Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-3.4512.224.2016.1.PR
z 27 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.) uzupełnionego pismem z dnia 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabyć materiałów od kontrahenta z Niemiec zużytych na terytorium Niemiec za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów i ich wykazania w deklaracji VAT-UE oraz w zakresie uznania nabyć wyposażenia od kontrahenta z Niemiec wykorzystywanego na cele działalności gospodarczej w Niemczech i w Polsce za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów i ich wykazania w deklaracji VAT-UE i VAT-7 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie uznania nabyć materiałów od kontrahenta z Niemiec zużytych na terytorium Niemiec za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów i ich wykazania w deklaracji VAT-UE oraz w zakresie uznania nabyć wyposażenia od kontrahenta z Niemiec wykorzystywanego na cele działalności gospodarczej w Niemczech i w Polsce za wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów i ich wykazania w deklaracji VAT-UE i VAT-7. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2016 r. (data wpływu 3 stycznia 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o dowód uiszczenia brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca wykonuje usługę dla zleceniodawcy z Niemiec z siedzibą w Niemczech na terenie, który znajduje się w Niemczech w miejscowości (...). Teren wykonywania usługi, to jest obszar ulic miasta (...), wraz z wykonywaniem przyłącza do konkretnych posesji i w niektórych przypadkach z wejściem okablowania do budynku. Usługa polega na układaniu w ulicy rury osłonowej do instalacji na potrzeby przyłączy telewizyjnych, internetowych oraz telefonicznych. W ramach tej usługi jest także przyłączenie kabla koncentrycznego do ww. mediów do wyznaczonych budynków. Zakupy materiałów na potrzeby wykonania zlecenia dokonywane są na terenie Niemiec. Materiał Wnioskodawca kupuje od firmy z Niemiec z siedzibą w Niemczech i zużywa go na potrzeby tego konkretnego zlecenia (na terenie Niemiec). Wtedy sprzedawca Niemiecki wystawia fakturę z podatkiem VAT wg stawki obowiązującej na terenie Niemiec. Są także zakupy typu wyposażenie od sprzedawcy z Niemiec z siedzibą w Niemczech, które to wyposażenie Wnioskodawca wykorzystuje w Niemczech na potrzeby ww. zlecenia, jak i również na potrzeby zleceń w Polsce. W takim przypadku sprzedawca Niemiecki wystawia fakturę z 0% VAT. Usługi do tego zlecenia wykonują dla Wnioskodawcy inne firmy z Polski z siedzibą w Polsce na zasadach podwykonawcy. Usługi te polegają na układaniu w ulicy rury osłonowej do instalacji na potrzeby przyłączy telewizyjnych, internetowych oraz telefonicznych, a także na przyłączeniu kabla koncentrycznego do ww. mediów do wyznaczonych budynków. Podział robót dla zleceniodawcy z Niemiec (wykonywania usługi) wynika z faktu braku możliwości w firmie Wnioskodawcy, aby własnymi siłami wykonać całe zlecenie i część realizują podwykonawcy dla Wnioskodawcy jako zleceniodawcy. Podwykonawcy z Polski z siedzibą w Polsce wystawiają dla Wnioskodawcy fakturę z 23% VAT-em za ww. usługę wykonaną na terenie (...). Ponadto Wnioskodawca wynajmuje sprzęt oraz elementy ogrodzenia na potrzeby ww. zlecenia od firmy z Niemiec, a sprzedawca wystawia fakturę z 0% VAT. Zleceniodawca z Niemiec, Wnioskodawca oraz jego podwykonawcy to czynni podatnicy VAT.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 28 grudnia 2016 r. udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy wyposażenie zakupione od kontrahenta z Niemiec jest przemieszczane z terytorium Niemiec na terytorium Polski?
    Odp. Zakupione wyposażenie jest przemieszczane z terytorium Niemiec na terytorium Polski.
  • Czy to przemieszczenie jest dokonywane w wyniku przeniesienia na Wnioskodawcę prawa do rozporządzania zakupionym wyposażeniem jak właściciel?
    Odp. Zakupionym wyposażeniem Wnioskodawca rozporządza jak właściciel.
  • W przypadku negatywnej odpowiedzi na powyższe pytanie należy wyjaśnić, czy nabyte wyposażenie jako stanowiące własność Wnioskodawcy jest przez niego przemieszczane z terytorium Niemiec na terytorium kraju?
    Brak odpowiedzi.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca powinien (…) wykazać zakup materiałów w Niemczech od kontrahenta z Niemiec wykorzystanych (zużytych) na terytorium Niemiec jako WNT w Polsce oraz w deklaracji VAT-UE?
  2. Czy Wnioskodawca zakup wyposażenia, które zostało zakupione od kontrahenta z Niemiec, a jest wykorzystywane na cele działalności gospodarczej w Niemczech (przedmiotowe zlecenie) i w Polsce (inne zlecenia) powinien zaewidencjonować jako WNT i wykazać w deklaracji VAT-UE? (...) W jakiej pozycji deklaracji VAT-7(17) powinien być wykazany ten zakup?

Zdaniem Wnioskodawcy, materiał został zużyty na terytorium Niemiec (na potrzeby ww. nieruchomości) i nie ma obowiązku wykazywania tego zakupu w deklaracji VAT-UE.

Faktura zakupu wyposażenia, które będzie wykorzystywane przy wykonywaniu innych zleceń (nie tylko do ww. usługi) powinna być wystawiona ze stawką 0% jako WNT, co skutkuje obowiązkiem złożenia deklaracji VAT-UE, ponieważ zakup zostanie zużyty również na terytorium Polski. W deklaracji VAT-7(17) Wnioskodawca powinien zakup wykazać w pozycji 23 i 24 oraz 45 i 46.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy – przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy – przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    – z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że potraktowanie danej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zawsze wymaga spełnienia trzech podstawowych warunków:

  • po pierwsze, podmiot z jednego państwa członkowskiego musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel; zatem na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa;
  • po drugie, towary są przemieszczane na terytorium innego państwa członkowskiego niż państwo wysyłki, przy czym pozostaje bez znaczenia, kto faktycznie przewozi towar i na czyje zlecenie jest to czynione, gdyż towary mogą być wysyłane lub transportowane przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz;
  • po trzecie, transakcja musi odbywać się za wynagrodzeniem, tj. musi mieć charakter odpłatny.

W sytuacji, gdy spełnione zostaną wszystkie powyższe warunki – transakcję uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługę w mieście (...) dla zleceniodawcy z siedzibą w Niemczech. Zakupy materiałów na potrzeby wykonania zlecenia dokonywane są na terytorium Niemiec. Materiał Wnioskodawca kupuje od firmy z siedzibą w Niemczech i zużywa go na potrzeby tego konkretnego zlecenia (na terytorium Niemiec). Wnioskodawca zakupuje także wyposażenie od sprzedawcy z siedzibą w Niemczech, które to wyposażenie Wnioskodawca wykorzystuje w Niemczech na potrzeby ww. zlecenia, jak i również na potrzeby zleceń w Polsce. Zakupione wyposażenie od kontrahenta z Niemiec jest przemieszczane z terytorium Niemiec na terytorium Polski. Przemieszczenie to jest dokonywane w wyniku przeniesienia na Wnioskodawcę prawa do rozporządzania zakupionym wyposażeniem jak właściciel.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca kupuje materiały od kontrahenta z Niemiec i zużywa je na potrzeby konkretnego zlecenia na terytorium Niemiec to nie dochodzi do przemieszczenia tych towarów z terytorium Niemiec na terytorium innego państwa członkowskiego. Zatem nie jest spełniony jeden z wyżej opisanych warunków aby przedmiotową transakcję zakupu materiałów uznać się wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Natomiast nabycie wyposażenia wykorzystywanego na cele działalności gospodarczej w Niemczech i w Polsce stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy i Wnioskodawca ma obowiązek rozliczenia podatku należnego od tej transakcji w Polsce.

Stosownie do art. 99 ust. l ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W myśl art. 99 ust. 14 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

W załączniku nr 1 do mającego zastosowanie w sprawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 1136) został zawarty wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7, natomiast w załączniku nr 4 do tego rozporządzenia, zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT -7K i VAT-7D).

Zgodnie z tymi objaśnieniami, wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów wykazuje się na druku VAT-7(17) w poz. 23 – podstawa opodatkowania w zł, poz. 24 – podatek należny w zł, jako rozliczenie podatku należnego oraz poz. 45 – wartość netto w zł i poz. 46 – podatek naliczony w zł, jako rozliczenie podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku

od wartości dodanej – zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1 (art. 100 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 102 ust. 1 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, terminu i miejsca składania oraz wzór korekty informacji podsumowującej wraz z objaśnieniami co do sposobu jej wypełnienia, uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz przepisy Unii Europejskiej.

W załączniku nr 1 do mającego zastosowanie w sprawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 czerwca 2013 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. z 2013 r., poz. 724) został zawarty wzór informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach VAT-UE(3), natomiast w załączniku nr 2 do tego rozporządzenia, zawarto objaśnienia do informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (VAT-UE). W części D informacji (VAT-UE) wykazuję się informację o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów.

Podsumowując, Wnioskodawca nie powinien wykazywać w deklaracjach VAT-7(17) ani VAT-UE(3) nabyć materiałów w Niemczech od kontrahenta z Niemiec wykorzystanych (zużytych) na terytorium Niemiec jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów. Natomiast nabycie wyposażenia wykorzystywanego na cele działalności gospodarczej w Niemczech i w Polsce, które w wyniku jego dostawy jest przemieszczane na terytorium Polski, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które należy wykazać w deklaracji VAT-7(17) odpowiednio w poz. 23 i 24 (jako rozliczenie podatku należnego) i w poz. 45 i 46 (w przypadku istnienia prawa do odliczenia podatku z tytułu zakupu tego wyposażenia – jako rozliczenie podatku naliczonego) oraz w deklaracji VAT-UE(3) w części D.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, jednak na podstawie innego uzasadnienia niż wskazane przez niego, ponieważ przepisy ustawy nie uzależniają obowiązku rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od wystawienia faktury przez kontrahenta niemieckiego ze stawką 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zaznaczyć, że od dnia 1 stycznia 2017 r.:

  • wzory deklaracji dla podatku od towarów i usług wraz z objaśnieniami określone zostały w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2273);
  • wzór informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach wraz z objaśnieniami określony został w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach (Dz. U. z 2016 r., poz. 2268).

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że wniosek w części dotyczącej wystawiania przez Wnioskodawcę faktury „NP” i zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia oraz wykazywania w deklaracji VAT-UE i VAT-7 świadczonych usług został rozpatrzony w interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2017 r. nr 3063-ILPP1-3.4512.167.2016.2.PR; w części dotyczącej prawidłowości wystawiania faktur przez kontrahentów z Niemiec oraz podwykonawcę z Polski został rozpatrzony w postanowieniu z dnia 27 stycznia 2017 r. nr 3063-ILPP1-3.4512.208.2016.2.PR; w części dotyczącej możliwości zastosowania zwrotu podatku od wartości dodanej został rozpatrzony w interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2017 r. nr 3063-ILPP1-3.4512.225.2016.1.PR; w części dotyczącej wykazania w deklaracji VAT-7 importu usługi wynajmu ogrodzenia i sprzętu oraz wykazania w deklaracji VAT-7 usługi nabytej od podwykonawcy został rozpatrzony w interpretacji indywidualnej z dnia 27 stycznia 2017 r. nr 3063-ILPP1-3.4512.226.2016.1.PR.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj