Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.47.2017.2.MS
z 5 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) - Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 23 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 27 marca 2017 r. znak: L.Dz. MARR/DFK/260/2017/MM (data wpływu 31 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „P.” – jest prawidłowe,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „P.” oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 27 marca 2017 r. znak: L.Dz. M./DFK/260/2017/MM (data wpływu 31 marca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 17 marca 2017 r. znak: 2461-IBPP2.4512.47.2017.1.MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, zarejestrowanym w dniu 22 lipca 1993 r. Wnioskodawca (M.) jest instytucją powołaną do prowadzenia działalności na rzecz rozwoju regionu i promocji M. Do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy m.in.: popularyzacja przedsiębiorczości i aktywności obywatelskiej w regionie, udzielanie pomocy finansowej na realizacje przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, współdziałanie zjednostkami samorządu terytorialnego na rzecz inicjatyw społeczno-gospodarczych, podejmowanie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy i redukcji bezrobocia, wspieranie procesów modernizacji obszarów wiejskich, uczestnictwo w programach europejskich.

Obecnie Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany z Unii Europejskiej „P.”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa M. na lata 2014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie gospodarki. Realizacja projektu obejmuje okres od 1 lutego 2016 r. do 31 stycznia 2019 r. Projekt jest realizowany przez Lidera: Wnioskodawcę oraz Partnerów: K. P. T. Sp. z o.o. i K. N. H. P. S.A.

Każdy z Partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, który jest dostosowany do zaplanowanych zadań w projekcie. Partnerzy realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań.

Wnioskodawca jest i będzie nabywcą towarów i usług zakupionych w celu zrealizowania projektu w części przypadającej na niego. Wnioskodawca tak jak i pozostali Partnerzy projektu ma przydzielone konkretne działania do zrealizowania w projekcie i ponosi samodzielnie wydatki związane z realizacją tych działań.

Dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych jest przekazywane Liderowi projektu tj. Wnioskodawcy w formie refundacji. Przyznana Wnioskodawcy dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

Projekt ma na celu promocję oferty gospodarczej regionu M. oraz wsparcie procesu inwestycyjnego w regionie M. Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu będą nieodpłatne. Udział dla wszystkich uczestników w działaniach realizowanych w ramach projektu będzie nieodpłatny.

Dążąc do osiągnięcia założonych celów w projekcie przewidziano realizację następujących działań:

  1. Przygotowanie systemu wsparcia w zakresie promocji gospodarczej M. w tym kompleksowych usług informacyjnych dla m. MSP. Jednym z najważniejszych narzędzi systemu będzie dostęp do międzynarodowej bazy danych firm poszukujących/oferujących możliwości współpracy w zakresie wymiany handlowej, podwykonawstwa.
  2. Przygotowanie i publikacja wydawnictwa z ofertą gospodarczą regionu M. Publikacja będzie rozdawana nieodpłatnie. Czasopismo jest formą bezpośredniego dotarcia z informacjami do końcowych odbiorców działań w ramach projektu „P.” - mikro i MŚP, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego (menadżerów rozwoju lokalnego), do instytucji zrzeszających przedsiębiorców (IOB).
  3. Organizacja cyklu spotkań informacyjnych w M. dla MSP, przedstawicieli JST i IOB.
  4. Udział w targach zagranicznych (Kazachstan, Hiszpania, Iran, Niemcy, ZEA) oraz w krajowych (Katowice) i zagranicznych (Francja, Niemcy, Chiny) imprezach gospodarczych.
  5. Przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. i wystąpienia podczas misji w Azerbejdżanie, Wietnamie.
  6. Przygotowanie i organizacja misji przyjazdowej z Rosji i Ukrainy potencjalnych kontrahentów zainteresowanych ofertą gospodarczą M.
  7. Przygotowanie dla uczestników konferencji, targów, spotkań biznesowych bezpłatnych materiałów informacyjno-promocyjnych. Materiały będą rozdawane nieodpłatnie.
  8. Dla potrzeb inwestorów zostaną przygotowane raporty branżowe, prezentacje, materiały informacyjne o warunkach inwestowania w M. Materiały będą rozdawane nieodpłatnie.
  9. Przeprowadzenie badania efektywności działań.

Rozliczanie kosztów poszczególnych zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu odbywa się na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków. Do rozliczenia kosztów w projekcie przedstawia się faktury, rachunki i inne dokumenty finansowe wystawione za zakup poszczególnych towarów i usług niezbędnych do realizacji konkretnych działań w projekcie. Dodatkowo rozlicza się wynagrodzenia personelu w części w jakiej jest on zaangażowany do realizacji projektu w poszczególnych miesiącach.

Sposób rozliczania niektórych wydatków:

  • przygotowanie publikacji wydawnictwa z ofertą gospodarczą regionu M.:
    W ramach tego działania będą rozliczane m.in. wynagrodzenia personelu według procentowego zaangażowania do tego działania w danym miesiącu, faktury za zakup treści merytorycznych do publikacji, faktury za przygotowanie graficzne, skład, druk oraz wysyłkę czasopisma do adresatów.
  • cykl spotkań informacyjnych w M. dla MŚ, przedstawicieli JST i IOB:
    W ramach tego działania będą rozliczane m.in. wynagrodzenia personelu według procentowego zaangażowania do tego działania w danym miesiącu, delegacje personelu projektu, honoraria prelegentów (ekspertów) którzy będą brać udział w spotkaniach.
  • udział w targach zagranicznych oraz krajowych i zagranicznych imprezach:
    W ramach tego działania będą rozliczane m.in. wynagrodzenia personelu według procentowego zaangażowania do tego działania w danym miesiącu, delegacje personelu projektu, faktury lub rachunki za promocję M., za wynajem powierzchni wystawienniczej, za aranżację i przygotowanie stoiska, za przygotowanie graficzne, druk, skład i tłumaczenie publikacji branżowej, która będzie miała charakter informacyjno-promocyjny i będzie dystrybuowana wśród klientów ekspozycji targowych, przeprowadzenie badania ankietowego podczas targów.
  • przygotowanie i organizacji misji przyjazdowej z Rosji i Ukrainy potencjalnych kontrahentów zainteresowanych ofertą gospodarczą M.:
    W ramach tego działania będą rozliczane m.in. wynagrodzenia personelu według procentowego zaangażowania do tego działania w danym miesiącu, delegacje personelu projektu, faktury lub rachunki za promocję wydarzenia, wynajem sali, catering, obsługę tłumaczeniową, transport uczestników misji, organizację przyjazdu przedstawiciela.

Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów. Wnioskodawca w ramach projektu „P.” nie świadczy i nie będzie świadczył usług i dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu „P.” ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji projektu. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W piśmie z 27 marca 2017 r. Wnioskodawca podał:

Ad. 1) Dofinansowanie zostało przyznane na podstawie Umowy o dofinansowanie Projektu w ramach 3 Osi Priorytetowej Przedsiębiorcza M. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa M. na lata 2014-2020 zawartej z M. Centrum Przedsiębiorczości (MCP), które jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną Województwa M. powołaną 29 października 2007 r. Wnioskowane dofinansowanie w ramach projektu „P.” ma charakter kosztowy i w całości przeznaczone jest na pokrycie kosztów niezbędnych do realizacji projektu.

Ad. 2) Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem w ramach działań przypadających do realizacji Wnioskodawcy są wystawiane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca tak jak i Partnerzy projektu ma przydzielone konkretne działania do zrealizowania w projekcie i ponosi samodzielnie wydatki związane z realizacją tych działań.

Ad. 3) Zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym działania projektowe nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Odnoszą się do różnych grup odbiorców, jednak podejmowane są pod wspólną nazwą promocja oferty gospodarczej. Koncepcja promocji oferty gospodarczej M. (potencjału ekonomicznego) odnosi się bezpośrednio do celów określonych w Poddziałaniu 3.3. 1.1 zawiera 3 najistotniejsze czynniki uzasadniające zadania wyznaczone w projekcie „P.”:

  1. prezentację szeroko rozumianych możliwości inwestycyjnych na terenie województwa, w tym przedstawienie kluczowych ofert inwestycyjnych, rozumianych zarówno, jako oferta nieruchomości oraz projekty inwestycyjne oparte na strukturach branżowych (klastry, inkubatory, giełdy ofert współpracy gospodarczej, projekty infrastrukturalne).
  2. prezentację potencjału eksportowego przedsiębiorstw, zarówno w odniesieniu do regionalnych liderów eksportu, stanowiących „rekomendację” dla kontrahentów zagranicznych jak i w odniesieniu do firm planujących ekspansję zagraniczną, ujętych w sektory o najwyższym potencjale eksportowym
  3. prezentacja kierunków rozwoju ekonomicznego M., wynikających z analizy dokumentów strategicznych, jak „Stratega Rozwoju Województwa M. na lata 2011-2020” czy „Regionalna Strategia Innowacji Województwa M. na lata 2014-2020” oraz elementy (Przedsiębiorcza M.) RPO WM 2014-2020.

Podsumowując inicjatywa „P.” oferuje regionalnym środowiskom gospodarczym działania w zakresie wsparcia promocji i informacji, głównie na rynkach zagranicznych. Projekt skierowany jest także do potencjalnych inwestorów, którym jest przedstawiana oferta gospodarcza regionu, tak aby zainteresować ich zakładaniem firm w M.

Ad. 4) Wnioskodawca jest zobligowany do wnioskowania o wypłatę środków w ramach dofinansowania oraz rozliczania poniesionych wydatków w poszczególnych okresach sprawozdawczych poprzez wnioski o płatność, które składa do M. Centrum Przedsiębiorczości. MCP dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej złożonych wniosków o płatność oraz je zatwierdza. Przekazanie dofinansowania odbywa się w formie refundacji na podstawie zatwierdzonych przez MCP wniosków o płatność. Wnioskodawca składa do MCP wniosek o płatność pośrednią nie rzadziej niż raz na trzy miesiące oraz wniosek o płatność końcową do 30 dni od zakończenia realizacji projektu. Wniosek o płatność zawiera m.in. „Zestawienie wydatków” gdzie wykazuje się poszczególne wydatki poniesione w danym okresie sprawozdawczym z przypisanymi numerami dokumentów (np. nr faktur, list płac, rachunków itp.).

Ad 5) W przypadku stwierdzenia/wystąpienia nieprawidłowości wyszczególnionych w umowie o dofinansowanie na każdym etapie realizacji projektu np. nieosiągnięcia wskaźników produktu w terminie i wysokości wskazanych we wniosku o dofinansowanie MCP może dokonać pomniejszenia wartości wydatków kwalifikowanych i żądać zwrotu środków wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych od dnia przekazania środków lub nałożyć korektę finansową na projekt. Wysokość korekty określa się indywidualnie, proporcjonalnie do wagi i charakteru nieprawidłowości.

Ad. 6) Kwota dofinansowania przyznana Wnioskodawcy jest ściśle określona i wynika z wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie. Wniosek o dofinansowanie sporządza się w momencie aplikowania o środki, czyli w momencie ogłoszenia naboru do konkursu. W ww. wniosku znajduje się m.in. budżet projektu, w którym są wyszczególnione zadania do zrealizowania w ramach projektu a do nich są przypisane poszczególne wydatki. Budżet Partnerstwa konstruuje się na podstawie danych finansowych przedstawionych przez Lidera (Wnioskodawcę) oraz każdego z Partnerów projektu. Wnioskodawca oraz każdy z Partnerów ma przypisane w budżecie konkretne wydatki zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem, a co za tym idzie każdy z nich ma ściśle określoną na tej podstawie wysokość budżetu niezbędną do realizacji swoich działań w projekcie. Wnioskodawca oraz Partnerzy nie mogą przekroczyć przypisanego im we wniosku o dofinansowanie budżetu.

Ad. 7) W myśl idei projektu osiągnięte rezultaty dotyczą obszaru Województwa M. i jego środowisk gospodarczych. Korzystanie z efektów projektu nie jest źródłem zysku i służy jedynie realizacji przedsięwzięcia tj. projektu.

Ad 8) Efekty realizowanego projektu to:

  • wzrost rozpoznawalności regionalnej marki gospodarczej; opracowanie i dystrybucja informacji o ofercie (potencjale) gospodarczym M. w krajowym i międzynarodowym środowisku gospodarczym.
  • umożliwienie wymiany informacji pomiędzy interesariuszami w zakresie planowania i realizacji międzynarodowej ekspansji gospodarczej oraz procesu inwestycyjnego.
  • podniesienie standardów dotyczących opracowania i promocji oferty gospodarczej (inwestycyjnej), mobilizacja różnych środowisk regionalnych dla wsparcia systemu przyciągania inwestycji zewnętrznych.
  • wzmocnienie procesów budowania spójności wewnętrznej województwa poprzez mobilizację przedsiębiorstw do występowania pod wspólną marką regionalną, zacieśnienie współpracy środowisk gospodarczych, otoczenia biznesu i administracji oraz uczestnictwo „aktorów lokalnych” w złożonych, wielowymiarowych działaniach promocyjnych i edukacyjnych.

Projekt w istotny sposób wspiera dwie dźwignie rozwoju gospodarczego regionu: ekspansję międzynarodową oraz pozyskiwanie inwestycji zagranicznych. Działania te są umieszczone w kontekście kompleksowej i wielokierunkowej promocji regionalnego potencjału gospodarczego województwa.

Ad. 9) W wyniku realizowanych działań (opisanych w części G wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji) Wnioskodawca będzie wykorzystywał bezpośrednie efekty do realizacji czynności wynikających z opisanych zadań:

  1. Przygotowanie systemu wsparcia w zakresie promocji gospodarczej M. w tym kompleksowych usług informacyjnych dla m. MSP - przekazywanie informacji o rynkach zagranicznych, nawiązanie kontaktów biznesowych.
  2. Przygotowanie i publikacja wydawnictwa z ofertą gospodarczą regionu M. - przekazywanie informacji na temat trendów rozwoju gospodarczego poprzez dystrybucją czasopisma.
  3. Organizacja cyklu spotkań informacyjnych w M. dla MSP, przedstawicieli JST i IOB - udzielanie informacji na temat stopnia realizacji projektu, wydarzeń projektowych i o najważniejszych zjawiskach na rynkach zagranicznych.
  4. Kompleksowe przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. i wystąpienia na targach - pozyskiwanie i przekazywanie informacji/kontaktów podczas każdego wydarzenia.
  5. Przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. i wystąpienia podczas misji w Azerbejdżanie i Wietnamie (koordynowanych przez instytucje centralne) - pozyskiwanie i przekazywanie informacji/kontaktów podczas każdego wydarzenia.
  6. Przygotowanie i organizacja misji przyjazdowej z Rosji i Ukrainy potencjalnych kontrahentów zainteresowanych ofertą gospodarczą M. - przekazywanie informacji/kontaktów podczas wydarzeń.
  7. Przygotowanie prezentacji oferty gospodarczej M. i wystąpienia na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach - zaprezentowanie oferty gospodarczej M. uczestnikom kongresu.
  8. Przygotowanie systemu wsparcia procesu inwestycyjnego w regionie i świadczenie kompleksowych usług na rzecz obsługi inwestora - pozyskiwanie nowych inwestorów w trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu.
  9. Prezentacja oferty inwestycyjnej i udział w targach inwestycyjnych Real Expo, Niemcy oraz w targach inwestycyjnych MIPIM, Francja - prezentowanie oferty inwestycyjnej, nawiązywanie kontaktów.
  10. Przeprowadzenie badania efektywności działań - analizowanie efektów podjętych działań.

Zadania mają przeważnie charakter informacyjny i promocyjny, który nie prowadzi do wytworzenia twardych rezultatów, które mogłyby być wykorzystywane po zakończeniu projektu. Zgodnie z regulaminem działania 3.3.1 realizowane będą poszczególne zadania, które wiążą się z wymianą kontaktów, informacji, konsultacjami, prezentacjami, spotkaniami, które będą realizowane w czasie trwania projektu. Efekty nie zostaną wykorzystane do czynności związanych z działalnością komercyjną spółki. Projekt jest realizowany w ramach statutowej działalności Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie wydatków kwalifikowanych realizowanego projektu nie stanowi podstawy opodatkowania, i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących do realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) Otrzymane dofinansowanie w ramach projektu „P.” współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa M. na lata 2014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie gospodarki, ma na celu pokrycie części kosztów poniesionych w związku z realizowanym projektem, który dla Wnioskodawcy jest wypełnianiem misji statutowej i nie generuje oraz nie będzie generował przychodów.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, nie stanowią zatem odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, jak również nie mogą być traktowane jako takie w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2) W myśl art. 86 ust. 1 ustawy brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu powoduje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie braku opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu pn. „P.”,
  • za prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy wyjaśnić, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści powołanych wyżej przepisów wynika więc, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako Lider, wraz z partnerami realizuje projekt współfinansowany z Unii Europejskiej pn. „P.”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa M. na lata 2014-2020, Działanie 3.3.1. Umiędzynarodowienie gospodarki. Realizacja projektu obejmuje okres od 1 lutego 2016 r. do 31 stycznia 2019 r.

Każdy z Partnerów posiada odrębny budżet w ramach projektu, który jest dostosowany do zaplanowanych zadań w projekcie. Partnerzy realizują przydzielone im we wniosku o dofinansowanie zadania indywidualnie, ponosząc samodzielnie wydatki związane z realizacją tych zadań.

Wnioskodawca jest i będzie nabywcą towarów i usług zakupionych w celu zrealizowania projektu w części przypadającej na niego.

Dofinansowanie w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych jest przekazywane Liderowi projektu tj. Wnioskodawcy w formie refundacji. Przyznana Wnioskodawcy dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

Wnioskodawca jest zobligowany do wnioskowania o wypłatę środków w ramach dofinansowania oraz rozliczania poniesionych wydatków w poszczególnych okresach sprawozdawczych poprzez wnioski o płatność, które składa do M. Centrum Przedsiębiorczości. MCP dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej złożonych wniosków o płatność oraz je zatwierdza. Przekazanie dofinansowania odbywa się w formie refundacji na podstawie zatwierdzonych przez MCP wniosków o płatność. Wnioskodawca składa do MCP wniosek o płatność pośrednią nie rzadziej niż raz na trzy miesiące oraz wniosek o płatność końcową do 30 dni od zakończenia realizacji projektu. Wniosek o płatność zawiera m.in. „Zestawienie wydatków” gdzie wykazuje się poszczególne wydatki poniesione w danym okresie sprawozdawczym z przypisanymi numerami dokumentów (np. nr faktur, list płac, rachunków itp.). Otrzymana dotacja służy sfinansowaniu działań w ramach projektu.

Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów. Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu będą nieodpłatne.

Z uwagi na powyższe okoliczności należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano we wniosku – dotacja w całości służy sfinansowaniu działań w ramach projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Dotacja ta będzie zatem dofinansowaniem ogólnym i będzie stanowić zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, w części przypadającej na Wnioskodawcę. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja na sfinansowanie działań w ramach projektu pn. „P.”, nie będzie stanowić obrotu w świetle art. 29a ustawy o VAT, a zatem nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane dofinansowanie nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu i sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Z treści wniosku jednoznacznie wynika, że projekt ma na celu promocję oferty gospodarczej regionu M. oraz wsparcie procesu inwestycyjnego w regionie M. Wszystkie działania Wnioskodawcy w ramach realizowanego projektu są nieodpłatne i nie są adresowane do konkretnego odbiorcy. Realizowany projekt nie generuje i nie będzie generował przychodów. Wnioskodawca w ramach projektu „P.” nie świadczy i nie będzie świadczył usług i dokonywał dostaw towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę w ramach realizowanego projektu nie są i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Zatem również stanowisko Wnioskodawcy, że brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów finansowanych z dofinansowania, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, kiedy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj