Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.65.2017.1.AA
z 26 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

9 grudnia 2013 roku rodzice przepisali Wnioskodawcy gospodarstwo rolne w formie darowizny – Akt notarialny. W skład gospodarstwa wchodziło 12,47 ha ziemi i budynek mieszkalny wraz z zabudowaniami gospodarczymi. Mama Wnioskodawcy wtedy przeszła na wcześniejszą emeryturę. Wnioskodawca wtedy jak i teraz pracuje zawodowo, a praca na roli i jakieś tam zyski miały być dodatkiem – lecz wszystko to miało sens, gdy przy pracach polowych bardzo pomagał mu ojciec (razem wtedy mieszkali), ale wszystko nagle się zmieniło. W sierpniu 2015 r. nagle zmarł ojciec Wnioskodawcy. Wnioskodawca sam – bez ojca – nie dawał sobie rady z pracami polowymi i pracą zawodową więc zaczął myśleć o sprzedaży gospodarstwa.

Wnioskodawca wyprowadził się do miasta – wziął kredyt – kupił mieszkanie. W tej sytuacji mama została sama na wsi w wielkim domu posadowionym na gruntach rolnych o pow. 0,5033 ha. Wnioskodawca w porozumieniu z rodzeństwem i mamą postanowili, że najlepszym rozwiązaniem będzie sprzedanie domu (w którym mama miała zapisaną dożywotnią służebność) i kupienie za to mieszkania dla mamy w bloku w mieście – w tym samym mieście co Zainteresowany.

W międzyczasie pojawił się kupiec na dom. Akurat ten kupiec spełniał wszystkie wymogi jakie stawia nowa ustawa o obrocie ziemią (od 1 maja 2016 r.). Po wielkich staraniach Wnioskodawca otrzymał z Agencji Rynku Rolnego zgodę na sprzedaż. Zaczął załatwiać wszystkie sprawy i formalności potrzebne do sprzedaży.

Wnioskodawca pytał telefonicznie w urzędzie skarbowym, w Centralnej Izbie Podatkowej: czy może sprzedać dom z zabudowaniami gospodarczymi posadowiony na 0,5033 ha ziemi – przed upływem 5 lat od daty przekazania darowizny nie płacąc podatku dochodowego. Otrzymał odpowiedź, że tak tylko trzeba spełnić warunki: że nabywcami będą rolnicy, działka nie straci charakteru rolnego i będzie dalej służyła na cele rolnicze.

Wnioskodawca zadowolony, że w jego przypadku akurat tak jest, że trafił się jedyny kupiec, który spełniał te wymogi: był rolnikiem o wykształceniu rolniczym, posiadał już w gminie ziemie (4 ha), dawał rękojmię należytego prowadzenia działalności rolniczej a kupując grunt z mieszkaniem nie doszło do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych a jedynie do powiększenia jego gospodarstwa.

I tak, po roku starań 15 lutego 2017 r. doszło u notariusza do sprzedaży nieruchomości – akt notarialny.

Wcześniej, miesiąc przed sprzedażą Wnioskodawca zmniejszył sprzedawaną działkę z 0,5033 ha do 0,4874 ha, ponieważ bardzo o to prosili kupujący a zwłaszcza ich przedstawiciel bankowy, bo mieli trudności w uzyskaniu kredytu na działkę przekraczającą 0,5 ha.

Pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości w kwocie 261.000 tys. Wnioskodawca przekazał w formie darowizny – mamie (zgłoszone w urzędzie skarbowym). Wnioskodawca przekazał je ze swojego konta na konto mamy a z kolei mama wpłaciła ze swojego konta na konto dewelopera – kupując sobie mieszkanie.

Wcześniejszą kwotę 59.000 tys., którą Wnioskodawca otrzymał od kupującego wynikającą ze wstępnej umowy, trzyma i ma zamiar spłacić wcześniej zaciągnięty kredyt na swoje mieszkanie.

Niedawno mama Wnioskodawcy będąc w urzędzie skarbowym (zgłaszając darowiznę od syna) rozmawiając z urzędnikiem skarbowym dowiedziała się, że od sprzedaży nieruchomości, która była darowizną przed upływem 5 lat od daty przepisania, należy odprowadzić podatek. Mama Wnioskodawcy wtedy przedstawiła urzędnikowi bliżej sytuację, że urzędnicy skarbowi wcześniej informowali, żeby ta sprzedawana działka nie traciła charakteru rolnego to wszystko będzie dobrze – będzie bez podatku. Tylko tyle, że nie tłumaczyli co to znaczy charakter rolny w ich rozumieniu. Dopiero teraz po fakcie pani urzędniczka „wyjaśniła”, że ta sprzedana działka nie jest działką rolną, bo ma mniej niż 1 ha. Ale i ta urzędniczka, gdy bardziej wdrożyła się w sprawę sama zaczęła wątpić w jasność swojego stanowiska i wtedy poleciła napisanie tej interpretacji indywidualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle powyższego stanu faktycznego przychód uzyskany ze sprzedaży ww. nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ta sprawa jest co najmniej dziwna i niepojęta, bo gdyby to była zwykła nieruchomość to dlaczego musiałby się starać o pozwolenie jej sprzedaży (w myśl nowej ustawy o obrocie ziemią) z Agencji Rynku Rolnego. Cały czas ta działka była traktowana jako rolna, zresztą wynika to nawet z wypisu gruntów. Sprzedaż była też prowadzona pod tym kątem, żeby działkę rolną sprzedać rolnikowi i on dalej na niej prowadził działalność rolniczą – po prostu żeby nie straciła charakteru rolnego w prostym rozumowaniu. I tego się Wnioskodawca trzymał – tych wskazówek urzędniczych, bo też pojawiali się kupcy niebędący rolnikami, to od razu z nich rezygnował, bo Wnioskodawca wiedział że będzie podatek.

Wnioskodawca się bardzo starał, żeby wszystko było dobrze, jasno i klarownie wg urzędniczych procedur.

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko ma wątpliwość o jakie wzbogacenie chodzi. Następnie wyjaśnia, że pieniądze ze sprzedaży przekazał mamie, za które to kupiła sobie mieszkanie, bo gdzieś musiała mieszkać po sprzedaży tej nieruchomości, w której miała dożywotnią służebność. Wnioskodawca wyjaśnia, że nie sprzedał tej nieruchomości bo chciał (dla jakiegoś zysku, czy interesu), zmusiła go do tego sytuacja losowa (śmierć taty). Po za tym po śmierci taty Wnioskodawcy, Jego mama psychicznie i fizycznie podupadła na zdrowiu i nie była w stanie tam sama mieszkać więc jedynym mądrym rozwiązaniem było sprzedanie tamtego, a kupienie jakiegoś mieszkania bliżej dzieci.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle powyższego stanu faktycznego i z punktu widzenia prawnego i moralnego uzyskany przychód ze sprzedaży ww. nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego jest zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Jednocześnie, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że 15 lutego 2017 r. dokonano sprzedaży nieruchomości o powierzchni 0,4874 ha wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego które 9 grudnia 2013 roku Wnioskodawcy przepisali rodzice. W skład gospodarstwa wchodziło 12,47 ha ziemi i budynek mieszkalny wraz z zabudowaniami gospodarczymi. Nabywcą ww. nieruchomości był rolnik, który posiadał już na ternie gminy ziemię i jego celem było powiększenie gospodarstwa. Cały czas działka ta była traktowana jako rolna, co wynika też z wypisu gruntów.

W związku z powyższym opisem sprawy, po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość, czy będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Mając na uwadze treść wniosku, należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż od momentu nabycia przez Wnioskodawcę przedmiotowego gospodarstwa rolnego do momentu sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nie upłynęło 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – przedmiotowa sprzedaż będzie dla Wnioskodawcy stanowiła źródło przychodu w rozumieniu ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże wobec ww. przychodu znajdzie zastosowanie wspomniane wcześniej zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Powyższy przepis zwalnia przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jeśli grunty stanowiące to gospodarstwo rolne w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że zgodnie z treścią art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie tej mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617, z późn. zm.), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego – co w konsekwencji decyduje o zakresie zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodu ze sprzedaży takich gruntów – wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2016 r., poz. 1034, z późn. zm.) oraz załącznika nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z treścią § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane;
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R;
  5. (uchylony);
  6. grunty pod wodami;
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia - grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
    2. sady, oznaczone symbolem - S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr;
  2. nieużytki, oznaczone symbolem - N.

Powyższe uregulowania prawne wskazują, że zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:

  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne, na których prowadzona jest działalność rolnicza,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy) ewentualnie jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić związku ze sprzedażą rolnego charakteru.

Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu. Okoliczność, czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że spełnia przesłanki do ww. zwolnienia przedmiotowego.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży części nieruchomości rolnej wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, przed upływem 5 lat od chwili nabycia w drodze darowizny, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od ww. transakcji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj