Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.103.2017.1.JO
z 6 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 12 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości wykorzystywanej do świadczenia usług najmu krótkoterminowego / czynności związanych z potrzebami zarządu – jest prawidłowe,
  • opodatkowania podatkiem VAT czynności wykorzystywania Nieruchomości przez Prezesa zarządu w celu zapewnienia mu zakwaterowania na czas pobytu w Polsce – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości wykorzystywanej do świadczenia usług najmu krótkoterminowego / czynności związanych z potrzebami zarządu oraz opodatkowania podatkiem VAT czynności wykorzystywania Nieruchomości przez Prezesa zarządu w celu zapewnienia mu zakwaterowania na czas pobytu w Polsce.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność m.in. w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi.


Wnioskodawca zamierza nabyć lokal mieszkalny (dalej: Nieruchomość), Na dzień złożenia wniosku wpłacono zaliczkę, ale własność Nieruchomości nie została jeszcze przeniesiona. Sprzedaż Nieruchomości jest opodatkowana VAT. Wnioskodawca otrzyma faktury VAT potwierdzające sprzedaż Nieruchomości.


Po nabyciu Nieruchomości, Spółka zamierza ją wynajmować w szczególności osobom fizycznym (dalej: Najemcy) na krótkie pobyty.


Wnioskodawca będzie zapewniać Najemcom zakwaterowanie w określonych, krótkich cyklach, liczonych w dobach lub w tygodniach. Spółka nie będzie wynajmować Nieruchomości w dłuższych cyklach np. miesięcznych.


Nieruchomość będzie wynajmowana głównie w celu zapewnienia zakwaterowania w związku z pobytami w celach biznesowych lub turystycznych.


Spółka rozważa dodatkowo zapewnienie Najemcom usług towarzyszących związanych z najmem Nieruchomości w ograniczonym zakresie. W przypadku, gdy Spółka zdecyduje się na zapewnienie dodatkowych usług, będą one obejmować przykładowo sprzątanie Nieruchomości co kilka dni lub raz na tydzień. Usługi towarzyszące nie będą natomiast obejmować codziennego sprzątania, słania łóżek, czy też podawania Najemcom posiłków i napojów.

Spółka otrzymała opinię statystyczną potwierdzającą, że udostępnianie umeblowanego lokalu (także ze sprzątaniem, wymianą pościeli, ręczników, artykułów toaletowych), którego celem nie jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, tylko potrzeb związanych z okresowym pobytem, np. na czas delegacji służbowych, w celach turystycznych, biznesowych mieści się w pozycji 55.20.19.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) - „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”.

Prezes Zarządu Spółki ma miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii. W związku z podejmowanymi czynnościami zarządu przyjeżdża na krótkie wizyty do Polski, Spółka rozważa wykorzystanie Nieruchomości również na potrzeby zarządu, tj. w celu wykonywania w niej czynności związanych z zarządzaniem Spółką i prowadzeniem jej spraw przez Zarząd (tj. jako biura, miejsca spotkań z kontrahentami oraz potencjalnymi klientami w celu negocjacji warunków przyszłej współpracy) oraz w celu zapewnienia Prezesowi Zarządu zakwaterowania na czas jego pobytu w Polsce (mieszkanie służbowe).

Adres Nieruchomości będzie zgłoszony przez Spółkę jako kolejne miejsce prowadzenia działalności.


Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem nieruchomości komercyjnych opodatkowany 23% podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości, jeżeli będzie ona wykorzystywana wyłączenie do świadczenia usług najmu krótkoterminowego?
  2. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości, jeżeli byłaby ona wykorzystywana wyłącznie na potrzeby zarządu?
  3. Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości, jeżeli będzie ona wykorzystywana zarówno do świadczenia usług najmu krótkoterminowego jak i na potrzeby zarządu?
  4. Czy korzystanie z Nieruchomości przez Prezesa Zarządu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT).


Wykorzystywanie Nieruchomości w sposób bezpośredni lub pośredni do wykonywania czynności opodatkowanych VAT jest warunkiem odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości.


Spółka otrzymała opinię statystyczną potwierdzającą, że świadczone przez nią usługi zakwaterowania mieszczą się w pozycji 55.20 19.0 PKWiU z 2008 r. i 2015 r.


Usługi związane z zakwaterowaniem, klasyfikowane w grupowaniu PKWiU pod symbolem 55, o których mowa w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o VAT są opodatkowane podatkiem VAT według stawki 8% (art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 163 załącznika nr 3 oraz art. 146a pkt 2 Ustawy o VAT).


W związku z powyższym w przypadku wykorzystania Nieruchomości do świadczenia usług zakwaterowania (najmu krótkoterminowego), Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia Nieruchomości.


Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT).


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Wynika to z zasady neutralności opodatkowania VAT, która jest wyrażona w podstawowym prawie podatnika, jakim jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Oznacza również, że wszystkie ograniczenia prawa do odliczenia muszą być wyraźnie określone w ustawie, a ponadto wynikać z Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r.

Podkreślenia wymaga, że związek między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim można mówić wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą, np. dalszej odprzedaży lub nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem sprzedaży - bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek występuje, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa podatnika, a tym samym z osiąganymi przez mego przychodami.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego należy interpretować szeroko. Prowadzi to do wniosku, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zarówno w odniesieniu do towarów i usług, które są przez tego podatnika wykorzystywane bezpośrednio przy dokonywaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, jak i w odniesieniu do nabywanych towarów i usług, które pomimo braku bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi służą prowadzeniu przez podatnika działalności opodatkowanej i mają z nią choćby pośredni związek.


Zarząd jest organem spółki, który jest nie tylko obligatoryjny ze względu na przepisy prawa, ale także niezbędny do jej prawidłowego działania.


Zgodnie z art. 201 § 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: KSH), zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę. Zarząd jest więc organem realizującym zdolność do czynności prawnych spółki z o.o. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością więc ustanowienie zarządu jest warunkiem obligatoryjnym od momentu zarejestrowania spółki. Prowadzenie spraw przez zarząd oznacza działanie w imieniu spółki zarówno w czynnościach wewnętrznych jak i zewnętrznych.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup Nieruchomości w przypadku jej wykorzystania na potrzeby zarządu, należy uznać za pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi. Nieruchomość będzie wykorzystywana m.in. jako biuro, miejsce spotkań z kontrahentami oraz potencjalnymi klientami w celu negocjacji warunków przyszłej współpracy oraz jako mieszkanie służbowe.

Jak podkreślono w opisie stanu faktycznego Spółka prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną, zatem podatek VAT naliczony przy zakupach związanych z działalnością gospodarczą Spółki co do zasady podlega odliczeniu (z zastrzeżeniem ograniczeń zawartych w przepisach dotyczących niektórych kategorii towarów i usług).


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na zakup Nieruchomości w przypadku jej wykorzystania na potrzeby zarządu z uwagi na fakt, iż zakup będzie związany z działalnością gospodarczą Spółki.


Stan faktyczny opisany we wniosku jest bardzo zbliżony do sytuacji, w której podmiot prowadzący działalność gospodarczą nabywa lokal biurowy, w którym będzie przebywał zarząd spółki prowadząc zwykłe czynności zarządu. W takim stanie faktycznym prawo do odliczenia VAT jest bezdyskusyjne.


Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lipca 2013 r. sygn. ITPP2/443-451/13/AP: „Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro ze względu na charakter prowadzonej działalności, wymagającej doświadczenia oraz specjalistycznej wiedzy technicznej, Spółka jest zmuszona do pozyskiwania wysokokwalifikowanych pracowników z różnych regionów Polski oraz z innych krajów i zapewnia im mieszkania służbowe, należy przyjąć, że zapewnienie tym pracownikom mieszkań jest niezbędne do sprawnej i efektywnej działalności Spółki. (...) W sytuacji, gdy - jak wskazała we wniosku - działalność gospodarcza to wyłącznie czynności opodatkowane, będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków ponoszonych na remonty, modernizację i wyposażenie budynków mieszkalnych i mieszkań stanowiących Jej środki trwałe oraz na nabycie mieszkań i budowę budynków mieszkalnych.”

Podobnie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 4 czerwca 2009 r. sygn. IBPP2/443-179/09/ICz: „W myśl powołanych powyżej przepisów, należy zauważyć, iż ponoszone wydatki związane z utrzymaniem budynku mieszkalnego, który będzie przeznaczony na zakwaterowanie pracowników oddelegowanych przez I. w Japonii w okresie łączącego ich ze Spółką stosunku pracy, będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z utrzymaniem ww. budynku mieszkalnego.”


Ad. 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT).


Warunkiem odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości jest jej wykorzystywanie w sposób bezpośredni lub pośredni do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Spółka prowadzi działalność opodatkowaną 23% VAT m.in. w zakresie najmu komercyjnego oraz planuje prowadzić działalność opodatkowaną 8% VAT w zakresie usług związanych z zakwaterowaniem (usług najmu krótkoterminowego na cele biznesowe i turystyczne). Nieruchomość byłaby bezpośrednio wykorzystana do świadczenia usług najmu krótkoterminowego. Korzystanie z Nieruchomości na potrzeby zarządu byłoby pośrednio związane z działalnością gospodarczą Spółki, tj. działalnością opodatkowaną VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości, jeżeli będzie ona wykorzystywana zarówno do świadczenia usług najmu krótkoterminowego, jak i na potrzeby zarządu.


Ad. 4

Na tak postawione pytanie należy udzielić odpowiedzi przeczącej.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przepisów art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT wynika, że warunkiem zrównania czynności wykonywanej nieodpłatnie z czynnością odpłatną jest, aby była ona wykonywana do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Korzystanie z Nieruchomości przez Prezesa Zarządu jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę i ma na celu jej sprawne funkcjonowanie. Prezes Zarządu przyjeżdża do Polski w celu prowadzenia spraw Spółki i wykorzystuje Nieruchomość m.in. jako biuro, miejsce spotkań z kontrahentami oraz potencjalnymi klientami w celu negocjacji warunków przyszłej współpracy. Nieruchomość pełni również funkcję „mieszkania służbowego” Prezesa Zarządu w okresie kiedy przebywa w Polsce, aby zajmować się sprawami związanymi z działalnością Spółki.


Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie z Nieruchomości przez Prezesa Zarządu nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT, ponieważ będzie wykorzystywane do celów działalności gospodarczej Spółki.


Powyższe znajduje potwierdzenie m.in w interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lipca 2013 r. sygn. ITPP2/443-451/13/AP:

„W sytuacji, gdy (...) pracownicy będą użytkowali mieszkania nieodpłatnie, należy rozpatrzeć, czy czynność polegająca na udostępnieniu im mieszkań będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli użyczenie mieszkań będzie niezbędne do sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa należy stwierdzić, że nie będzie spełniona przesłanka do uznania tej czynności za odpłatną na podstawie ww. artykułu, gdyż czynność ta będzie służyć działalności gospodarczej Spółki.”


Podobnie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 4 czerwca 2009 r. sygn. IBPP2/443-179/09/ICz:

„Usługę nieodpłatnego udostępniania mieszkań pracownikom oddelegowanym z Japonii, należy uznać za czynność związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, tym samym czynność ta nie jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział sytuacje, których wystąpienie wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego albo zwrotu podatku naliczonego. Sytuacje takie zostały wskazane w art. 88 ustawy o VAT.


Jednym z ograniczeń do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.


W myśl ww. przepisu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Podkreślenia wymaga, iż związek między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O związku bezpośrednim można mówić wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą np. dalszej odprzedaży, lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem sprzedaży – bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek występuje, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa podatnika, a tym samym z osiąganymi przez niego przychodami. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, itp.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest wynajem nieruchomości komercyjnych opodatkowany 23% podatkiem VAT.


Spółka zamierza nabyć lokal mieszkalny. Sprzedaż Nieruchomości jest opodatkowana VAT. Wnioskodawca otrzyma faktury VAT potwierdzające sprzedaż Nieruchomości.


Po nabyciu Nieruchomości, Spółka zamierza ją wynajmować w szczególności osobom fizycznym na krótkie pobyty. Wnioskodawca będzie zapewniać Najemcom zakwaterowanie w określonych, krótkich cyklach, liczonych w dobach lub w tygodniach. Spółka nie będzie wynajmować Nieruchomości w dłuższych cyklach np. miesięcznych. Nieruchomość będzie wynajmowana głównie w celu zapewnienia zakwaterowania w związku z pobytami w celach biznesowych lub turystycznych. Spółka otrzymała opinię statystyczną potwierdzającą, że udostępnianie umeblowanego lokalu (także ze sprzątaniem, wymianą pościeli, ręczników, artykułów toaletowych), którego celem nie jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych, tylko potrzeb związanych z okresowym pobytem, np. na czas delegacji służbowych, w celach turystycznych, biznesowych mieści się w pozycji 55.20.19.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) - „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”.


W zaistniałej sytuacji przedmiotem wątpliwości Spółki jest kwestia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości, jeżeli będzie ona wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług najmu krótkoterminowego.


Wymaga to jednak uprzedniego rozważenia, czy opisane we wniosku usługi najmu Nieruchomości, które będą świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają opodatkowaniu bądź korzystają ze zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Następnie, w wyniku dokonanego w ten sposób ustalenia, możliwe będzie rozstrzygnięcie, czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia ww. Nieruchomości wykorzystywanej do świadczenia przedmiotowych usług najmu.


Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Na podstawie natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.


Należy ponadto zauważyć, że stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.


W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 163 wymienione zostały usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55, tj. „usługi związane z zakwaterowaniem”.


W tym miejscu zwrócić uwagę należy, że ustawodawca nie poprzedził PKWiU symbolem „ex” co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.


Zatem, w sytuacji, gdy usługa świadczona przez podatnika mieści się w grupowaniu PKWiU 55, usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.


Zatem należy stwierdzić, że opisana usługa, polegająca na zakwaterowaniu Najemców w związku z pobytami w celach biznesowych lub turystycznych podlega opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy jako czynność wymieniona w załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 163, przy założeniu, że ww. usługa jest sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 55 ,,Usługi związane z zakwaterowaniem”.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione we wniosku, należy uznać, że w niniejszej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, albowiem Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakup Nieruchomości będzie miała w całości związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. najmem Nieruchomości po jej nabyciu.


Nadmienia się, że w przypadku zmiany przeznaczenia przedmiotowej nieruchomości do wykonywania czynności zwolnionych należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 90 i 91 ustawy o VAT, które mogą znaleźć zastosowanie.


Ponadto, przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest również kwestia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu Nieruchomości, jeżeli byłaby ona wykorzystywana wyłącznie na potrzeby zarządu.


Jak wynika z opisu sprawy Prezes Zarządu Spółki ma miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii. W związku z podejmowanymi czynnościami zarządu przyjeżdża na krótkie wizyty do Polski, Spółka rozważa wykorzystanie Nieruchomości również na potrzeby zarządu, tj. w celu wykonywania w niej czynności związanych z zarządzaniem Spółką i prowadzeniem jej spraw przez Zarząd (tj. jako biura, miejsca spotkań z kontrahentami oraz potencjalnymi klientami w celu negocjacji warunków przyszłej współpracy).

Adres Nieruchomości będzie zgłoszony przez Spółkę jako kolejne miejsce prowadzenia działalności.


Jak już wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.


Odnosząc treść przytoczonych przepisów do analizowanej sprawy stwierdzić należy, że podatek naliczony wynikający z nabycia Nieruchomości wykorzystywanej na potrzeby zarządu, tj. w celu wykonywania w niej czynności związanych z zarządzaniem Spółką i prowadzeniem jej spraw przez Zarząd – jako biura, miejsca spotkań z kontrahentami oraz potencjalnymi klientami w celu negocjacji warunków przyszłej współpracy – jest związany pośrednio z opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości wykorzystywanej do czynności związanych z zarządzaniem Spółką i prowadzeniem jej spraw przez Zarząd, a więc w działalności gospodarczej Spółki, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Natomiast w sytuacji wykorzystywania przez Wnioskodawcę Nieruchomości, zarówno do świadczenia usług najmu krótkoterminowego, jak i na potrzeby zarządu, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem nieruchomości, albowiem Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z nabyciem Nieruchomości, mają bezpośredni (tj. najem krótkoterminowy) lub pośredni (tj. czynności związane z prowadzona działalnością gospodarczą – potrzeby zarządu) związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego wskazanymi w opisie sprawy czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniami nr 1-3 należy uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii związanych z opodatkowaniu podatkiem VAT czynności korzystania przez Prezesa Zarządu z Nieruchomości podczas przyjazdu do Polski w celu prowadzenia spraw Spółki. W tym okresie, jak wskazano w opisie sprawy, Nieruchomość jest wykorzystywana przez Prezesa Zarządu m.in. jako biuro, miejsce spotkań z kontrahentami. Nieruchomość pełni również funkcję mieszkania służbowego.


W świetle art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.


Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.


Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.


Należy zatem stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie.


Podkreślić jednak należy, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


I tak, w art. 8 ust. 2 ustawy postanowiono, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia – w całości lub w części – podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku świadczenia usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.


Dla stwierdzenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot.

Zauważyć należy, że w normalnych okolicznościach zakwaterowanie Prezesa Zarządu (który ma miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii) w Nieruchomości służy jego prywatnym celom, jednakże w określonych okolicznościach, takich jak np. lokalizacja Spółki w Polsce mogą spowodować konieczność zapewnienia przez Spółkę Prezesowi Zarządu zakwaterowania na czas jego pobytu w Polsce. W takich specyficznych okolicznościach służy to działalności gospodarczej podatnika, a korzyść osobista uzyskiwana przez Prezesa Zarządu z takiego bezpłatnego użyczenia wydaje się mieć drugorzędne znaczenie w stosunku do potrzeb prowadzonego przedsiębiorstwa. Zatem, jeśli z obiektywnych okoliczności wynika, że korzyść przedsiębiorstwa wynikająca z danej czynności ma charakter dominujący nad korzyścią osobistą Prezesa Zarządu (pracownika) do tej czynności nie znajdzie zastosowania obowiązek jej opodatkowania na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

W opisie sprawy wskazano, że Prezes Zarządu Spółki ma miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii. W związku z podejmowanymi czynnościami zarządu przyjeżdża na krótkie wizyty do Polski, Spółka rozważa wykorzystanie Nieruchomości w celu zapewnienia Prezesowi Zarządu zakwaterowania na czas jego pobytu w Polsce (mieszkanie służbowe). Mieszkanie będzie również wykorzystywane do prowadzenia przez Prezesa Zarządu spraw Spółki, tj. jako biuro, miejsca spotkań z kontrahentami, klientami w celu negocjacji warunków przyszłych umów, współpracy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nieodpłatne udostępnienie Prezesowi Zarządu Nieruchomości w celu jego zakwaterowania na czas pobytu w Polsce, stanowi nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ związana jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Podkreślić w tym miejscu należy, że przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy ma zastosowanie tylko do tych spośród usług nieodpłatnych, które nie spełniają warunku w nim wymienionego, tj. dotyczy tych usług nieodpłatnych, które służą celom innym niż działalność gospodarcza podatnika. Jeśli ww. warunek nie jest spełniony, nie może być mowy o potraktowaniu usługi świadczonej nieodpłatnie jako usługi odpłatnej i objęcie jej zakresem opodatkowania VAT.

Reasumując, z uwagi na fakt, że nieodpłatne udostępnienie Prezesowi Zarządu Nieruchomości w celu jego zakwaterowania na czas pobytu w Polsce wykonywane jest w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, to nie została spełniona przesłanka, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 4 należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj