Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.81.2017.1.BJ
z 20 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy od otrzymanej darowizny Ochotnicza Straż Pożarna będzie miała obowiązek odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy od otrzymanej darowizny Ochotnicza Straż Pożarna będzie miała obowiązek odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie umowy zawartej 18 sierpnia 2008 r. Gmina nabyła od firmy „X” specjalistyczny samochód pożarniczy marki STEYER typ 791.210/L35/Diesel 4x4, rok produkcji 1986 z zamiarem przekazania go w użyczenie dla Ochotniczej Straży Pożarnej (dalej: OSP). W dniu 31 sierpnia 2008 r. pomiędzy Gminą, a OSP została podpisana umowa użyczenia na mocy której OSP otrzymało ww. samochód pożarniczy do użytkowania. Samochód pożarniczy był i do tej pory jest wykorzystywany przez OSP do realizacji zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – winno być: t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.). W przyszłości Gmina zamierza na podstawie umowy darowizny nieodpłatnie przekazać opisywany powyżej samochód pożarniczy na własność OSP. OSP nadal będzie wykorzystywała otrzymany samochód do realizacji celów statutowych z zakresu ochrony przeciwpożarowej wypełniając tym samym zadania własne gminy w tym zakresie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy od otrzymanej darowizny Ochotnicza Straż Pożarna będzie miała obowiązek odprowadzić podatek dochodowy od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 poz. 851 z późn. zm., winno być: t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.), który mówi, że wolne od podatku są dochody jednostek organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej w części przeznaczonej na cele statutowe – Ochotnicza Straż Pożarna nie będzie miała obowiązku odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 pkt 6 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 736), ochotnicza straż pożarna stanowi jedną z form jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Natomiast przepis art. 19 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż ochotnicza straż pożarna i związek ochotniczych straży pożarnych funkcjonują w oparciu o przepisy ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. Szczegółowe zadania i organizację ochotniczej straży pożarnej i ich związku określa statut (art. 19 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stosownie do art. 33 ust. 2 ww. ustawy, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej. W kwestiach podatkowych Wnioskodawca, będący podmiotem posiadającym osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym określonym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 updop, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1 (…). Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 updop po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 updop) stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami uzyskania przychodów, może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody jednostek organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej - w części przeznaczonej na cele statutowe; w tym zakresie jednostki te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4d updop sformułowanie „w części przeznaczonej na cele statutowe” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 31 sierpnia 2008 r. pomiędzy Gminą, a OSP została podpisana umowa użyczenia na mocy której OSP otrzymało specjalistyczny samochód pożarniczy marki STEYER do użytkowania. Samochód pożarniczy był i do tej pory jest wykorzystywany przez OSP do realizacji zadań własnych gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej. W przyszłości Gmina zamierza na podstawie umowy darowizny nieodpłatnie przekazać opisywany powyżej samochód pożarniczy na własność OSP. OSP nadal będzie wykorzystywała otrzymany samochód do realizacji celów statutowych z zakresu ochrony przeciwpożarowej wypełniając tym samym zadania własne gminy w tym zakresie.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro Ochotnicza Straż Pożarna otrzyma darowiznę w postaci samochodu pożarniczego, który wykorzystywany będzie na cele zgodne z celami statutowymi stowarzyszenia, a więc wykorzystany zostanie w związku z realizacją zadań związanych z utrzymywaniem porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, to otrzymana darowizna będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4d updop w zw. z art. 17 ust. 1b updop. W konsekwencji powyższego, w związku z otrzymaniem darowizny Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ pragnie dodać, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4d ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj