Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.56.2017.1.RD
z 24 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 27 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki VAT dla usług świadczonych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 0% stawki VAT dla usług świadczonych na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką prawa niemieckiego z siedzibą w E. (Niemcy). Przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie usług inżynieryjnych, w szczególności w dziedzinie budownictwa i inżynierii lądowej oraz wykonywanie wszelkich czynności i usług związanych z wyżej wymienionym przedmiotem, a także świadczenie usług doradztwa. Spółka jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny.

Spółka zawarła z US-Army Corps of Engineers (dalej również jako: Armia USA), z siedzibą w Wiesbaden (Niemcy), która buduje w Polsce bazę przeciwrakietową, kilka umów o świadczenie na jej rzecz usług architektonicznych i inżynieryjnych. Każda z zawartych umów zawiera szczegółową specyfikację wykonywanych świadczeń. Świadczenia te dotyczą w rzeczywistości usług nadzoru nad jakością wykonywanych na placu budowy prac o różnym charakterze. Umowy te są w praktyce zamówieniami, na co wskazuje ich tytuł „order for supplies or services”. Umowy przewidują, że cena sprzedaży usług jest ostateczną ceną i stanowi kwotę płatną przez Armię USA na rzecz Spółki, jak również że cena nie zawiera podatku VAT.


Co do zasady umowy obligują Spółkę m.in. do kontrolowania miejsca budowy, z czego w odniesieniu do każdego ze świadczeń objętych odrębną umową Spółka zobligowana jest do przedstawiania Armii USA odpowiednich raportów. Przykładowo umowy mają zapisy przewidujące, że przygotowanych zostanie łącznie 624 raportów (łącznie 2 inżynierów po 312 raportów w każdym roku).

US-Army Corps of Engineers jest podmiotem będącym „siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych”, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 66, poz. 422). Usługi świadczone przez Spółkę przeznaczone są do ich wyłącznego użytku.

Do każdej z ww. umów (a zatem także do każdego z zamówień) Spółka posiada odpowiednio wypełnione przez Armię USA i Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 a) i ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1719 z późn. zm.). Spółka dokonuje w związku z zawartymi umowami rozliczeń z Armią USA w okresach miesięcznych, a zatem wystawia co miesiąc faktury na Armię USA ze stawką 0%.


Wystawiane przez Wnioskodawcę faktury dotyczą tzw. usług związanych z nieruchomościami, których miejscem świadczenia jest zgodnie z art. 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z póżn. zm) miejsce położenia nieruchomości.


Armia USA nie jest polskim podatnikiem podatku VAT.


Spółka składa kwartalne deklaracje VAT-7K.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym wystarczającym warunkiem zastosowania przez Spółkę stawki VAT 0% na usługi świadczone na rzecz Amii USA jest posiadanie przez Spółkę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (poza umowami zawartymi z Armią USA z wyspecyfikowanymi usługami) świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej z tych umów, bez konieczności posiadania takiego świadectwa do każdej wystawionej w danym okresie rozliczeniowym na Armię USA faktury?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym posiadanie przez Wnioskodawcę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (poza umowami zawartymi z Armią USA z wyspecyfikowanymi usługami) świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej z tych umów, jest wystarczającym warunkiem zastosowania przez Spółkę stawki VAT 0% na usługi świadczone na rzecz Armii USA i Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania takiego świadectwa do każdej wystawionej w danym okresie rozliczeniowym na Armię USA faktury.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.; dałej jako: ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka podstawowa podatku VAT wynosi 23%. Z kolei w myśl art. 41 ust. 16 oraz art. 146d ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może obniżyć stawki podatku do wysokości 0% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

Zgodnie z § 8 ust 1 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1719 z późn. zm.; dalej jako: Rozporządzenie), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku VAT stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 66, poz. 422), zwanej dalej „Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”, przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.


Pojęcie „siły zbrojne Stanów Zjednoczonych”, o których mowa w art. 2 lit. a ww. Umowy oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Przepis § 8 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia stosuje się pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz 817 i 818), dla tych towarów i usług (dalej jako: świadectwo zwolnienia);
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1 powyżej (§ 8 ust. 2 pkt 1 a) i 2 Rozporządzenia).

Świadectwo zwolnienia wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel (§ 8 ust. 3 Rozporządzenia).

Ze wskazanych powyżej przepisów wynika, iż możliwość zastosowania stawki 0% istnieje, gdy:

  1. usługi świadczone są dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz,
  2. usługi te są przeznaczone do wyłącznego użytku tych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, a podmiot dokonujący świadczenia tych usług przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres posiada,
  3. świadectwo zwolnienia wypełnione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych i Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważnionego przedstawiciela,
  4. zamówienie dotyczące tych usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosi się to świadectwo.

Wnioskodawca świadczy usługi dla Armii USA, stanowiącej „siły zbrojne Stanów Zjednoczonych” o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Usługi świadczone przez Spółkę przeznaczone są do wyłącznego użytku Armii USA. Warunki określone w punkcie 1) i 2) powyżej są zatem spełnione.

Wnioskodawca wykonuje swoje usługi bezpośrednio na rzecz Armii USA wyłącznie w oparciu o umowy (w rzeczywistości ich tytuł wskazuje, iż są to zlecenia), które zawierają stosowne szczegółowe specyfikacje dotyczące zleconych usług. Warunek określony w punkcie 4) powyżej jest zatem spełniony.


Zgodnie ze wzorem świadectwa zwolnienia, stanowiącym załącznik do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, w części 3 w polu B „Informacje dotyczące towarów i /lub usług”, należy podać następujące dane:

B. Informacje dotyczące towarów i /lub usług

  • Numer
  • Szczegółowy opis towarów i/lub usług (lub odwołanie do załączonego formularza zamówienia)
  • Ilość
  • Wartość bez podatku VAT i/ lub podatku akcyzowego - Wartość jednostkowa,
  • Wartość całkowita
  • Kwota całkowita

Zdaniem Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości, iż w polu B w części 3 świadectwa zwolnienia wyszczególnić należy wszystkie usługi (towary) będące przedmiotem transakcji. Można przy tym odwołać się do załączonego formularza zamówienia, czyli - w przypadku Spółki - do konkretnej zawartej umowy z Armią USA. Wypełniona tabela odzwierciedla dane wynikające ze złożonego zamówienia (umowy). Wystawione do danej umowy faktury powinny pokrywać się z zamówieniem, a zatem również z wystawionym świadectwem zwolnienia. Nie ma natomiast obowiązku pozyskiwania świadectwa zwolnienia do każdej faktury wystawionej w związku z realizacją umowy, gdyż taki wymóg nie wynika ani ze wzoru świadectwa zwolnienia ani z przepisów Rozporządzenia.

Co istotne, Wnioskodawca nie ma fizycznej i praktycznej możliwości obciążenia Armii USA żadnymi innymi usługami, których miejscem opodatkowania jest Polska, niż te wymienione w zawartych umowach, które dotyczą lokalizacji, jaką jest miejscowość wykonywania usług. Co więcej Armia USA stoi na stanowisku (również w oparciu o jej doświadczenia w kontaktach z pozostałymi wykonawcami), że przedkładane świadectwa zwolnienia są wystarczające do tego, by wystawiane w oparciu o polską ustawę o VAT faktury zawierały stawkę podatku VAT w wysokości 0%.

Wnioskodawca podkreśla, że w przypadku gdyby usługi wykonywane przez Spółkę nie mogły być objęte stawką 0% na mocy zapisów Rozporządzenia, wówczas na podstawie art. 3 ust. 1 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818), „właściwe organy podatkowe Rzeczpospolitej Polskiej zapewniają realizację zwolnienia poprzez zwrot zapłaconych podatków na wniosek sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych”. W związku z brzmieniem art. 3 ust. 4 ww. Porozumienia „organy podatkowe dokonują zwrotu podatku na rachunek bankowy wskazany we wniosku o zwrot podatku w ciągu 30 dni od dnia otrzymania tego wniosku”.

Powyżej opisanego zwrotu podatku dotyczy również Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 578). Zgodnie z § 7a zwrot podatku przysługuje siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów i usług do ich wyłącznego użytku, zgodnie z art. 20 ust. 1 Umowy o statusie sił zbrojnych USA lub służących do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, zgodnie z art. 23 Umowy o statusie sił zbrojnych USA. A zatem dotyczy takiej samej sytuacji, co w odniesieniu do zastosowania stawki 0% określonej w Rozporządzeniu.

Zgodnie natomiast z § 7b ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia podatku podlegającego zwrotowi siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych jest faktura wystawiona przy zakupie towarów lub usług, potwierdzająca ich nabycie przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Zwrot podatku zawartego w cenach towarów lub usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych obejmuje kwotę podatku określoną na fakturze (a zatem bez zaokrąglenia do pełnych złotych). Natomiast w uzasadnionych przypadkach, po uzgodnieniu z Naczelnikiem Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście zwrot podatku siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych może być dokonany na podstawie dokumentów innych niż faktury, z których bezspornie wynika, że kwota podatku, o zwrot której się wnioskuje, została uiszczona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych.

Warto wskazać, że na podstawie § 7c ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. wniosek w sprawie zwrotu podatku określa wyłącznie nazwę wnioskodawcy, kwotę podatku, o której zwrot ubiega się wnioskodawca oraz numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku. A do wniosku dołącza się tylko: wykaz towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych i faktury, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku. Zwrotu podatku dokonuje Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście (tj. również urząd skarbowy właściwy dla Spółki) w złotych polskich na rachunek bankowy wskazany we wniosku, w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Zgodnie zaś z § 7f ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. zwrot podatku dla Armii USA nie dotyczy nabytych towarów i usług, do których zastosowano stawki podatku w wysokości 0%. Jeżeli natomiast po dokonaniu zwrotu podatku siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych do nabytych przez nich towarów lub usług zastosowana została stawka podatku w wysokości 0% podmiot, któremu dokonano zwrotu podatku, zwraca przekazane kwoty podatku na rachunek bankowy Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście (§ 7f ust. 2 ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r.).


Zapis § 7f ust. 2 ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. wskazuje w opinii Wnioskodawcy, że Minister Finansów dopuszcza możliwość, że faktury pierwotnie wystawione dla Armii USA ze stawką 23% mogą zostać skorygowane przez ich wystawcę i wystawione ze stawką 0%.


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym posiadanie przez Wnioskodawcę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (poza umowami zawartymi z Armią USA z wyspecyfikowanymi usługami) świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego do każdej z tych umów, jest wystarczającym warunkiem zastosowania przez Spółkę stawki VAT 0% na usługi świadczone na rzecz Amii USA i Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania takiego świadectwa do każdej wystawionej w danym okresie rozliczeniowym na Armię USA faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).


Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do brzmienia § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U z 2013 poz. 1719, z późn. zm.), zwanego rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 66, poz. 422), zwanej dalej „Umową o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej", przebywających na terytorium kraju, gdy towary lub usługi nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz przeznaczone są do wyłącznego użytku służbowego tych sił zbrojnych lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 23 tej umowy, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.


Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1a) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 - wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818), dla tych towarów i usług;
2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.

W myśl § 8 ust. 3 rozporządzenia, świadectwo, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a, wypełniają siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że pole 4 tego świadectwa wypełnia Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel. Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.

Jak stanowi § 8 ust. 3a rozporządzenia, wypełnienie pola 4 świadectwa, o którym mowa w ust. 2 pkt 1a, nie jest wymagane w przypadku gdy Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej lub jego upoważniony przedstawiciel wyda pojedyncze poświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r.


Zgodnie z § 8 ust. 3b rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 3a, kopię pojedynczego poświadczenia dołącza się do wypełnionego świadectwa i przekazuje dostawcy towarów lub usługodawcy wraz z dokumentami wskazanymi w ust. 2 pkt 2.


Należy podkreślić, że z powołanych przepisów wynika, że preferencja podatkowa w postaci stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie tylko wtedy, gdy towary lub usługi, nabywane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, są przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego tych sił. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy zobowiązany jest posiadać wypełnione odpowiednio świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego będące załącznikiem do ww. Porozumienia wykonawczego oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług wraz z ich specyfikacją.


Artykuł 2 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817) stanowi, że zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług (…).

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie usług inżynieryjnych, w szczególności w dziedzinie budownictwa i inżynierii lądowej oraz wykonywanie wszelkich czynności i usług związanych z wyżej wymienionym przedmiotem, a także świadczenie usług doradztwa. Spółka jest zarejestrowana w Polsce dla celów podatku VAT jako podatnik VAT czynny. Spółka zawarła z US-Army Corps of Engineers (Armia USA), z siedzibą w Wiesbaden (Niemcy), która buduje w Polsce bazę przeciwrakietową, kilka umów o świadczenie na jej rzecz usług architektonicznych i inżynieryjnych. Każda z zawartych umów zawiera szczegółową specyfikację wykonywanych świadczeń. Świadczenia te dotyczą w rzeczywistości usług nadzoru nad jakością wykonywanych na placu budowy prac o różnym charakterze. Umowy te są w praktyce zamówieniami, na co wskazuje ich tytuł „order for supplies or services”. Co do zasady umowy obligują Spółkę m.in. do kontrolowania miejsca budowy, z czego w odniesieniu do każdego ze świadczeń objętych odrębną umową Spółka zobligowana jest do przedstawiania Armii USA odpowiednich raportów. US-Army Corps of Engineers jest podmiotem będącym „siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych”, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 66, poz. 422). Usługi świadczone przez Spółkę przeznaczone są do ich wyłącznego użytku. Do każdej z ww. umów (a zatem także do każdego z zamówień) Spółka posiada odpowiednio wypełnione przez Armię USA i Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1 a) i ust. 3 rozporządzenia. Spółka dokonuje w związku z zawartymi umowami rozliczeń z Armią USA w okresach miesięcznych, a zatem wystawia co miesiąc faktury na Armię USA ze stawką 0%. Wystawiane przez Wnioskodawcę faktury dotyczą tzw. usług związanych z nieruchomościami, których miejscem świadczenia jest zgodnie z art. 28e ustawy miejsce położenia nieruchomości.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ma możliwość zastosowania stawki VAT 0% dla usług świadczonych na rzecz sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych bez konieczności posiadania świadectwa zwolnienia do każdej wystawionej w danym okresie rozliczeniowym faktury.

Z treści powołanych przepisów prawa podatkowego nie wynika, aby do każdej wystawionej faktury na rzecz sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki Wnioskodawca musiał posiadać oddzielne odpowiednio wypełnione przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych i Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1a i ust. 3 rozporządzenia. Zgodnie z przepisami świadectwo to powinno być złożone według wzoru określonego w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. poz. 817 i 818). Powinno być odpowiednio wypełnione. Ponadto podatnik powinien je posiadać przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Spółka wskazuje, że w związku z zawartymi umowami (zamówieniami) z Armią USA posiada do każdej z umów odpowiednio wypełnione przez Armię USA i Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1a rozporządzenia. Zatem skoro faktury wystawiane w okresach co miesięcznych na rzecz sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki dokumentują usługi (co do rodzaju i ilości) wskazane w zawartej umowie i wystawionym do niej świadectwie zwolnienia to Wnioskodawca nie ma obowiązku posiadania przedmiotowego świadectwa zwolnienia oddzielnie do każdej faktury wystawionej w związku z realizacją danej umowy.

W konsekwencji Wnioskodawca posiadając przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy odpowiednio wypełnione świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w § 8 ust. 2 pkt 1a i ust. 3 rozporządzenia do każdej z umów, bez posiadania takiego świadectwa do każdej wystawionej w danym okresie rozliczeniowym faktury, przy spełnieniu pozostałych warunków będzie uprawniony do zastosowania stawki podatku VAT 0%, w myśl § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj