Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
2461-IBPP3.4512.197.2016.2.JP
z 26 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 22 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26 kwietnia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.197.2017.1.JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 28 kwietnia 2017 r., przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie udzielania porad prawnych w formie mailowej i telefonicznej. W swojej ofercie Wnioskodawca proponuje pakiety prawne z określoną liczbą usług do wykorzystania przez klienta wyłącznie w modelu kontaktu telefonicznego lub drogą elektroniczną.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z jedną z firm (dalej: Partner biznesowy) świadczących usługi finansowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Partner biznesowy zamierza oferować oprócz swoich usług także usługi Wnioskodawcy. W momencie, gdy klient pozyskany przez Partnera biznesowego zdecyduje się nabyć pakiet prawny, wówczas na podstawie dyspozycji złożonej Partnerowi biznesowemu zobowiązany będzie do uregulowania całości wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy z góry (niezwłocznie po zawarciu umowy) przelewem (z karty przedpłaconej) na rachunek bankowy Partnera biznesowego. Cyklicznie (raz w miesiącu) Partner biznesowy będzie dokonywał przelewu środków pieniężnych zgromadzonych na jego rachunku bankowym w związku z uregulowaniem przez osoby fizyczne wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy, po pomniejszeniu kwoty o należną Partnerowi biznesowemu prowizję za pośrednictwo w sprzedaży usług Wnioskodawcy. Partner biznesowy po zakończeniu każdego miesiąca będzie dostarczał odpowiednią dokumentację Wnioskodawcy w postaci raportów zawierających dokładny opis poszczególnych transakcji w sposób pozwalający na powiązanie poszczególnych płatności z konkretnym zamówieniem na usługi Wnioskodawcy.

Pismem z 28 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca, odpowiadając na pytanie: „Czy Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem Partnera Biznesowego?”, uzupełnił opis sprawy wyjaśniając, że zgodnie z uzgodnionymi warunkami umowy Partner Biznesowy zamierza za swoim pośrednictwem sprzedawać usługi Wnioskodawcy swoim klientom. Partner Biznesowy będzie pośredniczył przy zawieraniu przez Wnioskodawcę umów na świadczenie usług pomocy prawnej przy wykorzystaniu narzędzi komunikowania się na odległość na rzecz klientów, z którymi Partner Biznesowy zawrze umowy w imieniu Wnioskodawcy (stroną umowy z klientem będzie Wnioskodawca). Partner Biznesowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie uprawniony do zawierania umów usługi dostępu do pomocy prawnej, a także do pobierania wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczenie usług na rzecz klientów Partnera Biznesowego. Wnioskodawca zatem upoważni Partnera Biznesowego do zawierania umów w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, a także do pobierania w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy od klientów opłat z tytułu zawartych umów dostępu do usług pomocy prawnej.

Mając na uwadze powyższe, w oparciu o proponowane warunki umowy, należałoby uznać, że Partner Biznesowy będzie działał jako pośrednik. Należałoby zatem odpowiedzieć twierdząco na pytanie skierowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zatem Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem Partnera Biznesowego.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że z warunków umownych, nie wynika również jakoby Wnioskodawca miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej (potwierdzenie braku tego obowiązku jest przedmiotem złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej), a tym samym Wnioskodawca nie zobowiązał się do powierzenia Partnerowi Biznesowemu przekazania kasy rejestrującej (tzw. kasa powierzona) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży usług Wnioskodawcy. Również Partner Biznesowy nie dokonuje sprzedaży rejestrowanej na kasie fiskalnej (usługi Partnera Biznesowego – tj. usługi finansowe podlegają zwolnieniu z rejestrowania przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym nie może znaleźć zastosowania przepis § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 poz. 363). W myśl tych przepisów jedynie podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu. Jednak w sytuacji dotyczącej Wnioskodawcy – w ocenie Wnioskodawcy nie wystąpi on w roli podatnika, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji. Zdaniem Wnioskodawcy jest on bowiem zwolniony z prowadzenia ewidencji przy wykorzystaniu kasy rejestrującej świadcząc usługi w modelu przedstawionym we wniosku o interpretację, co Wnioskodawca pragnie potwierdzić złożonym wnioskiem o wydanie interpretacji w jego indywidualnej sprawie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż usług prawnych w modelu przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż usług prawnych w modelu przedstawionym w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz.710 ze zmianami), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis art. 111 ust 8 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza upoważnienie dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych (obecnie Minister Rozwoju i Finansów do zwolnienia, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektórych grupy podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, czyli ewidencjonowania obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie) zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie stosuje się do świadczenia usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia. Natomiast stosownie do § 4 ust. 3 pkt 2 Rozporządzenia przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 39 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków. Załącznik do Rozporządzenia wymienia czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. W poz. 39 załącznika wymienione zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że co do zasady świadczenie usług prawnych podlega ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej. Niemniej przy zachowaniu określonych warunków wskazanych w Rozporządzeniu podatnicy mogą być z tego obowiązku zwolnieni. Warunki konieczne do spełnienia przez podatnika, by czynności świadczenia usług prawnych korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących są następujące:

  • sprzedaż realizowana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych,
  • usługi prawne świadczone są przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub ich rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków,
  • świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie trzy wyżej wskazane warunki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy rejestrującej będą spełnione dla przedstawionego zdarzenia.

Świadczenie usług prawnych odbywać się będzie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Ponadto usługi będą świadczone przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub rezultat usług będzie przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków – w przedstawionym zdarzeniu przyszłym – rozmowa telefoniczna lub kontakt drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty e-mail.

Również ostatnia przesłanka do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej jest spełniona. Środki pieniężne za usługę prawną świadczoną przez Wnioskodawcę w całości za pomocą karty przedpłaconej będą przelewane na rachunek bankowy, z tym że na rachunek bankowy pośrednika (Partnera biznesowego). Organy podatkowe od dawna potwierdzają, że wpływ środków pieniężnych na rachunek bankowy pośrednika spełnia przesłankę do uznania jej za przeprowadzoną za pośrednictwem banku lub SKOK-u na rachunek sprzedającego (tak w przypadku interpretacji podatkowych dotyczących sprzedaży internetowej i płatności realizowanych przez system płatniczy online prowadzony przez operatorów płatności elektronicznych, np. interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lipca 2015 r, nr IPPP2/4512-321/15-5/RR; z 19 maja 2015 r. nr IPPP2/4512-128/15-6/RR i z 26 lutego 2015 r. nr IPPP2/443-1242 /14-2/RR, a także interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 września 2015 r., nr IBPP3/4512-492 /15/AZ i z 3 listopada 2014 r., nr IBPP3/443-862/14/MN oraz interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 marca 2013 r., nr ILPP2/443-60/13-4/SJ i z dnia 10 stycznia 2012 r., nr ILPP2/443-1449/11-2/MR.

Partner biznesowy, za pośrednictwem którego pobierane będzie wynagrodzenie należne Wnioskodawcy za świadczone usługi prawne, będzie w posiadaniu ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata. Partner biznesowy będzie dostarczał Wnioskodawcy odpowiednią dokumentację w tym zakresie (w postaci raportów zawierających dokładny opis poszczególnych transakcji w sposób pozwalający na powiązanie poszczególnych płatności z konkretnym zamówieniem na usługi Wnioskodawcy).

Późniejsza kompensata wzajemnych wierzytelności Wnioskodawcy i Partnera biznesowego oraz przelew należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia za świadczone usługi prawne na rzecz konsumentów po jego pomniejszeniu o prowizję należną Partnerowi biznesowemu pozostaje bez wpływu na kwalifikację w zakresie obowiązków dotyczących rejestrowania obrotu za pośrednictwem kasy rejestrującej. Istotne jest bowiem, by konsument w całości realizował płatność za usługę świadczoną przez Wnioskodawcę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej i warunek ten będzie spełniony. Późniejsze rozliczenia pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerem biznesowym stanowią już odrębną transakcję i nie podlegają przepisom Rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie zaprezentowanego we wniosku stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Natomiast kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzeni Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 39 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Dostawa niektórych towarów i świadczenie niektórych usług zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania bez względu na wysokość obrotów. Szczegółowo zostały one określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika (w poz. 28 załącznika wskazano czynności notarialne).

Ponadto, należy w tym miejscu wskazać na przepis § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363).

W myśl tego przepisu, podatnik który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu.

W przypadku gdy inny podmiot obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. (§ 5 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących)

Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej. (§ 5 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących)

Wskazać jednak należy, że obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu, w przypadku prowadzenia sprzedaży zleconej innemu podmiotowi, występuje w sytuacji gdy na podatniku (podmiocie zlecającym) ciąży obowiązek prowadzenia ewidencji. W przedmiotowej sprawie należy zatem przeanalizować, czy podatnik prowadząc sprzedaż usług prawniczych może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie udzielania porad prawnych w formie mailowej i telefonicznej. W swojej ofercie Wnioskodawca proponuje pakiety prawne z określoną liczbą usług do wykorzystania przez klienta wyłącznie w modelu kontaktu telefonicznego lub drogą elektroniczną. Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę z jedną z firm (Partner biznesowy) świadczących usługi finansowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Partner biznesowy zamierza oferować oprócz swoich usług także usługi Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem Partnera Biznesowego. W momencie, gdy klient pozyskany przez Partnera biznesowego zdecyduje się nabyć pakiet prawny, wówczas na podstawie dyspozycji złożonej Partnerowi biznesowemu zobowiązany będzie do uregulowania całości wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy z góry (niezwłocznie po zawarciu umowy) przelewem (z karty przedpłaconej) na rachunek bankowy Partnera biznesowego. Cyklicznie (raz w miesiącu) Partner biznesowy będzie dokonywał przelewu środków pieniężnych zgromadzonych na jego rachunku bankowym w związku z uregulowaniem przez osoby fizyczne wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy, po pomniejszeniu kwoty o należną Partnerowi biznesowemu prowizję za pośrednictwo w sprzedaży usług Wnioskodawcy. Partner biznesowy po zakończeniu każdego miesiąca będzie dostarczał odpowiednią dokumentację Wnioskodawcy w postaci raportów zawierających dokładny opis poszczególnych transakcji w sposób pozwalający na powiązanie poszczególnych płatności z konkretnym zamówieniem na usługi Wnioskodawcy. Partner biznesowy działa jako pośrednik.

Jak bezsprzecznie wynika z treści złożonego wniosku, przedmiotem świadczonych usług Wnioskodawcy są usługi prawnicze (a więc usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g rozporządzenia).

Należy jednak w tym miejscu wskazać na przepis § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, zgodnie z którym przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 39 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca w swojej ofercie proponuje pakiety prawne z określoną liczbą usług do wykorzystania przez klienta wyłącznie w modelu kontaktu telefonicznego lub drogą elektroniczną.

Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami świadczonymi przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (telefon, droga elektroniczna).

Wobec powyższego, do Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie przepis § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. W sytuacji gdy Wnioskodawca spełni wymogi określone z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, świadczone przez niego usługi będą mogły korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał możliwość skorzystać z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata za świadczenie musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jak wynika z treści wniosku, w momencie, gdy klient pozyskany przez Partnera biznesowego zdecyduje się nabyć pakiet prawny, wówczas na podstawie dyspozycji złożonej Partnerowi biznesowemu zobowiązany będzie do uregulowania całości wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy z góry (niezwłocznie po zawarciu umowy) przelewem (z karty przedpłaconej) na rachunek bankowy Partnera biznesowego. Cyklicznie (raz w miesiącu) Partner biznesowy będzie dokonywał przelewu środków pieniężnych zgromadzonych na jego rachunku bankowym w związku z uregulowaniem przez osoby fizyczne wynagrodzenia za usługi Wnioskodawcy, po pomniejszeniu kwoty o należną Partnerowi biznesowemu prowizję za pośrednictwo w sprzedaży usług Wnioskodawcy. Partner biznesowy po zakończeniu każdego miesiąca będzie dostarczał odpowiednią dokumentację Wnioskodawcy w postaci raportów zawierających dokładny opis poszczególnych transakcji w sposób pozwalający na powiązanie poszczególnych płatności z konkretnym zamówieniem na usługi Wnioskodawcy.

Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca – Partner biznesowy nie dokonuje sprzedaży rejestrowanej na kasie rejestrującej (usługi Partnera biznesowego tj. finansowe podlegają zwolnieniu z rejestrowania przy użyciu kasy rejestrującej).

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku, gdy płatność z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje w całości przelewem z rachunku bankowego pośrednika (Partnera biznesowego), a z ewidencji i dowodów posiadanych przez Spółkę dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła – to w zakresie tych czynności do dnia 31 grudnia 2017 r. Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj