Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.5.2017.2.RSZ
z 14 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 lutego 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 8 maja 2017 r. (data wpływu 15 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług wyżywienia w stołówce internatu, świadczonych dla uczniów szkoły, którzy mają przyznane dofinansowania z opieki społecznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług wyżywienia w stołówce internatu, świadczonych dla uczniów szkoły, którzy mają przyznane dofinansowania z opieki społecznej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 maja 2017 r. (data wpływu 15 maja 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 kwietnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1. 4012.5.2017.1.RSZ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w C. jest szkołą publiczną prowadzącą kształcenie ogólnokształcące i zawodowe. Jest jednostką budżetową Starostwa Powiatowego w K.. Nie posiada osobowości prawnej i w ramach centralizacji vat jest włączona do Powiatu K., który jest podatnikiem czynnym NIP:.

W strukturze szkoły znajduje się internat ze stołówką. Ze stołówki internatowej korzystają odpłatnie: uczniowie szkoły Wnioskodawcy mieszkający w internacie, uczniowie szkoły nie mieszkający w internacie, a także nauczyciele szkoły i członkowie komisji egzaminacyjnych spoza szkoły Wnioskodawcy.

Z wyżywienia w stołówce internatu korzystają uczniowie Wnioskodawcy mieszkający w internacie, którzy mają przyznane dofinansowania z opieki społecznej i różnych fundacji.

Wyżywienie dla uczniów szkoły Wnioskodawcy mieszkających, jak również nie mieszkających w internacie, sklasyfikowane w PKWiU 55.90.11.0 - usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne, jest zwolnione od podatku od towarów i usług, Art. 43 pkt 26a.

Opieka społeczna i fundacje opłacające wyżywienie uczniom Wnioskodawcy, wpłacają należność na postawie faktur wystawionych na opiekę społeczną i fundacje w treści faktury wymieniony jest konkretny uczeń korzystający z dofinansowania. Ośrodki pomocy społecznej nie wchodzą w skład scentralizowanej jednostki Wnioskodawcy, wobec tego nie można im wystawić noty obciążeniowej poza vatem. Wobec tego, że z podatku zwolniony jest uczeń, a nie ośrodek pomocy społecznej, ani też fundacja, usługa podlega opodatkowaniu 8% PKWiU 55.90.11.0 - Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne - Zał. nr 3 do ustawy poz. 163.

Natomiast, w ww. piśmie z 8 maja 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił informacje dotyczące stanu faktycznego, w następujący sposób:

Ad 1.

Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania i opieki nad uczniami zamieszkującymi w internacie. Działa na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

Ad 2.

Stołówka internatowa prowadzona jest w oparciu o przepisy w dotyczące funkcji opiekuńczych świadczonych przez szkołę w systemie oświaty. Uczniom uczącym się poza miejscem stałego zamieszkania Zespół Szkół RCKU umożliwia wyżywienie i zamieszkanie w internacie. Internat prowadzi działalność w okresie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych zapewniając wychowankom zakwaterowanie, wyżywienie, warunki do nauki oraz opiekę.

Internat sprawuje opiekę nad dziećmi i młodzieżą na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) - art. 2 oraz zgodnie ze statutem szkoły.

Ad 3.

Usługi świadczone dla uczniów szkoły - PKWiU 55.90.11.0 - „Usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne”.

Ad 4.

Usługi wyżywienia w internacie, których dotyczy pytanie są niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej - jaką jest działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza szkoły.

Ust. 1 pkt 24) usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Ust. 1 pkt 26) usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe,

w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;

Ad 5.

Celem świadczenia usług, będących przedmiotem pytania, jest pełnienie funkcji opiekuńczo-wychowawczych wobec uczniów ZSRCKU przebywających w internacie szkolnym. Szkoła nie osiąga dochodu z tego tytułu.

Ad 6.

Wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę. Opłaty ustalane są na poziomie wartości wsadu do kotła.

Ad. 7.

Zgodnie z prawem oświatowym odpłatność za wyżywienie uczniów jest kosztem tzw. wsadu do kotła, czyli produktów zużytych do przygotowania posiłków. Nie dolicza się marży ani kosztów mediów czy wynagrodzeń.

Ad 8.

Stołówka internatu prowadzona jest przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie uzupełniającym z 8 maja 2017 r.):

Czy usługi wyżywienia w stołówce internatu, świadczone dla uczniów szkoły Wnioskodawcy podlegają opodatkowaniu 8% w wypadku, kiedy faktura wystawiana jest na ośrodek pomocy społecznej?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w ww. piśmie uzupełniającym z 8 maja 2017 r.):

Usługa wyżywienia ucznia zafakturowana na ośrodek pomocy społecznej podlega opodatkowaniu 8% PKWiU 55.90.11.0 usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne - zał. nr 3 do ustawy poz. 163.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT” – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do tej ustawy, ustawodawca przewiduje opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku..

W myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z kolei w załączniku Nr 3 do ustawy, będącego wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 163 wskazano PKWiU 55 – usługi związane z zakwaterowaniem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Według regulacji art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych

z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W tym miejscu podkreślić należy, że powyższe przepisy art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy odnoszące się do zastosowania zwolnienia od podatku, odsyłają bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz. 1943, z późn. zm.).

W myśl art. 1 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Przepis art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty wskazuje, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, przez słowo „uczeń” należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

W świetle art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 5 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e oraz 3h-3j, może być zakładana i prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Z kolei na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

W myśl art. 62 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.

Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cyt. ustawy o systemie oświaty, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ww. ustawy, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Art. 67a ust. 5 cyt. ustawy o systemie oświaty stanowi, że organ prowadzący szkołę może zwolnić rodziców albo ucznia z całości lub części opłat, o których mowa w ust. 3:

  1. w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny;
  2. w szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych.

W myśl art. 67a ust. 6 cyt. ustawy o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę może upoważnić do udzielania zwolnień, o których mowa w ust. 5, dyrektora szkoły, w której zorganizowano stołówkę.

Powołane przepisy o systemie oświaty wyraźnie wskazują na możliwość prowadzenia przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez szkoły funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających szkole zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie może ona przerzucać na korzystających z usług stołówki.

W odniesieniu do powołanych przepisów prawa należy wskazać, że czynności wykonywane przez Powiat za pośrednictwem jednostek oświatowych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Odnosząc zatem powyższe przepisy do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro stołówka szkolna działa na podstawie ww. przepisów ustawy o systemie oświaty, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę internatu dla uczniów ZSRCKU, na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty, przez placówkę oświatową dla uczniów tej jednostki, które jak wskazano wyżej, należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest okoliczność, że odpłatność za usługi wyżywienia w stołówce internatu uiszcza Ośrodek Pomocy Społecznej, bowiem ustawa o podatku od towarów i usług nie uzależnia zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 od źródła finansowania odpłatności uiszczanej za korzystanie z usług wyżywienia świadczonych na rzecz uczniów Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w C..

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania.

Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone, w szczególności kwestii opodatkowania usługi zakwaterowania w internacie świadczonej dla uczniów jego szkoły.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanym będącym stroną postępowania przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj