Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.157.2017.1.MS
z 26 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2017 r. (data wpływu 23 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2017 r. (złożonym osobiście w dnia 12 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu nabycia nieruchomości oraz kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 7 czerwca 2017 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.34.2017.1.MS na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 7 czerwca 2017 r. (data doręczenia 7 czerwca 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 7 czerwca 2017 r. (złożonym osobiście w dniu 12 czerwca 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca w 2015 r. założył spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością ….. Spółka została założona z datą 17 lipca 2015 r. Wnioskodawca był na ten moment właścicielem nieruchomości położonej …., zabudowanej w części budynkiem mieszkalnym oraz w części budynkiem niemieszkalnym, o powierzchni 0,1615 ha. Nieruchomość ta została przez Niego zakupiona w 2009 r. za 2 700 000 zł. Wnioskodawca postanowił wnieść tę nieruchomość do spółki celem objęcia udziałów. Nominalna wartość udziałów objęta w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedmiotowej nieruchomości wyniosła 1 000 000 zł. Natomiast wartość rynkowa przedmiotowej nieruchomości na dzień wnoszenia jej do spółki przekraczała nominalną wartość obejmowanych udziałów i w przybliżeniu mogła wynosić 1 800 000 – 2 500 000 zł. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością …. w organizacji w wymaganym sześciomiesięcznym terminie nie została zgłoszona do KRS-u celem dokonania rejestracji. W związku z tym z mocy prawa Spółka ulega rozwiązaniu. W tej sytuacji nie istnieje konieczność przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. Zgodnie bowiem z art. 170 § 1 KSH, jeżeli spółka jest w stanie dokonać niezwłocznie zwrotu wszystkich wniesionych do niej wkładów oraz pokryć w pełni wierzytelność osób trzecich, w tym swoje zobowiązania publicznoprawne, to wówczas – po dokonaniu tych czynności – ustanie bytu takiej spółki jest możliwe bez potrzeby przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. W ramach tego postępowania dojdzie do zwrotnego przekazania nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje dokonać sprzedaży przedmiotowej nieruchomości na rzecz osoby trzeciej.

W piśmie z dnia 7 czerwca 2017 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że dokumentem, na podstawie którego dojdzie do zwrotnego przeniesienia własności będzie akt notarialny. Akt notarialny będzie umową przenoszącą własność. W akcie notarialnym notariusz umieści informację, że: w dniu 17 lipca 2015 r. została założona Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ….. W dniu 17 lipca 2015 r. na podstawie aktu notarialnego, tytułem zobowiązania do pokrycia aportu wynikającego z umowy spółki, Wnioskodawca przeniósł na rzecz Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością …. własność nieruchomości. Zawiązanie spółki nie zostało zgłoszone do sądu rejestrowego w terminie przewidzianym w art. 169 KSH, w związku z czym umowa spółki uległa rozwiązaniu z mocy prawa. Na tej podstawie nastąpi przeniesienie własności na rzecz poprzedniego właściciela. Wnioskodawca wskazał, że w Kodeksie cywilnym nie ma innej możliwości do przeniesienia własności przedmiotowej nieruchomości przez Spółkę ….. Spółka nie może jej bowiem ani sprzedać, ani przekazać w jakiejkolwiek innej formie na rzecz jakiegokolwiek innego podmiotu poza formą wskazaną powyżej, tj. przeniesieniem zwrotnym na rzecz jedynego udziałowca. Spółka bowiem uległa rozwiązaniu z mocy prawa z dniem 17 stycznia 2016 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Pan …. z tytułu wniesienia nieruchomości ….. do spółki …. w organizacji uzyskał przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Jak należy liczyć 5-letni okres po upływie, którego sprzedaż nieruchomości nie rodzi obowiązków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych? Czy należy go liczyć o daty pierwotnego nabycia przez Wnioskodawcę od osoby trzeciej,
    czy od daty zwrotnego przekazania przez Spółkę …. w organizacji?
  3. Co będzie stanowić koszt uzyskania przychodu w przypadku sprzedaży nieruchomości przez Wnioskodawcę? Czy będzie to kwota równa w wartości nominalnej udziałów umarzanych w ramach postępowania likwidacyjnego, tj. 1 000 000 zł, czy też będzie to kwota określona w umowie przenoszącej zwrotnie własność na Wnioskodawcę, nie wyższa od wartości rynkowej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 i nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zdarzeniu przyszłym, natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle me podlega opodatkowaniu. W związku z powyższym, rozpatrując konsekwencje podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości kluczowe znaczenie ma moment jej nabycia.

Użyty w ww. przepisie termin „nabycieˮ oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości. Pod tym pojęciem mieści się zatem także zwrotne przeniesienie własności planowane przez Strony.

Zatem, w przedmiotowej sprawie pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 należy liczyć od daty przeniesienia własności nieruchomości przez spółkę ….. w organizacji na rzecz Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 22 ust 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztem uzyskania przychodu w przypadku uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c), są udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

W przedstawionym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym) w przypadku odpłatnego zbycia Nieruchomości przez Wnioskodawcę, powinien być On uprawniony do potraktowania jako kosztu uzyskania przychodów wartości podatkowej otrzymanej Nieruchomości, odpowiadającej wartości rynkowej tej Nieruchomości wynikającej z aktu notarialnego będącego podstawą jej nabycia przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją Spółki.

Jak wskazano powyżej, w przedmiotowej sprawie do przeniesienia własności nieruchomości dojdzie bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego na podstawie art. 170 ust. 1 KSH. W związku z powyższym, Spółka …. w organizacji nie będzie sporządzać bilansu otwarcia stanowiącego wykaz wszystkich aktywów Spółki według ich wartości zbywczej. Jednakże przyjęta w akcie notarialnym przenoszącym własność nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy wartość rynkowa tejże nieruchomości będzie odpowiadać jej wartości zbywczej. Ponadto za argumentacją, że koszt uzyskania przychodu w przypadku odpłatnego zbycia Nieruchomości przez Wnioskodawcę powinien odpowiadać jej wartości rynkowej ustalonej na dzień jej nabycia przez Wnioskodawcę przemawia art. 22g ust. 1 pkt 5 ustawy stosowany per analogiam.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Wyszczególnienia źródeł przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne ustawodawca dokonał w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdego z osób dokonujących zamiany;

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu), ma moment jej nabycia. Jednocześnie, zauważyć należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia ,,nabycieˮ użytego w wyżej wymienionym przepisie.

W tej sytuacji należy odwołać się do uregulowań zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

W myśl art. 405 Kodeksu cywilnego, kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby, obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do jej zwrotu.

Zatem, zwrot nieruchomości może nastąpić stosownie do przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu. W przypadku zaistnienia bezpodstawnego wzbogacenia powstaje – w myśl ww. przepisu – obowiązek wydania przez stronę wzbogaconą uzyskanych korzyści, które winno nastąpić w naturze, a gdyby to nie było możliwe (np. rzecz uległa zniszczeniu lub została sprzedana) do zwrotu jej wartości.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazał, że w 2015 r. założył Spółkę z o.o., do której wniósł nieruchomość celem objęcia udziałów. Spółka z o.o. w organizacji w wymaganym sześciomiesięcznym terminie nie została zgłoszona do KRS-u celem dokonania rejestracji. Przeniesienie własności nieruchomości na rzecz Spółki z o.o w organizacji nastąpiło w formie aktu notarialnego. W wyniku rozwiązania umowy spółki, wkład zostanie zwrócony i dojdzie do zwrotnego przeniesienia własności nieruchomości w formie aktu notarialnego na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że zwrotne przeniesienie własności nieruchomości na Wnioskodawcę stanowi nabycie w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast pięcioletni okres, o którym mowa w ww. przepisie należy liczyć od daty zwrócenia Wnioskodawcy nieruchomości, będącej przedmiotem wkładu niepieniężnego wniesionego do Spółki z o.o. w organizacji.

Z treści złożonego wniosku wynika również, że Wnioskodawca w najbliższym czasie planuje dokonać sprzedaży zwróconej na Jego rzecz nieruchomości, na rzecz osoby trzeciej. Rozpatrując, kwestię kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości należy wskazać, że zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy podatkowej, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Stosownie natomiast, do art. 30e ust. 2 ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z zasadą wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja odpłatnego zbycia mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć np.: związane ze zbyciem koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ustawy).

Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją Spółki z o.o. w organizacji jest przychodem z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki.

Z kolei, jeżeli majątek ten otrzymany jest w naturze, to jego wartość należy określić według jego wartości rynkowej, tj. wartości przyjętej na podstawie cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca uzyskania.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Wnioskodawca z tytułu likwidacji Spółki z o.o. w organizacji będzie posiadał wierzytelność tytułem zwrotu majątku w związku z likwidacją tej spółki. Przedmiotem zwrotu będzie nieruchomość, której wartość rynkowa będzie podstawą rozliczenia przychodu z likwidacji Spółki z o.o. w organizacji. Otrzymanie majątku w formie rzeczowej, spowoduje wygaśnięcie wierzytelności z tytułu rozliczania polikwidacyjnego, i stanowić będzie dla Wnioskodawcy swoisty wydatek na nabycie nieruchomości.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy – zgodnie z którym w przypadku odpłatnego zbycia Nieruchomości przez Wnioskodawcę, kosztem uzyskania przychodów będzie wartość podatkowa otrzymanej Nieruchomości, odpowiadająca wartości rynkowej tej Nieruchomości, wynikającej z aktu notarialnego będącego podstawą jej nabycia przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją Spółki, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do powołanego przez Wnioskodawcę art. 22g ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wyjaśnić, że przepis ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ dotyczy on ustalenia wartości początkowej składników majątkowych otrzymanych w drodze likwidacji spółki kapitałowej, które stanowią środki trwałe u otrzymującego. Przedmiotowa nieruchomość nie będzie stanowić u Wnioskodawcy środka trwałego. Natomiast przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost wskazują co stanowi koszt uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nie następującego w wykonaniu działalności gospodarczej. Tym samym odwoływanie się do treści art. 22g ust. 1 pkt 5 ww. ustawy jest bezpodstawne.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj