Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.68.2017.1.DM
z 11 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 10 maja 2017 r. (dopłata) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy oraz związanej z szaletami miejskimi – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 10 maja 2017 r. (dopłata) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy oraz związanej z szaletami miejskimi.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”). Dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi.

W ramach swojej działalności Gmina dokonuje szeregu czynności, do wykonywania których zobowiązana jest na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”).

W ramach swojej działalności, Gmina wykonuje szereg czynności działając jako podatnik VAT tj. czynności opodatkowane podatkiem VAT oraz zwolnione od podatku VAT.


W latach 2013-2015 Wnioskodawca zrealizował szereg inwestycji, w szczególności w zakresie:


  1. rozbudowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy (w szczególności: sieć kanalizacyjna i infrastruktura kanalizacyjna, pompy kanalizacyjne, itp.) - dalej: „Inwestycje kanalizacyjne”,
  2. inwestycje związane z szaletami miejskimi (dalej: „Szalety”).


W celu zrealizowania wskazanych inwestycji, Gmina dokonała szeregu wydatków. Faktury zakupowe, zawierające podatek VAT naliczony, dotyczące realizacji ww. inwestycji zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Celem realizacji powyższych inwestycji było przeznaczenie ich na potrzeby działalności opodatkowanej VAT prowadzonej przez Gminę.

Inwestycje kanalizacyjne po ich nabyciu lub wytworzeniu były wydzierżawione (na podstawie stosownej umowy dzierżawy) na przez Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. Inwestycje kanalizacyjne nie są wykorzystywane do czynności innych niż działalność gospodarcza, opodatkowana VAT.

Szalety po ich wybudowaniu zostały wydzierżawione na rzecz przedsiębiorcy obsługującego szalety. Szalety nie są wykorzystywane do czynności innych niż działalność gospodarcza, opodatkowana VAT.

Z tytułu dzierżawy Inwestycji kanalizacyjnych oraz Szaletów, objętych zakresem ustawy o VAT, Gmina pobiera wynagrodzenie. Kwota wynagrodzenia powiększona jest o wartość podatku VAT według właściwej stawki VAT. Świadczenie usług dokumentowane jest fakturą. Podatek VAT należny Gmina wykazuje w deklaracji VAT i odprowadza go do właściwego urzędu skarbowego.

Gmina nie dokonała odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowych usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji kanalizacyjnych oraz Szaletów?


Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do pełnego odliczenia kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji kanalizacyjnych oraz Szaletów.


Uzasadnienie stanowiska.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z przywołaną regulacją prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego zasadniczo przysługuje w sytuacji, w której łącznie zostaną spełnione dwie przesłanki:


  1. odliczenia dokonuje czynny podatnik VAT (przesłanka podmiotowa),
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych (przesłanka przedmiotowa).


Ponadto należy wskazać, iż prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, iż nie są to wydatki na świadczenia wskazane w art. 88 ustawy o VAT, pozbawiające podatnika prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.


Gmina jako podatnik VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe oznacza, iż organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku VAT w przypadku, gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań własnych oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, jednostki samorządu terytorialnego są uznawane za podatników VAT jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd.

W przedmiotowym przypadku, Gmina świadczy usługi na podstawie umowy dzierżawy, którą kształtują prawa i obowiązki stron oraz wynagrodzenie Gminy. W konsekwencji, oznacza to, że w powyższym zakresie Wnioskodawca nie działa jako organ władzy publicznej, lecz jako podatnik VAT.

W świetle powyższego, pierwsza z przesłanek koniecznych do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT tj. uznanie, iż Gmina działa w charakterze podatnika VAT zostanie spełniona.


Związek z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Należy wskazać, iż opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy o VAT, w ramach ich działalności gospodarczej.


Ponadto, jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE m.in. w sprawie Tolsma (sygn. C-16/93) czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli w ramach danej czynności występuje łącznie:


  1. świadczeniodawca; świadczeniobiorca;
  2. przedmiot świadczenia;
  3. bezpośredni stosunek zobowiązaniowy pomiędzy stronami;
  4. wynagrodzenie za usługę, którego wypłata wynika ze stosunku zobowiązaniowego.


W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca udostępnia infrastrukturę zrealizowaną w ramach wskazanych inwestycji na rzecz innych podmiotów za stosownym wynagrodzeniem na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki do uznania, że czynność wykonywana przez Wnioskodawcę jest świadczeniem objętym zakresem opodatkowania VAT.


Podsumowanie.

Mając na względzie powyższe, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gmina spełnia wszystkie przesłanki do skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, tj.:


  1. działa w charakterze podatnika VAT - świadczy usługi na podstawie umów cywilnoprawnych,
  2. dokonuje odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju za wynagrodzeniem - świadczy usługi objęte zakresem ustawy o VAT, z tytułu których otrzymuje wynagrodzenie.


W świetle powyższego, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w przypadku realizacji przez Gminę wskazanych w stanie faktycznym inwestycji (tj. Inwestycji kanalizacyjnych oraz Szaletów) w ramach działalności gospodarczej Gminy znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem zostaną spełnione określone ustawowo przesłanki warunkujące możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż Gmina ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku VAT związanego z realizacją wskazanych we wniosku inwestycji, wykorzystywanych jedynie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 grudnia 2012 r. nr IPTPP1/443-998/11-5/IG, w której organ stwierdził iż: „Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - poniesione wydatki na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca ma zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi ww. wydatkami. Reasumując, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej będącej przedmiotem dzierżawy, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi - uzyskiwaniem obrotów z tytułu dzierżawy - z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.”

W świetle powyższego, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku stanów faktycznych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj