Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.25.2017.2.JM
z 29 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, postawienie pytania oraz stanowisko Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Aktem notarialnym Nr Rep. … z dn. 20.09.1989 r. umową nieodpłatnego przekazania gospodarstwa rolnego Wnioskodawca nabył wraz z żoną … gospodarstwo rolne o pow. 2 ha zabudowane domem drewnianym na podmurówce, dwuizbowym i częścią stodoły drewnianej położonego w …. Na ww. gruntach rolnych na podstawie odpowiednich zezwoleń Wnioskodawca i żona prowadzili gospodarstwo rolne o profilu szkółkarskim. Dnia 16.02.2013 r. został zatwierdzony plan przestrzennego zagospodarowania miasta … (Uchwała nr … Rady Miasta … z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta … – część V C w obszarze położonym pomiędzy ul. … i projektowaną ulicą … (Dz. Urz. Województwa … nr … z dnia 2013-01-16) na obszarze którego znajduje się gospodarstwo rolne Wnioskodawcy i żony. W momencie zatwierdzenia planu grunty rolne Wnioskodawcy i żony zostały przekształcone na tereny budownictwa jednorodzinnego miejskiego.

Od kliku lat Wnioskodawca i żona posiadali wiedzę, że tereny ich gospodarstwa rolnego będą terenami budowlanymi i w związku z tym nie będą mogli prowadzić gospodarstwa szkółkarskiego zgodnie z wymogami przy produkcji tego rodzaju materiału (głównie chodzi o chemiczne opryski). W roku 2010 Wnioskodawca wraz z żoną zakupił gospodarstwo rolne niezagospodarowane w gminie … oddalonej od … o ok. 20 km o pow. 1,95 ha (akt notarialny Rep. A nr … z dn. 16.02.2010) i sukcesywnie przenosili produkcję szkółkarską na ww. obszar. W międzyczasie sukcesywnie dokupowali od miejscowych rolników grunty orne powiększając ich gospodarstwo, którego powierzchnia aktualnie wynosi 12,3 ha. Wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o powierzchni gruntów z Gminy ….

W chwili obecnej przy ul. … nie jest możliwe prowadzenie jakiejkolwiek produkcji szkółkarskiej ponieważ teren ten jest sukcesywnie zabudowywany domkami jednorodzinnymi. Urząd Miasta … wyznaczył na obszarze gruntów Wnioskodawcy i żony 16 działek przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne. Sprzedaż tych działek pozwoli Wnioskodawcy i żonie na wybudowanie domu jednorodzinnego oraz budynków gospodarczych niezbędnych do prowadzenia gospodarstwa szkółkarskiego (przechowalnia dla drzewek i podkładki, magazyny na nawozy i środki ochrony roślin oraz garaże na maszyny i sprzęt rolniczy).

Wnioskodawca zaznacza, że do chwili obecnej dojeżdża z … do gospodarstwa rolnego ponad 20 km z uwagi na brak jakichkolwiek możliwości przenocowania lub zatrzymania się (do spożywania posiłków służy Wnioskodawcy i żonie przyczepa kempingowa). Sprzedaż ww. działek budowlanych rozwiąże ich problem mieszkaniowy i środki uzyskane ze sprzedaży będą przeznaczone na zorganizowanie siedliska rolniczego na zakupionych wcześniej gruntach. Wnioskodawca uważa, że sprzedaż ww. działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że poza prowadzeniem ww. gospodarstwa szkółkarskiego podlegającemu opodatkowaniu podatkiem rolnym nie posiada żadnego innego źródła dochodu.

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Dz. Ustaw 2016 r. poz. 710 z późniejszymi zmianami, zwanej dalej „Ustawą o podatku od towarów i usług” korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności rolniczej ani żadnej innej.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy sprzedaży będzie podlegała cała nieruchomość zabudowana czy poszczególne działki powstałe w wyniku podziału?” Wnioskodawca wskazał, że będzie to uzależnione od nabywcy lub nabywców, gdyby to było możliwe Wnioskodawca wolałby sprzedać całość.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Jeżeli sprzedaży będą podlegały poszczególne działki, to należy wskazać ile działek będzie podlegało sprzedaży wraz z podaniem ich numerów?” Wnioskodawca wskazał, że w opisie podał stan faktyczny, że dokonano podziału na 16 działek według planu przestrzennego zagospodarowania dla miasta …, ale nie dokonał jeszcze podziału geodezyjnego i działki nie posiadają numerów ewidencyjnych.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Jeżeli sprzedaży będą podlegały poszczególne działki, to należy wskazać ile z wydzielonych działek będących przedmiotem dostawy będzie zabudowanych domem i stodołą – należy podać numery działek?” Wnioskodawca wskazał, że dom według planu przestrzennego zagospodarowania zlokalizowany jest na jednej działce i przeznaczony jest do rozbiórki, natomiast stodoła, a w zasadzie jej ruiny zgodnie z decyzją nr 83/12 z dn. 05.07.2012 rok wydaną przez Urząd Miasta … została rozebrana.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Kiedy nastąpiło pierwsze zajęcie (używanie) domu oraz stodoły? Należy wskazać odrębnie dla domu i odrębnie dla stodoły.” Wnioskodawca wskazał, że użytkowanie domu i stodoły nastąpiło równocześnie wraz z nabyciem gospodarstwa rolnego na podstawie umowy nieodpłatnego przekazania gospodarstwa rolnego aktem notarialnym Nr Rep. … r.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie domu i stodoły w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Należy wskazać odrębnie dla domu i odrębnie dla stodoły.” Wnioskodawca wskazał, że remonty były przeprowadzane ale Wnioskodawca nie korzystał z żadnych ulg.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ulepszenie domu i stodoły? Należy wskazać odrębnie dla domu i odrębnie dla stodoły.” Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku rolnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na remonty domu i stodoły.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 7 jest twierdząca należy wskazać czy wydatki na ulepszenie domu i stodoły przekroczyły 30% wartości początkowej tych obiektów? Należy wskazać odrębnie dla domu i odrębnie dla stodoły.” Wnioskodawca wskazał, że nie dotyczy.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy stodoła jest obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem?” Wnioskodawca wskazał, że według wyżej wymienionych wyjaśnień w pkt 5 została stodoła rozebrana.

Cała podzielona na działki nieruchomość była wykorzystywana na cele wyłącznie rolnicze, prowadzona była produkcja materiału szkółkarskiego.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy Wnioskodawca wykorzystywał działki przeznaczone do sprzedaży wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Należy wskazać odrębnie dla każdej z działek przeznaczonej do sprzedaży.” Wnioskodawca wskazał, że tak, wykorzystywał jedynie na cele rolnicze tj. działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie poczynił i nie zamierza poczynić żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości ww. działek, nie zamierza prowadzić żadnych działań marketingowych poza zwykłymi formami ogłoszenia.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wynikające z ww. planu przeznaczenie działek jako terenów budowlanych nastąpiło z inicjatywy Wnioskodawcy? Należy wskazać odrębnie dla każdej z działek przeznaczonej do sprzedaży.” Wnioskodawca wskazał, że nie było w tym żadnej inicjatywy Wnioskodawcy, ale z góry uchwalony plan przestrzennego zagospodarowania miasta … dla tego rejonu miasta.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy Wnioskodawca dokonywał kiedykolwiek wcześniej sprzedaży działek? Jeśli tak, to kiedy i jakie było przeznaczenie tych działek (działki budowlane, rolne, leśne) lub czy były to działki zabudowane.” Wnioskodawca wskazał, że w roku 2009 aktem notarialnym nr Rep. … Wnioskodawca sprzedał działkę rolną niezabudowaną o powierzchni 2170 mkw położoną we wsi … w gminie …, którą otrzymał od rodziców na podstawie umowy darowizny z dn. 06.04.1999 r. akt notarialny Rep. Nr …. Zbyt mała powierzchnia działki i duże koszty dojazdu sprzętem rolniczym, duża odległość od prowadzonego przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego były powodem sprzedaży tej działki rolnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie postawionym w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie dotyczącej tego, czy sprzedaż działek budowlanych pochodzących z podziału gospodarstwa rolnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), sprzedaż działek budowlanych pochodzących z gospodarstwa rolnego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśli ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2016 roku poz. 710 z późniejszymi zmianami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle zatem ww. przepisów, grunty, budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy podkreślić, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie miało miejsce wówczas, jeżeli spełnione zostaną przesłanki o charakterze przedmiotowym, tj. wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu w oparciu o przepis art. 5 ust. 1 ustawy i podmiotowym, tj. gdy czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zostanie dokonana przez osobę (lub jednostkę organizacyjną) będącą podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, działającą w takim charakterze.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem „podatnika” te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, że status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy podmiot dokonujący transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotnym jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Wskazać należy, że definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1829, z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Zatem każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do przyszłego wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym wykorzystywanie majątku prywatnego przez osobę fizyczną stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży w tym przypadku nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie towarów w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności handlowej.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

Właściwe zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych wyjaśnień, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając nieruchomość zabudowaną bądź niezabudowaną działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem w kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej bądź niezabudowanej istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży działki zabudowanej i/albo działek niezabudowanych podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Wnioskodawcy za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 15 września 2011 r. w połączonych sprawach C-180/10 i C-181/10 wskazał m.in., że zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 112 (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy), jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy. O tym, że dokonujący sprzedaży nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, a nie w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykonując prawo własności, decyduje stopień jego aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, który wskazuje, że angażuje on środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługobiorców w ramach prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanego wyżej orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jednoznacznie wynika, że rozstrzygnięcie, czy podmiot w związku z realizacją określonej czynności występuje w charakterze podatnika wymaga każdorazowo oceny okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.

W świetle powołanych powyżej przepisów, dostawa nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w sytuacji, gdy działaniom dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że aktem notarialnym z dn. 20.09.1989 r. umową nieodpłatnego przekazania gospodarstwa rolnego Wnioskodawca nabył wraz z żoną gospodarstwo rolne o pow. 2 ha zabudowane domem drewnianym na podmurówce, dwuizbowym i częścią stodoły drewnianej. Na ww. gruntach rolnych na podstawie odpowiednich zezwoleń Wnioskodawca i żona prowadzili gospodarstwo rolne o profilu szkółkarskim. Dnia 16.02.2013 r. został zatwierdzony plan przestrzennego zagospodarowania miasta na obszarze którego znajduje się gospodarstwo rolne Wnioskodawcy i żony. W momencie zatwierdzenia planu grunty rolne Wnioskodawcy i żony zostały przekształcone na tereny budownictwa jednorodzinnego miejskiego. Urząd Miasta wyznaczył na obszarze gruntów Wnioskodawcy i żony 16 działek przeznaczonych pod budownictwo jednorodzinne. Sprzedaż tych działek pozwoli Wnioskodawcy i żonie na wybudowanie domu jednorodzinnego oraz budynków gospodarczych niezbędnych do prowadzenia gospodarstwa szkółkarskiego (przechowalnia dla drzewek i podkładki, magazyny na nawozy i środki ochrony roślin oraz garaże na maszyny i sprzęt rolniczy). W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ulepszenie domu i stodoły? Należy wskazać odrębnie dla domu i odrębnie dla stodoły.” Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku rolnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na remonty domu i stodoły. Cała podzielona na działki nieruchomość była wykorzystywana na cele wyłącznie rolnicze, prowadzona była produkcja materiału szkółkarskiego. Wnioskodawca nie poczynił i nie zamierza poczynić żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości ww. działek, nie zamierza prowadzić żadnych działań marketingowych poza zwykłymi formami ogłoszenia. W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: „Czy uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wynikające z ww. planu przeznaczenie działek jako terenów budowlanych nastąpiło z inicjatywy Wnioskodawcy? Należy wskazać odrębnie dla każdej z działek przeznaczonej do sprzedaży.” Wnioskodawca wskazał, że nie było w tym żadnej inicjatywy Wnioskodawcy, ale z góry uchwalony plan przestrzennego zagospodarowania miasta dla tego rejonu miasta.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy nie wynika taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawca nie podjął żadnych działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

W przedmiotowej sprawie należy zatem uznać, że Wnioskodawca dokonując sprzedaży przedmiotowej/przedmiotowych nieruchomości, nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność ta nie będzie nosiła znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż ta będzie stanowiła zwykłe wykonywanie prawa własności. Skutkiem powyższego, transakcja zbycia przez Wnioskodawcę przedmiotowej/przedmiotowych nieruchomości, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przedmiotowej działki/przedmiotowych działek należy uznać jako czynność niemieszczącą się w definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca, w związku z tą dostawą będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania prywatnym majątkiem, co oznacza, że nie będzie wypełniał przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy i nie wystąpi w roli podatnika podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się, że także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy wskazać, że analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj