Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.59.2017.2.AK
z 10 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2017r. (data wpływu 5 maja 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu w ramach konkursu organizowanego przez WFOŚiGW pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie od zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu w ramach konkursu organizowanego przez WFOŚiGW pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 kwietnia 2017r. (data wpływu 5 maja 2017r.) o podpisy osób upoważnionych oraz doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Większościowym udziałowcem Spółki jest Województwo xxx. Podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy jest udział w realizacji priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy państwa, a w szczególności priorytetów Województwa xxx.

Przeważającym rodzajem działalności Spółki jest pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca świadczy pomoc małym i średnim przedsiębiorcom, działającym na obszarze województwa xxx, wspomaga ich aktywizację gospodarczą poprzez udzielanie pożyczek w ramach wyodrębnionych Funduszy Pożyczkowych oraz projektów unijnych, organizuje szkolenia, misje zagraniczne promujące eksport. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach działań mających na celu rozwój przedsiębiorczości Województwa xxx, Spółka realizuje projekty, w których otrzymuje dotacje na pokrycie kosztów zarządzania danym projektem, pochodzące ze środków europejskich oraz budżetu państwa. Usługi na rzecz Beneficjentów, wykonywane w ramach projektów realizowane są przez Spółkę nieodpłatnie. Otrzymywane dotacje nie są związane z ceną świadczonych usług, przeznaczone są na pokrycie ściśle określonych wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektów (wydatki kwalifikowane). Od nabywanych towarów i usług, związanych z realizacją projektów, jako niemających związku ze sprzedażą opodatkowaną Spółka nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy również odpłatną działalność komercyjną (doradztwo, organizacja konferencji, szkoleń, najem powierzchni biurowej). Dodatkowo Spółka prowadzi działalność pożyczkową. Pożyczki udzielane są ze środków Funduszu Pożyczkowego utworzonego z dotacji Wojewody xxx oraz dotacji z PARP, a także w ramach programów unijnych. Jako obrót zwolniony z VAT Wnioskodawca traktuje kwotę odsetek wynikającą z udzielonych pożyczek.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje szczegółowej identyfikacji dokonywanych zakupów z prowadzoną działalnością. Od zakupów wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektów lub sprzedażą zwolnioną Spółka nie odlicza podatku VAT. Od zakupów bezpośrednio związanych ze sprzedażą opodatkowaną Spółka odlicza VAT w całości. Od wydatków służących zarówno realizacji projektów, wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT oraz zwolnionej z VAT, Spółka dokonuje podziału kosztów przy zastosowaniu klucza podziałowego, uwzględniającego specyfikę prowadzonej działalności oraz wymagania projektowe. Od ustalonej w ten sposób części wydatków (dotyczącej głównie kosztów ogólnego zarządu), związanych zarówno z działalnością opodatkowaną jak i zwolnioną z VAT Spółka dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyliczony według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca zamierza wziąć udział w konkursie organizowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „...”.

Celem konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczności lokalnej poprzez wskazanie do dofinansowania, w formie dotacji ze środków WFOŚiGW najciekawszych projektów w ramach pozaszkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne, tj. wzrost wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej mieszkańców województwa xxx w następujących obszarach:

  1. zagrożenia związane z emisją pyłów i szkodliwych gazów dla środowiska;
  2. zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej;
  3. racjonalizacja gospodarki odpadami i zapobieganie ich powstawaniu;
  4. ochrona bioróżnorodności i funkcje ekosystemów, z uwzględnieniem promocji walorów przyrodniczych województwa xxx.

Projekty powinny wskazywać rozwiązania konkretnych problemów ekologicznych występujących lokalnie/regionalnie na terenie województwa xxx lub winny stanowić element edukacyjny towarzyszący zadaniu inwestycyjnemu, rozwiązującemu problemy z zakresu ochrony środowiska. Tematem projektu przedstawionego przez Wnioskodawcę będzie problematyka związana z emisją szkodliwych pyłów i gazów. Wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 90% kosztów całkowitych projektu. Pozostała część będzie stanowić udział własny.

Wszystkie działania związane z realizacją projektu będą dokonywane nieodpłatnie, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Udział w projekcie organizowanym przez WFOŚiGW wynika z celu statutowego Spółki, jakim jest realizacja priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy państwa, a w szczególności priorytetów Województwa xxx. Ograniczenie emisji pyłów i szkodliwych gazów do środowiska to aktualnie problem, z którym zmaga się wiele miast w Polsce. Dodatkowo udział w projekcie ma na celu przyniesienie Spółce korzyści wizerunkowych, poprzez poprawę rozpoznawalności Wnioskodawcy wśród potencjalnych klientów.

Projekt skierowany będzie do mieszkańców województwa xxx i będzie realizowany na jego terenie. Usługi świadczone w ramach projektu nie będą świadczone na cele osobiste Wnioskodawcy lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia. Niespełnione zatem zostanę warunki wskazane w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do uznania usług świadczonych w ramach projektu za odpłatne świadczenie usług. W związku z realizacją projektu Spółka będzie korzystała z usług podwykonawcy. Większość działań w ramach projektu będzie prowadzona poprzez media o zasięgu lokalnym oraz media społecznościowe.

Projekt będzie realizowany poprzez następujące działania:

  • serwis na stronie internetowej,
  • videoporadniki, z wypowiedziami ekspertów, zamieszczone na stronie internetowej,
  • artykuły zamieszczone w prasie i stronie internetowej,
  • posty Facebook,
  • debaty,
  • quizy,
  • reportaże multimedialne.

Dofinansowanie w formie dotacji nie ma charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług. Dotacja przeznaczona będzie na pokrycie ściśle określonych kosztów kwalifikowanych w projekcie, wykazujących bezpośredni związek z realizacją projektu.

Warunkiem koniecznym do ubiegania się przez zarejestrowanych podatników podatku VAT o rozliczanie kosztów projektu w kwotach brutto, jest przedłożenie do WFOŚiGW interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją opisanego wyżej Projektu.

Faktury poniesione na wydatki związane z realizacja projektu w ramach konkursu organizowanego przez WFOŚiGW będą wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją Projektu w ramach konkursu organizowanego przez WFOŚiGW pn. „...”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż towary i usługi jakie będą zakupione w celu realizacji Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wynika to wprost z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Usługi świadczone w ramach Projektu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż będą świadczone nieodpłatnie w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Otrzymana dotacja będzie przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu i nie będzie miała charakteru dopłaty do ceny świadczonych usług. Zakupy dokonywane w ramach Projektu będą miały bezpośredni związek z realizowanym Projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Aktualnie Wnioskodawca zamierza wziąć udział w konkursie organizowanym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pn. „...”.

Celem konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej społeczności lokalnej poprzez wskazanie do dofinansowania, w formie dotacji ze środków WFOŚiGW najciekawszych projektów w ramach pozaszkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne, tj. wzrost wiedzy z zakresu ochrony środowiska i świadomości ekologicznej mieszkańców województwa xxx w następujących obszarach:

  1. zagrożenia związane z emisją pyłów i szkodliwych gazów dla środowiska;
  2. zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej;
  3. racjonalizacja gospodarki odpadami i zapobieganie ich powstawaniu;
  4. ochrona bioróżnorodności i funkcje ekosystemów, z uwzględnieniem promocji walorów przyrodniczych województwa xxx.

Wszystkie działania związane z realizacją projektu będą dokonywane nieodpłatnie, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Udział w projekcie organizowanym przez WFOŚiGW wynika z celu statutowego Spółki, jakim jest realizacja priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy państwa, a w szczególności priorytetów Województwa xxx. Faktury poniesione na wydatki związane z realizacja projektu w ramach konkursu organizowanego przez WFOŚiGW będą wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie działania związane z realizacją projektu będą dokonywane nieodpłatnie, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności. Udział w projekcie organizowanym przez WFOŚiGW wynika z celu statutowego Spółki, jakim jest realizacja priorytetów rozwoju gospodarczego i społecznego, ustalonych przez organy samorządów terytorialnych i organy państwa. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach konkursu organizowanego przez WFOŚiGW pn. „...”, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy - Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj