Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.108.2017.1.EC
z 29 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2017 r. (data wpływu 8 maja 2017 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 12 maja 2017 r.) oraz z dnia 25 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zmiany wybranej formy opodatkowania - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zmiany wybranej formy opodatkowania.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 18.04.2017 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą poprzez rejestrację w serwisie internetowym CEIDG wraz z zatwierdzeniem wniosku przez podpis ePUAP.


Podczas rejestracji wniosku w serwisie CEIDG omyłkowo wskazany został sposób rozliczania podatku dochodowego skalą podatkową, podczas gdy w rzeczywistości Wnioskodawcy zależy na rozliczeniu podatkiem liniowym jeszcze w tym roku podatkowym [2017].


W dniu 28.04.2017 r. Wnioskodawca złożył na ręce Naczelnika US oświadczenie o wyborze formy opodatkowania powołując się na art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, który precyzuje że przedsiębiorca ma możliwość wyboru formy opodatkowania nie później niż w momencie uzyskania pierwszego przychodu. Niestety w odpowiedzi Wnioskodawca uzyskał informację, że wybór formy opodatkowania nie jest możliwy po uprzedniej rejestracji działalności gospodarczej w rejestrze CEIDG.


Wnioskodawca informuje, że w swojej działalności gospodarczej na dzień 28.04.2017 r. (dzień złożenia oświadczenia do Naczelnika US) oraz na dzień składania niniejszego wniosku (05.05.2017 r.) nie osiągnął przychodu z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.


W załączeniu do niniejszego wniosku przesyła skan oświadczenia przedłożonego Naczelnikowi US w dniu 28.04.2017 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle informacji przedstawionej powyżej istnieje możliwość zastosowania liniowego podatku w działalności gospodarczej Wnioskodawcy w bieżącym roku podatkowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, mając wiedzę na temat zaistniałej sytuacji oraz przepisów prawa Naczelnik US, biorąc pod uwagę zapisy z ustawy PIT art. 9a, ust. 2 powinien na podstawie oświadczenia złożonego przez Wnioskodawcę w dniu 28.04.2017 r. przyjąć liniową formę rozliczenia podatku dochodowego w bieżącym roku podatkowym dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25.05.2017 r. Wnioskodawca przedstawił jednoznaczne stanowisko, wskazując, iż w jego opinii działalność gospodarcza może zostać opodatkowana podatkiem liniowym w roku 2017 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

W myśl przepisu art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z powyższego wynika, iż podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej, na zasadach określonych w art. 27 ww. ustawy. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia – w wymienionym w przepisach terminie – jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zawiadomienie o rezygnacji ze sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, że rozpoczął Pan prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej od dnia 18 kwietnia 2017 r., wybierając przez pomyłkę formę opodatkowania według skali podatkowej. W dniu 28 kwietnia 2017 r. złożył pan do naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym. Na dzień złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, tj. 28 kwietnia 2017 r. nie osiągnął Pan przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Na tle powyższych ustaleń i analizy zapisów art. 9a ust. 1 i 2, należy stwierdzić, że wybór opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c był Pana uprawnieniem.


W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego, możliwość dokonania wyboru formy opodatkowania przysługiwała Panu najpóźniej do czasu uzyskania pierwszego przychodu z tego tytułu.


W związku z tym, że nie uzyskał Pan żadnego przychodu od czasu złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania według skali podatkowej nie było przeszkód by wycofać oświadczenie o opodatkowaniu dochodów z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych według skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować dochody podatkiem liniowym.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40 , 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj