Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.33.2017.1.IG
z 8 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 9 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanych usług oraz opodatkowania usług świadczonych na rzecz pracowników:

  • jest prawidłowe w zakresie objętym pytaniami 1, 2, 3, 4 i 6 oraz
  • jest nieprawidłowe w zakresie objętym pytaniem 5.

UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabywanych usług oraz opodatkowania usług świadczonych na rzecz pracowników.


We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne:


Głównym przedmiotem działalności A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka" lub „Wnioskodawca") jest sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych w Polsce. Spółka posiada siedzibę w Polsce i jest zarejestrowana dla celów VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny oraz dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE). Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej i jest podmiotem zależnym od A plc z siedzibą w Irlandii (dalej: „Irlandzka spółka"). Irlandzka spółka nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


W ramach grupy kapitałowej A został wprowadzony plan motywacyjny dla pracowników należących do niej spółek - 2013 Incentive Award Plan (dalej: „Plan"). Plan jest organizowany i koordynowany przez Irlandzką spółkę, a prawo do udziału w Planie mają również wybrani (kluczowi) pracownicy Spółki.


Irlandzka spółka zarządza Planem, ma również prawo nominowania pracowników Spółki do udziału w Planie oraz wyboru formy uczestnictwa pracownika w Planie. Pracownikom Spółki mogą zostać zaproponowane i przyznane następujące instrumenty:

  • opcje na akcje („stock options") oraz jednostki przydziału akcji o ograniczonych prawach (tzw. ograniczone jednostki uczestnictwa, „restricted stock units"),
  • wyłącznie jednostki przydziału akcji o ograniczonych prawach.

Przyznanie pracownikowi określonej liczby opcji na akcję daje prawo do nabycia akcji Irlandzkiej spółki po określonej cenie, ustalonej w momencie przyznania opcji na akcje. Nabycie akcji może nastąpić w okresie wyznaczonym w momencie przyznania opcji, trwającym do 10 lat.

Ograniczone jednostki uczestnictwa dają prawo wybranym pracownikom Spółki do nabycia nieodpłatnie części akcji po upływie odpowiednio: roku, dwóch, trzech i czterech lat od daty przyznania w równych częściach (w transzach po 25% co rok).


Alternatywnie, ograniczone jednostki uczestnictwa mogą zostać zamienione na ekwiwalent pieniężny stanowiący wartość akcji po zakończeniu okresu „dojrzewania" ograniczonych jednostek uczestnictwa. Nabyte akcje są spieniężane po aktualnej cenie rynkowej przez Irlandzką spółkę w imieniu uczestnika Planu (pracownika) a środki finansowe (po potrąceniu należnych podatków) przekazywane są pracownikowi.

Na podstawie zapisów zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a Irlandzką spółką porozumienia, Spółka jest w całości obciążona kosztami uczestnictwa swoich pracowników w Planie. Wnioskodawca wypłaca Irlandzkiej spółce wynagrodzenie z tytułu emisji i/lub przeniesienia/nabycia akcji pracownikowi po cenie niższej niż rynkowa, jak również za obsługę administracyjną i koszty związane z rozliczeniami podatkowymi w tym zakresie. Porozumienie nie zawiera uregulowań dotyczących okresów rozliczeniowych, w jakich Spółka obciążana jest kosztami uczestnictwa pracowników w Planie. Porozumienie zostało zawarte na okres dłuższy niż rok. Rozliczenia pomiędzy Spółką a Irlandzką spółką następują nieregularnie w sytuacji, gdy Irlandzka Spółka poniesie koszty związane z Planem (w szczególności, gdy dojdzie do wypłaty/realizacji opcji na akcję lub jednostek przydziału akcji o ograniczonych prawach).


Z perspektywy Spółki, celem wdrożenia Planu (uczestnictwa określonych pracowników Spółki w Planie) jest podwyższenie efektywności pracy jej pracowników, co ma prowadzić do sprawniejszej i wydajniejszej realizacji założeń biznesowych (np. zwiększenia wyników finansowych Spółki).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisane w stanie faktycznym czynności dokonywane przez Irlandzką spółkę stanowią świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT?
  2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1: Czy usługi świadczone przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy powinny zostać opodatkowane w Polsce, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT i w związku z tym Wnioskodawca powinien rozpoznać import usług z tego tytułu?
  3. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1: Czy usługi świadczone przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT?
  4. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1: Co stanowi podstawę opodatkowania świadczonych przez Irlandzką spółkę usług na rzecz Wnioskodawcy?
  5. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1: Kiedy, w odniesieniu do usług świadczonych przez Irlandzką spółkę, Spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy?
  6. Czy w związku z uczestnictwem w Planie określonych pracowników Spółki, w tym przyznaniem im opisanych instrumentów lub wypłatami wynikającymi z ich realizacji, Spółka dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, podlegającego VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy,


Ad. 1

Opisane w stanie faktycznym czynności dokonywane przez Irlandzką spółkę stanowią świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT.


Ad. 2

Usługi świadczone przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy powinny zostać opodatkowane w Polsce, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, i związku z tym Wnioskodawca powinien rozpoznać import usług z tego tytułu.


Ad. 3

Usługi świadczone przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT (obecnie 23%).


Ad. 4

Podstawą opodatkowania świadczonych przez Irlandzką spółkę usług na rzecz Wnioskodawcy są wszystkie kwoty, którymi obciążany jest Wnioskodawca z tytułu uczestnictwa pracowników Spółki w Planie, tj. w szczególności różnica między wartością rynkową akcji i wartością, po której są one przekazywane pracownikom Wnioskodawcy oraz równowartość wypłaconych kwot w przypadku pieniężnego rozliczenia Planu.

Ad. 5

W odniesieniu do nabywanych usług świadczonych przez Irlandzką spółkę na rzecz Spółki, Wnioskodawca powinien rozpoznać obowiązek podatkowy w dacie dokonania płatności na rzecz Irlandzkiej spółki z tytułu wykonanych usług.


Wprawdzie obowiązek podatkowy powstać mógłby również na koniec roku, w którym Spółka nie dokonywała płatności na rzecz usługodawcy, niemniej jednak w takiej sytuacji brak byłoby wynagrodzenia należnego od Spółki i podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu usług - w efekcie Spółka nie mogłaby rozliczyć importu usług w tym zakresie i terminie.


Ad. 6

W związku z uczestnictwem określonych pracowników Spółki w Planie, Wnioskodawca nie dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, podlegającego VAT.


Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy


Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu polskim VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski.


Przez świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Natomiast dostawą towarów na podstawie wspomnianego przepisu jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym jako towary określone zostały w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Jak wynika z przywołanych przepisów ustawy o VAT, definicja odpłatnego świadczenia usług jest bardzo szeroka. Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych, aby dana czynność mogła zostać zaklasyfikowana jako usługa, łącznie spełnione zostać muszą następujące warunki:

  • obowiązek określonego świadczenia musi wynikać ze stosunku prawnego pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą,
  • musi istnieć konkretny podmiot, nabywający świadczenie,
  • świadczeniu usługodawcy musi odpowiadać świadczenie wzajemne (odpłatność) ze strony usługobiorcy tj. nabywcy świadczenia.

Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów (w szczególności brak świadczenia wzajemnego tj. brak odpłatności) powoduje, iż danej czynności nie można zaklasyfikować jako usługi opodatkowanej VAT (z pewnymi wyjątkami).


Nie ulega wątpliwości, iż kwoty wypłacane Irlandzkiej spółce nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów. Jednocześnie, wypełnione są wszystkie powyższe elementy charakteryzujące świadczenie usług - czynności dokonywane przez Irlandzką spółkę na rzecz Spółki, stanowią w istocie usługi organizacji i zarządzania Planem, w którym mogą uczestniczyć pracownicy Spółki. W zamian za świadczenie tych usług, Spółka wypłaca na rzecz Irlandzkiej spółki wynagrodzenie (obejmujące m.in. koszty przyznania akcji pracownikowi po cenie niższej niż rynkowa, jak również związane z obsługą Planu). W konsekwencji, należy uznać, że usługi nabywane przez Spółkę od Irlandzkiej spółki stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

Miejsce opodatkowania usługi


Dla ustalenia właściwego miejsca opodatkowania danej usługi nabywanej przez podatnika niezbędne jest określenie w pierwszej kolejności przedmiotu i charakteru świadczenia usługodawcy. Jak wskazane zostało powyżej, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka nabywa od Irlandzkiej spółki usługi sprowadzające się do organizacji i zarządzania Planem w zamian za wynagrodzenie skalkulowane w umówiony sposób. Rezultatem tych usług powinno być podwyższenie motywacji i efektywności pracy pracowników Spółki (zarówno tych, którzy otrzymali nagrody, jak i tych, którym mogą zostać one przyznane w przyszłości) co ma prowadzić do sprawniejszej i wydajniejszej realizacji założeń biznesowych (w tym zwiększenia wyników finansowych Spółki).

Zgodnie z zasadą ogólną sformułowaną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT „miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. l i la, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n".

Analizując stan faktyczny przedstawiony we wniosku, należy dojść do konkluzji, że usługi organizacji i zarządzania Planem świadczone są dla celów działalności gospodarczej wykonywanej przez Spółkę. Głównym celem Planu jest zachęcenie i zmotywowanie pracowników do generowania przez nich coraz lepszych wyników Wnioskodawcy, co tym samym prowadzi pośrednio do wzrostu przychodów (lub innych wyników) Wnioskodawcy. W tym kontekście nie może znaleźć zastosowania przepis art. 28b ust. 4 ustawy o VAT, wskazujący specyficzne regulacje dla miejsca opodatkowania usług świadczonych na cele osobiste pracowników. Dla usług nabywanych od Irlandzkiej spółki nie znajdą zastosowania również inne wskazane w ustawie o VAT szczególne zasady ustalenia miejsca opodatkowania usług (bowiem nie dotyczą one usług o takim charakterze, jak te świadczone przez Irlandzką spółkę).


W konsekwencji, należy posłużyć się w tym wypadku wspomnianą już zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, tj. miejscem świadczenia usług przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy będzie miejsce siedziby usługobiorcy, czyli Polska.


Obowiązek rozpoznania przez Spółkę importu usług


W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, dla których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT „podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4".

Z powyższego wynika, że podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT z tytułu świadczenia usług przez usługodawcę mającego siedzibę poza terytorium Polski jest, co do zasady, usługobiorca będący podatnikiem VAT.


Zatem należy stwierdzić, że Spółka zobowiązana jest rozpoznać import usług świadczonych na jej rzecz przez Irlandzką spółkę.


Ad. 3

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka VAT wynosi obecnie 23%, jednak przepisy ustawy o VAT przewidują również zwolnienia z VAT, w tym dla usług finansowych. Art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT stanowi, że zwolnieniu podlegają usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2016 r. poz. 1636; dalej: „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi"), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Jako instrumenty finansowe ustawa o obrocie instrumentami finansowymi w art. 2 ust. 1 wskazuje m.in. papiery wartościowe (m.in. akcje; art. 2 ust. 1 pkt 1), czy niebędące papierami wartościowymi opcje, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, i które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c). Warto podkreślić, że usługi, których przedmiotem są ww. instrumenty finansowe, ale jedynie w znaczeniu ich przechowywania i zarządzania nimi, nie będą podlegały zwolnieniu z VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT.

Irlandzka spółka świadczy na rzecz Spółki usługi organizacji i zarządzania Planem, który polega na przekazywaniu wybranym pracownikom opcji na akcje lub/oraz jednostek przydziału akcji o ograniczonych prawach. Zatem mimo tego, że przedmiotem usług świadczonych przez Irlandzką spółkę są ww. instrumenty finansowe, jednak charakterem nabywanej Spółki jest zarządzanie pewnym programem motywacyjnym, w skład którego wchodzą ww. instrumenty. W konsekwencji, usługi te nie mieszczą się w zakresie zwolnienia z VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Tym samym, usługi świadczone przez Irlandzką spółkę podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23% VAT.

Prawidłowość powyższego podejścia potwierdza jednolita linia interpretacyjna organów podatkowych w indywidualnych interpretacjach, np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 5 czerwca 2014 r. (IPPP3/443-242/14-2/IG) organ potwierdził zasadność stawki 23% VAT dla analogicznych usług.


Ad. 4

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej.


Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Irlandzka spółka organizuje i zarządza Planem, za które to usługi Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenie. Wynagrodzenie obejmuje wszelkie koszty związane z obsługą Planu, w tym również koszty związane z rozliczeniami podatkowymi, czy koszty z tytułu emisji i/lub przeniesienia/nabycia akcji pracownikowi Spółki po cenie niższej niż rynkowa.

Tym samym, podstawę opodatkowania świadczonych przez Irlandzką spółkę kompleksowych usług na rzecz Wnioskodawcy stanowić powinny wszystkie kwoty, którymi obciążana jest Spółka, w tym również różnica między wartością rynkową akcji i wartością po której są one przekazywane pracownikom Wnioskodawcy lub równowartość wypłaconych kwot w przypadku pieniężnego rozliczenia Planu.


Ad. 5

Zgodnie z art. 19a ust. l ustawy o VAT, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. W oparciu o ust. 3 usługi, dla których w związku z ich świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Jeżeli usługi świadczone są w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których w związku z ich świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia usług.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, usługa świadczona przez Irlandzką spółkę będzie świadczona w sposób ciągły, gdyż będzie wykonywana przez cały czas funkcjonowania Planu. Jednocześnie, Wnioskodawca nie uzgodnił z Irlandzką spółką żadnych terminów płatności lub rozliczeń - następują one sukcesywnie po podsumowaniu kosztów obsługi Planu przez Irlandzką spółkę.


Należy jednak zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT - jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.


Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki należy przyjąć, że w momencie, gdy Wnioskodawca dokona zapłaty za świadczone usługi - obowiązek podatkowy powstanie w chwili dokonania tej zapłaty w stosunku do zapłaconej kwoty (zapłata przed zakończeniem świadczenia usług).


Natomiast w przypadku, gdy w danym roku podatkowym Wnioskodawca nie dokona płatności w związku z nabywanymi od Irlandzkiej spółki usługami (w szczególności, gdy usługodawca nie poniósł żadnych kosztów, którymi obciąża Spółkę), obowiązek podatkowy wprawdzie teoretycznie powstanie z upływem tego roku podatkowego, jednakże wartość nabytej usługi (podstawa opodatkowania) wyniesie w tym okresie „0" i w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu importu przedmiotowych usług.


Ad. 6

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższej regulacji wynika, że opodatkowaniu VAT podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które wykonywane jest na cele osobiste m.in. pracowników i nie jest związane z działalnością gospodarczą podatnika. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „cele osobiste". Zatem konieczne jest odwołanie się do jego znaczenia potocznego. Cele osobiste w potocznym znaczeniu to cele, które nie mają związku z działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego, jeżeli świadczenie danej usługi związane jest, choćby pośrednio, z działalnością gospodarczą podatnika, wówczas wyłączona jest możliwość uznania, że usługa świadczona jest na potrzeby osobiste pracownika, a w konsekwencji nie podlega ona opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Podobny pogląd prezentowany jest w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w interpretacjach wydawanych przez upoważniane organy podatkowe, przykładowo:

  • WSA w Warszawie w wyroku z 17 grudnia 2007 r. (sygn. akt III SA/Wa 1287/07) uznał, że „Opodatkowaniu w ramach art. 8 ust. 2 u.p.t.u, podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika, które służąc celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), nie ma jednocześnie żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika, nie służąc mu w jakikolwiek sposób lub służąc mu jedynie w sposób niezamierzony, znikomy lub wtórny (pośredni). Jeśli natomiast usługa taka realizowana jest w związku z tą działalnością, stanowiąc fragment zadań przedsiębiorstwa, wówczas wyłączona jest z opodatkowania".
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 11 maja 2012 r. (sygn. IPPP1/443-153/12-2/AS) stwierdził, że „z cyt. art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika także, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, które służy celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), zatem nie ma żadnego związku z działalnością podatnika".
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1397/11-2/KB) uznał, że „(...) nie można uznać organizacji spotkania integracyjnego za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem organizacja przedmiotowego spotkania jest związana z działalnością gospodarczą Nadleśnictwa. Zatem należy stwierdzić, że organizacja spotkania integracyjnego dla własnych pracowników nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT".

Według Wnioskodawcy, uczestnictwo pracowników Spółki w Planie, ma istotny związek z działalnością gospodarczą Spółki. Dzięki możliwości uczestniczenia w Planie pracownicy uzyskują bowiem większą motywację do efektywnej pracy na rzecz Spółki, co w konsekwencji prowadzi do sprawniejszej i wydajniejszej realizacji celów biznesowych, np. zwiększenia wyników finansowych (w tym przychodów) Spółki.

Spółka zauważa, iż jej stanowisko znajduje oparcie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 8 czerwca 2011 r. (sygn. ILPP2/443-481/11-2/AK) stwierdził, że „objęcie pracowników spółek zależnych programem opcyjnym stanowi nieodpłatne świadczenie usług związane z działalnością gospodarczą Zainteresowanego i tym samym niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT".

Podsumowując, z uwagi na to, że usługa organizacji i zarządzania Planem ma ścisły związek z działalnością gospodarczą Spółki, nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem Spółka nie powinna naliczać VAT z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników, w związku z ich uczestnictwem w Planie.

Jak wynika z całości argumentacji, organizacja i zarządzanie Planem świadczone przez Irlandzką spółkę stanowią świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, opodatkowane w Polsce (tj. miejscu siedziby działalności gospodarczej Wnioskodawcy) podstawową stawką 23% VAT. Podstawą opodatkowania tych usług są wszystkie kwoty, którymi obciążany jest Wnioskodawca. Momentem powstania obowiązku podatkowego dla nabywanych usług jest chwila wypłaty wynagrodzenia na rzecz usługodawcy, a gdy w danym roku nie następuje płatność upływ danego roku podatkowego (niemniej w takim przypadku brak jest podstawy opodatkowania VAT - brak kwoty należnej usługodawcy). Spółka nie ma obowiązku naliczania VAT z tytułu uczestnictwa pracowników w Planie (brak nieodpłatnego świadczenia usług niezwiązanego z prowadzoną działalnością Spółki).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe w zakresie objętym pytaniami 1, 2, 3, 4 i 6 oraz nieprawidłowe w zakresie objętym pytaniem 5.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.


W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT „przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle tak szerokiej definicji świadczenia usług, usługę w rozumieniu ustawy o VAT stanowi każde świadczenie niebędące dostawą towarów.


Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT „miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust, 1 i 1 a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n”.

W myśl ust. 4 ww. przepisu „w przypadku świadczenia usług, które są przeznaczone wyłącznie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c”.

Przepis art. 28c ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że „miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n”.

Z powyższych regulacji wynika, że w sytuacji, gdy usługa świadczona jest na rzecz podatnika, miejscem opodatkowania tej usługi jest państwo siedziby usługodawcy. Powyższa zasada nie ma jednak zastosowania w przypadku wyjątków przewidzianych w ustawie, które dotyczą m. in. usług zakupywanych przez podatnika na jego potrzeby prywatne bądź prywatne potrzeby innych osób, w tym w szczególności pracowników. Miejscem świadczenia takich usług jest miejsce siedziby usługodawcy.


W myśl art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT „podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art, 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4”.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT „stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1”. Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy o VAT „w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%”.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


Stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT „zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763 [dalej - ustawa o obrocie instrumentami finansowymi]), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie”.


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przez instrumenty finansowe należy rozumieć m. in.:

  1. papiery wartościowe (tj. m.in. akcje);
  2. niebędące papierami wartościowymi opcje, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnione z VAT są wszelkie usługi (w tym usługi pośrednictwa), których przedmiotem są instrumenty finansowe (tj. m. in. opcje i akcje), z wyłączeniem:

  • usług przechowywania instrumentów finansowych,
  • usług zarządzania instrumentami finansowymi.

Jednakże, jak wskazano wyżej, ze zwolnienia z VAT wyłączone zostały m. in. usługi polegające na zarządzaniu instrumentami finansowymi. Ustawa nie definiuje pojęcia zarządzanie, zatem przy ustalaniu jego znaczenia należy się odwołać do znaczenia potocznego, językowego. Przez zarządzanie potocznie rozumie się działanie kierownicze, obejmujące następujące sekwencje postępowania: planowanie, organizowanie, decydowanie, motywowanie i kontrolowanie.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


Powyższy przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.


W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określoną zapłatę (art. 19a ust. 2 ustawy).


Ponadto, z art. 19a ust. 8 ustawy wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 19 ust. 3 ustawy, usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.


W przepisie art. 19a ust. 3 ustawy ustawodawca wprowadził zatem unormowanie w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do usługi, która jest zwykle wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas, natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach danego okresu.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższej regulacji wynika, że opodatkowaniu VAT podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług, które wykonywane jest na cele osobiste m.in. pracowników i nie jest związane z działalnością gospodarczą podatnika. Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „cele osobiste". Zatem konieczne jest odwołanie się do jego znaczenia potocznego. Cele osobiste w potocznym znaczeniu to cele, które nie mają związku z działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego, jeżeli świadczenie danej usługi związane jest, choćby pośrednio, z działalnością gospodarczą podatnika, wówczas wyłączona jest możliwość uznania, że usługa świadczona jest na potrzeby osobiste pracownika, a w konsekwencji nie podlega ona opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z przedstawionych we wniosku stanów faktycznych wynika, że Wnioskodawca posiada siedzibę w Polsce i jest zarejestrowany dla celów VAT w Polsce jako podatnik VAT czynny oraz dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE). Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej i jest podmiotem zależnym od A plc z siedzibą w Irlandii (dalej: „Irlandzka spółka"). Irlandzka spółka nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


W ramach grupy kapitałowej A został wprowadzony plan motywacyjny dla pracowników należących do niej spółek - 2013 Incentive Award Plan. Plan jest organizowany i koordynowany przez Irlandzką spółkę, a prawo do udziału w Planie mają również wybrani (kluczowi) pracownicy Spółki.


Irlandzka spółka zarządza Planem, ma również prawo nominowania pracowników Spółki do udziału w Planie oraz wyboru formy uczestnictwa pracownika w Planie. Pracownikom Spółki mogą zostać zaproponowane i przyznane następujące instrumenty:

  • opcje na akcje („stock options") oraz jednostki przydziału akcji o ograniczonych prawach (tzw. ograniczone jednostki uczestnictwa, „restricted stock units"),
  • wyłącznie jednostki przydziału akcji o ograniczonych prawach.

Przyznanie pracownikowi określonej liczby opcji na akcję daje prawo do nabycia akcji Irlandzkiej spółki po określonej cenie, ustalonej w momencie przyznania opcji na akcje. Nabycie akcji może nastąpić w okresie wyznaczonym w momencie przyznania opcji, trwającym do 10 lat.


Ograniczone jednostki uczestnictwa dają prawo wybranym pracownikom Spółki do nabycia nieodpłatnie części akcji po upływie odpowiednio: roku, dwóch, trzech i czterech lat od daty przyznania w równych częściach w transzach po 25% co rok.


Alternatywnie, ograniczone jednostki uczestnictwa mogą zostać zamienione na ekwiwalent pieniężny stanowiący wartość akcji po zakończeniu okresu „dojrzewania" ograniczonych jednostek uczestnictwa. Nabyte akcje są spieniężane po aktualnej cenie rynkowej przez Irlandzką spółkę w imieniu uczestnika Planu (pracownika) a środki finansowe (po potrąceniu należnych podatków) przekazywane są pracownikowi.

Na podstawie zapisów zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a Irlandzką spółką porozumienia, Spółka jest w całości obciążona kosztami uczestnictwa swoich pracowników w Planie. Wnioskodawca wypłaca Irlandzkiej spółce wynagrodzenie z tytułu emisji i/lub przeniesienia/nabycia akcji pracownikowi po cenie niższej niż rynkowa, jak również za obsługę administracyjną i koszty związane z rozliczeniami podatkowymi w tym zakresie. Porozumienie nie zawiera uregulowań dotyczących okresów rozliczeniowych, w jakich Spółka obciążana jest kosztami uczestnictwa pracowników w Planie. Porozumienie zostało zawarte na okres dłuższy niż rok. Rozliczenia pomiędzy Spółką a Irlandzką spółką następują nieregularnie w sytuacji, gdy Irlandzka Spółka poniesie koszty związane z Planem - w szczególności, gdy dojdzie do wypłaty/realizacji opcji na akcję lub jednostek przydziału akcji o ograniczonych prawach.


Z perspektywy Spółki, celem wdrożenia Planu - uczestnictwa określonych pracowników Spółki w Planie, jest podwyższenie efektywności pracy jej pracowników, co ma prowadzić do sprawniejszej i wydajniejszej realizacji założeń biznesowych - np. zwiększenia wyników finansowych Spółki.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy opisane w stanie faktycznym czynności dokonywane przez Irlandzką spółkę stanowią świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy w rozumieniu ustawy o VAT, czy usługi świadczone przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy powinny zostać opodatkowane w Polsce, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT i w związku z tym Wnioskodawca powinien rozpoznać import usług z tego tytułu, czy usługi świadczone przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu stawką podstawową VAT, co stanowi podstawę opodatkowania świadczonych przez Irlandzką spółkę usług na rzecz Wnioskodawcy, kiedy, w odniesieniu do usług świadczonych przez Irlandzką spółkę, Spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy i czy w związku z uczestnictwem w Planie określonych pracowników Spółki, w tym przyznaniem im opisanych instrumentów lub wypłatami wynikającymi z ich realizacji, Spółka dokonuje nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz swoich pracowników, podlegającego VAT.

Odnosząc się do opisanych stanów faktycznych i obowiązujących i wskazanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług tut. Organ stwierdza że:


Ad. 1

Definicja odpłatnego świadczenia usług jest bardzo szeroka. Aby dana czynność mogła zostać zaklasyfikowana jako usługa, łącznie spełnione zostać muszą następujące warunki:

  • obowiązek określonego świadczenia musi wynikać ze stosunku prawnego pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą,
  • musi istnieć konkretny podmiot, nabywający świadczenie,
  • świadczeniu usługodawcy musi odpowiadać świadczenie wzajemne (odpłatność) ze strony usługobiorcy tj. nabywcy świadczenia.

Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów powoduje, iż danej czynności nie można zaklasyfikować jako usługi opodatkowanej VAT (z pewnymi wyjątkami nie mającymi zastosowania w sprawie).


W analizowanej sprawie spełnione są wszystkie elementy charakteryzujące świadczenie usług - czynności dokonywane przez Irlandzką spółkę na rzecz Spółki, stanowią w istocie usługi organizacji i zarządzania Planem, w którym mogą uczestniczyć pracownicy Spółki. W zamian za świadczenie tych usług, Spółka wypłaca na rzecz Irlandzkiej spółki wynagrodzenie obejmujące m.in. koszty przyznania akcji pracownikowi po cenie niższej niż rynkowa, jak również związane z obsługą Planu. W konsekwencji, należy uznać, że Spółka nabywa od Irlandzkiej spółki odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1 jest prawidłowe.


Ad. 2

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że usługi organizacji i zarządzania Planem świadczone są dla celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Głównym celem Planu jest zachęcenie i zmotywowanie pracowników do generowania przez nich coraz lepszych wyników Wnioskodawcy, co tym samym prowadzi pośrednio do wzrostu przychodów lub innych wyników. W tym kontekście nie są to usługi świadczone na cele osobiste pracowników. Dla usług nabywanych od Irlandzkiej spółki nie znajdą zatem zastosowania szczególne zasady ustalenia miejsca opodatkowania usług


W konsekwencji, przy ustalaniu miejsca świadczenia usług, należy posłużyć się zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, tj. miejscem świadczenia usług przez Irlandzką spółkę na rzecz Wnioskodawcy będzie miejsce siedziby usługobiorcy, czyli Polska.


W opisanej sytuacji dojdzie do importu usług opodatkowanych u Wnioskodawcy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


Podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT z tytułu świadczenia usług przez usługodawcę mającego siedzibę poza terytorium Polski jest Wnioskodawca. Zatem Spółka zobowiązana jest rozpoznać import usług świadczonych na jej rzecz przez Irlandzką spółkę.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem 2 jest prawidłowe.


Ad. 3

Dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że mimo tego, że przedmiotem usług świadczonych przez Irlandzką spółkę są instrumenty finansowe, jednak charakterem nabywanej od Spółki usługi jest zarządzanie pewnym programem motywacyjnym, w skład którego wchodzą ww. instrumenty. W konsekwencji, usługi te nie mieszczą się w zakresie zwolnienia z VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Tym samym, usługi świadczone przez Irlandzką spółkę podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23% VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem 3 jest prawidłowe.


Ad. 4

Irlandzka spółka organizuje i zarządza Planem, za które to usługi Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenie. Wynagrodzenie obejmuje wszelkie koszty związane z obsługą Planu, w tym również koszty związane z rozliczeniami podatkowymi, czy koszty z tytułu emisji i/lub przeniesienia/nabycia akcji pracownikowi Spółki po cenie niższej niż rynkowa.


Tym samym, podstawę opodatkowania świadczonych przez Irlandzką spółkę usług na rzecz Wnioskodawcy stanowią wszystkie kwoty, którymi obciążana jest Spółka.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem 4 jest prawidłowe.


Ad. 5

W opisanym stanie faktycznym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że usługa świadczona przez Irlandzką spółkę będzie świadczona w sposób ciągły, gdyż będzie wykonywana przez cały czas funkcjonowania Planu, a Wnioskodawca nie uzgodnił żadnych terminów płatności lub rozliczeń.


Przepisy regulujące podatek od towarów i usług nie definiują pojęcia „sprzedaży o charakterze ciągłym”. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 935/11, odniósł się do tego pojęcia następująco: „(...) sprzedaż o charakterze ciągłym (...) polega na świadczeniach ciągłych podatnika, obejmujących pewne stałe zachowania w czasie trwania stosunku obligacyjnego, zaspokajające interes odbiorcy tych świadczeń, poprzez ich trwały – pod względem czasowym i funkcjonalnym – charakter oraz cechujące się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności podatnika, co jest charakterystyczne dla świadczeń ciągłych (okresowych)”.

Istotą sprzedaży ciągłej jest więc stałe zachowanie się osoby zobowiązanej do określonego świadczenia, zgodnie z treścią umowy i w okresie, na jaki została ona zawarta. Innymi słowy, w przypadku świadczenia ciągłego nie sposób stwierdzić, że zostało ono zrealizowane w konkretnej dacie, bowiem jest ono realizowane nieustannie - stan realizacji świadczenia trwa - przez określony czas (np. w przypadku najmu, usług telekomunikacyjnych, dostarczania energii, dzierżawy, przechowywania itp.).

Niemożność jednorazowego wykonania czynności o charakterze ciągłym powinna wynikać z rodzaju czynności (istoty świadczenia), a nie z okoliczności, że na mocy jednej umowy zawartej na określony czas dokonanych zostanie wiele świadczeń, które co do zasady mogą być wykonane jednorazowo. Tym samym, samo zawarcie pomiędzy kontrahentami umowy, z której wynika zobowiązanie do dokonywania stałego świadczenia usług, nie przesądza o uznaniu danej sprzedaży za sprzedaż o charakterze ciągłym.

W przedstawionej sprawie charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług wskazuje, że usług tych nie można uznać za świadczenia ciągłe, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z dyspozycją art. 19a ust. 3 ustawy.

W analizowanym przypadku obowiązek podatkowy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie powstawał na zasadach wynikających z art. 19a ust. 2 ustawy jak do przyjmowanych częściowo usług. W tym przypadku usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla świadczonych usług objęte pytaniem 5 jest nieprawidłowe.


Ad. 6

Uczestnictwo pracowników Spółki w Planie, ma istotny związek z działalnością gospodarczą Spółki. Dzięki możliwości uczestniczenia w Planie pracownicy uzyskują większą motywację do efektywnej pracy na rzecz Spółki, co w konsekwencji prowadzi do sprawniejszej i wydajniejszej realizacji celów biznesowych, np. zwiększenia wyników finansowych Spółki.


Usługa organizacji i zarządzania Planem ma ścisły związek z działalnością gospodarczą Spółki, nie znajdzie więc zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, a zatem Spółka nie powinna naliczać VAT z tytułu nieodpłatnego świadczenia usług na rzecz pracowników, w związku z ich uczestnictwem w Planie.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem 6 jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń faktycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj