Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB1-1.4511.60.2017.3.PP
z 8 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 2 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniu 3 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 22 marca 2017 r., znak 3063-ILPB1-1.4511.60.2017.1.PP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 22 marca 2017 r., skutecznie doręczono w dniu 28 marca 2017 r., natomiast w dniu 3 kwietnia 2017 r. do tut. Organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 29 marca 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego Wydział Cywilny z dnia 4 sierpnia 2015 r. stwierdza się nabycie spadku po zmarłym A. wprost na podstawie testamentu z dnia 2 grudnia 1994 r. przez siostrzenicę w całości.

Podatek od spadków i darowizn od nabycia nieruchomości po zmarłym dnia 7 stycznia 2015 r. A. wystąpił i został w całości uregulowany, co potwierdza zaświadczenie wydane z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 14 kwietnia 2016 r.

Przedmiotem spadku, darowizny po wuju Wnioskodawcy jest nieruchomość rolna, gospodarstwo rolne z zabudowaniami.

W KW wpisano nieruchomość gruntową o numerach: 38 (R IVa, R IVb, Ł IV), 46 (R IVa), 65 (R IVa, R IVb), 148 (Br-R IVb, S-R IVb, R IVb), 191 (Ł-IV), 193 (Ł-IV), 197 (Ł-IV), 199 (Ł-IV), 240 (Ps VI), 244 (Ps VI), 289/1 (R V, Ls V), 299 (Ls IV, Lz), 464 (R V) o łącznej powierzchni 10,3700 ha. Użytki zielone: łąki kośne i pastwiska obejmują gleby murszowo torfowe i murszowate o niskiej klasie bonitacji stanowią ok. 10% gospodarstwa.

Lasy i grunty zadrzewione pokrywają 28% powierzchni gruntów w gospodarstwie i obejmują działki 289/1 i 299. Grunt w części porasta drzewostan sosnowy, z zasadzenia w wieku 8-65 lat, w części olsza, pojedynczo występuje brzoza – stan drzewostanu dobry.

Grunty orne stanowią 60% gospodarstwa, są średniej jakości, z przewagą użytków w kl. IV bonitacyjnej, pozostają w uprawie u wieloletniego dzierżawcy.

Ziemia jest uprawiana i utrzymana w dobrej kulturze, rolnik stosuje nawożenie mineralne i organiczne połączone z ochroną. Działki w większości mają wydłużony kształt i rozrzucone są promieniście wokół zabudowań w odległości do ok. 1,5 km.

W skład zabudowy, stanowiącej 4% gospodarstwa wchodzi parterowy budynek mieszkalny o powierzchni 132 m2, ruiny chlewni oraz drewniana stodoła o pow. 200 m2 w dobrym stanie technicznym.

Można stwierdzić, że elementy konstrukcji budynku są w stanie wysokiego zużycia wymagającego pilnej naprawy. Natomiast stolarka, elementy wykończenia, instalacje wewnętrzne oraz wyposażenie są w stanie całkowitego zużycia i wymagają wymiany. Budynek jest zaniedbany, nie jest zamieszkały. Ogólny stan techniczno-użytkowy budynku był bardzo niski i nienadający się do zamieszkania.

Wspomniana KW jest wolna o praw, roszczeń i ograniczeń mogących wpływać na wartość nieruchomości.

W kancelarii notarialnej przed notariuszem w dniu 9 maja 2016 r. sporządzono akt notarialny – umowę sprzedaży (…).

Przedmiotem sprzedaży była zabudowana nieruchomość Wnioskodawcy, oznaczona geodezyjnie jako działka nr 148 o powierzchni 0,4000 ha – stanowiąca grunty rolne zabudowane, sady i grunty orne zapisane w KW, za kwotę 120 000,00 zł.

Przedmiot kupna-sprzedaży, działka nr 148 o powierzchni 0,4000 ha, stanowi grunty rolne zabudowane, sady i grunty orne, KW nr, wypis i wyrys z dnia 22 kwietnia 2016 r. wydany z upoważnienia Starosty, z którego wynika jak powyżej.

Sprzedana działka nr 148 stanowi część gospodarstwa rolnego (całość 10,3700 ha), które Wnioskodawca otrzymał dnia 4 sierpnia 2015 r. postanowieniem Sądu Rejonowego, w spadku po zmarłym wuju w dniu 7 stycznia 2015 r. – A.

Powyższą nieruchomość zabudowaną (nr 148) Wnioskodawca sprzedał B i C rolnikom, którzy włączyli ją do darowizny od matki. B jest indywidualnym rolnikiem, hodowcą bydła, posiadaną ziemię zasiewa kukurydzą, lucerną, jęczmieniem.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że w wyniku sprzedaży części spadkowego gospodarstwa rolnego (tj. zabudowana działka nr 148 o pow. 0,40 ha) zbywana część – grunty orne nie utraciły charakteru rolnego. B jest podatnikiem rolnym i zakupiony fragment gruntów włączył do swojego gospodarstwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż przez Wnioskodawcę fragmentu gospodarstwa rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż, której Wnioskodawca dokonał nie podlega opodatkowaniu, gdyż:

  • sprzedany fragment gospodarstwa 0,40 ha był częścią większego, który pozostaje we własności Wnioskodawcy;
  • sprzedana działka nr 148 o powierzchni 0,40 ha w ewidencji gruntów opisana jest jako działka zabudowana z gruntami ornymi i sadami;
  • osoba, która ją nabyła – B – jest młodym rolnikiem, obecnie dom remontuje i w nim mieszka, zakupione gospodarstwo zakupił aby włączyć je do gospodarstwach po rodzicach.

Powyższe pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy wynikają z uzupełnienia wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy – źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Jednocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabył gospodarstwo rolne (o powierzchni 10,3700 ha) w spadku po wuju zmarłym w dniu 7 stycznia 2015 r. - co zostało potwierdzone postanowieniem sądu rejonowego z dnia 4 sierpnia 2015 r. W dniu 9 maja 2016 r. Wnioskodawca sprzedał część odziedziczonego gospodarstwa rolnego, tj. działkę nr 148 o powierzchni 0,4000 ha, stanowiącą grunty rolne zabudowane. W wyniku sprzedaży, zbywana część gospodarstwa rolnego nie utraciła charakteru rolnego. Nabywcami przedmiotowej działki stali się rolnicy mieszkający w tej samej miejscowości, w której położone jest odziedziczone gospodarstwo rolne.

W związku z powyższym opisem sprawy, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość czy przychód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu przedmiotowej transakcji sprzedaży podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a ściślej czy będzie on korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Mając na uwadze przedstawioną przez Zainteresowanego treść wniosku, przede wszystkim stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż od momentu nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowego gospodarstwa rolnego do momentu sprzedaży działki nr 148 nie upłynęło 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – przedmiotowa sprzedaż będzie dla Wnioskodawcy stanowiła źródło przychodu w rozumieniu ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wobec ww. przychodu znajdzie zastosowanie wspomniane wcześniej zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Powyższy przepis zwalnia bowiem przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeśli grunty stanowiące to gospodarstwo rolne w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie tej mowa jest o gospodarstwie rolnym – oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl natomiast art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617, z późn. zm.) – za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (czyli sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego – co w konsekwencji decyduje o zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży takich gruntów – wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r., poz. 1034, z późn. zm.) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia – użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne,
  2. grunty leśne,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne (...),
  5. (uchylony),
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem –Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia – grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się m.in. grunty orne, oznaczone symbolem – R (lit. a), sady, oznaczone symbolem – S (lit. b);
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Powyższe uregulowania prawne wskazują, że zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. obszar gruntów rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy) lub jego część składową,
  • sprzedawana jest całość lub część gospodarstwa rolnego,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu - decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego.

Ponadto podkreślenia wymaga, że sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego, o której mowa ww. art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, następuje wyłącznie w sytuacji gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub jego część. Powyższe zwolnienie nie dotyczy natomiast sprzedaży jedynie udziału w gospodarstwie rolnym (np. wyłącznie przez jednego ze współwłaścicieli).

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazuje, że przedmiotem umowy sprzedaży nie był wyłącznie udział Wnioskodawcy w przedmiotowym spadku lub gospodarstwie rolnym, a część gospodarstwa rolnego stanowiąca wyodrębnioną działkę oznaczoną numerem 148, będącą wyłączną własnością Wnioskodawcy. Nadto, według oświadczenia Wnioskodawcy, grunty odziedziczonego gospodarstwa rolnego nie utraciły charakteru rolnego na skutek ww. transakcji sprzedaży.

Podsumowując, stwierdzić należy, że uzyskany przez Wnioskodawcę przychód ze sprzedaży części przedmiotowego gospodarstwa rolnego przed upływem 5 lat od chwili jego nabycia w drodze spadku korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca nie będzie obowiązany do zapłaty podatku dochodowego od ww. transakcji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy dodatkowo podkreślić, że Organ wydając interpretacje indywidualne opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, przyjmując argumenty podnoszone przez Wnioskodawcę bez ich weryfikowania. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały zatem analizie ani weryfikacji w ramach przedmiotowego postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest uprawniony, a tym bardziej obowiązany, do oceny dołączonych dokumentów. Związany jest wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj