Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.26.2017.2.RSZ
z 19 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 13 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 1 marca 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania 8% stawki VAT na sprzedaż lodów i deserów lodowych do spożycia „na miejscu” – jest prawidłowe,
  • zastosowania 5% stawki VAT na sprzedaż lodów „na wynos” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania:

  • 8% stawki VAT przy sprzedaży lodów i deserów lodowych do spożycia „na miejscu”,
  • 5% stawki VAT przy sprzedaży lodów i deserów lodowych „na wynos”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 marca 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 23 lutego 2017 r. znak: 2461-IBPP2.4512.26.2017.1.RSz.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo pod nazwą: Firma „K.”. Głównym przedmiotem wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest produkcja lodów zgodnie z PKD 1052Z oraz prowadzenie lodziarni - PKD 5610A. Firma Wnioskodawcy jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi księgę przychodów i rozchodów, i rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Wnioskodawca nie kupuje lodów do sprzedaży, nie sprzedaje hurtowo - sam zajmuje się ich produkcją. Prowadzi lodziarnię, jest to stały punkt samoobsługowy, w którym nie ma obsługi kelnerskiej. Lokal dysponuje stolikami do spożycia posiłków (czy to lodów, deserów lodowych, czy też np. kawy, soków, itp.) w środku lokalu, jak i na zewnątrz. Wnioskodawca sprzedaje lody na gałki (gałkowane), zarówno do spożycia „na miejscu” w lodziarni, jak również „na wynos” w odpowiednich opakowaniach (np. kubek, wafelek). W ofercie znajdują się też gotowe zestawy deserów lodowych z różnymi dodatkami sprzedawane w waflu, pojemniku styropianowym, czy szklanych pucharkach. Klienci zamawiają także swoje własne kompozycje deserów z różnego rodzaju dodatkami (posypki, polewa, bita śmietana itp.). Sprzedając lody i desery lodowe do spożycia „na miejscu” Wnioskodawca opodatkowuje sprzedaż lodów stawką VAT 8%, natomiast sprzedaż lodów „na wynos” stawką VAT 5%.

Opis stanu faktycznego został uzupełniony ww. pismem z 1 marca 2017 r. o następujące informacje stosownie do zadanych pytań:

  1. Wskazanie symbolu PKWiU właściwego dla sprzedaży lodów i deserów lodowych oferowanych:
    • na wynos:
      Dla lodów do spożycia tj. lodów śmietankowych i pozostałych lodów jadalnych, w tym i sorbetów, Wnioskodawca przyjął symbol PKWiU 10.52.10.0.
    • do spożycia na miejscu w lodziarni (stałym punkcie samoobsługowym) w szczególności, gdy sprzedaje się gotowe zestawy deserów lodowych z różnymi dodatkami (tj. posypką, polewą, bitą śmietaną itp.):
      Dla lodów i deserów z różnymi dodatkami sprzedawanymi do spożycia na miejscu w lodziarni Wnioskodawca przyjął symbol PKWiU 56.10.13.0.
  2. Czy sprzedawane lody i desery lodowe (zestawy) zawierają produkty o zawartości alkoholu powyżej 1,2%?
    Do produkcji lodów oraz podawanych deserów lodowych (zestawów) Wnioskodawca nie używa alkoholu. Do produkcji swoich wyrobów Wnioskodawca nie używa również półproduktów zawierających alkohol powyżej 1,2%.
  3. Czy sprzedawane lody i desery lodowe (z bitą śmietaną) stanowią wyroby mleczarskie i nie stanowią kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym?
    Tak, sprzedawane lody oraz desery lodowe stanowią wyroby mleczarskie zgodnie z poz. 21 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT.
  4. Czy zawartość dodatków (posypki, polewy, bitej śmietany itp.), jak i koszty opakowania (tj. wafelka, kubka lub pojemnika styropianowego) są wkalkulowane w cenę deseru lodowego?
    Wszystkie dodatki stosowane przez Wnioskodawcę do tworzenia deserów lodowych są wkalkulowane w ich cenę. Wszelkie koszty opakowań, zarówno wyrobów gotowych, tj. lodów oraz przygotowywanych deserów, również wkalkulowane są w ich cenę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo opodatkowując sprzedaż lodów i deserów lodowych do spożycia „na miejscu” stawką VAT 8%, a sprzedaż lodów „na wynos” stawką VAT 5%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem Vat podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług Ustawa o Vat rozumie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawodawca przewidział możliwość zastosowania obniżonej stawki Vat w wysokości 5% dla towarów wymienionych w złączniku nr 10 do Ustawy o Vat pod pozycją nr 21 załącznika.

Wnioskodawca sklasyfikował sprzedawane „towary na wynos”, jako lody gałkowane oraz desery na wynos (PKWiU 10.52.10.0). Towary te mieszczą się w kategorii towarów wymienionych w załączniku nr 10 do Ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji nr 21 w/w załącznika.

W prowadzonym punkcie gastronomicznym sprzedaż produktów w lodziarni z przeznaczeniem do spożycia „na wynos” należy uznać za dostawę towarów. Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa towarów jaką jest sprzedaż lodów „na wynos” powinna być opodatkowana stawką Vat 5%, gdzie sprzedaż towarów jest głównym elementem dostawy. Natomiast w przypadku sprzedaży towarów do spożycia „na miejscu” klienci mają możliwość usiąść przy stoliku (w lokalu lub na zewnątrz) przeznaczonym do oczekiwania na produkt lub do ewentualnej konsumpcji na miejscu. W lokalu określonym przez Wnioskodawcę lodziarnią, dla klientów przygotowane są stoliki z krzesłami. Produkty odbierane są przez klientów, nie występuje obsługa kelnerska. Dla klientów lodziarni jest dostępna toaleta.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U., poz. 1719), w paragrafie 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części III w pozycji 7 załącznika do w/w rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%. Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. np. w lodziarni, kawiarni.

Sprzedaż lodów w lodziarni z przeznaczeniem do spożycia „na miejscu” dokonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (lodziarni) stanowi świadczenie usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towarów do spożycia „na miejscu”, gdzie klienci korzystają z infrastruktury lokalu powinna być opodatkowana stawką Vat 8%, jako usługa gastronomiczna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, wyłącznie z uwagi na wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU, w zakresie:

  • zastosowania 8% stawki VAT na sprzedaż lodów i deserów lodowych do spożycia „na miejscu” - jest prawidłowe,
  • zastosowania 5% stawki VAT przy sprzedaży lodów „na wynos” -
    jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Przez sprzedaż – zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia częstokroć odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Natomiast, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zatem z powyższego wynika, że opodatkowaniu obniżoną stawką podatku w wysokości 8% podlegają towary i usługi wymienione m. in. w załączniku nr 3 do ustawy o VAT.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 28 wymieniono PKWiU ex 10.5 – „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Oznaczenie „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto, zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Stosownie do art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W przywołanym załączniku nr 10 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, zostały wymienione w pozycji 21 sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.5 – „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, że symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Należy zauważyć, że w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719 ze zm.) wskazano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowaniu napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Podkreślić trzeba, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową, która jak wynika z przywołanych wcześniej przepisów art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, wynosi aktualnie 23%.

Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

W związku z tym, funkcją powołanej regulacji jest wyłączenie z możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku sprzedaży towarów wymienionych w poz. 7 załącznika do rozporządzenia. Regulacja ta, rozumiana ściśle, winna odnosić się do każdego przypadku obrotu tymi towarami (jednym z przypadków obrotu tymi towarami jest ich sprzedaż w ramach usługi związanej z wyżywieniem).

Wskazany wyżej przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, w związku z poz. 7 załącznika cyt. rozporządzenia, pozwala na objęcie stawką 8% świadczenia usługi gastronomicznej jednocześnie wyłączając możliwość opodatkowania tą obniżoną stawką sprzedaży, np. wody gazowanej, soków i napojów.

Jak wynika z opisu sprawy, głównym przedmiotem wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest produkcja lodów zgodnie z PKD 1052Z oraz prowadzenie lodziarni - PKD 5610A. Firma Wnioskodawcy jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca sam zajmuje się produkcją lodów. Prowadzi lodziarnię, jest to stały punkt samoobsługowy, w którym nie ma obsługi kelnerskiej. Wnioskodawca w lodziarni sprzedaje lody „na wynos”, na gałki (gałkowane), w odpowiednich opakowaniach (np. kubek, wafelek). W ofercie znajdują się też gotowe zestawy deserów lodowych z różnymi dodatkami (posypki, polewa, bita śmietana, itp.) sprzedawane w waflu, pojemniku styropianowym. Dla oferowanych do spożycia „na wynos” lodów, tj. lodów śmietankowych i pozostałych lodów jadalnych - Wnioskodawca wskazał - symbol PKWiU 10.52.10.0. Do produkcji lodów oraz podawanych deserów lodowych (zestawów) nie używa alkoholu. Do produkcji swoich wyrobów Wnioskodawca nie używa również półproduktów zawierających alkohol powyżej 1,2%. Sprzedawane lody oraz desery lodowe stanowią wyroby mleczarskie zgodnie z poz. 21 załącznika nr 10 do Ustawy o VAT. Wszystkie dodatki stosowane przez Wnioskodawcę do tworzenia deserów lodowych są wkalkulowane w ich cenę. Wszelkie koszty opakowań, zarówno wyrobów gotowych, tj. lodów oraz przygotowywanych deserów, również wkalkulowane są w ich cenę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo opodatkowując sprzedaż lodów i deserów lodowych do spożycia „na miejscu” stawką VAT 8%, a sprzedaż lodów „na wynos” stawką VAT 5%.

Jak już wyżej wskazano, stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy zauważyć, że niezależnie od kwalifikacji danej czynności jako dostawy towarów lub świadczenia usług przesądzający dla potrzeb stosowania właściwej stawki podatku jest - w przypadku, gdy przepisy regulujące zakres stosowania stawek podatku od towarów i usług odwołują się do klasyfikacji statystycznych - sposób sklasyfikowania danego towaru lub usługi.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana klasyfikacja przez producenta (usługodawcę) nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu towaru (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów tej klasyfikacji określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że dla określenia prawidłowej stawki podatku jaka ma zastosowanie przy sprzedaży przez Wnioskodawcę lodów i deserów lodowych do spożycia „na miejscu” lub „na wynos”, należy dokonać prawidłowego zaklasyfikowania tej czynności wg PKWiU 2008.

Podkreślić należy, że fakt oferowania lodów i deserów lodowych osobno bądź w zestawach nie ma wpływu na sposób zaklasyfikowania.

Dla dokonania prawidłowej klasyfikacji wg PKWiU nie mają wpływu również takie czynniki jak to:

  • czy sprzedaż odbywa się w stałym punkcie samoobsługowym, w którym nie ma obsługi kelnerskiej.
  • czy w lokalu znajdują się stoliki do spożycia posiłków (czy to lodów, deserów lodowych, czy też np. kawy, soków, itp.) i czy znajdują się one w środku lokalu, jak i na zewnątrz.
  • czy produkty (gotowe zestawy deserów lodowych z różnymi dodatkami) sprzedawane są w waflu, pojemniku styropianowym, czy szklanych pucharkach.

Na sposób opodatkowania tych produktów nie ma wpływu to czy ich sprzedaż będzie traktowana jako świadczenie usług, czy też jako dostawa towarów. Wynika to z faktu, że ustawodawca przy wyznaczaniu zakresu stosowania obniżonej stawki posłużył się klasyfikacją statystyczną.

W przedmiotowej sprawie, istotnym jest zatem zaklasyfikowanie przez Zainteresowanego wykonywanych czynności do odpowiedniego grupowania statystycznego PKWiU.

Tym samym, przesądzający dla potrzeb stosowania właściwej stawki podatku jest – w przypadku gdy przepisy regulujące zakres stosowania stawek podatku od towarów i usług odwołują się do klasyfikacji statystycznych – sposób sklasyfikowania danego towaru lub usługi.

Z informacji wskazanych we wniosku wynika, że dla oferowanych do spożycia „na wynos” lodów, tj. lodów śmietankowych i pozostałych lodów jadalnych - Wnioskodawca wskazał - symbol PKWiU 10.52.10.0. Natomiast, do sprzedaży gotowych zestawów deserów lodowych z różnymi dodatkami (tj. posypką, polewą, bitą śmietaną itp.) do spożycia na miejscu w lodziarni (stałym punkcie samoobsługowym) Wnioskodawca wskazał symbol PKWiU 56.10.13.0.

Mając zatem na uwadze wskazaną przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego klasyfikację statystyczną oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro – jak wskazał Wnioskodawca – wskazane w opisie sprawy sprzedawane produkty (lody, desery lodowe z różnymi dodatkami (takimi jak: posypki, polewa, bita śmietana itp.) do spożycia „na miejscu” w lodziarni (stałym punkcie samoobsługowym) objęte są symbolem statystycznym PKWiU i mieszczą się w grupowaniu PKWiU (2008) PKWiU 56.10.13.0, które – jak sam wskazał Wnioskodawca - jest właściwe dla przedmiotu sprzedaży, i nie zawierają produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, należy przyjąć, że podlegają one opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1, w związku z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, z wyłączeniem sprzedaży napojów i towarów wymienionych w pkt 1-6 tej pozycji, do których zastosowanie ma 23% stawka podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zauważyć, że rozważania dotyczące ustalenia, czy w danym przypadku ma miejsce dostawa towarów czy też świadczenie usług są w rozpatrywanej sprawie bezprzedmiotowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż cyt. „sprzedaż towarów do spożycia „na miejscu”, gdzie klienci korzystają z infrastruktury lokalu powinna być opodatkowana stawką Vat 8%, jako usługa gastronomiczna”, jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania sprzedaży lodów i deserów lodowych „na wynos”, mając na uwadze wskazaną przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego klasyfikację statystyczną oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że do dostawy, będących przedmiotem zapytania, lodów, deserów lodowych z różnymi dodatkami (takimi jak: posypki, polewa, bita śmietana itp.), w sytuacji gdy faktycznie, jak wskazał Wnioskodawca, mieszczą się one w ww. grupowaniu PKWiU 10.52.10.0. i nie zawierają produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, zastosowanie znajduje obniżona stawka podatku VAT w wysokości 5% - na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 21 załącznika nr 10 do tej ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa towarów jaką jest sprzedaż lodów „na wynos” powinna być opodatkowana stawką Vat 5%, jest prawidłowe, wyłącznie z uwagi na wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie zadanego pytania.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku produktów) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone, w szczególności: kwestia stawki podatku VAT przy sprzedaży sorbetów, oraz wymienionych we wniosku dodatków (tj. posypek, polewy, bitej śmietany itp.), Powyższe nie było przedmiotem zapytania, jak również Wnioskodawca nie wskazał własnego stanowiska. Informacja ta została potraktowana jako element opisu stanu faktycznego i nie była przedmiotem oceny.

Ponadto, podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku towarów według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji towarów i usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. towarów według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj