Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.195.2017.2.MD
z 8 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2017 r. (data wpływu 4 maja 2017 r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zastosowania zasad ogólnych opodatkowania, a nie tzw. odwrotnego obciążeniajest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 maja 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 maja 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zastosowania zasad ogólnych opodatkowania, a nie tzw. odwrotnego obciążenia.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


… sp. z o.o. z siedzibą w … (zwana dalej „Spółką”, „podatnikiem”, „stroną” lub „wnioskodawcą”) prowadzi działalność gospodarczą od 2006 r. Strona jest czynnym podatnikiem VAT. W zakresie podatku od towarów i usług jest zobowiązana do składania deklaracji miesięcznych.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie usług budowlanych –wykonywanie m.in. tynków w budynkach mieszkalnych oraz w budynkach niemieszkalnych na terenie kraju.

Pismem z dnia 31 stycznia 2017 r. Urząd Statystyczny w Łodzi poinformował Spółkę, że wykonywane przez stronę usługi tynkarskie należy kwalifikować pod symbolem PKWIU 43.31.10.0 – roboty tynkarskie.

Do dnia 31 grudnia 2016 r. (za zgodą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników) Spółka wykonywała także usługi na rzecz przedsiębiorcy … w zakresie koordynacji i nadzoru wykonywanych przez niego robót budowlanych na zlecenie podmiotów gospodarczych, w tym usług w zakresie wykonania tynków gipsowych, usług w zakresie odbioru wykonanych robót budowlanych, w tym usług w zakresie odbioru wykonanych tynków gipsowych w budynkach mieszkalnych oraz budynkach niemieszkalnych, zwanych dalej w skrócie „usługami odbioru tynków i koordynacji robót”.

Przedsiębiorca … (zwany dalej „przedsiębiorcą” lub „…”) prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo …z siedzibą w …. Jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej RP pod NIP …. Jest jednocześnie prezesem zarządu Spółki oraz wspólnikiem Spółki. Głównym przedmiotem jego działalności gospodarczej jest wykonywanie usług budowalnych, w tym usług tynkarskich w zakresie wykonywania tynków gipsowych PKWiU 43.31.10.0. … jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług oraz jest podatnikiem VAT czynnym.

Pismem z dnia 30 maja 2017 r. Urząd Statystyczny w Łodzi poinformował Spółkę, że usługi w zakresie koordynacji i nadzoru wykonywanych przez … robót budowlanych na zlecenie podmiotów gospodarczych, w tym usług w zakresie wykonywania tynków gipsowych, usług w zakresie odbioru wykonanych tynków gipsowych w budynkach mieszkalnych oraz w budynkach niemieszkalnych, należy klasyfikować pod symbolem PKWiU 71.12.20.0, tj. usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej.

Na gruncie niniejszej sprawy … jest podmiotem działającym na zlecenie inwestora lub też na zlecenie wykonawcy działającego na zlecenie Inwestora (art. 17 ust. lh ustawy o podatku od towarów i usług).

Do dnia 31 grudnia 2016 r. oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia złożenia wniosku Spółka wskazuje w fakturach dokumentujących sprzedaż ww. usług dla …, w ewidencjach prowadzonych dla celów podatku od towarów i usług oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług, że sprzedaż przez Spółkę usług w zakresie obioru tynków i koordynacji robót na rzecz … jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23%.

Strony umowy na świadczenie ww. usług ustaliły, że … płaci od dnia 1 stycznia 2017 r. za usługi wykonane na jego rzecz przez Spółkę miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w kwocie netto … zł (… złotych), które to wynagrodzenie jest co miesiąc od dnia 1 stycznia 2017 r. do chwili obecnej dokumentowane przez Spółkę fakturą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Spółka ma prawo uznania i dokumentowania fakturami po dniu 1 stycznia 2017 r., że sprzedaż przez Spółkę dla … usług w zakresie obioru tynków i koordynacji robót jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23%?


Zdaniem Spółki:

Ustawodawca w znowelizowanych przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazuje od dnia 1 stycznia 2017 r. kto dla Spółki jest podwykonawcą usług budowlanych, o którym to podwykonawcy mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 p.t.u., których to podwykonawców sprzedaż robót budowlanych po dniu 1 stycznia 2017 r. jest opodatkowana w ramach odwrotnego obciążenia podatkiem od towarów i usług przez zleceniodawcę (nabywcę), gdzie co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług będzie zleceniodawca (nabywca) robót budowlanych.

Co do zasady należy więc przyjąć, że w przypadku Spółki od dnia 1 stycznia 2017 r. sprzedawane usługi budowlane, które zostaną opodatkowane podatkiem od towarów i usług przez nabywcę (podwykonawcę) w ramach odwrotnego obciążenia, są to wyłącznie roboty budowalne wymienione w załączniku 14 do ustawy o podatku od towarów i usług, a w szczególności roboty tynkarskie.

Zdaniem strony do tych robót budowlanych nie zalicza się usług w zakresie obioru tynków i koordynacji robót wykonywanych przez Spółkę na rzecz ….

W przedmiotowej sprawie w celu ustalenia momentu wykonania robót budowlanych Spółka będzie zobowiązana do stosowania od dnia 1 stycznia 2017 r. art. 19a ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując Spółka uznała, że na podstawie art. 41 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług ma prawo uznania oraz dokumentowania fakturami po dniu 1 stycznia 2017 r., że sprzedaż przez Spółkę usług dla … w zakresie obioru tynków i koordynacji robót jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki podatkowej w wysokości 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r, poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przepisy z zakresu podatku od towarów i usług odwołują się w niektórych przypadkach do grupowań PKWiU. Przy czym prawidłowa identyfikacja towarów i usług w ramach klasyfikacji statystycznych stanowi niezbędny warunek do określenia wysokości opodatkowania lub podmiotu zobowiązanego do rozliczenia VAT w odniesieniu do towarów i usług, dla których przepisy z zakresu VAT powołują klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże zgodnie z jego § 3 pkt 1, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9;
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.


Załącznik nr 14 do ustawy zawiera wykaz towarów, o których mowa w wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy.

Według art. 17 ust. 1h ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje ustawy wprowadzają mechanizm polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego wykonana została ściśle określona usługa (usługi).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka (czynny podatnik VAT) wykonuje po dniu 1 stycznia 2017 r. na rzecz … (czynny podatnik VAT) usługi w zakresie koordynacji i nadzoru robót budowlanych wykonywanych na zlecenie podmiotów gospodarczych, w tym usług w zakresie wykonywania tynków gipsowych, usług w zakresie odbioru wykonanych tynków gipsowych w budynkach mieszkalnych oraz w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.12.20.0., tj. usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej. … jest podmiotem działającym na zlecenie inwestora lub też na zlecenie wykonawcy działającego na zlecenie Inwestora (art. 17 ust. lh ustawy o podatku od towarów i usług).

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą obowiązku zastosowania zasad ogólnych opodatkowania, a nie tzw. odwrotnego obciążenia do ww. usługi.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów organ interpretacyjny stwierdza, że usługi w zakresie koordynacji i nadzoru robót budowlanych wykonywanych na zlecenie podmiotów gospodarczych, w tym usług w zakresie wykonywania tynków gipsowych, usług w zakresie odbioru wykonanych tynków gipsowych w budynkach mieszkalnych oraz w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 71.12.20.0., nie mogą być opodatkowane na zasadzie odwrotnego obciążenia, gdyż nie zostały wymienione w załączniku nr 14 do ustawy. Zatem Spółka ma obowiązek (a nie prawo – jak to stwierdziła we własnym stanowisku) uznania i dokumentowania fakturami po dniu 1 stycznia 2017 r., że jej sprzedaż usług w zakresie obioru tynków i koordynacji robót na rzecz … jest opodatkowana po stronie Spółki podatkiem od towarów i usług według stawki VAT w wysokości 23%. Wobec tego ocena rozważań Spółki co do statusu podwykonawcy jest bezprzedmiotowa.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Spółkę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Spółka poprawnie zakwalifikowała świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.


W konsekwencji stanowisko Spółki uznano za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj