Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.73.2017.2.JC
z 2 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2017 r. (data wpływu 24 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 22 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. „Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku … w …”– jest prawidłowe.



UZASADNIENIE



W dniu 24 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 maja 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. „Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku … w …”.



We wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.



W.O. (dalej: W.) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Organem założycielskim jest Samorząd Województwa …. Celem działania Ośrodka jest prowadzenie nadzoru merytorycznego i organizacyjnego w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad osobami pracującymi w województwie oraz sprawowanie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej, profilaktycznej i rehabilitacyjnej w stosunku do osób wyrażających wolę korzystania z takich świadczeń. Jednostka wykonuje czynności zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 18a ustawy o VAT oraz pozostałe usługi nie służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu ani poprawie zdrowia, opodatkowane podstawową stawką VAT. Podatek naliczony zawarty w dokonywanych zakupach możliwy jest do odliczenia w stosunku do czynności opodatkowanych VAT, natomiast nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w odniesieniu do zakupów, które dotyczą czynności zwolnionych z VAT. W przypadku, gdy przypisanie zakupów towarów i usług w całości do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności nie jest możliwe, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w stosunku do kwoty podatku naliczonego w proporcji do wykonywanych czynności opodatkowanych.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego … na lata 2007-2013, W. zrealizował projekt pn. „Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku … w …” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 3 „Infrastruktura społeczna”, Działanie 3.2 „Wysoki poziom zabezpieczenia i dostępności medycznej i opiekuńczej”, Poddziałanie 3.2.1 „Infrastruktura ochrony zdrowia” wg umowy nr …. Datę rozpoczęcia realizacji projektu określono na dzień 3 listopada 2008 r., a zakończenia na dzień 29 czerwca 2012 r. Projekt ten jest projektem inwestycyjnym, związanym z rozbudową i modernizacją budynku W. oraz zakupem nowoczesnego sprzętu i aparatury medycznej. W wyniku przeprowadzonych działań miejsce świadczonych usług, w zakresie opieki zdrowotnej, zostało dostosowane do wymogów Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem technicznym, sanitarnym i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2006 r., nr 213, poz. 1568 z późn. zm.). Głównym celem projektu było podniesienie jakości, dostępności oraz efektywności świadczonych usług medycznych przez W. oraz wzrost bezpieczeństwa i lepszej ochrony zdrowia. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu jest Samorząd Województwa …, oddany w zarząd dla W.

Efekty zrealizowanego projektu są wykorzystywane przez W. do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT w zakresie usług medycznych określonych w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy VAT oraz do czynności opodatkowanych (nie służących profilaktyce, poprawie, zachowaniu przywracaniu zdrowia). Dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, w ramach realizacji ww. zadania obejmowało częściowe kwoty naliczonego podatku od towarów i usług, w proporcji w której nie można było odliczyć podatku naliczonego od podatku należnego.

W okresie od początku realizacji projektu do końca 2010 r. zostały poniesione wydatki na modernizacje przychodni, w wyniku czego został wyremontowany istniejący budynek oraz dobudowany nowy obiekt przeznaczony w części na pracownię psychologiczną, a w części na pomieszczenia administracyjne, gabinet laryngologiczny i poradnię chorób zawodowych. W roku 2011 zostały dokonane zakupy wyposażenia do pracowni psychologicznej, ultrasonograficznej, gabinetu fizykoterapii, sterylizatorni oraz w dalszym ciągu ponoszono wydatki na remont i modernizację przychodni. Od wydatków ponoszonych do końca roku 2010 na remont i modernizację nie odliczono podatku naliczonego. W stosunku do wydatków ponoszonych w roku 2011 zastosowano proporcję wstępną 18%, a rzeczywistą 19% od wydatków związanych z modernizacją budynku. Od zakupu wyposażenia do pracowni psychologicznej odliczono podatek w całości, ponieważ czynności tam wykonywane będą czynnościami w całości opodatkowanymi. Od pozostałego wyposażenia nie odliczono podatku, ponieważ zakupy te służyły wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT (usługom medycznym w zakresie poprawy zdrowia).

W okresie trwałości projektu tj. od zakończenia realizacji projektu (29 czerwca 2012 r.) do dnia 29 czerwca 2017 r. nie zmieniło się przeznaczenie zakupionego wyposażenia oraz nie przeprowadzono remontów i modernizacji budynku.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 26 maja 2017 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wniosek o dotyczy jednego projektu dofinansowanego z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego … na lata 2007-2013, pn. „Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku … w …”.



W ramach realizacji tego projektu były dokonywane zakupy związane z:



  1. czynnościami zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy VAT, od których nie odliczano podatku naliczonego. Zakupy te dotyczyły wyposażenia do pracowni ultrasonograficznej, gabinetu fizykoterapii, sterylizatorni - za pomocą których są wykonywane czynności wyłącznie zwolnione z podatku VAT;
  2. czynnościami opodatkowanymi, od których odliczano podatek VAT w 100%. Zakupy te dotyczyły wyposażenia do pracowni psychologicznej - za pomocą których są wykonywane czynności wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT;
  3. czynnościami służącymi zarówno działalności opodatkowanej i zwolnionej, od których odliczano VAT wg proporcji, na podstawie „ art. 86 ust. 2a ustawy VAT”, zakupy te dotyczyły pozostałych zakupów - służących zarówno działalności opodatkowanej i zwolnionej.



Przeznaczenie dokonanych zakupów nie zmieniło się.

W związku z tym „korekcie VAT odliczonego” podlegały zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną dotyczące modernizacji nieruchomości, w okresie 10 lat, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.



Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu?



Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu dofinansowanego z EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego … na lata 2007-2013, pn. „Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie budynku … w …”, podatnik dokonywał zakupów związanych z trzema rodzajami działalności, dlatego też VAT naliczony w zawartych nabyciach:



  • dotyczący wyłącznie sprzedaży zwolnionej nie mógł być odliczany od podatku należnego, tj. zakupy wyposażenia do pracowni ultrasonograficznej, gabinetu fizykoterapii, sterylizatorni, za pomocą których są wykonywane czynności wyłącznie zwolnione z podatku VAT;
  • dotyczący wyłącznie sprzedaży opodatkowanej mógł być odliczany od podatku należnego w całości (100%), tj. zakup wyposażenia do pracowni psychologicznej, za pomocą których są wykonywane czynności wyłącznie opodatkowane podatku VAT;
  • dotyczący zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej mógł być odliczany częściowo wg proporcji, a następnie zakupy dotyczące modernizacji nieruchomości, podlegały korekcie w okresie 10 lat.



Z uwagi na wartość poniesionych nakładów podatek naliczony związany z modernizacją budynku podlegał korekcie w okresie 10 lat, zgodnie z art. 91 ustawy VAT. Struktura rzeczywista sprzedaży opodatkowanej w stosunku do sprzedaży zwolnionej w latach korekty kształtowała się następująco:2012- 22%, 2013-16%, 2014-19%, 2015-18%, 2016-16%.

1/10 podatku naliczonego VAT w każdym z powyższych lat podlegała korekcie zgodnie z powyżej wyliczoną strukturą sprzedaży w porównaniu do roku 2011 (gdzie proporcja wyniosła 19%) tj.



  • w roku 2012 - zwiększenie wartości podatku naliczonego w korekcie rocznej o 3%,
  • w roku 2013 - zmniejszenie wartości podatku naliczonego w korekcie rocznej o 3%,
  • w roku 2014 - podatek naliczony bez zmian - brak korekty,
  • w roku 2015 - zmniejszenie wartości podatku naliczonego w korekcie rocznej o 1%,
  • w roku 2016 - zmniejszenie wartości podatku naliczonego w korekcie rocznej o 3%.



W latach 2012-2016, czyli w 5 latach, minęła połowa okresu korekty VAT naliczonego (z lat 10-ciu), związanego z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi, dokonanymi od zakupów dotyczących modernizacji budynku. W tym okresie W. skorygował naliczony VAT w deklaracjach rocznych, czego skutkiem było zmniejszenie podatku naliczonego w wysokości 0,4% podatku naliczonego. Oznacza to, iż kwota wydatków kwalifikowanych związanych z realizowanym projektem w wysokości 19% nie została zawyżona, ponieważ w okresie korekty 5 lat VAT naliczony w W. związany z wydatkami na modernizacje budynku, zmniejszył się 0,4% w stosunku do VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.



Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a przywołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższy przepis do dnia 31 grudnia 2013 r. miał brzmienie:

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to w myśl art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do dyspozycji art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady ustalania proporcji zostały określone w art. 90 ust. 4-10 ustawy.



Wskazać należy, iż stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. – w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:



  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, ze proporcja ta wynosi 0%



Ww. przepis do 31 marca 2011 r. miał następujące brzmienie: w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:



  1. przekroczyła 98 % – podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2 % – podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.



Należy zauważyć, iż przepis art. 174 (1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), wskazuje, w jaki sposób w oparciu o dane dotyczące struktury wszystkich transakcji podatnika, należy obliczyć kwotę odliczeń przysługujących podatnikowi wykonującemu czynności wywierające różne skutki w zakresie prawa do odliczenia podatku. Natomiast zgodnie z przepisami art. 174 (2) Dyrektywy, niektóre kategorie przychodów wyłączane są z obrotów uwzględnianych przy obliczeniu proporcji, o której mowa w ust. 1. Oznacza to, że dokonywanie niektórych transakcji zarówno opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku nie wpływa na wysokość podatku naliczonego podlegającego proporcjonalnemu rozliczeniu.

Z uregulowań zawartych w art. 90 ustawy wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności, uprawniających do odliczenia podatku naliczonego oraz nieuprawniających do odliczenia.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze powyższe regulacje obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też zwolnionymi, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jeżeli dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności, Wnioskodawca może odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia. A zatem zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii wydatków, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w odniesieniu do zakupu wyposażenia do pracowni psychologicznej służącego – jak wynika z treści wniosku – wyłącznie do sprzedaży opodatkowanej, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego, o ile nie zaszły wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy. W odniesieniu do zakupu wyposażenia pracowni ultrasonograficznej, gabinetu fizykoterapii, sterylizatorni, służącego – jak wskazano w treści wniosku - wyłącznie do sprzedaży zwolnionej, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast w odniesieniu do zakupów, służących – jak wskazał Wnioskodawca - sprzedaży zarówno opodatkowanej jak i zwolnionej, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługiwało w takim zakresie, w jakim zakupy te były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast, jeżeli W. nie był w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanego wyłącznie z określoną kategorią sprzedaży, winien dokonywać odliczenia podatku naliczonego związanego z opisaną inwestycją w oparciu o proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług, z tym jednak zastrzeżeniem, że odliczenie to w późniejszych latach wymaga, na podstawie art. 91 ww. ustawy, dokonywania stosownych korekt.

W tym miejscu należy wskazać, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości ustalonego wskaźnika proporcji sprzedaży odnoszącej się do poszczególnych rodzajów działalności – opodatkowanej oraz zwolnionej. Przedstawione we wniosku przyporządkowanie przyjęto jako element stanu faktycznego, natomiast ocena prawidłowości i zasadności przyjętego podziału wydatków może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Końcowo zastrzega się, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku czynności wykonywanych przez W. w oparciu o normę art. 43 ust.1 pkt 18 i 18a ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie. Dlatego też zwolnienie od podatku, z którego korzysta Wnioskodawca w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego sprawy.

Podkreślić należy, że w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętej zapytaniem, a dotyczącej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu, natomiast nie rozstrzygano kwestii dokonywania korekt.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.



Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:



  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.



Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.



Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj