Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.88.2017.1.PB
z 29 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2017 r. (data wpływu 24 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 26 maja 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem dotyczącym organizacji imprezy markowej bazującej na lokalnych produktach związanych ze specyfiką obszaru „XXX” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 maja 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem dotyczącym organizacji imprezy markowej bazującej na lokalnych produktach związanych ze specyfiką obszaru „XXX”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego.

Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie projektu dotyczącego organizacji imprezy markowej bazującej na lokalnych produktach związanych ze specyfiką obszaru „XXX” w ramach konkursu ogłoszonego przez Lokalna Grupę Działania ,,XXX”. Wniosek o dofinansowanie dotyczy poddziałania 19.2 „XXX”. Gmina jako Wnioskodawca zaliczyła koszty VAT planowanej imprezy do kosztów kwalifikowanych projektu.

Wójt Gminy planuje zorganizować imprezę kulturalną ,,XX”, na którą wstęp jest bezpłatny. Impreza będzie organizowana na nieruchomości gminnej należącej. Organizatorem imprezy będzie Wójt Gminy.

Wnioskodawca zarejestrowany jest jako czynny podatnik od towarów i usług, faktury VAT z tytułu przeprowadzenia imprezy wystawione będą na Gminę. Impreza kierowana będzie do szerokiego grona odbiorców, tj. w szczególności mieszkańców Gminy i całego powiatu G., przedstawicieli miast/gmin partnerskich, przedstawicieli organizacji pozarządowych, itp.

Na organizację imprezy Gmina nie będzie pozyskiwać środków od sponsorów ani darowizn. Wstęp na imprezy dla wszystkich będzie bezpłatny (wolny).

Organizacja imprez należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2016 poz. 446), tj. zadań w zakresie obejmującym sprawy kultury.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Będą służyć do realizacji zadania publicznego.


W ramach wydarzenia zaplanowano następujące działania:


I. Działania informacyjno-promocyjne (maj - czerwiec 2017).

W ramach tych działań zostaną przygotowane materiały, notatki prasowe i artykuły zapraszające i zachęcające mieszkańców obszarów, a także turystów do wzięcia udziału w wydarzeniu. Materiały te zostaną rozpropagowane wśród partnerów medialnych, z którymi nawiązano współpracę. Dodatkowo przygotowane zostaną plakaty i ulotki, które kolportowane będą zarówno na terenie Gminy C., jak i powiatu g., a także na terenie sąsiadujących powiatów.


Koszt tego działania opiewa na wartość 8 000,00 zł, W ramach działania zaplanowano następujące koszty:


  • przygotowanie projektu zaproszeń i plakatów – 500.00 zł,
    wydruk plakatów – full color format A2, ilość 600 szt. (po 100 na każdą gminę z obszaru „XXX”) wraz z kolportażem – 6 000.00 zł,
  • wydruk zaproszeń full color, nakład 300 szt. wraz z kolportażem – 1 500.00 zł.


Realizację działań informacyjno-promocyjnych przewidziano od 6 maja do dnia wydarzenia, tj. 24 czerwca 2017. Dodatkowo działania promocyjno-informacyjne będą realizowane po wydarzeniu, w ramach szeregu artykułów – relacji z wydarzenia.

II. Działania organizacyjno-techniczne.

W ramach działania zaplanowano przygotowanie organizacyjno-techniczne wydarzenia, w tym wynajem i transport elementów i sprzętów niezbędnych do obsługi wydarzenia wraz z montażem na terenie przystani żeglarskiej w miejscowości B.


W ramach tego wydarzenia istnieje konieczność zabezpieczenia technicznego imprezy w m.in.:


  • profesjonalną scenę z zadaszeniem i podestami niezbędną do występów artystycznych (scena jest w posiadaniu Gminy C.),
  • namioty wystawiennicze dla K. i organizacji, które będą promowały obszar poprzez wystawiennictwo produktów regionalnych i rękodzielniczych (namioty w posiadaniu Gminy),
  • Wystawy plenerowe nawiązujące do historii i tradycji obszaru, w tym: „XXXX”, „XXX”, „XXX”, „XXX” (w posiadaniu Gminy),
  • Scenografie i wystrój (w posiadaniu Gminy),
  • Ławki, siedziska i stoły.


Ww. elementy będą konieczne do przetransportowania i montażu, wobec czego istnieje konieczność zabezpieczenia środków finansowych na transport i montaż sceny oraz namiotów w wysokości 2 000,00 zł


Niezbędnymi elementami, które nie są w posiadaniu Gminy, a są konieczne do zabezpieczenia i organizacji wydarzenia to:


  • Namiot wielkopowierzchniowy o wymiarach min. 10x10 wraz z ławkami do zabezpieczenia miejsc siedzących dla uczestników wydarzenia - 6 000,00 zł,
  • Nagłośnienie i oświetlenie sceny widowiskowej wraz z obsługą, na której odbywać się będą lokalne i regionalne występy artystyczne - 6 500,00 zł,
  • Zabezpieczenie elektryczne przez profesjonalnego elektryka z odpowiednimi do tego typu uprawnieniami - 6 000,00 zł,
  • Toalety przenośne, wraz z bramkami zabezpieczającymi dla uczestników wydarzenia - 500,00 zł.


III. Organizacja imprezy markowej.

Program wydarzenia poza lokalnymi występami artystycznymi obejmuje również konkursy na najbardziej pomysłowe stroje regionalne i obrzędowe, zawody kajakowe K., przejażdżka łodzią czarownic i nimf, warsztaty robienia wianków, puszczanie wianków na wodzie, poszukiwanie kwiatu paproci i wiele innych atrakcji obrzędowych. Wydarzenie obfitować będzie również w zabawy i konkursy dla dzieci i dorosłych, będzie można obejrzeć stoiska wystawiennicze kół gospodyń wiejskich i partnerów z terenu całego obszaru (Gmina nie będzie pobierała opłat za wynajem stoisk wystawienniczych), na których nie zabraknie specjalności tradycyjnej kuchni.

Poza bogatą ofertą całego dnia zaplanowano występ artysty z polskiej sceny muzycznej, który swoją postacią dodatkowo przyczyni się do zwiększenia uczestnictwa osób z poza terenu.

W ramach wydarzenia planuje się zabezpieczenie kwoty 22 000,00 zł na opłacenie gwiazdy wieczoru, która przyciągnie rzeszę uczestników „XXX”. W ramach wydarzenia również planuje się poczęstunek regionalny dla wszystkich uczestników imprezy, planowany na kwotę 1 000,00 zł, a przygotowany zostanie przez K. biorących udział w wydarzeniu.

Dodatkowo z uwagi na to, że promocja wydarzenia za pośrednictwem mediów i prasy będzie miała zasięg ponadregionalny odbiorcami wydarzenia będą osoby z innych gmin i powiatów. Wydarzenie jest bezpłatne i nie będzie generowało dochodów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie w świetle przedstawionego stanu przyszłego przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na organizację ww. imprezy?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on miał pełnego prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków, o których mowa w opisie stanu przyszłego, ponoszonych na organizację imprezy. Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak więc Gmina nie będzie miała możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawiązanego z usługami i towarami, które nie będą w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wymienionych we wniosku, ponoszonych w związku z organizacją imprezy markowej, gdyż zakupy te będą służyły bezpośrednio w pierwszej kolejności czynności niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT (realizacja celów statutowych Wnioskodawcy przez świadczenie nieopłatnych usług kulturalnych), a tym samym nie zostanie spełniony warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów

i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj