Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.40.12.2017.1.DC
z 15 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2017 r. (data wpływu 29 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości i dostępności świadczeń zdrowotnych dzięki wdrożeniu e-usług (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości i dostępności świadczeń zdrowotnych dzięki wdrożeniu e-usług (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej prowadzi przede wszystkim działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, obejmującą m.in. badania, leczenie i rehabilitację chorych w ramach porad ambulatoryjnych i wizyt domowych oraz ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej, w tym: okulistyki, laryngologii, ginekologii, poradni chorób sutka, neurologii, gastrologii i dermatologii. Wnioskodawca zajmuje się także pielęgnacją chorych i niepełnosprawnych oraz opieką nad nimi w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, opieką paliatywną, wykonywaniem badań diagnostycznych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, podejmowaniem działań służących profilaktyce oraz szczepieniami ochronnymi, świadczeniem usług z zakresu medycyny szkolnej oraz medycyny pracy. Stosownie do przepisów art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) ww. usługi są zwolnione z VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Obok wymienionych wyżej usług wnioskodawca świadczy również w nieznacznym zakresie usługi najmu pomieszczeń i lokali, opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wraz z SP ZOZ – prowadzącymi również w przeważającej mierze działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, zwolnioną z VAT na mocy ww. przepisów – wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „Poprawa jakości i dostępności świadczeń zdrowotnych dzięki wdrożeniu e-usług (…)” ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest wdrożeniu e-usług medycznych w SPZOZ, oraz modernizacja infrastruktury informatycznej tych placówek poprzez zakup sprzętu komputerowego, wyposażenia i oprogramowania (wartości niematerialnych i prawnych). Załącznikiem do wniosku będzie interpretacja indywidualna dotyczącą podatku od towarów i usług. Ponieważ SP ZOZ chce zaliczyć koszt podatku VAT do kosztów kwalifikowanych projektu, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez niego odzyskany w całości lub w części.

W ramach przedmiotowego projektu w poszczególnych placówkach zakładów opieki zdrowotnej Wnioskodawcy wdrożone zostanie oprogramowanie medyczne posiadające między innymi takie funkcje jak: gromadzenie niezbędnych danych pacjenta, ewidencja dokumentów ubezpieczeniowych, pobranie statusu ubezpieczenia z systemu eWUŚ, wysyłanie powiadomień i przypomnień e-mail, scalanie pacjentów, zbiorcza archiwizacja pacjentów, dostęp do danych medycznych pacjenta. Deklaracje, kolejki oczekujących, planowane wizyt, podgląd harmonogramów pracy, wyszukiwanie rezerwacji, wydruk raportów zaplanowanych wizyt, dostęp do rejestru skierowań, recepty, ewidencja istotnych informacji o stanie zdrowia, przebytych chorobach, wykonanych badaniach fizykalnych itp. Projekt wpłynie na poprawę dostępności oraz także jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, zwiększy dostępność usług publicznych świadczonych on-line dla pacjentów przychodni.

Nabyty przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu sprzęt komputerowy, wyposażenie i oprogramowanie, jak też usługi zrealizowane na rzecz Wnioskodawcy w ramach tegoż projektu służyć będą świadczeniu usług opieki medycznej, zwolnionych z VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „Poprawa jakości i dostępności świadczeń zdrowotnych dzięki wdrożeniu e-usług (…)” ze środków Europejskiego funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze;
  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza;
    a także
  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
    1. lekarza i lekarza dentysty,
    2. pielęgniarki i położnej,
    3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.),
    4. psychologa.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zważywszy, że wdrożenie e-usług medycznych w placówkach Wnioskodawcy oraz modernizacja infrastruktury informatycznej tych placówek poprzez zakup sprzętu komputerowego, wyposażenia i oprogramowania (wartości niematerialnych i prawnych) dotyczy prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Ponadto, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Natomiast w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, zwalnia się usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 618, z późn. zm.),
  4. psychologa.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi przede wszystkim działalność polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, obejmującą m.in. badania, leczenie i rehabilitację chorych w ramach porad ambulatoryjnych i wizyt domowych oraz ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej, w tym: okulistyki, laryngologii, ginekologii, poradni chorób sutka, neurologii, gastrologii i dermatologii. Wnioskodawca zajmuje się także pielęgnacją chorych i niepełnosprawnych oraz opieką nad nimi w ramach podstawowej opieki zdrowotnej, opieką paliatywną, wykonywaniem badań diagnostycznych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, podejmowaniem działań służących profilaktyce oraz szczepieniami ochronnymi, świadczeniem usług z zakresu medycyny szkolnej oraz medycyny pracy. Stosownie do przepisów art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy ww. usługi są zwolnione z VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest wdrożeniu e-usług medycznych w SPZOZ oraz modernizacja infrastruktury informatycznej tych placówek poprzez zakup sprzętu komputerowego, wyposażenia i oprogramowania (wartości niematerialnych i prawnych). W ramach przedmiotowego projektu w poszczególnych placówkach zakładów opieki zdrowotnej Wnioskodawcy wdrożone zostanie oprogramowanie medyczne. Nabyty przez Zainteresowanego w ramach przedmiotowego projektu sprzęt komputerowy, wyposażenie i oprogramowanie, jak też usługi zrealizowane na rzecz Wnioskodawcy w ramach tegoż projektu służyć będą świadczeniu usług opieki medycznej, zwolnionych z VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, nabyte w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i 19 ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Poprawa jakości i dostępności świadczeń zdrowotnych dzięki wdrożeniu e-usług (…)”.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj