramach prowadzonej działalności DPS świadczy usługi bytowe, opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób przebywających w DPS. Wobec powyższego realizując powyższy projekt beneficjent nie może odzyskać poniesionego kosztu VAT, ponieważ działalność objęta projektem – świadczenie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem – podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.).

Płatności związane z realizacją projektu dokonywane będą na podstawie faktur wystawianych przez wykonawcę usług na Powiat.

W wyniku wejścia w życie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, z dniem 1 stycznia 2017 r. DPS utracił status samodzielnego podatnika VAT i jest jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu – scentralizowanego podatnika VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż Powiat wystąpi z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy opłaty pobierane tytułem pobytu mieszkańców w DPS-ie są niepodlegającymi opodatkowaniu opłatami w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 198 z późn. zm.) i korzystają z wyłączenia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w projekcie pn. „...”, tzn. czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot tegoż podatku w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w projekcie pn. „...”, tzn. nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego (jak również zwrot tego podatku) w związku z realizacją ww. projektu.

Towary i usługi niezbędne do realizacji projektu opisanego we wniosku będą wykorzystywane przez DPS do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wobec powyższego nie można odliczyć podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.). Ponadto ww. towary i usługi nie będą wykorzystywane przez DPS do czynności opodatkowanych generujących podatek należny podlegający rozliczeniu w składanej przez Powiat deklaracji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat zamierza realizować projekt o nr .. pn. „...” dofinansowany w ramach konkursu nr ... dla Działania: 4.3 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej – RIT Subregionu ... .

Nieruchomości (budynki DPS), które objęte są projektem, stanowią własność Powiatu, jednostki samorządu terytorialnego posiadającej status osoby prawnej, zgodnie z treścią art. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Okres realizacji projektu: maj – wrzesień 2017 r. W celu przygotowania wniosku o dofinansowanie, w 2014 r. DPS dokonał płatności za wykonanie dokumentacji projektowej, a w 2016 r. płatności za wykonanie dokumentacji aplikacyjnej.

Uzyskane efekty projektu przeznaczone będą na prowadzoną przez DPS działalność statutową w ramach wykonywania zadań własnych Powiatu w zakresie pomocy społecznej, na podstawie zezwolenia wydanego przez Wojewodę w drodze decyzji administracyjnej nr ... z dnia 11.06.2002 r. (uzyskał wpis do rejestru Wojewody jako jednostka spełniająca standardy). Do statutowych zadań jednostki należy zapewnienie całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności osobom, które nie mogą samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu i którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy i opieki w miejscu zamieszkania. W ramach prowadzonej działalności DPS świadczy usługi bytowe, opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób przebywających w DPS. Działalność objęta projektem – świadczenie usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem – korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług. Płatności związane z realizacją projektu dokonywane będą na podstawie faktur wystawianych przez wykonawcę usług na Powiat. W wyniku wejścia w życie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, z dniem 1 stycznia 2017 r. DPS utracił status samodzielnego podatnika VAT i jest jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu – scentralizowanego podatnika VAT.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT w projekcie pn. „...”, tzn. czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot tego podatku.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, gdyż towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy. Tym samym Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.


Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn. „...” Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a w konsekwencji również zwrot tego podatku. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj