Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.53.2017.1.ANK
z 18 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej zaległej dotacji wraz z odsetkami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej zaległej dotacji wraz z odsetkami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (dalej także: „Wnioskodawca”) prowadzi Publiczną Szkołę Podstawową. Na mocy wyroku sądowego Wnioskodawcy zostanie wypłacona przez gminę zaległa dotacja. Działalność Stowarzyszenia oparta jest o statut, którego celem jest:

  1. prowadzenie szkoły z oddziałami przedszkolnymi na zasadach przewidzianych prawem;
  2. prowadzenie kursów edukacyjnych, zajęć, szkoleń, imprez turystycznych i kulturalnych oraz innych działań dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  3. szeroko rozumiana działalność kulturalna, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;
  4. ochronę przyrody i krajobrazu;
  5. promocję zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć.

Stowarzyszenie działa od 2012 roku, utrzymuje się z dotacji wypłacanej przez gminę i nie prowadzi żadnej innej działalności zarobkowej. W roku 2013 okazało się, że gmina opłaca dotację na prowadzenie publicznej szkoły niezgodnie z obowiązującym prawem, w kwocie znacznie zaniżonej. W konsekwencji doszło do rozprawy sądowej i wyroku sądu, na mocy którego gmina została zobowiązana do wypłacenia zaległych dotacji. Stowarzyszenie podpisało z gminą ugodę na zwrot zaległej dotacji w trzech ratach wraz z odsetkami. Pierwsza rata wpłynęła w marcu 2017 r. Cały dochód, w tym też zaległą dotację jak i odsetki naliczone za nieterminową wypłatę przeznaczymy na działania statutowe, tj.: prowadzenie szkoły wraz z oddziałami przedszkolnymi, na prowadzenie kursów edukacyjnych, zajęć, szkoleń, imprez turystycznych i kulturalnych oraz innych działań dla dzieci i młodzieży, jak również na wypłacenie wynagrodzenia pracownikom.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy od zaległej dotacji, którą gmina zobowiązała się wypłacić w trzech ratach, w przeciągu trzech lat Wnioskodawca powinien odprowadzić podatek dochodowy?
  2. Czy od odsetek, które gmina również zobowiązała się wypłacić stowarzyszeniu Wnioskodawca powinien odprowadzić podatek dochodowy?
  3. Czy zaległa dotacja powinna być wydatkowana i rozliczona w całości tak jak dotacja bieżąca (czyli rozliczenie do końca roku kalendarzowego), czy też może pozostać na koncie stowarzyszenia (konto - przychody finansowe) i może być wydatkowana w celach statutowych w kolejnych latach?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uiszczenia podatku dochodowego w obydwu przypadkach jest on zwolniony. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazuje w rozdziale 4 „Zwolnienia przedmiotowe” art. 17 ust. 1 pkt 4, że wolne są od podatku:

  • dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska i in.

Zarówno dotacja bieżąca jak i dotacja zaległa wypłacana przez gminę, jak również odsetki wynikające ze źle naliczanej dotacji to przechód stowarzyszenia wydany na w/w działalność statutową. Nie podlega więc w myśl prawa opodatkowaniu i rozliczaniu jak dotacja bieżąca do końca roku kalendarzowego.

Pieniądze z dotacji w pełni będą przeznaczone na działania statutowe Stowarzyszenia, czyli na prowadzenie szkoły z oddziałami przedszkolnymi na zasadach przewidzianych prawem, również na prowadzenie kursów edukacyjnych, zajęć, szkoleń, imprez turystycznych i kulturalnych, na doposażenie bazy edukacyjnej placówki oświatowej oraz na wynagrodzenie pracowników.

Odnośnie otrzymanych odsetek od zaległej dotacji Wnioskodawca wskazał - nie jest to już co prawda dotacja, ale są to pieniądze (odsetki) naliczone za niewłaściwe naliczanie i nieterminowe wypłacenie w poprzednich latach dotacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, ze zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w przypadkach, o których mowa w art. 21 i art. 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o Statut Stowarzyszenia, którego celem jest:

  • prowadzenie szkoły z oddziałami przedszkolnymi na zasadach przewidzianych prawem;
  • prowadzenie kursów edukacyjnych, zajęć, szkoleń, imprez turystycznych i kulturalnych oraz innych działań dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  • szeroko rozumiana działalność kulturalna, w tym działania na rzecz zachowania i rozwoju lokalnej tożsamości, tradycji, obyczajów i dóbr kultury;
  • ochronę przyrody i krajobrazu;
  • promocję zdrowia i zdrowego stylu życia w jak najszerszym rozumieniu tych pojęć;

Stowarzyszenie utrzymuje się z dotacji wypłacanej przez gminę, która w minionym okresie była wypłacona w zaniżonej wartości. Na mocy wyroku sądowego gmina została zobowiązana do wypłaty zaległej dotacji. Stowarzyszenie podpisało z gminą ugodę, na mocy której gmina zobowiązała się wypłacić Stowarzyszeniu w trzech ratach, zaległą dotację, wraz z odsetkami. Cały dochód, zarówno zaległą dotację, jak i odsetki naliczone za nieterminową wypłatę, zostaną przeznaczone na działania statutowe Wnioskodawcy, tj. prowadzenie szkoły wraz z oddziałami przedszkolnymi, na prowadzenie kursów edukacyjnych, zajęć, szkoleń, imprez turystycznych i kulturalnych oraz innych działań dla dzieci i młodzieży, jak również na wypłacenie wynagrodzenia pracownikom.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

W art. 17 ust. 1b updop ustawodawca wskazuje, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1 ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany na cele określone w tym przepisie. Ustawodawca przewiduje zatem pewną sekwencję zdarzeń, tj. w pierwszej kolejności przeznaczenie osiągniętego dochodu na konkretny cel, a następnie jego wydatkowanie również na ten cel. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna zatem charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował (tak też WSA w Gliwicach w wyroku z 8 stycznia 2015 r., I SA/Gl 693/14, Legalis).

Ustawodawca wskazując, że dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania niezbędne jest przeznaczenie dochodu na ściśle określone cele, nie określił jednocześnie formy, w jakiej przeznaczenie to powinno zostać dokonane. Podatnik w zakresie udowodnienia okoliczności przeznaczenia dochodu na te cele może korzystać ze wszelkich dopuszczalnych dowodów (jak np. NSA w wyr. z 15 lutego 2006 r., II FSK 327/05, POP 2007, Nr 2, poz. 31) tj. wskazanie, że w przedmiotowym zakresie została podjęta przez podatnika decyzja w formie np. zarządzenia czy uchwały.

Drugim ważnym elementem pozwalającym na skorzystanie z preferencji podatkowych przewidzianych w art. 17 ust. 1 updop jest wydatkowanie dochodu na cel tożsamy z celem, na jaki dochód ten został przeznaczony. W przepisach updop również brak jednoznacznego przepisu definiującego pojęcie „wydatkowanie”. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego wydatkować to: „wydać pieniądze na coś, ponieść wydatki”; wydać: „wyłożyć, wydatkować pieniądze na coś, zapłacić za coś”. Z tych definicji wynika jednoznacznie, iż wydatkowanie to rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenia za coś. Tym samym wydatkowaniem w rozumieniu art. 17 ust. 1b updop będzie fizyczne przeniesienie własności środków pieniężnych w celu zapłacenia za towar, usługi itp.

Ponadto, zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, z którego wynika, że zarówno odsetki od zaległej dotacji, jak i sama zaległa dotacja zostaną w całości przeznaczone na działalność statutową tożsamą z celami wskazanymi w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, należy stwierdzić, że dochód, którego źródłem będą otrzymane z gminy środki, będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Ustawodawca nie określa w jakim terminie mają zostać wydatkowane środki przeznaczone na działalność statutową tożsamą z celami zawartymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Wskazuje natomiast, że wydatkowanie ma być dokonane „bez względu na termin” – zostawia zatem dowolność w zakresie terminu wydatkowania środków otrzymanych z zaległej dotacji wraz z odsetkami Wnioskodawcy przy zachowaniu tożsamości celu, na który Wnioskodawca najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj