Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPB-1-1.4510.28.2017.SG
z 9 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 lutego 2017 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej 28 lutego 2017 r.), uzupełnionym 26 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w toku jego działalności, które będą przeznaczone na realizację celów statutowych, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w toku jego działalności, które będą przeznaczone na realizację celów statutowych, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Powyższy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 13 kwietnia 2017 r., Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.28.2017.1.SG, 2461-IBPB-2-1.4515.65.2017.1.HK, 2461-IBPB-2-1.4514. 63.2017.1.HK, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 26 kwietnia 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz postanowień Statutu. Cele statutowe określone zostały w art. 7 Statutu, natomiast sposób realizacji tych celów w art. 8 Statutu.

Art. 7 Statutu stanowi, że celem działania Wnioskodawcy jest:

  1. propagowanie latania na zabytkowych szybowcach,
  2. remontowanie i reaktywowanie zabytkowego sprzętu latającego, a w szczególności szybowców,
  3. budowa replik zabytkowych szybowców,
  4. działalność na rzecz złagodzenia przepisów dotyczących użytkowania zabytkowych szybowców w Polsce,
  5. nawiązywanie kontaktów z podobnymi organizacjami i osobami w kraju i za granicą,
  6. popularyzowanie spraw związanych z opieką nad zabytkowymi szybowcami,
  7. działalność na rzecz organizacji Zlotów i Zawodów Zabytkowych Szybowców o Memoriał „X” oraz podobnych imprez,
  8. uczestnictwo w podobnych imprezach zagranicą.

Z kolei art. 8 statutu stanowi, że cele swoje Klub realizuje w szczególności poprzez:

  1. wydawanie publikacji,
  2. zbieranie funduszy,
  3. propagowanie idei działalności na rzecz zabytkowych szybowców,
  4. organizację imprez związanych z zabytkowymi szybowcami oraz pomoc w uczestnictwie w takich imprezach dla swoich członków.

Natomiast zgodnie z art. 29 Statutu źródłami powstania majątku Wnioskodawcy są:

  1. składki członkowskie,
  2. darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
  3. dotacje, subwencje, udziały, lokaty,
  4. dochody z majątku stowarzyszenia, dochody z działalności własnej.

Wnioskodawca może liczyć w przyszłości na przekazanie na jego rzecz od osób fizycznych (współwłaścicieli) w formie nieodpłatnego świadczenia (umowy darowizny) repliki polskiego zabytkowego szybowca „Y” oraz kwot pieniężnych przeznaczonych na zakończenie procesu rejestracji statku powietrznego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz na dalszą działalność związaną z działalnością statutową. Łączna wartość darowizn może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Przedmiot darowizny w postaci szybowca ma być wykorzystywany w działalności statutowej stowarzyszenia związanej ze sportem szybowcowym w ramach organizacyjnych Aeroklubu (członkowie Klubu Wnioskodawcy w znaczącej części są członkami zwyczajnymi Aeroklubu), zostanie udostępniony do wykonywania lotów przez członków Aeroklubu i inne osoby posiadające licencję pilota szybowcowego oraz będzie prezentowany szerokiej publiczności m.in. podczas pikników lotniczych i zlotów zabytkowych szybowców, co będzie połączone z prezentacją historii szybowca i szybownictwa w Polsce oraz z popularyzowaniem wśród społeczeństwa opieki nad zabytkowymi szybowcami, w tym pozyskiwaniem środków do remontowania i reaktywowania zabytkowych statków powietrznych, budowy replik zabytkowych szybowców, które obecnie już nie istnieją, a także będzie służył do propagowania lotnictwa szybowcowego i sportu lotniczego w ogólności.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy dochody Wnioskodawcy (w tym ten wynikający z nieodpłatnego przeniesienia własności szybowca i środków pieniężnych) związane ze wskazaną działalnością statutową są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.) jest to, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Cele określone w art. 7 Statutu mieszczą się co do zasady w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, a mianowicie mieszczą się w zakresie działalności oświatowej, działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, a także działalności naukowo-technicznej.

Powołując się na językowe znaczenie tych wyrazów (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/) przez:

  • oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa;
  • naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości;
  • technikę należy rozumieć całokształt środków i czynności wchodzących w zakres działalności ludzkiej związanej z wytwarzaniem dóbr materialnych, a także reguły posługiwania się nimi.

Z kolei art. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 176 ze zm.) wskazuje, że sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Zgodnie z ustawą o działalności kulturalnej działalność ta polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Głównym celem działalności Wnioskodawcy są prace związane z ochroną kultury polegające na remontowaniu i reaktywowaniu zabytkowych szybowców oraz budowaniu ich replik, udostępnianie ich do użytkowania osobom posiadającym wymagane kwalifikacje celem uprawiania sportu szybowcowego, a także ich prezentacji społeczeństwu podczas imprez lotniczych i upowszechniania w ten sposób wiedzy o szybownictwie i historii lotnictwa w ramach działalności oświatowej. Zamierzeniem jest stworzenie „Latającego Muzeum Zabytkowych Szybowców”, które to będzie realizowane poprzez pozyskiwanie egzemplarzy starych szybowców ich kompleksowy remont bądź budowę ich replik (działalność naukowo-techniczna), gromadzenie środków pieniężnych pochodzących głównie z darowizn z przeznaczeniem ich na powyższe cele oraz na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji zabytkowych szybowców i związanej z tym działalności statutowej. Szybowiec „Y” będzie stanowił zaczątek kolekcji zabytkowych szybowców stanowiących własność Wnioskodawcy. Wnioskodawca realizuje zatem cele statutowe preferowane przez ustawodawcę, warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 210). Jak stanowi art. 2 ust. 1-3 ww. ustawy:

  • stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych,
  • stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności,
  • stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy – statut stowarzyszenia określa w szczególności cele i sposoby ich realizacji.

Jednocześnie z treści art. 33 ust. 1 i 2 ww. ustawy wynika, że – majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Ponadto, w myśl art. 34 ww. ustawy – stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…).

Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Art. 17 ust. 1b ustawy o CIT stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin –wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z ww. zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, tj.:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  • samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie ww. zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym wskazać należy, że organ wydający interpretację indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły niebudzący wątpliwości tak by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między „celem działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby ich osiągnięcia.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów ustawy Prawo o Stowarzyszeniach oraz postanowień Statutu. Celem działania Klubu jest propagowanie latania na zabytkowych szybowcach, remontowanie i reaktywowanie zabytkowego sprzętu latającego, a w szczególności szybowców, budowa replik zabytkowych szybowców, działalność na rzecz złagodzenia przepisów dotyczących użytkowania zabytkowych szybowców w Polsce, nawiązywanie kontaktów z podobnymi organizacjami i osobami w kraju i za granicą popularyzowanie spraw związanych z opieką nad zabytkowymi szybowcami, działalność na rzecz organizacji Zlotów i Zawodów Zabytkowych Szybowców oraz podobnych imprez, uczestnictwo w podobnych imprezach zagranicą. Cele swoje Wnioskodawca realizuje w szczególności poprzez wydawanie publikacji, zbieranie funduszy, propagowanie idei działalności na rzecz zabytkowych szybowców, organizację imprez związanych z zabytkowymi szybowcami oraz pomoc w uczestnictwie w takich imprezach dla swoich członków. Źródłami powstania majątku Wnioskodawcy są składki członkowskie, darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, dotacje, subwencje, udziały, lokaty, dochody z majątku stowarzyszenia, dochody z działalności własnej. Wnioskodawca może liczyć w przyszłości na przekazanie na jego rzecz od osób fizycznych (współwłaścicieli) w formie nieodpłatnego świadczenia (umowy darowizny) repliki polskiego zabytkowego szybowca „Y” oraz kwot pieniężnych przeznaczonych na zakończenie procesu rejestracji statku powietrznego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz na dalszą działalność związaną z działalnością statutową. Łączna wartość darowizn może wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Przedmiot darowizny w postaci szybowca ma być wykorzystywany w działalności statutowej stowarzyszenia związanej ze sportem szybowcowym w ramach organizacyjnych Aeroklubu (członkowie Klubu Wnioskodawcy w znaczącej części są członkami zwyczajnymi Aeroklubu), zostanie udostępniony do wykonywania lotów przez członków Aeroklubu i inne osoby posiadające licencję pilota szybowcowego oraz będzie prezentowany szerokiej publiczności m.in. podczas pikników lotniczych i zlotów zabytkowych szybowców, co będzie połączone z prezentacją historii szybowca i szybownictwa w Polsce i popularyzowania wśród społeczeństwa opieki nad zabytkowymi szybowcami, w tym pozyskiwania egzemplarzy ich remontowania i reaktywowania zabytkowych statków powietrznych, budowy replik zabytkowych szybowców, które obecnie już nie istnieją, a także propagowanie lotnictwa szybowcowego i sportu lotniczego.

Odnosząc powyższe na grunt przepisów prawa stwierdzić należy, że dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konieczne jest ustalenie zakresu pojęć stosowanych w tym przepisie, odnoszących się do rodzaju działalności statutowej w nim wymienionej. Mając zatem na względzie, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie, uzasadnione jest posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną tych pojęć.

Zatem, według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), przez:

  • naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości, zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej,
  • oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie,
  • techniczny z kolei to odnoszący się do techniki jako dziedziny wiedzy, czy też dotyczący techniki wykonywania jakichś czynności lub sposobu realizacji czegoś,
  • kulturalny to odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik,
  • kulturę fizyczną należy rozumieć dziedzinę obejmująca naukę o wychowaniu fizycznym, sport, higienę osobistą oraz racjonalną organizację czynnego wypoczynku,
  • sport oznacza ćwiczenia i gry mające na celu rozwijanie sprawności fizycznej i dążenie we współzawodnictwie do uzyskania jak najlepszych wyników, sport będący jedną z form czynnego wypoczynku.

W świetle powyższej analizy nie ulega wątpliwości, że w związku z przedstawionym we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisem zdarzenia przyszłego działalność Wnioskodawcy mieści się w pojęciu działalności naukowo-technicznej, oświatowej, kulturalnej, kultury fizycznej i sportu. Aktywności podejmowane przez Wnioskodawcę koncentrują się bowiem wokół historii szybownictwa, jego rozwoju, rozpowszechniania wiedzy na jego temat, edukacji poprzez popularyzowanie spraw związanych z opieką nad zabytkowymi szybowcami. Z kolei odbywające się u Wnioskodawcy zloty są wydarzeniami o charakterze edukacyjnym, które bez wątpienia uznać można za wpisujące się w działalność oświatową, definiowaną jako proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Prowadzenie przez Wnioskodawcę aktywności polegającej na organizacji zawodów szybownictwa, zlotów, promowaniu tego sportu, upowszechnianiu wiedzy w zakresie dotyczącym zabytkowych szybowców czy krzewieniu kultury fizycznej i sportu bez wątpienia mieszczą się celach wyszczególnionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych polegającym na prowadzeniu działalności w zakresie działalności naukowo-technicznej, oświatowej, kulturalnej, kultury fizycznej i sportu. Należy zauważyć, że poszczególne cząstkowe cele Wnioskodawcy służą realizacji celów zasadniczych jakimi są prowadzenie działalności w zakresie naukowo-technicznej, oświatowej, kulturalnej, kultury fizycznej i sportu. Natomiast odnosząc się do umowy darowizny zabytkowego szybowca „Y” oraz otrzymania kwot pieniężnych przeznaczonych na zakończenie procesu rejestracji statku powietrznego oraz na dalszą działalność związaną z działalnością statutową stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca otrzymuje darowizny, które wykorzystane są na cele zgodne z celami statutowymi Wnioskodawcy, które są zbieżne również z celami wskazanymi w cyt. powyżej art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, to dochód z tytułu otrzymanych darowizn korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego artykułu w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przenosząc zatem powyższe uregulowania prawne na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że główne cele statutowe Wnioskodawcy mieszczą się w zakresie celów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, mając na względzie również pozostałą analizę warunków zwolnienia wskazanych w cytowanych wyżej przepisach, należy stwierdzić, że dochody Wnioskodawcy przeznaczone (i faktycznie wydatkowane) na główne jego cele statutowe w sposób opisany we wniosku będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj