Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP3.4512.721.2016.2.AP
z 17 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2016 r. (data wpływu 26 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 2 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę w trybie egzekucji komorniczej– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 listopada 2016 r. został złożony wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę w trybie egzekucji komorniczej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w S. prowadzi postępowanie egzekucyjne Km … do trzech nieruchomości dłużnika P., dla których Sąd Rejonowy w S. VI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych w P. prowadzi księgi wieczyste o numerze: … (działka nr 111/9), … (działka nr 112), … (działka nr 113/4). Postępowanie prowadzone jest na etapie przygotowania do publicznej licytacji ww. nieruchomości.

Dłużnik P. ( NIP: …, REGON: …) jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą „B.” P. z siedzibą w B. Zgodnie z PKD dłużnik prowadzi działalność o symbolu F4110Z - Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. Dłużnik jest płatnikiem podatku VAT. Pismem z dnia …. komornik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w M. z wnioskiem o udzielenie informacji na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy o komornikach sądowych i egzekucji w zw. z art. 299 § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Przedmiotowy wniosek zawierał m. in. zapytanie czy ww. dłużnik jest płatnikiem podatku VAT lub innego jak np. od nabycia mienia, posiadania nieruchomości itp. oraz czy korzystał z odliczeń podatku VAT z tytułu nabycia nieruchomości oraz dokonywanych nakładów na nieruchomości oznaczone nr KW …, KW …, KW …. W zakresie złożonego zapytania Naczelnik Urzędu Skarbowego w M. udzielił odpowiedzi o następującej treści: „Naliczenia i pobrania podatku VAT od dostawy nieruchomości regulują przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9, 10, 10a, ust. 7a, art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W sprawie interpretacji przepisów należy zwrócić się do Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu”.

Wymienione wyżej trzy nieruchomości zostały nabyte przez dłużnika na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego dokonanego w dniu 6 maja 2009 r. za łączną kwotę 244 000,00 zł zawierającą podatek VAT w kwocie 44 000,00 zł. Należy również zaznaczyć, iż uprzedni właściciele nabyli nieruchomości w drodze umowy sprzedaży, aktem notarialnym z dnia 29 grudnia 2005 r. za łączną cenę 132 310,00 zł, przy czym działkę nr 111/9 nabyli za 50 520,20 zł, w tym podatek VAT w stawce 22% w kwocie 9110,20 zł, działkę nr 112 za 11 089,80 zł, w tym podatek VAT w stawce 22% 1 999,80 zł oraz działkę 113/4 za kwotę 70 700,00 zł - bez naliczania podatku VAT z uwagi na to, iż zbywany budynek stanowi towar używany w rozumieniu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Nieruchomość oznaczona KW nr …(działka nr 111/9) stanowi faktycznie działkę niezabudowaną o pow. 0,1791 ha, w części przyulicznej występują pozostałości po dawnym budynku handlowym (fundamenty wraz z posadzką). Przedmiotowe obiekty nie stanowią budynku w rozumieniu prawa budowlanego. Dla działki nr 111/9 obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową. W dokumentach ewidencji gruntów prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w P. działka obejmuje użytek gruntowy - inne tereny zabudowane (Bi).

Nieruchomość oznaczona … (działka nr 112) stanowi działkę niezabudowaną o pow. 0,0394 ha. Dla przedmiotowej działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową. W dokumentach ewidencji gruntów prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w P. działka obejmuje użytek gruntowy - grunty orne (R IIIb).

(…)


W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania doprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 stycznia 2016 r.:


1. Czy istnieje obowiązek doliczenia podatku VAT od ceny wywołania przy sprzedaży nieruchomości oznaczonej KW nr … w drodze licytacji publicznej?


W przypadku istnienia takiego obowiązku Wnioskodawca prosił o wskazanie właściwej stawki procentowej podatku oraz przytoczenie stosownej podstawy prawnej. Jeżeli nie ma obowiązku doliczenia podatku proszę o wskazanie stosownej podstawy prawnej.

(…)

2. Czy istnieje obowiązek doliczenia podatku VAT od ceny wywołania przy sprzedaży nieruchomości oznaczonej KW nr … w drodze licytacji publicznej?

W przypadku istnienia takiego obowiązku Wnioskodawca prosił o wskazanie właściwej stawki procentowej podatku oraz przytoczenie stosownej podstawy prawnej. Jeżeli nie ma obowiązku doliczenia podatku proszę o wskazanie stosownej podstawy prawnej.


Stanowisko Wnioskodawcy doprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 stycznia 2016 r.:


Na podstawie zgromadzonych w aktach postępowania egzekucyjnego dokumentów Komornik uważa, że:


1. W opisanych okolicznościach istnieje obowiązek doliczenia podatku VAT do ceny wywołania, a w przypadku zbycia do ceny uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości dłużnika w drodze licytacji publicznej, a przez to istnieje obowiązek przekazania właściwemu Urzędowi Skarbowemu podatku VAT z tytułu ewentualnej ceny uzyskanej ze sprzedaży licytacyjnej nieruchomości dłużnika oznaczonej KW nr ….

(…)

2. W opisanych okolicznościach istnieje obowiązek doliczenia podatku VAT do ceny wywołania, a w przypadku zbycia do ceny uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości dłużnika w drodze licytacji publicznej a przez to istnieje obowiązek przekazania właściwemu Urzędowi Skarbowemu podatku VAT z tytułu ewentualnej ceny uzyskanej ze sprzedaży licytacyjnej nieruchomości dłużnika oznaczonej KW nr ….


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 powołanej wyżej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Z treści art. 2 pkt 33 ustawy, wynika, że przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych przepisów wynika, że nie jest terenem budowlanym grunt, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę. Analogicznie, w przypadku braku takiego planu, powyższą zasadę należy stosować do decyzji o warunkach zabudowy. W zależności od rodzaju inwestycji będzie to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego albo decyzja o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 w zgodny sposób odpowiada zatem także treści orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., niebędących terenami budowlanymi – są zwolnione od podatku VAT.

Na podstawie regulacji art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że dłużnik dokonał sprzedaży następujących nieruchomości:


  1. Nieruchomość oznaczona KW nr … (działka nr 111/9 ) stanowiąca faktycznie działkę niezabudowaną o pow. 0,1791 ha, w części przyulicznej z pozostałościami po dawnym budynku handlowym (fundamenty wraz z posadzką); przedmiotowe obiekty nie stanowią budynku w rozumieniu prawa budowlanego; dla działki nr 111/9 obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową.
  2. Nieruchomość oznaczona KW nr … (działka nr 112) stanowiąca działkę niezabudowaną o pow. 0,0394 ha; dla przedmiotowej działki obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową.


Dłużnik nabył niniejsze nieruchomości na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego z dnia 6 maja 2009 r. W cenie wliczony był podatek VAT w wysokości 22% VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że sprzedaż nieruchomości gruntowych oznaczonych: KW nr … (działka nr 111/9 ) oraz KW nr … (działka nr 112) należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1, w związku z art. 146a pkt 1 ustawy (jako tereny przeznaczone pod zabudowę) i nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanych przepisów.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo wskazać należy, że w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości zabudowanej oznaczonej w opisie stanu faktycznego jako działka 113/4 wydana została interpretacja indywidualna ....


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj