Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.30.2017.2.RD
z 2 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2017 r. (data wpływu 15 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 kwietnia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 20 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia jest:

  • prawidłowe w odniesieniu do nabywanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.99.9, PKWiU 43.12.12., 43.12.11 oraz symbolem PKWiU 42.11.2,
  • nieprawidłowe w odniesieniu do nabywanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 71.12.34, 71.12.35, symbolem PKWiU 81.30.10, 77.32.1 oraz symbolem PKWiU 72.12.20.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanych usług.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 24 kwietnia 2017 r., złożonym w dniu 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 13 kwietnia 2017 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca występuje jako generalny wykonawca inwestycji w zakresie budowy i remontów dróg. Na każdą pracę są podpisywane umowy z inwestorem. W celu realizacji umowy Wnioskodawca zakupuje różnorodne usługi, materiały od firm zewnętrznych, Wnioskodawca dysponuje również własnymi pracownikami.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ustawy z 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług z późn. zmianami, nie jest zwolniony na podstawie art. 113 ustawy.


Kontrahenci realizujący usługi, o których mowa w pytaniach 1 - 5 są czynnymi podatnikami VAT , których sprzedaż nie jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT.


W odniesieniu do świadczeń objętych pytaniami od numeru 1 do numeru 5 Wnioskodawca tak sklasyfikował nabywane usługi:

  1. geodeta wykonujący pomiary potrzebne do wybudowania drogi: PKWiU: 71.12.34, 71.12.35
  2. samochód z podnośnikiem koszowym w celu dokonania wycinki drzew z kierowcą który jest równocześnie operatorem podnośnika: PKWiU: 81.30.10, 43.99.9, 77.32.1,
  3. koparka z operatorem wykonująca prace na budowie: PKWiU: 43.12.12, 43.12.11,
  4. firma wykonująca warstwę nawierzchni asfaltowej: PKWiU: 42.11.2
  5. kierownik budowy: PKWiU 72.12.20.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Spółka G. buduje drogę na podstawie umowy z Zamawiającym Publicznym. Na budowę przyjeżdża geodeta i wykonuje pomiary potrzebne do wybudowania drogi. Czy geodeta w tym danym przypadku świadczy dla Spółki G. usługę czy jest podwykonawcą i w związku z tym powinien wystawić fakturę odwrotne obciążenie?
  2. Spółka G. buduje drogę na podstawie umowy z Zamawiającym Publicznym. Na budowę przyjeżdża samochód z podnośnikiem koszowym w celu dokonania wycinki drzew. Kierowca tego samochodu jest równocześnie operatorem podnośnika. Czy kierowca działający jako firma w tym danym przypadku świadczy dla Spółki G. usługę czy jest podwykonawcą i w związku z tym powinien wystawić fakturę odwrotne obciążenie?
  3. Spółka G. buduje drogę na podstawie umowy z Zamawiającym Publicznym. Na budowę przyjeżdża koparka z operatorem i wykonuje prace na budowie. Czy operator koparki prowadzący działalność w tym danym przypadku świadczy dla Spółki G. usługę czy jest podwykonawcą i w związku z tym powinien wystawić fakturę odwrotne obciążenie?
  4. Spółka G. buduje drogę na podstawie umowy z zamawiającym Publicznym. Na budowę przyjeżdża firma, która swoimi sprzętami (układarka nawierzchni, walec) i swoimi ludźmi wykona dla Spółki G. warstwy nawierzchni asfaltowej. Czy ta firma w tym danym przypadku świadczy dla Spółki G. usługę czy jest podwykonawcą i w związku z tym powinien wystawić fakturę odwrotne obciążenie?
  5. Spółka G. buduje drogę na podstawie umowy z Zamawiającym Publicznym. Na budowę przyjeżdża kierownik budowy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą i pełni na budowie prowadzonej przez G. funkcję kierownika budowy. Czy dany kierownik w tym przypadku świadczy dla Spółki G. usługę czy jest podwykonawcą i w związku z tym powinien wystawić fakturę odwrotne obciążenie?

Zdaniem Wnioskodawcy, dla wszystkich zakupów materiałów podstawowych oraz usług zidentyfikowanych dla konkretnej budowy, dla które jest tzw. wykonawcą generalnym, powinny mieć zastosowanie przepisy wg art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku VAT - czyli zasada odwrotnego obciążenia. Dotyczy to usług z załącznika 14 do ustawy


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w odniesieniu do nabywanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 43.99.9, PKWiU 43.12.12., 43.12.11 oraz symbolem PKWiU 42.11.2 oraz nieprawidłowe w odniesieniu do nabywanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 71.12.34, 71.12.35, symbolem PKWiU 81.30.10, 77.32.1 oraz symbolem PKWiU 72.12.20.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach działalności gospodarczej. W świetle powołanych przepisów przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie, które nie jest dostawą towarów, świadczone na rzecz innego podmiotu. Jednocześnie jak wynika z treści powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Zatem odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy świadczącym usługę i jej beneficjentem istnieje stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.


Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

W przypadku, wystąpienia dalszych „podzleceń” podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia „podzleconych” usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu „podwykonawca” wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego podwykonawca to „firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy”.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca występuje jako generalny wykonawca inwestycji w zakresie budowy i remontów dróg. Na każdą pracę są podpisywane umowy z inwestorem. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem VAT a kontrahenci realizujący usługi będące przedmiotem zapytania są czynnymi podatnikami VAT, których sprzedaż nie jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Nabywane usługi Wnioskodawca sklasyfikował wg PKWiU odpowiednio: geodeta wykonujący pomiary potrzebne do wybudowania drogi: PKWiU: 71.12.34, 7112.35 samochód z podnośnikiem koszowym w celu dokonania wycinki drzew z kierowcą który jest równocześnie operatorem podnośnika: PKWiU: 81.30.10, 43.99.9, 77.32.1, koparka z operatorem wykonująca prace na budowie: PKWiU: 43.12.12, 43.12.11, firma wykonująca warstwę nawierzchni asfaltowej: PKWiU: 42.11.2 kierownik budowy: PKWiU 72.12.20.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozliczenia podatku z tytułu nabywanych od podmiotów trzecich usług, tj. czy podatnicy wykonujący wskazane usługi na rzecz Spółki działają jako podwykonawcy w rozumieniu art. 17 ust. 1h ustawy i czy w związku z nabyciem opisanych usług Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od towarów i usług.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku - ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy o VAT oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę. Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.

Wnioskodawca wskazał, że świadczenie oznaczone pytaniem numer 1 (geodeta wykonujący pomiary potrzebne do wybudowania drogi) klasyfikuje wg PKWiU: 71.12.34 oraz 71.12.35. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 71 „Usługi architektoniczne i inżynierskie, usługi w zakresie badań i analiz technicznych” pod numerem PKWiU 71.12.34 sklasyfikowane są „Usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych”, a pod numerem 71.12.35 „Usługi sporządzania map”.

Świadczenie oznaczone pytaniem nr 2 (samochód z podnośnikiem koszowym w celu dokonania wycinki drzew z kierowcą który jest równocześnie operatorem podnośnika) Wnioskodawca klasyfikuje wg PKWiU 81.30.10, 43.99.9 oraz 77.32.1. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 81 „Usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni” pod numerem PKWiU 81.30.10 sklasyfikowane są „usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”. W dziale 43 „Roboty budowlane specjalistyczne” pod numerem 43.99.9 sklasyfikowane są „Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”, zaś w dziale 77 „Wynajem i dzierżawa” pod numerem PKWIU 77.32.1 sklasyfikowane są „Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi”.

Świadczenie oznaczone pytaniem nr 3 (koparka z operatorem wykonująca prace na budowie) Wnioskodawca klasyfikuje wg PKWiU 43.12.12, 43.12.11. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 43 „Roboty budowlane specjalistyczne” pod numerem PKWiU 43.12.12. klasyfikowane są „Roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi” zaś pod numerem PKWiU 43.12.11 klasyfikowane są „Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę, z wyłączeniem robót ziemnych”.

Świadczenie oznaczone pytaniem nr 4 (wykonanie przez firmę warstwy nawierzchni asfaltowej) Wnioskodawca klasyfikuje wg PKWiU 42.11.2. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 42 „ Budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej” pod numerem PKWiU 42.11.2 klasyfikowane są „Roboty ogólnobudowlane związane z budowa autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych”.

Świadczenie oznaczone pytaniem nr 5 (kierownik budowy) Wnioskodawca klasyfikuje wg PKWiU 72.12.20. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 72 „Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych” nie ma sklasyfikowanej usługi pod numerem wskazanym przez Wnioskodawcę. W dziale 71 „Usługi architektoniczne i inżynierskie; usługi w zakresie badań i analiz technicznych” pod numerem PKWiU 71.12.20 są „Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej”. Jednakże Wnioskodawca nie wskazał tej klasyfikacji tylko PKWiU 72.12.20 i Organ przyjmuje przedstawioną klasyfikację przez Spółkę jako element zdarzenia przyszłego.

Należy zauważyć, że nabywane świadczenia Wnioskodawca sklasyfikował w odniesieniu do pytania oznaczonego numerem 1 pod symbolem PKWiU 71.12.34 „Usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych” PKWiU 71.12.35 „Usługi sporządzania map” a także usługi w odniesieniu do pytania nr 2 sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10 „usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”, PKWiU 77.32.1 „Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi” a także usługi oznaczone numerem 5 (kierownik budowy) pod symbolem PKWiU 72.12.20. Natomiast w załączniku nr 14 do ustawy nie zostały wymienione ww. usługi będące przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy.

Zatem nabywane przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią usług wymienionych przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy jako te, do których ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanej sprawie nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma bowiem zastosowanie jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy świadczonych przez podwykonawcę. W związku z powyższym, świadczone usługi na rzecz Wnioskodawcy o których mowa w pytaniu nr 1 sklasyfikowane wg PKWiU pod numerem 71.12.34, 71.12.35, w pytaniu nr 2 sklasyfikowane pod numerem PKWiU 81.30.10, 77.32.1 a także objęte pytaniem nr 5 sklasyfikowane wg PKWIU 72.12.20 nie wpisują się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa (zleceniodawca). W konsekwencji ww. usługi nabywane przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, co oznacza że podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku są podatnicy świadczący usługę na rzecz Wnioskodawcy.

Reasumując, nabywane usługi przez Wnioskodawcę objęte pytaniem nr 1 (geodeta wykonujący pomiary potrzebne do wybudowania drogi) sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU: 71.12.34, 71.12.35 objęte pytaniem nr 2 (samochód z podnośnikiem koszowym w celu dokonania wycinki drzew z kierowcą który jest równocześnie operatorem podnośnika) sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU 81.30.10, 77.32.1 oraz usługi objęte pytaniem nr 5 (zatrudnienie kierownika budowy) sklasyfikowane przez Wnioskodawcę wg PKWiU 72.12.20 nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, ponieważ nie stanowią usług wymienionych przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1, numerem 2 w odniesieniu do usług sklasyfikowanych do PKWiU 81.30.10 oraz 77.32.1 oraz pytania oznaczonego numerem 5 należy uznać za nieprawidłowe.


Odnośnie zaś nabywanych świadczeń które Wnioskodawca sklasyfikował jako usługi objęte pytaniem nr 2 (samochód z podnośnikiem koszowym w celu dokonania wycinki drzew z kierowcą który jest równocześnie operatorem podnośnika), sklasyfikowane wg PKWiU 43.99.9, nabywanej usługi objętej pytaniem nr 3 (koparka z operatorem wykonująca prace na budowie) sklasyfikowanej pod numerem PKWiU odpowiednio 43.12.12 oraz 43.12.11 a także usługi objętej pytaniem nr 4 (wykonanie przez firmę warstwy nawierzchni asfaltowej) sklasyfikowanej wg PKWiU 42.12.2 należy zauważyć, że ww. usługi zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy dla których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia. I tak pod poz. 48 załącznika nr 14 ustawodawca wskazał grupowanie PKWiU 43.99.90.0 „Roboty związane z wykonaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych”, pod poz. 20 ww. załącznika ustawodawca wskazał grupowanie PKWiU 43.12.12.0 „Roboty ziemne: roboty związane z kopaniem rowów i wykopów oraz przemieszczaniem ziemi”, pod poz. 19 ustawodawca wskazał grupowanie PKWiU 43.12.11 „Roboty związane z przygotowaniem terenu pod budowę z wyłączeniem robót ziemnych” zaś pod poz. 4 ww. załącznika ustawodawca wskazał grupowanie 42.11.20.0 „Roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych”. Zatem tylko te usługi nabywane przez Wnioskodawcę będące przedmiotem wniosku mieszczą się w grupowaniach klasyfikacyjnych wskazanych przez ustawodawcę pod poz. 48, 20, 19 oraz 4 załącznika do ustawy.

Analiza okoliczności przedstawionej sprawy wskazuje, że dostawcy usług o których mowa w niniejszym wniosku tj. kierowca samochodu z podnośnikiem koszowym, który jest równocześnie operatorem podnośnika prowadzącym działalność gospodarczą, operator koparki wykonujący prace na budowie również prowadzący działalność gospodarczą oraz firma wykonująca warstwę nawierzchni asfaltowej, świadczą te usługi na rzecz Wnioskodawcy, natomiast Wnioskodawca wykonuje prace budowlane w zakresie budowy i remontów dróg na rzecz inwestora. Należy więc uznać, że dostawcy usług budowlanych występują w tym schemacie w charakterze podwykonawcy Spółki, działającej w takim przypadku jako generalny wykonawca względem podmiotu zamawiającego publicznego.

Tym samym skoro dostawcy usług są czynnymi podatnikami VAT których sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy wykonują na rzecz Wnioskodawcy (generalnego wykonawcy) – zarejestrowanego czynnego podatnika VAT usługi budowlane wskazane w poz. 48, 20, 19 oraz 4 załącznika do ustawy działając jako podwykonawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1h ustawy to w konsekwencji w analizowanej sprawie spełnione są przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy i nabywane usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia. Zatem to Wnioskodawca jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od tych nabywanych usług.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie wystawiania faktur należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.


Dane, które powinna zawierać faktura, zostały wskazane w art. 106e ust. 1 ustawy, gdzie w punktach 12 – 14 wymieniono:

  • stawkę podatku (pkt 12),
  • sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku (pkt 13),
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (pkt 14),

a ponadto, w pkt 18 wskazano, że w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.


Z kolei, zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy faktura nie zawiera, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Zatem w sytuacji gdy podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, wówczas podatnik dokonujący dostaw lub świadczący usługę wystawia na rzecz tego nabywcy fakturę, która nie uwzględnia stawki i kwoty podatku oraz sumy sprzedaży netto, powinna być jednak opatrzona adnotacją „odwrotne obciążenie”.

Przekładając powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że w sytuacji gdy świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi podlegają mechanizmowi odwrotnego obciążenia, to oznacza że podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usług, tj. Wnioskodawca. W związku z powyższym w odniesieniu do tych usług sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę wg PKWiU 43.99.9, 43.12.12, 43.12.11, 42.11.2 podmioty dokumentujące wykonanie takich usług budowlanych na rzecz Wnioskodawcy (generalnego wykonawcy) powinny wystawić fakturę, w której nie zostanie uwzględniona stawka i kwota podatku oraz suma sprzedaży netto, a w której powinna zostać zawarta adnotacja „odwrotne obciążenie”.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 w odniesieniu do usług sklasyfikowanych wg PKWiU 43.99.9, oraz pytania oznaczonego numerem 3 i 4 należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że analiza prawidłowości klasyfikacji świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. Wskazać należy, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem świadczonych usług. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku. W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji usług będących przedmiotem wniosku, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę, tj. 71.12.34, 71.12.35, 81.30.10, 43.99.9, 77.32.1, 43.12.12, 43.12.11, 42.11.2, 72.12.20.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Wnioskodawca dokonał w dniu 24.04.2017 r. wpłaty 200 zł oraz w dniu 26.04.2017 r. wpłaty 200 zł (razem 400 zł) tytułem opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


Ze względu na fakt, że sprawa dotyczy 5 zdarzeń przyszłych, zatem kwota 200 zł jest wpłatą wyższą od należnej w rozumieniu art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej, tym samym stanowi nadpłatę w rozumieniu § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1542), podlegającą zwrotowi zgodnie z § 18 ust. 4 ww. rozporządzenia. Zwrot zostanie przekazany na rachunek bankowy z którego dokonywano wpłat.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 00-013, 00-000 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj