Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.824.2016.2.EJu
z 19 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z 28 listopada 2016 r., znak: LGD/39/2016 (data wpływu 6 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją działania 19, Podziałania 19.3 oraz Podziałania 19.4. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją działania 19, Podziałania 19.3 oraz Podziałania 19.4.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 listopada 2016 r. znak: LGD/39/2016, będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 21 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4552.824.2016.1.EJu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zaistniały stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest partnerem trójstronnym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Powołane zostało w celu realizacji programu LEADER, zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2007 r., o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 42). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności dochodowej. Nie jest także czynnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W trakcie bieżącego roku Stowarzyszenie podpisało umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Z dotacji przyznanej w tej umowie Stowarzyszenie będzie korzystać w latach 2016-2023. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania w ramach umowy realizuje Działanie 19. Wsparcie dla Rozwoju Lokalnego w ramach inicjatywy Leader, Poddziałanie 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałanie 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji.

W ramach Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania będą realizowane 4 projekty współpracy międzynarodowe.

W ramach projektów współpracy będą finansowane koszty administracyjne: wynagrodzenie koordynatorów projektów, opłaty za usługi bankowe, opłaty za zakup materiałów biurowych, opłaty za wykonanie (projekt) materiałów informacyjnych, opłata za druk materiałów informacyjnych, organizacja szkoleń dla uczestników projektów, organizacja targów, zakup sprzętu, zakup usług hotelowych i cateringowych, zakup usług transportowych, zakup ubezpieczenia OC, NNW, zakup produktów do wytworzenia produktu lokalnego, organizacja konferencji podsumowujących projekty. Umowy na dofinansowanie projektów i rozliczanie ich realizacji będzie prowadził Urząd Marszałkowski Województwa oraz AM i MR jako instytucja płatnicza.

Wszystkie świadczenia dla beneficjentów projektów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie.

Realizując projekty współpracy Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego obrotu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Realizując operacje w zakresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy Stowarzyszenie po stronie zakupów materiałów i VAT (...) na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o PTU, a otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę świadczonych przez Stowarzyszenie usług. Nabyte towary i usługi nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w okresie 2016-2023 tj. w okresie przygotowania i wdrażania projektów współpracy w ramach PROW 2014-2020.

W ramach Poddziałania 19.4 Wsparcie na rzecz kosztów bieżących aktywizacji finansowane będą koszty utrzymania biura, tj. najem, media, płace, materiały biurowe, obsługa księgowa, wyposażenie biura, nieodpłatna działalność szkoleniowa i doradcza dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, środki czystości, przenośny internet. Zakupione będą usługi telefonu stacjonarnego oraz komórkowego, zakupiona zostanie domena, poniesione zostaną koszty związane z prowadzeniem rachunku bankowego oraz związane z prowizją za wykonywane przelewy bankowe.

Pozostałymi kosztami będą koszty reklamy i ogłoszeń prasowych. Zadaniem Stowarzyszenia będzie przygotowanie postępowania konkursowego oraz wybieranie projektów, które przyczynią się do realizacji przyjętej strategii.

Umowę o dofinansowanie projektów i rozliczanie finansowe będą prowadzone przez instytucje wdrażające, tj. Stowarzyszenie (projekty grantowe), Urząd Marszałkowski (projekty konkursowe) oraz instytucję płatniczą ARiMR. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie.

Pismem z 28 listopada 2016 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i udzielił następujących wyjaśnień:

Pkt I.1. Na wszystkich dokumentach zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu Wnioskodawca widnieje jako nabywca.

Pkt I.2 . Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Pkt I.3. Efekty realizowanego projektu nie są i nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane pismem z 28 listopada 2016 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działań w zakresie poddziałania 19.3 i 19.4?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją Działania 19.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie w trakcie bieżącego roku Stowarzyszenie podpisało umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania w ramach umowy realizuje Działanie 19 na które składa się Poddziałanie 19.3 - Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania oraz Poddziałanie 19.4 - Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji. W ramach Poddziałania 19.3 Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania będą realizowane 4 projekty współpracy międzynarodowe. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności dochodowej. Nie jest także czynnie zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wszystkie świadczenia dla beneficjentów projektów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie. Realizując projekty współpracy Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnego obrotu, usługi szkoleniowe będą mieściły się w zakresie edukacji. Na wszystkich dokumentach zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu Wnioskodawca widnieje jako nabywca. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty realizowanego projektu nie są i nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. Działania 19 (Podziałania 19.3 oraz Poddziałania 19.4).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj