Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.29.2017.1.MAP
z 15 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską. Ponadto, jest osobą pracującą w oparciu o umowę o pracę na czas nieokreślony, zawartą z …. w … (obecna nazwa: …) na stanowisku adiunkt. W ubiegłym roku zatrudniony był również w oparciu o umowę o pracę (rozwiązaną z dniem 31 grudnia 2016 r. na mocy porozumienia stron z dnia 30 grudnia 2016 r.) w Wojewódzkim Szpitalu … w …. Jednocześnie w dniu 30 grudnia 2016 r. Wnioskodawca, który w umowie został nazwany przyjmującym, zawarł z Wojewódzkim Szpitalem … w …, nazwanym w umowie udzielającym, umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Umowa została zawarta na okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do 31 maja 2017 r. W przedmiotowej umowie zapisano, że udzielający zamówienia zobowiązuje przyjmującego zamówienie do sprawowania samodzielnej, kompleksowej opieki diagnostyczno-leczniczej - realizacji świadczeń zdrowotnych, rozumianych jako działania służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania, w dziedzinie chirurgii dziecięcej (dalej: przedmiot umowy/zamówienia).

Realizacja przedmiotu zamówienia obejmuje wykonywanie wszelkich procedur w zakresie chirurgii dziecięcej wynikających z umów zawartych przez udzielającego zamówienie z Narodowym Funduszem Zdrowia lub innym płatnikiem świadczeń gwarantowanych, a w szczególności:

  1. kwalifikowanie pacjentów,
  2. diagnostykę, leczenie i opiekę nad pacjentami hospitalizowanymi,
  3. wykonywanie operacji oraz zabiegów w trybie planowym i nagłym,
  4. nadzór nad pacjentami pooperacyjnymi,
  5. realizacja świadczeń zdrowotnych w ramach dyżurów medycznych pełnionych poza godzinami normalnej ordynacji w wymiarze określonym umową i jako pierwszy dyżurny specjalista,
  6. odbywanie obchodu lekarskiego pacjentów w terminach przewidzianych dla realizacji przedmiotu zamówienia, tj. zgodnie z harmonogramem udzielania świadczeń,
  7. udzielanie konsultacji lekarskich w macierzystej komórce organizacyjnej lub w innych komórkach organizacyjnych udzielającego zamówienia,
  8. wykonywanie innych świadczeń zdrowotnych niezbędnych do prawidłowego oraz zgodnego z aktualną wiedzą medyczną i należytą starannością wykonywania zawodu lekarza.

Stosownie do postanowień umowy, przyjmujący zamówienie zobowiązany jest w szczególności do:

  1. zabezpieczenia dyżurów medycznych zgodnie z harmonogramem,
  2. udzielania świadczeń zdrowotnych zgodnie z harmonogramem,
  3. dokładnego i systematycznego prowadzenia dokumentacji medycznej pacjentów,
  4. prowadzenia sprawozdawczości statystycznej na zasadach obowiązujących w publicznych zakładach opieki zdrowotnej,
  5. przestrzegania przepisów określających prawa pacjenta; regulaminu organizacyjnego SP ZOZ; zasad udzielania świadczeń zdrowotnych, określonych przez NFZ w ogólnych warunkach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz szczegółowych warunkach postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia szpitalnego; obowiązującego reżimu sanitarno- epidemiologicznego; zasad aseptyki; wszelkich norm i procedur związanych z wdrożonym w SP ZOZ Systemem Zarządzania Jakością ISO oraz wdrożonych procedur akredytacyjnych sytemu akredytacji CMJ oraz prawidłowego postępowania z odpadami,
  6. posiadania w trakcie realizacji przedmiotu umowy odzieży ochronnej i roboczej, jak również noszenia w widocznym miejscu identyfikatora osobowego,
  7. racjonalnego gospodarowania produktami leczniczymi, materiałami i wyrobami medycznymi,
  8. określania sposobu realizacji świadczeń zdrowotnych w Klinice w ramach limitu określonego w umowie zawartej z płatnikiem świadczeń zdrowotnych w danym zakresie,
  9. koordynowania procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Klinice w ramach limitu oraz ustalania harmonogramu udzielania świadczeń zdrowotnych (w tym realizacji dyżurów medycznych),
  10. nadzoru nad prawidłowym funkcjonowaniem Kliniki pod względem medycznym, administracyjnym oraz techniczno-gospodarczym, a także w zakresie prawidłowej organizacji udzielania świadczeń zdrowotnych,
  11. wykonywania obowiązków związanych z realizacją zadań dydaktycznych w powiazaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych na zasadach wynikających z umów zawartych przez udzielającego zamówienia z publiczną uczelnią medyczną albo publiczną uczelnią prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych albo Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego,
  12. prowadzenia szkoleń lekarzy, udzielających w Klinice świadczeń zdrowotnych w ramach subkontraktów, w zakresie wybranych procedur, zaś realizacja szkoleń będzie dokonywana w szczególności poprzez asystowanie podczas realizacji procedur.

Strony umowy zaznaczyły w jej treści, że realizacja postanowień niniejszej umowy nie jest świadczeniem pracy w ramach stosunku pracy. Przyjmujący zamówienie oświadczył zaś w umowie, że wykonuje niniejszą umowę w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej (działalności regulowanej), na zasadach określonych w stosownych przepisach prawa. Przyjmujący zamówienie osobiście rozlicza się z urzędem skarbowym z tytułu obowiązku podatkowego oraz z zakładem ubezpieczeń społecznych. W odniesieniu do odpowiedzialności za wykonanie przedmiotu umowy, umowa zawiera zapis, że przyjmujący zamówienie ponosi wraz z udzielającym zamówienie solidarną odpowiedzialność za szkody wyrządzone w związku z realizacją przedmiotu umowy, stosownie do regulacji art. 27 ust. 7 ustawy o działalności leczniczej.

Przyjmujący zamówienie pełni jednocześnie funkcję kierownika komórki organizacyjnej, w której udziela świadczeń zdrowotnych. Jako kierownik pełni nadzór merytoryczny nad starszymi i młodszymi asystentami, decyduje o grafiku pracy lekarzy, reprezentuje oddział wobec dyrekcji, wyraża zgodę na absencję podległego personelu, odpowiada za bezpieczeństwo oraz stan techniczny oddziału. Realizuje także inne obowiązki ordynatorskie, parafując w miejscu kierownika oddziału każdą historię choroby, przyjmując skargi pacjentów, czy też wykonując tzw. obchód ordynatorski. Czynności związane z kierowaniem oddziałem nie mogą być wprost oddzielone od procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, który się z nimi wiąże, jako że kierujący oddziałem jako ordynator lub kierownik (funkcje tożsame, różny jedynie tryb wyboru – z konkursu lub bez) może być wyłącznie lekarz.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie ww. umowy, w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w ramach umowy z Wojewódzkim Szpitalem … w … i przy tej okazji pełnienia funkcji kierownika oddziału, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania osiągniętych z tego tytułu dochodów podatkiem liniowym w wysokości 19%?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody osiągnięte przez Niego z tytułu opisanej we wniosku umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych są dochodami osiągniętymi w ramach Jego pozarolniczej działalności gospodarczej, a co za tym idzie Wnioskodawca ma prawo do ich opodatkowania podatkiem liniowym w wysokości 19% po złożeniu stosownego oświadczenia w ustawowym terminie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Zgodnie z powyższym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1, 2 i 4-9.

Zauważyć przy tym należy, że stosownie do art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z treści wyżej cytowanego przepisu art. 5b ust. 1 ww. ustawy wynika, że wyłączenie określonych czynności z pozarolniczej działalności gospodarczej może nastąpić tylko w przypadku, gdy spełnione są łącznie wszystkie trzy przesłanki w nim wymienione.

W niniejszej sprawie, przez wgląd na solidarną odpowiedzialność za szkody przyjmującego zlecenie, usługi świadczone w ramach zawartej umowy z Wojewódzkim Szpitalem … w … o udzielanie świadczeń zdrowotnych będą więc usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy, bowiem nie zachodzą wszystkie przesłanki wskazane w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Umowa nie jest umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menadżerskim ani umową o podobnym charakterze. Będzie to umowa o świadczenie usług, nieuregulowana innymi przepisami. Z uwagi na fakt, że minimalne postanowienia umowy określone zostały w art. 27 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, a tylko w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie stosuje się do tej umowy przepisy Kodeksu cywilnego, należy przyjąć, że umowa na świadczenia zdrowotne jest umową nazwaną o cywilnoprawnym charakterze, nie jest to jednak stricte umowa zlecenia ani umowa o świadczenie usług, o której mowa w art. 750 Kodeksu cywilnego. Z kolei czynności odnoszące się do samego kierowania oddziałem, z uwagi na podległość służbową oraz kierowanie Szpitalem przez Dyrektora (zgodnie z art. 46 ustawy o działalności leczniczej odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą ponosi kierownik) nie mają cech zarządzania przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego ani umowy podobnej. Zawarta umowa cywilnoprawna będzie obejmować łącznie: udzielanie świadczeń zdrowotnych wraz z pełnieniem funkcji kierującego oddziałem szpitalnym. Wnioskodawca będzie wystawiał fakturę na kwotę ustaloną w umowie z tytułu świadczenia usług w niej wskazanych. Czynności udzielania świadczeń zdrowotnych oraz czynności związane z kierowaniem oddziałem będą fizycznie i ekonomicznie nierozdzielne dlatego też objęte zostały jedną kompleksową umową.

Skoro zatem przedmiotowa umowa, jest umową zawartą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dlatego Wnioskodawca ma prawo, składając oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia 2017 r, o wyborze formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, w formie podatku liniowego, opodatkować dochody uzyskane z przedmiotowej umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych podatkiem liniowym w wysokości 19%. Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi jednak uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, co do zasady, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym (w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy).

Wnioskodawca zawarł w dniu 30 grudnia 2016 r. umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych z podmiotem, z którym związany był do dnia 31 grudnia 2016 r. umową o pracę. Zawarta umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych obowiązuje jednak w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 maja 2017 r. Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w niniejszej sytuacji nie zachodzi negatywna przesłanka wykluczająca Wnioskodawcę z opodatkowania podatkiem liniowym, gdyż począwszy od 2017 r. nie jest On już związany stosunkiem pracy z podmiotem na rzecz którego świadczy obecnie usługi w ramach zawartej umowy. Wnioskodawca może od początku 2017 r. opodatkować dochody uzyskane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w tym również dochodu uzyskanego z umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawartej z Wojewódzkim Szpitalem … w … na zasadach określonych w art. 30c tej ustawy, tj. podatkiem liniowym w wysokości 19%, składając do 20 stycznia 2017 r. właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów.


Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy),
  • działalność wykonywana osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy),

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 – o czym stanowi art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów  pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi indywidualną specjalistyczną praktykę lekarską. W ubiegłym roku zatrudniony był również w oparciu o umowę o pracę (rozwiązaną z dniem 31 grudnia 2016 r. na mocy porozumienia stron z dnia 30 grudnia 2016 r.) w Wojewódzkim Szpitalu … w …. Jednocześnie, w dniu 30 grudnia 2016 r. Wnioskodawca zawarł z Wojewódzkim Szpitalem … w … umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Umowa została zawarta na okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do 31 maja 2017 r. Strony umowy zaznaczyły w jej treści, że realizacja postanowień niniejszej umowy nie jest świadczeniem pracy w ramach stosunku pracy. Przyjmujący zamówienie pełni jednocześnie funkcję kierownika komórki organizacyjnej, w której udziela świadczeń zdrowotnych. W odniesieniu do odpowiedzialności za wykonanie przedmiotu umowy, umowa zawiera zapis, że przyjmujący zamówienie ponosi wraz z udzielającym zamówienie solidarną odpowiedzialność za szkody wyrządzone w związku z realizacją

Zauważyć należy, że o kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług). Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych pomiędzy przedsiębiorcą zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności na rzecz Szpitala w ramach stosunku pracy, to w przedstawionym przez Wnioskodawczynię zdarzeniu przyszłym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem fakt świadczenia usług lekarskich w 2017 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, w ramach umowy z Wojewódzkim Szpitalem … w … i przy tej okazji pełnienie funkcji kierownika oddziału, pozwala na opodatkowanie przychodów uzyskiwanych w ramach tej działalności 19% podatkiem liniowym.

W tym miejscu, podkreślić należy, że w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej mają charakter umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego, czy też umowy o podobnym charakterze. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj