Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP2.4512.177.2017.2.BW
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2017r. (data wpływu 20 lutego 2017r.), uzupełnionym pismem z 15 maja 2017r. - przesłanym za pismem z 15 maja 2017r. . znak: GK/3101/2017 (data wpływu 16 maja 2017r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w części ustalenia, czy spółka postępuje prawidłowo przyjmując od podwykonawców faktury z adnotacją odwrotne obciążenie jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej nabywanych usług malowania konstrukcji,
  • prawidłowe – w części dotyczącej nabywanych usług montażu.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2017r. r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie ustalenia czy spółka postępuje prawidłowo przyjmując od podwykonawców faktury z adnotacją odwrotne obciążenie. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 15 maja 2017r., przesłanym za pismem z 15 maja 2017r. znak: GK/3101/2017 (data wpływu 16 maja 2017r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 4 maja 2017r. znak: 2461-IBPP2.4512.177.2017.1.BW.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zajmuje się produkcją konstrukcji metalowych i ich części, jak również malowaniem tych konstrukcji farbą podkładową i nawierzchniową. Swoje wyroby klasyfikuje w sekcji C Dziale 25.11.23.0 PKWiU, natomiast malowanie w sekcji C Dziale 25.61.12.0. Dokonując sprzedaży wyrobów gotowych i usług Spółka stosuje 23% stawkę VAT. W związku z rozszerzaniem swojej działalności Spółka podpisała umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem jest wykonanie konstrukcji stalowej wraz z malowaniem i montażem. Spółka będzie realizować tą usługę w zakresie wykonania konstrukcji samodzielnie natomiast w zakresie usług malowania i montażu przy wykorzystaniu podwykonawców. Podwykonawcami są podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Usługa jest realizowana etapami i tak też następuje fakturowanie, a mianowicie najpierw wystawiane są Faktury VAT dot. sprzedaży konstrukcji stalowych w postaci wyrobu gotowego wytworzonego przez Spółkę, następnie malowanie (zdarza się, że na jednej fakturze znajduje się sprzedaż wyrobu oraz usługa malowania), kolejnym etapem jest dostawa, a na końcu montaż.

Od 1 stycznia 2017r. zaczął obowiązywać załącznik 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, dot. usług budowlanych, które podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia. W związku z tym powstała w Spółce wątpliwość, czy realizowanie umów lub zleceń w zakresie wymienionym wyżej nie należy traktować jako usługę budowlaną polegającą najpierw na wytworzeniu konstrukcji (wieże, słupy), następnie pełnej obróbki polegającej na ocynkowaniu, pokryciu warstwą farby, dostarczeniu oraz zamontowaniu na miejscu np. budowy linii energetycznej. Roboty malarskie - symbol PKWiU 43.34.10.0, roboty związane ze wznoszenia konstrukcji stalowych - symbol PKWiU 43.99.50.0., oraz roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych - symbol PKWiU 43.99.70.0 to pozycje, które najbardziej są zbliżone do przedmiotu kompleksowej umowy podpisanej przez Spółkę. Ponieważ częściowo przedmiot umowy jest realizowany poprzez podwykonawców, Spółka otrzymała faktury za malowanie i montaż jako usługi budowlane, dla których zastosowano odwrotne obciążenie.

Natomiast w piśmie z 15 maja 20127r. Wnioskodawca wskazał:

Usługa polegająca na wykonaniu konstrukcji stalowej wraz z malowaniem, dostawą i montażem wykonywana jest:

  1. dla podmiotów zarejestrowanych jako czynny podatnik podatku VAT
  2. podmiot jest głównym wykonawcą i to z nim zawierana jest umowa dot. wykonania konstrukcji wraz z malowaniem, dostawą i montażem. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  3. w zakresie wykonania przedmiotowej usługi Wnioskodawca występuje jako podwykonawca.

Dla wykonania usługi będącej przedmiotem pytania Wnioskodawca podzleca usługi malowania i montażu konstrukcji na podstawie odrębnych zamówień innym podmiotom, podwykonawcom Wnioskodawcy, zarejestrowanym jako czynni podatnicy podatku VAT.

Przedmiotem świadczenia w zakresie usługi będącej przedmiotem pytania jest kompleksowe świadczenie, na które składa się wyprodukowanie konstrukcji stalowej co stanowi wyrób gotowy, następnie malowanie (realizowane przez podwykonawców), następnie dostawa i montaż (realizowane przez podwykonawców). Wszystkie czynności wynikają z zawartej umowy. Umowa umożliwia realizację usług pomocniczych (tj. malowania i montażu) przez kolejnych podwykonawców.

Elementem dominującym jest wydanie wyrobu gotowego z magazynu w postaci elementów konstrukcji stalowych, słupów, a w następnej kolejności podlega usłudze malowania oraz montażu.

Na pytanie zadane w wezwaniu, cyt. „Czy któreś z czynności wykonywanych w ramach będącej przedmiotem pytania kompleksowej usługi stanowi/stanowią czynności pomocnicze, które nie stanowią dla nabywcy celu samego w sobie, lecz służą wykonaniu świadczenia głównego/zasadniczego, jeżeli tak to które?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie występują takie usługi.

Cena za wykonanie będącej przedmiotem pytania kompleksowej usługi kalkulowana jest na dwa sposoby:

  1. uwzględniający koszty wyprodukowania konstrukcji, wykonania usługi malowania, dokonania dostawy i montażu i zapisana w umowie jako cena za 1 kg konstrukcji (łącznie jedna cena za wykonanie kompleksowej usługi),
  2. uwzględniająca koszty wyprodukowania konstrukcji, dokonania dostawy i montażu i zapisana w umowie jako cena za 1 kg konstrukcji oraz uwzględniająca koszty wykonania usługi malowania i zapisana w umowie jako cena za 1 m2 (dwie ceny za wykonanie kompleksowej usługi).

Wartość wyrobu gotowego w postaci konstrukcji stalowej przewyższa wartość pozostałych usług składających się na kompleksową usługę.

Faktury wystawiane są na dwa sposoby:

  1. Jedna faktura na całość kompleksowej usługi. Opis na fakturze brzmi: „ konstrukcja stalowa”, lub „słup kratowy”. W cenę konstrukcji stalowej bądź słupa wliczone zostały usługi malowania, dostawy, montażu. Wartość faktury zgodna jest z ceną jaka została zapisana w umowie z głównym wykonawcą. Faktura zawiera 23% VAT na całość transakcji.
  2. Kilka oddzielnych faktur dokumentujących kolejno wykonywane czynności (wynikają one z harmonogramu prac, harmonogramu fakturowania zgodnie z podpisaną umową). Najpierw faktura dokumentująca wykonanie wyrobu gotowego w postaci konstrukcji stalowej i wykonanie usługi malowania, wtedy opis na fakturze jest następujący: „słup kratowy, malowanie słupa”. Faktura zawiera 23% VAT na całość transakcji. Następnie, po wykonaniu kolejnego etapu umowy fakturowana jest usługa montażu konstrukcji. Faktura nie zawiera podatku VAT i zawiera adnotację „odwrotne obciążenie”.
  3. Wyroby gotowe w postaci konstrukcji stalowych, słupów Wnioskodawca wykonuje sam, natomiast usługi malowania i montażu zlecam swoim podwykonawcom. Wnioskodawca otrzymuje faktury z adnotacją odwrotne obciążenie. W wyniku kalkulacji Wnioskodawca nalicza marżę i fakturuje w/w usługi w sposób opisany w punkcie 8.

Wnioskodawca stosuje następującą symbolikę PKWiU:

  1. Konstrukcja stalowa, słup kratowy - sekcja C, dział 25, symbol PKWiU 25.11.22.0
  2. Malowanie konstrukcji stalowej, malowanie słupa kratowego - sekcja c, dział 25, symbol PKWiU 25.61.12.0
  3. Montaż konstrukcji stalowej - sekcja F, dział 43, symbol PKWiU 43.99.70.0.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy Spółka przyjmując faktury od podwykonawców za malowanie i montaż z adnotacją odwrotne obciążenie postępuje zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z 15 maja 2017r.):

Wnioskodawca uważa, że przyjmując faktury od swoich podwykonawców za usługi malowania i montażu z adnotacją odwrotne obciążenie postępuje prawidłowo ponieważ na każdą usługę podpisywane jest odrębne zlecenie i dotyczy ono tylko usługi malowania, lub tylko usługi montażu. Występuje tutaj tylko i wyłącznie świadczenie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej nabywanych usług malowania konstrukcji,
  • prawidłowe – w części dotyczącej nabywanych usług montażu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/. Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 7 i art. 8 ustawy. Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej ora osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. lh ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana lub budowlano-montażowa, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. lh ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „podwykonawcy”, zatem dla prawidłowego rozumienia tego terminu wystarczające jest posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słowniku języka polskiego, podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.

Pojęcie to wprowadza zatem na grunt analizowanych przepisów następujące podmioty:

  • podwykonawcę – jako zleceniobiorcę wykonującego podzleconą pracę,
  • głównego wykonawcę – jako podmiot podzlecający podwykonawcy wykonanie częściowe lub całościowe danej inwestycji oraz
  • inwestora – jako podmiot zlecający na rzecz głównego wykonawcy wykonanie danej inwestycji.

W konsekwencji należy stwierdzić, że powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi budowlane, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca – główny wykonawca.

W związku z ww. przedstawionym schematem podmiotów występujących przy świadczeniu usługi budowlanej, należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Powyższe założenia prowadzą do następujących uogólnień:

  • nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi budowlane świadczone bezpośrednio na rzecz inwestorów, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy usług (a nie wykonawcy);
  • podobnie jest z usługami budowlanymi świadczonymi na rzecz deweloperów budujących nieruchomości na sprzedaż, gdzie deweloper zleca wykonanie przedmiotowych usług np. generalnemu wykonawcy (który nie jest podwykonawcą, lecz wykonawcą).

Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez generalnego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku - ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy:

  • dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy,
  • dana usługa jest świadczona przez podwykonawcę.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zajmuje się produkcją konstrukcji metalowych i ich części, jak również malowaniem tych konstrukcji farbą podkładową i nawierzchniową. Swoje wyroby klasyfikuje w sekcji C Dziale 25.11.23.0 PKWiU, natomiast malowanie w sekcji C Dziale 25.61.12.0. Dokonując sprzedaży wyrobów gotowych i usług Spółka stosuje 23% stawkę VAT.

W związku z rozszerzaniem swojej działalności Spółka podpisała umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem jest kompleksowe świadczenie, na które składa się wyprodukowanie konstrukcji stalowej co stanowi wyrób gotowy, następnie malowanie, następnie dostawa i montaż.

W zakresie wykonania konstrukcji Wnioskodawca będzie realizować tą usługę samodzielnie, natomiast w zakresie usług malowania i montażu Wnioskodawca podzleca usługi malowania i montażu konstrukcji na podstawie odrębnych zamówień innym podmiotom podwykonawcom Wnioskodawcy, zarejestrowanym jako czynni podatnicy podatku VAT.

Umowa umożliwia realizację usług tj. malowania i montażu przez kolejnych podwykonawców.

Wnioskodawca stosuje następującą symbolikę PKWiU:

  • Konstrukcja stalowa, słup kratowy - sekcja C, dział 25, symbol PKWiU 25.11.22.0
  • Malowanie konstrukcji stalowej, malowanie słupa kratowego - sekcja c, dział 25, symbol PKWiU 25.61.12.0
  • Montaż konstrukcji stalowej - sekcja F, dział 43, symbol PKWiU 43.99.70.

Wnioskodawca ma m.in. wątpliwości czy prawidłowo postępuje przyjmując faktury od podwykonawców za malowanie i montaż z adnotacją odwrotne obciążenie.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, że jak wynika z wymienionych przepisów prawa, aby móc stosować odwrotne obciążenie jednym z warunków jest wykonanie usługi wymienionej w załączniku nr 14 do ustawy o VAT.

Jak wskazuje Wnioskodawca usługa malowania została sklasyfikowana według PKWiU pod symbolem 25.61.12.0. Zatem nie została wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy o VAT. Tym samym w przypadku gdy podmioty świadczące dla Wnioskodawcy jako podwykonawcy przedmiotowe usługi stosują wskazane powyżej PKWiU, to nie mogą wykazywać na wystawionej fakturze odwrotnego obciążenia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że postępuje prawidłowo przyjmując od podwykonawców świadczących usługę malowania faktury z adnotacją „odwrotne obciążenie”, jest nieprawidłowe

Natomiast, skoro jak wskazał Wnioskodawca montaż konstrukcji stalowej faktycznie mieści się pod symbolem PKWiU 43.99.70.0, to podmioty świadczące usługę montażu, stosujące wskazane PKWiU powinny wykazać na fakturze wystawionej dla Wnioskodawcy „odwrotne obciążenie” (przedmiotowa usługa została wykazana w załączniku nr 14 do ustawy).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej stosowania przez podwykonawców odwrotnego obciążenia dla usług montażu konstrukcji jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia..

Zaznacza się także, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych przez niego czynności. Konsekwencje błędnie wskazanego symbolu PKWiU ponosi Wnioskodawca, bowiem wydana w takim przypadku interpretacja traci swą ważność.

Zatem zmiana któregokolwiek elementu opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku (w szczególności zmiana wskazanych symboli PKWiU) lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność.

Należy zauważyć, że poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca ustalenia czy Spółka dokonując sprzedaży opisanej we wniosku kompleksowej usługi polegającej na wykonaniu konstrukcji stalowej wraz z malowaniem, dostawą i montażem jako podwykonawca postępuje prawidłowo stosując mechanizm odwrotnego obciążenia dla montażu konstrukcji, natomiast dla pozostałej części umowy stosując stawkę 23%, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj