Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.999.2016.1.BC
z 31 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 04 listopada 2016 r. (data wpływu 08 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 08 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowanie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja od 2012 roku działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 40) (dalej „Ustawa o Fundacjach”).


Z treści § 6 Statutu Fundacji wynika, iż celem działania Fundacji jest:

  1. wsparcie rozwoju oświaty na rzecz dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych;
  2. kształtowanie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez budowanie ich postawy życiowej, społecznej, obywatelskiej oraz proekologicznej;
  3. niesienie pomocy finansowej, rzeczowej, edukacyjnej i psychologicznej osobom wykluczonym lub zagrożonym wykluczeniem oraz potrzebującym pomocy z innych przyczyn;
  4. wsparcie rodziny, jako podstawowej komórki społecznej w zakresie budowania zdrowych więzi w rodzinie oraz wychowywania dzieci;
  5. umacnianie więzi wśród społeczności lokalnej;
  6. wspieranie dzieci uzdolnionych w różnego rodzaju dziedzinach;
  7. propagowanie nowoczesnych narzędzi pedagogicznych wśród kadry nauczycielskiej oraz podnoszenie jej kompetencji w zakresie nauczania dzieci i młodzieży;
  8. wsparcie idei wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w oparciu o nowoczesne, rozwiązania w tej dziedzinie;
  9. integracja dzieci i młodzieży z różnych środowisk, w tym integracja międzynarodowa;
  10. wsparcie osób niepełnosprawnych oraz osób z ich otoczenia;
  11. upowszechnianie idei wolontariatu wśród dzieci i młodzieży.

Z kolei zgodnie § 7 Statutu Fundacji wynika, że Fundacja realizuje swój cel poprzez:

  1. działalność edukacyjną i szkoleniową, w tym tworzenie i prowadzenie różnego rodzaju placówek oświatowych;
  2. działalność wydawniczą;
  3. prowadzenie poradnictwa, w szczególności: prawnego, pedagogicznego, psychologicznego, socjalnego, zawodowego;
  4. tworzenie i prowadzenie placówek, w szczególności opieki krótkoterminowej, świetlic, poradni, mieszkalnictwa chronionego, zespołów,
  5. organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży,
  6. organizowanie seminariów, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, pokazów, konkursów, festiwali, giełd, targów, spotkań oraz innych form przekazywania wiedzy i integracji społecznej,
  7. organizowanie akcji oraz kampanii społecznych,
  8. organizowanie i prowadzenie programów stypendialnych dla uzdolnionych dzieci i młodzieży,
  9. organizowanie zbiórek pieniężnych, z których dochód będzie przeznaczony na realizację celów statutowych Fundacji,
  10. współdziałanie z organami administracji samorządowej oraz państwowej.

Zgodnie z § 8 Statutu Fundacji, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celu. Przy czym wszelkie dochody Fundacji pochodzące z prowadzenia działalności gospodarczej mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację jej celów statutowych.


Działalność gospodarcza podejmowana przez Fundację, polegająca na wynajmie wolnego pomieszczenia ma dodatkowy, pomocniczy charakter. W latach 2012-2016 dochód z tej działalności wyniósł 7 200 zł w 2013 roku oraz 8112,21 zł w 2014 roku. Główne przychody Fundacji, to przychody z działalności statutowej.


Dochód z działalności gospodarczej osiągnięty przez Fundację zasila statutową działalność Fundacji, która jest działalnością podstawową. Działalność gospodarcza prowadzona jest w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Fundacji. Dochód w całości Fundacja przeznacza na realizację celów statutowych.


W ramach działalności statutowej, Fundacja prowadzi niepubliczną szkołę podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej, którą fundatorki uruchomiły z myślą o stworzeniu przyjaznej, rozwijającej szkoły dla ich własnych dzieci.


Szkoła została wpisana do ewidencji placówek oświatowych w sierpniu 2013 roku i od września 2013 rozpoczęła działalność edukacyjną.


Z uwagi na duże zainteresowanie mieszkańców gminy, na której terenie działa szkoła oraz wzrost liczby uczniów, Fundacja rozpoczęła poszukiwania budynku, który można byłoby przystosować na potrzeby prowadzonej szkoły.


Budynek, który obecnie wynajmuje Fundacja osiągnął maksimum swojej pojemności, co w sposób odczuwalny ujawniło również jego mankamenty w tym zbyt małą ilość sal lekcyjnych, zbyt małą ilość sal do pracy indywidualnej z dziećmi (co jest jednym z fundamentów pracy tej szkoły), zbyt małe podwórko, bezpośrednie sąsiedztwo domów jednorodzinnych (ograniczenia w sposobie organizacji czasu wolnego spędzanego przez dzieci na podwórku), zbyt mała szatnia, brak możliwości wydzielenia przestrzeni na sekretariat szkoły, brak własnego parkingu. Budynek, w związku z niewielką powierzchnią działki, jego usytuowanie (wśród zabudowy mieszkaniowej) oraz w związku z zapisami lokalnego planu zagospodarowania przestrzennego nie może zostać rozbudowany w sposób umożliwiający szkole rozwój. Ponieważ umowa najmu tego budynku kończy się w sierpniu 2017 roku, Fundacja rozpoczęła poszukiwania budynku, który spełnia restrykcyjne wymogi związane z bezpieczeństwem i higieną placówek oświatowych, mieści się w obrębie gminy, gdzie swoje działania prowadzi Fundacja.


Celem stało się odnalezienie miejsca, znajdującego się możliwie najbliżej obecnej siedziby szkoły, tak żeby aktualni uczniowie nie musieli dojeżdżać do szkoły nie chcąc jej zmieniać, żeby szkoła pozostała szkołą lokalną i żeby możliwe było pozostanie na terenie tej samej gminy.


Analiza lokalnego rynku nieruchomości pokazała, że sytuacja nie jest prosta - lokalny rynek nieruchomości na wynajem jest ubogi, oferty wynajmu dotyczą głównie powierzchni magazynowo - biurowych lub niewielkich, przydomowych biur. Adaptacja budynku magazynowego czy nawet biurowego na szkołę jest często niemożliwa.


Wiosną 2015 roku spółka działająca w tej samej gminie co Fundacja rozpoczęła prace związane z wybudowaniem w niedalekim sąsiedztwie Wnioskodawcy, budynku na wynajem.


Celem dla spółki było wykorzystanie niszy rynkowej oraz rosnącego zainteresowania nieruchomościami na terenie gminy, gdzie działa szkoła, związanego z poprawą warunków komunikacyjnych (trasa S8) i rozwojem sąsiadujących z gminą okolic. Założeniem spółki było rozpoczęcie procesu budowlanego i poszukiwanie najemcy jeszcze na etapie budowy, co umożliwi dostosowanie budynku do potrzeb przyszłego najemcy, bez konieczności wykonywania remontu/adaptacji tuż po oddaniu budynku.

Spółka i Fundacja rozpoczęły rozmowy na etapie, kiedy domykana była dokumentacja projektowa budynku. Aktualnie budynek jest zamykany oknami, trwają prace nad instalacjami wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania oraz instalacją elektryczną. Fundacja i spółka podpisały w październiku 2016 roku umowę najmu na okres 20 lat (dalej: „Umowa”). Zgodnie z Umową budynek zostanie oddany do użytkowania w sierpniu 2017 roku.

W ramach Umowy wszelkie remonty i konserwacje dotyczące budynku i nieruchomości, będących przedmiot najmu, co do których przeprowadzenia zobowiązana jest na podstawie przepisów prawa Fundacja będą wykonywane przez Fundację i na jej koszt. Fundacja zobowiązana jest do wykonania prac wykończeniowych oraz do uzyskania we własnym zakresie i na własny koszt wszelkich niezbędnych zezwoleń i koncesji pozostających w związku z jej działalnością statutową.

Czynsz nie obejmuje opłat związanych ze zużyciem na nieruchomości prądu, wody, energii cieplnej, opłat związanych z klimatyzacją oraz korzystaniem w budynku z usług telekomunikacyjnych. Czynsz nie obejmuje również opłat związanych ze sprzątaniem, utrzymywaniem, remontowaniem, konserwacją i odnawianiem lokalu oraz urządzeń i instalacji służących wyłącznie na potrzeby Fundacji.

Niezależnie od tego Fundacja zobowiązała się do uiszczenia Wynajmującemu jednorazową opłatę tytułem rezerwacji nieruchomości - tzw. opłata rezerwacyjna. Opłata rezerwacyjna zostanie zaliczona proporcjonalnie na poczet 36 pierwszych czynszów miesięcznych, w ten sposób że zostanie podzielona na 36 równych rat, które będą odliczane od pierwszych 36 czynszów najmu, pomniejszając je.

Dodatkowo, zgodnie z umową Fundacja zobowiązana jest wpłacić wynajmującemu kaucję pieniężną w wysokości sześciu czynszów miesięcznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy koszty funkcjonowania budynku wynikające z podpisanej Umowy przeznaczone na działalność statutową Fundacji, tj. m.in. wykończenie budynku, remonty i konserwacje, opłaty związane ze zużyciem prądu, wody, energii cieplnej, opłat związanych z klimatyzacją oraz korzystaniem w budynku z usług telekomunikacyjnych, a także opłaty związane ze sprzątaniem, opłata rezerwacyjna oraz kaucja itp. w przypadku finansowania ich z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT, uznawać należy za wydatkowanie dochodu zwolnionego zgodnie z przeznaczeniem?


Zdaniem Wnioskodawcy, koszty funkcjonowania budynku wynikające z podpisanej Umowy przeznaczone na działalność statutową Fundacji, tj. m.in. wykończenie budynku, remonty i konserwacje, opłaty związane ze zużyciem prądu, wody, energii cieplnej, opłaty związane z klimatyzacją oraz korzystaniem w budynku z usług telekomunikacyjnych, a także opłaty związane ze sprzątaniem, opłata rezerwacyjna oraz kaucja itp. w przypadku finansowania ich z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT, uznawać należy za wydatkowanie dochodu zwolnionego zgodnie z przeznaczeniem.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 1 Ustawy o Fundacjach fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami. Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 Ustawy o Fundacjach- m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione w treści art. 6 ust. 1 Ustawy o CIT jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w Ustawie o CIT. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo -techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze, zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a Ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.


Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony przez Fundację stan faktyczny, należy stwierdzić, że koszty funkcjonowania budynku wynikające z podpisanej Umowy przeznaczone na działalność statutową Fundacji, tj. m.in. wykończenie budynku, remonty i konserwacje, opłaty związane ze zużyciem prądu, wody, energii cieplnej, opłat związanych z klimatyzacją oraz korzystaniem w budynku z usług telekomunikacyjnych, a także opłaty związane ze sprzątaniem, opłata rezerwacyjna oraz kaucja, w przypadku finansowania ich z dochodu zwolnionego od podatku na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 Ustawy o CIT w związku z art. 17 ust. 1 b Ustawy o CIT, uznawać można za wydatkowanie dochodu zwolnionego zgodnie z przeznaczeniem. Wydatki te są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania Fundacji w zakresie realizacji zadań statutowych, spełniają zatem warunki z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust 1 pkt 1 b Ustawy o CIT. W związku z tym dochody Fundacji przeznaczone na finansowanie tych wydatków korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 za prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 40), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: CIT) jako podmioty, które zwolnione są od podatku.


Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.


Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Jak stanowi pkt 4 ww. przepisu, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.


Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Przedmiotem wniosku jest zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochody Fundacji przeznaczone na koszty funkcjonowania budynku wynikające z podpisanej Umowy przeznaczone na działalność statutową Fundacji, tj. m.in. wykończenie budynku, remonty i konserwacje, opłaty związane ze zużyciem prądu, wody, energii cieplnej, opłat związanych z klimatyzacją oraz korzystaniem w budynku z usług telekomunikacyjnych, a także opłaty związane ze sprzątaniem, opłata rezerwacyjna oraz kaucja itp., należy za wydatkowanie dochodu zwolnionego zgodnie z przeznaczenie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja uzyskuje przychody w głównej mierze z działalności statutowej, oraz z działalności gospodarczej. W ramach działalności statutowej prowadzi niepubliczną szkołę podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej. Fundacja rozpoczęła poszukiwania budynku, który spełnia restrykcyjne wymogi związane z bezpieczeństwem i higieną placówek oświatowych, mieści się w obrębie gminy, gdzie swoje działania prowadzi Fundacja. Fundacja podpisała umowę najmu na okres 20 lat. W ramach Umowy wszelkie remonty i konserwacje dotyczące budynku i nieruchomości, będących przedmiot najmu, co do których przeprowadzenia zobowiązana jest na podstawie przepisów prawa Fundacja będą wykonywane przez Fundację i na jej koszt. Fundacja zobowiązana jest do wykonania prac wykończeniowych oraz do uzyskania we własnym zakresie i na własny koszt wszelkich niezbędnych zezwoleń i koncesji pozostających w związku z jej działalnością statutową. Czynsz nie obejmuje opłat związanych ze zużyciem na nieruchomości prądu, wody, energii cieplnej, opłat związanych z klimatyzacją oraz korzystaniem w budynku z usług telekomunikacyjnych, opłat związanych ze sprzątaniem, utrzymywaniem, remontowaniem, konserwacją i odnawianiem lokalu oraz urządzeń i instalacji służących wyłącznie na potrzeby Fundacji. Ponadto Fundacja zobowiązała się do uiszczenia Wynajmującemu jednorazową opłatę tytułem rezerwacji nieruchomości - tzw. opłata rezerwacyjna. Opłata rezerwacyjna zostanie zaliczona proporcjonalnie na poczet 36 pierwszych czynszów miesięcznych, w ten sposób że zostanie podzielona na 36 równych rat, które będą odliczane od pierwszych 36 czynszów najmu, pomniejszając je.

Wskazać należy, że skoro celem statutowym jest wsparcie rozwoju oświaty na rzecz dzieci, młodzież oraz osób dorosłych jak również kształtowanie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez budowanie ich postawy życiowej, społecznej, obywatelskiej oraz proekologicznej a Fundacja realizuje swoje cele poprzez działalność edukacyjną i szkoleniową w tym tworzenie i prowadzenie różnego rodzaju placówek oświatowych to uznać należy, że Wnioskodawca realizuje cel statutowy jakim jest działalność oświatową o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Tym samym , ponoszone przez Fundację koszty funkcjonowania budynku wynikające z podpisanej Umowy przeznaczone na działalność statutową Fundacji, tj. m.in. wykończenie budynku, remonty i konserwacje, opłaty związane ze zużyciem prądu, wody, energii cieplnej, opłat związanych z klimatyzacją oraz korzystaniem w budynku z usług telekomunikacyjnych, a także opłaty związane ze sprzątaniem, opłata rezerwacyjna oraz kaucja, są niezbędne dla zapewnienia możliwości prowadzenia przez Fundację statutowej działalności jaką jest działalność oświatowa.


Fundacja może więc dokonywać wydatków na koszty funkcjonowania budynku, gdyż służyć on będzie realizacji celów statutowych Fundacji .


Reasumując, ponieważ celem statutowym Fundacji jest działalność o której mowa w art. 17 ust.1 pkt 4 a uzyskane przez Wnioskodawcę dochody będą przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na powyższy cel to należy uznać, że Fundacja spełnia przesłanki uprawniające do zwolnienia przedmiotowego zawartego w ww. artykule.


Biorąc pod uwagę przepisy prawa i przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe Organ stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj