Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-92/12-3/JN
z 25 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-92/12-3/JN
Data
2012.04.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
faktura elektroniczna
faktura korygująca
potwierdzenie odbioru
umowa przechowania


Istota interpretacji
Dokumentacja sprzedaży przy pomocy faktur elektronicznych.



Wniosek ORD-IN 281 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 27 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji sprzedaży przy pomocy faktur elektronicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji sprzedaży przy pomocy faktur elektronicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar dokumentować sprzedaż przy pomocy faktur elektronicznych. W związku z powyższym przygotowuje rozwiązania z tym związane, które obejmują uzyskanie zgody klienta. W trakcie składania zamówienia na stronie internetowej, w indywidualnym profilu, klient jest pytany, czy chce otrzymywać faktury w formie elektronicznej - potwierdzenie powoduje wygenerowanie formularza zgody, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej oraz tekst zgody. Zatwierdzony formularz generuje link potwierdzenia, który wysyłany jest na adres zawarty w formularzu. Potwierdzenie przez klienta powoduje wysłanie na adres poczty elektronicznej klienta oraz rejestrację w systemie formularza zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Możliwe jest też przesłanie pliku potwierdzenia podpisanego elektronicznie lub w formie papierowej.

Klienci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej po wystawieniu faktury otrzymują wiadomość informującą o wystawieniu faktury. Aby móc ją pobrać z serwera trzeba będzie skorzystać z linku przesłanego wraz z wiadomością lub skorzystać z konta użytkownika na serwerze firmy. W obydwu przypadkach konieczna jest autoryzacja użytkownika.

Faktury przechowywane są na serwerze firmy w postaci pliku PDF, gdzie umieszczane będą w chwili zakończenia ich wystawiania (zaakceptowania) przez osobę upoważnioną. Faktura po umieszczeniu jej wydruku na serwerze nie będzie mogła podlegać zmianom ani modyfikacjom co zapewniają mechanizmy wewnętrzne programu magazynowego, z którego korzysta firma.

W przypadku wystawienia faktur korygujących generowane będą dokumenty potwierdzające datę pobrania dokumentu przez klienta z systemu mające umożliwić rozliczenie dokumentów w odpowiednim okresie VAT.

Raz w miesiącu generowane będą zestawienia zbiorcze. Będą miały formę samodzielnej aplikacji odpowiadającą rejestrom VAT. Zawierać będą: wykaz dokumentów, dane klienta, numer dokumentu, kwoty. Możliwe będzie wyszukiwanie dokumentów oraz podgląd ich zawartości z opcją wydruku (plik PDF).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane postępowanie można uznać za prawidłowe w zakresie uzyskiwania zgody na wystawianie faktur w formie elektronicznej, przesyłania faktur, potwierdzania odbioru korekt oraz przechowywania dokumentów i ich udostępniania organom kontroli...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane postępowanie jest poprawne w rozumieniu ustawy o VAT oraz przepisów wykonawczych. Przedstawiony sposób we wniosku będzie zapewniał autentyczność pochodzenia, integralność treści faktury. Faktury przesyłane drogą elektroniczną będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający:

  1. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
  2. łatwe ich odszukanie;
  3. organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Sposób przechowywania będzie zapewniał organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych. Wobec powyższego Wnioskodawca uznaje swoje postępowanie za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem, które określa szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Przepis § 4 ust. 1 rozporządzenia wskazuje, iż zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami „FAKTURA VAT”.

Stosownie do przepisu § 19 ust. 1 rozporządzenia, faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Zgodnie z § 19 ust. 2 przepisu ust. 1 nie stosuje się do faktur i faktur korygujących przesyłanych w formie elektronicznej. W przypadku tych faktur sprzedawca przesyła je, w tym udostępnia, nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Podatnicy są obowiązani przechowywać faktury oraz faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego - § 21 ust. 1 rozporządzenia.

Zgodnie z § 21 ust. 2 rozporządzenia, podatnicy przechowują faktury, faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

  1. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
  2. łatwe ich odszukanie;
  3. organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej umożliwiający tym organom również przetwarzanie danych w nich zawartych.

Autentyczność pochodzenia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury - § 21 ust. 3 rozporządzenia.

W myśl § 21 ust. 4 rozporządzenia, integralność treści, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Należy zwrócić uwagę, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych przewidują dwie formy faktur, tzw.: papierową i elektroniczną.

Zasady regulujące kwestie faktur elektronicznych zawarte zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie faktur elektronicznych, wydanym na podstawie delegacji zawartej w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy.

Rozporządzenie w sprawie faktur elektronicznych określa sposób i warunki przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub kontroli skarbowej faktur przesyłanych tą formą.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, przez autentyczność pochodzenia faktury, rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Natomiast w pkt 2 ww. przepisu wskazano, iż przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Jednakże zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej „akceptacją”.

Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej (§ 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych).

W myśl § 4 rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Faktury przesłane drogą elektroniczną, na mocy § 6 rozporządzenia, są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

  1. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
  2. łatwe ich odszukanie;
  3. organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca ma zamiar dokumentować sprzedaż przy pomocy faktur elektronicznych. W związku z powyższym przygotowuje rozwiązania z tym związane, które obejmują uzyskanie zgody klienta. W trakcie składania zamówienia na stronie internetowej, w indywidualnym profilu, klient jest pytany, czy chce otrzymywać faktury w formie elektronicznej - potwierdzenie powoduje wygenerowanie formularza zgody, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej oraz tekst zgody. Zatwierdzony formularz generuje link potwierdzenia, który wysyłany jest na adres zawarty w formularzu. Potwierdzenie przez klienta powoduje wysłanie na adres poczty elektronicznej klienta oraz rejestrację w systemie formularza zgody na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Możliwe jest też przesłanie pliku potwierdzenia podpisanego elektronicznie lub w formie papierowej.

Klienci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej po wystawieniu faktury otrzymują wiadomość informującą o wystawieniu faktury. Aby móc ją pobrać z serwera trzeba będzie skorzystać z linku przesłanego wraz z wiadomością lub skorzystać z konta użytkownika na serwerze firmy. W obydwu przypadkach konieczna jest autoryzacja użytkownika.

Faktury przechowywane są na serwerze firmy w postaci pliku PDF, gdzie umieszczane będą w chwili zakończenia ich wystawiania (zaakceptowania) przez osobę upoważnioną. Faktura po umieszczeniu jej wydruku na serwerze nie będzie mogła podlegać zmianom ani modyfikacjom co zapewniają mechanizmy wewnętrzne programu magazynowego, z którego korzysta firma.

W przypadku wystawienia faktur korygujących generowane będą dokumenty potwierdzające datę pobrania dokumentu przez klienta z systemu mające umożliwić rozliczenie dokumentów w odpowiednim okresie VAT.

Raz w miesiącu generowane będą zestawienia zbiorcze Będą miały formę samodzielnej aplikacji odpowiadającą rejestrom VAT. Zawierać będą: wykaz dokumentów, dane klienta, numer dokumentu, kwoty. Możliwe będzie wyszukiwanie dokumentów oraz podgląd ich zawartości z opcją wydruku (plik PDF).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedstawiony sposób we wniosku będzie zapewniał autentyczność pochodzenia, integralność treści faktury. Faktury przesyłane drogą elektroniczną będą przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający:

  1. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
  2. łatwe ich odszukanie;
  3. organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Sposób przechowywania będzie zapewniał organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przepisy prawa podatkowego nie określają szczegółowych sposobów uzyskiwania zgody na wystawianie faktur w formie elektronicznej. Istotne jest zatem by akceptacja przekazana za pośrednictwem wiadomości elektronicznej, uznana została za wystarczającą dla skutecznego rozpoczęcia przez Wnioskodawcę procesu przesyłania i udostępniania faktur elektronicznych. Wobec powyższego w przypadku, gdy proponowane przez Wnioskodawcę formy uzyskiwania zgody na przesyłanie faktur w formie elektronicznej będą w sposób wystarczający dowodziły, iż klient akceptuje przesyłanie faktur w formie elektronicznej, to tym samym należy uznać, że postępowanie Wnioskodawcy będzie prawidłowe.

Odnosząc się do przesyłania faktur należy wskazać, że w przypadku gdy forma przesyłania faktur polegająca na pobraniu jej z serwera, korzystając z linku przesłanego wraz z wiadomością o wystawieniu faktury lub skorzystaniu z konta użytkownika na serwerze firmy, zapewni autentyczność pochodzenia faktur i integralność ich treści, to działanie Wnioskodawcy będzie prawidłowe.

Z kolei jeżeli sposób przechowywania przez Wnioskodawcę faktury zapewni autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej treści od momentu jej wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz łatwe ich odszukanie, w tym również na żądanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej bezzwłoczny dostęp do faktur oraz umożliwienie tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych, to Wnioskodawca będzie mógł przechowywać faktury na serwerze firmy w postaci pliku pdf. Zatem działanie przedstawione przez Wnioskodawcę należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do potwierdzania odbioru korekt należy wskazać, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei ustęp 4 ww. artykułu wskazuje, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka, dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług, powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Ponadto, co do samej formy potwierdzenia przez nabywcę odbioru elektronicznej faktury korygującej, zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych, w szczególności rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej czy też przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…), nie regulują kwestii w jaki formalnie sposób nabywca ma potwierdzać fakt otrzymania faktury korygującej wystawionej przez sprzedawcę. W tej sytuacji należy uznać, że owym potwierdzeniem może być każde zdarzenie faktyczne, z którego okoliczności wynikać będzie, że odbiorcy takiej faktury korygującej została ona udostępniona w taki sposób, że mógł on w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią (odczytać ją w swoim systemie informatycznym).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku gdy proponowany przez Wnioskodawcę sposób potwierdzania odbioru korekt, w formie generowania dokumentu potwierdzającego datę pobrania dokumentu przez klienta z systemu zapewnia możliwość ustalenia w sposób jednoznaczny zarówno daty otrzymania faktury korygującej przez odbiorcę, jak również daty otrzymania przez wystawcę faktury korygującej potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej, to należy go uznać za dopuszczalny. Należy pamiętać, że niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy wskazać, iż faktycznej oceny prawidłowości zastosowanego sposobu (systemu) uzyskiwania zgody na wystawianie faktur w formie elektronicznej, przesyłania faktur, potwierdzania odbioru korekt, przechowywania dokumentów i ich udostępniania organom kontroli oraz wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktur będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy te – jak wskazano wyżej – nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe.

Podkreśla się także, iż tutejszy Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie takiego postępowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj