Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP2.4512.837.2016.1.AK
z 14 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2016 r. (data wpływu 10 listopada 2016 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy po 1 stycznia 2017 r. jednostek pływających - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 7 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy po 1 stycznia 2017 r. jednostek pływających.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji statków i konstrukcji pływających (PKD 30, 11, Z). W chwili obecnej uczestniczy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na „…" (dalej: „Zamówienie"). Przedmiotem Zamówienia jest dostawa sześciu sztuk jednostek pływających spełniających parametry sprecyzowane w Zamówieniu oraz w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: „SIWZ").


Zgodnie z Zamówieniem, dostawa ma na celu pozyskanie jednostek służących do zabezpieczenia technicznego i prowadzenia działań ratowniczych na morzu, przeznaczonych do:


  1. zabezpieczenia bojowego i specjalnego oraz wsparcia logistycznego działań okrętów na morzu i w portach, niezależnie od warunków meteorologicznych (również w warunkach zalodzenia), w tym:


    1. wykonywania zadań związanych z ewakuacją techniczną;
    2. wsparcia akcji ratowniczych w ramach zespołu MZR (Morskiego Zespołu Ratowniczego);
    3. wykonywania prac holowniczych;


  2. przewozu środków zaopatrzenia i osób na, i z jednostek pływających, na przybrzeżnych akwenach;
  3. podejmowania z wody torped.


Rozwinięcie i uszczegółowienie powyższego przeznaczenia skutkowało określeniem podstawowych wymagań wobec przedmiotu Zamówienia jako:


  1. wykonywanie zadań związanych z ewakuacją techniczną;
  2. samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu;
  3. możliwość ratowania techniki morskiej i udzielania pomocy uszkodzonej jednostce w zakresie walki z wodą i pożarami, holowania, ściągania z mielizny, awaryjnego zasilania uszkodzonych jednostek;
  4. przewozów środków zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających, przebywających na przybrzeżnych akwenach;
  5. możliwość świadczenia szerokiego zakresu prac holowniczych dla okrętów i pomocniczych jednostek pływających;
  6. podejmowanie z wody i transport uzbrojenia torpedowego;
  7. możliwość neutralizacji skutków zanieczyszczeń ropopochodnych.


Szczegółowe wymogi techniczne dotyczące zamawianych statków przedstawione zostały w Opisie Przedmiotu Zamówienia (dalej: „OPZ"), stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ. Wśród istotnych parametrów dotyczących zamawianych jednostek pływających wymieniono między innymi:


  • zastosowanie kotwic o podwyższonej sile trzymania, co jest związane z ewakuacją techniczną i ratowaniem mienia na morzu;
  • możliwość przewożenia na krótkich dystansach do 12 pasażerów w pomieszczeniach osłoniętych (mesa okrętowa) oraz odpowiedni układ pomieszczeń socjalno-bytowych;
  • wyposażenie jednostek w siatki ratownicze oraz liny, a także możliwość podejmowania osób i ładunków przez śmigłowiec w zawisie;
  • wymóg posiadania przez jednostki instalacji gaśniczych umożliwiających gaszenie obiektów zewnętrznych, spełniających wymagania klasy Fire Fighting 1 (dalej: „FiFi 1") - jednocześnie przewidziano zastosowanie dwóch pomp FiFi 1 oraz niezależnej sprężarki powietrza oddechowego dla nurków/ratowników stanowiących obsadę etatową jednostek; dodatkowo jednostki powinny posiadać dwie sztuki reflektorów poszukiwawczych z regulacją poziomą i pionową;
  • każda jednostka powinna być wyposażona w komplet przewodów do podłączenia do zasilania z lądu i podania zasilania na inną jednostkę, co świadczy o przystosowaniu jednostek do niwelowania skutków awarii innych jednostek;
  • system powinien wspomagać załogę jednostki w realizacji zadań nawigacyjnych, holowniczych i zadań SAR (ang. search and rescue - poszukiwanie i ratowanie). Dodatkowo, jednostki powinny posiadać Zintegrowany Mostek Nawigacyjny, który ma zapewnić ukompletowanie i pełną integrację wszystkich urządzeń nawigacyjnych i innych systemów w celu realizacji zadań, a także być wyposażone w urządzenia zapewniające wysoką dokładność w określeniu pozycji statku;
  • wyposażenie statków w system do rozpylania dyspersantu zwalczającego skutki zanieczyszczenia wód substancjami ropopochodnymi.


W celu ustalenia prawidłowej stawki VAT mającej zastosowanie do planowanej dostawy, Spółka zwróciła się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (dalej: „Urząd Statystyczny w Łodzi") z wnioskiem o klasyfikację jednostek pływających spełniających wymogi Zamówienia zgodnie z klasyfikacją Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU") wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, dalej „PKWiU 2015") oraz PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (tj. Dz. U. z 2008 r., Nr 207 poz. 1293 ze zm., dalej: „PKWiU 2008").

W piśmie z dnia 26 października 2016 r. Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował przedmiot Zamówienia w grupowaniu PKWiU 2008 oraz PKWiU 2015 30.11.33.0 „Pogłębiarki, latarniowce, dźwigi pływające i pozostałe jednostki pływające".

W przypadku pozyskania Zamówienia, dostawa przedmiotowych jednostek pływających nastąpi nie wcześniej niż 1 stycznia 2017 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dostawa jednostek pływających w ramach Zamówienia będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%?


Zdaniem Wnioskodawcy, do przedmiotowej dostawy zastosowanie będzie miała stawka VAT w wysokości 0%.


Uzasadnienie stanowiska Spółki.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Z kolei w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. art. 146a ustawy o VAT, z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od VAT.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0). Ww. przepis został wprowadzony art. 20 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1206), która, zgodnie z art. 23 tej ustawy, wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w treści danego przepisu ustawy o VAT.

W opinii Spółki, analiza treści ogłoszenia o Zamówieniu oraz SIWZ prowadzi do jednoznacznego wniosku, iż przedmiot Zamówienia spełnia wymogi niezbędne do zastosowania stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o VAT w brzmieniu, które będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2017 r.

W pierwszej kolejności, Spółka pragnie podkreślić, że przedmiotem Zamówienia jest „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. „X". Z tego już względu należy przyjąć, że przedmiotem Zamówienia są statki, których zasadniczym przeznaczeniem jest prowadzenie działań związanych z ratownictwem morskim.


Podkreślenia wymaga również, że jednostki pływające dostarczone na podstawie Zamówienia służyć mają przede wszystkim do:


  • wykonywania zadań związanych z ewakuacją techniczną;
  • wsparcia akcji ratowniczych w ramach zespołu MZR (Morskiego Zespołu Ratowniczego).


Spółka pragnie wskazać, że ratownictwo morskie definiowane jest jako czynności podejmowane w celu udzielenia pomocy statkowi lub innemu mieniu znajdującemu się w niebezpieczeństwie na wodach żeglugowych. Ratownictwo morskie obejmuje ratowanie osób, mienia i środowiska. W związku z powyższym, Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, iż z siedmiu punktów zawierających uszczegółowione wymogi przedmiotu Zamówienia, pięć dotyczy właśnie funkcji ratowniczych:


  • wykonywanie zadań związanych z ewakuacją techniczną;
  • samodzielne lub we współdziałaniu z innymi jednostkami prowadzenie akcji poszukiwania i ratowania życia ludzkiego na morzu;
  • możliwość ratowania techniki morskiej i udzielania pomocy uszkodzonej jednostce w zakresie walki z wodą i pożarami, holowania, ściągania z mielizny, awaryjnego zasilania uszkodzonych jednostek;
  • przewozów środków zaopatrzenia i osób na i z jednostek pływających, przebywających na przybrzeżnych akwenach;
  • możliwość neutralizacji skutków zanieczyszczeń ropopochodnych.


Na to, że przedmiot Zamówienia stanowią morskie statki ratownicze wskazuje również OPZ, w którym w sposób szczegółowy określono parametry i wyposażenie statku dla celów ratowniczych, w tym przede wszystkim:


  • wskazano, że pożądane będzie zastosowanie kotwic o podwyższonej sile trzymania, co jest związane z ewakuacją techniczną i ratowaniem mienia na morzu;
  • wskazano, że statki powinny mieć możliwość przewożenia na krótkich dystansach do 12 pasażerów w pomieszczeniach osłoniętych oraz posiadać odpowiedni układ pomieszczeń socjalno-bytowych;
  • wskazano, iż w celu podejmowania rozbitków z wody należy wyposażyć jednostki w siatki ratownicze oraz liny, a także umożliwić podejmowanie osób i ładunków przez śmigłowiec w zawisie;
  • przewidziano wymóg posiadania przez statki instalacji gaśniczej umożliwiającej gaszenie obiektów zewnętrznych oraz niezależnej sprężarki powietrza oddechowego dla nurków/ratowników; dodatkowo statki powinny posiadać dwie sztuki reflektorów poszukiwawczych z regulacją poziomą i pionową;
  • wskazano, iż każda jednostka powinna być wyposażona w komplet przewodów do podłączenia do zasilania z lądu i podania zasilania na inną jednostkę, co świadczy o przystosowaniu statków do niwelowania skutków awarii innych jednostek;
  • jednostki powinny posiadać Zintegrowany Mostek Nawigacyjny, który ma zapewnić ukompletowanie i pełną integrację wszystkich urządzeń nawigacyjnych i innych systemów w celu realizacji zadań, a także być wyposażone w urządzenia zapewniające wysoką dokładność w określeniu pozycji statku;
  • przewidziano wyposażenie statków w system do rozpylania dyspersantu, a więc walki z zanieczyszczeniami.


Spółka stoi na stanowisku, iż analiza powyższych parametrów technicznych jednoznacznie wskazuje na charakter jednostek będących przedmiotem Zamówienia, jako statków ratowniczych morskich. Celem potwierdzenia stanowiska Spółki, zwróciła się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który sklasyfikował przedmiot Zamówienia w grupowaniu PKWiU 2008 oraz PKWiU 2015 30.11.33.0 „Pogłębiarki, latarniowce, dźwigi pływające i pozostałe jednostki pływające".

W związku z powyższym, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o VAT w brzmieniu obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., dostawa ww. jednostek pływających objęta winna być stawką podatku w wysokości 0%.

Niejako na marginesie, Spółka pragnie wskazać, że zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2016 r. brzmieniem przepisu art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. g ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim statków szkolnych i badawczych rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 30.11.33.0). W związku z powyższym należy zaznaczyć, iż w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2017 r., preferencyjna stawka VAT 0% obowiązuje jedynie w odniesieniu do dostaw statków ratowniczych morskich na rzecz armatorów morskich.

Jak wskazywała Spółka powyżej, ograniczenie to zostało zniesione w przepisach, które wchodzą w życie z początkiem 2017 r. Powyższe zostało również wskazane w samym uzasadnieniu do projektu ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, w którym argumentowano: „Jednocześnie proponuje się odejście od warunku dostawy jednostek pływających na rzecz armatorów morskich, który to warunek nie wynika wprost z ww. dyrektywy 2006/112/WE i powoduje ograniczenie w stosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT. Istotą tej preferencji jest bowiem używanie danej jednostki do określonych celów, tj. do żeglugi na pełnym morzu (...) jak również do celów ratowniczych i udzielania pomocy na morzu (...). Zatem tylko takie wykorzystanie jednostek jest warunkiem skorzystania z 0% stawki VAT przy ich dostawie".

W konsekwencji, należy uznać, że dostawa przedmiotu Zamówienia, która nastąpi nie wcześniej niż 1 stycznia 2017 r., objęta powinna być stawką VAT w wysokości 0%.

Biorąc pod uwagę argumenty przytoczone powyżej oraz mając na szczególnym względzie informację klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego w Łodzi, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


I tak w myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:


  1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statków szkolnych i badawczych rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 30.11.33.0).


Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Na mocy art. 20 pkt 1 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1206), z dniem 1 stycznia 2017 r. w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, 846, 960 i 1052) w art. 83 w ust. 1 pkt 1–4 otrzymują brzmienie:


    „1) dostaw:


      a) jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:


      1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
      2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
      3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
      4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
      5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
      6. pchaczy pełnomorskich i holowników pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
      7. pełnomorskich lodołamaczy (PKWiU ex 30.11.33.0),


    1. używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych (PKWiU ex 30.11.33.0),
    2. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex 30.11.31.0);


    2) importu:


    1. jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:


      1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),
      2. pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),
      3. pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),
      4. pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),
      5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),
      6. pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),
      7. pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),


    2. używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),
    3. jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90) (…).


Jak stanowi art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:


  1. dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład;
  2. dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 nomenklatury scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;
  3. dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;
  4. świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c), na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a), oraz ich ładunków;


(…).


Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście mających obowiązywać w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że planowana przez Spółkę po 1 stycznia 2017 r. dostawa jednostek pływających sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 30.11.33.0, w sytuacji gdy będą to używane na morzu statki ratownicze morskie lub łodzie ratunkowe będzie opodatkowana stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług a gdy będą to jednostki inne niż wymienione wyżej, ale używane do żeglugi na pełnym morzu – stawka podatku w wysokości 0% będzie miała zastosowanie na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj