Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.794.2016.2.WN
z 26 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 października 2016r. (data wpływu 11 października 2016r.), uzupełnionym pismem z 14 grudnia 2016r. (data wpływu 19 grudnia 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty na realizację projektu oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji oraz usług doradczych jest:

nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizacji projektu,

prawidłowe - w zakresie stawki podatku na usługi doradcze.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione koszty na realizację projektu oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dotacji oraz usług doradczych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 grudnia 2016r. (data wpływu 19 grudnia 2016r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 1 grudnia 2016r. znak: 2461-IBPP2.4512.794.2016.1.WN.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest organizacją pracodawców, organizacją samorządu gospodarczego. Prowadzi działalność statutową nieopodatkowaną (m.in. usługi informacyjne, reprezentowanie interesów zrzeszonych przedsiębiorców), odpłatną (pomoc w sporządzaniu dokumentów, spisywaniu umów o naukę zawodu) i zwolnioną (prowadzi Niepubliczny Ośrodek Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego – kursy teoretyczne). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych na rzecz swoich członków. W dniu 28 czerwca 2016r. Wnioskodawca podpisał z PARP umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt finansowany jest w 84,28% ze środków europejskich, 5,72% ze środków dotacji celowej, 10% stanowi wkład własny MMSP, Wnioskodawcy i Partnera.

MMSP – mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Wkład własny Wnioskodawcy i Partnera stanowi wynagrodzenie kadry zarządzającej projektem – określone w kosztach pośrednich.

W projekcie rozliczane będą zadania w 100% finansowane z dotacji oraz zadania dotyczące analizy potrzeb i przygotowania planu rozwojowego i monitoringu firmy w 90% finansowane z dotacji, a w 10% przez wkład własny firm (MMSP). Wartość usługi doradczej związanej z analizą potrzeb i przygotowaniem planu rozwojowego jest ściśle określone w projekcie w zależności od wielkości firmy. Wnioskodawca pobierając wkład własny za usługi doradcze ma obowiązek pobierać wkład w formie pieniężnej (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie).

Zdaniem Wnioskodawcy wkład własny MMSP stanowi podstawę do opodatkowania wynikającą z czynności do opodatkowania – usługa doradcza (zgodnie z art. 5 i art. 29a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług).

Od wkładu własnego, jako wartości czynności do opodatkowania Wnioskodawca ma obowiązek – z chwilą otrzymania środków odbioru usługi - naliczyć podatek od towarów i usług według skali 23%.

Kwota należna od MMSP (brutto) z tytułu świadczonych usług doradczych obejmuje wkład własny (netto) oraz należny podatek od towarów i usług (VAT 23%).

Wnioskodawca jako lider projektu – zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie zobowiązany będzie zatrudniać od listopada 2016r. doradców – prawdopodobnie na podstawie umowy o współpracy (osoby prowadzące działalność gospodarczą), których zadaniem będzie m.in. analiza potrzeb, przygotowanie planu rozwojowego, monitoring i wdrożenie planu rozwojowego.

Doradcy za swoje usługi będą wystawiać faktury VAT (w tym 23% VATu), które w 90% będą finansowane przez PARP, a 10% przez firmy, których analiza i plan rozwojowy będą dotyczyć (wkład własny).

Projekt nie generuje dochodu.

Wnioskodawca odliczając podatek naliczony stosuje wskaźnik określony na początku roku i korygowany na zakończenie roku. Na rok 2016 wskaźnik wynosi 61%. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług, gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

(….)

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną (stawka 23%) w niewielkim zakresie i odliczenie podatku naliczonego (tak dużego, niekwalifikowalnego PARP i zapłaconego przez Wnioskodawcę) trwałoby przez długi okres czasu po zakończeniu. Średnia miesięczna kwota podatku VAT należnego to ok. 1500 zł.

Dodatkowo Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

1.Celem głównym projektu jest wsparcie rozwoju 85 firm z województwa małopolskiego należących do branży handlowej poprzez opracowanie i wdrożenie planów rozwojowych przedsiębiorstw.

Cel główny przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego PO WER poprzez objęcie wsparciem grupy docelowej - 85 firm, w tym 55 mikroprzedsiębiorstw i 30 małych przedsiębiorstw oraz poprzez zakres wsparcia świadczonego przez Wnioskodawcę na rzecz firm, tj.:

  • analizę potrzeb rozwojowych i stworzenie 85 planów rozwojowych firm przez doradców zatrudnionych przez Wnioskodawcę,
  • doradztwo w zakresie wdrażania planów rozwojowych w 85 firmach świadczone przez doradców zatrudnionych przez Wnioskodawcę,
  • identyfikację potencjalnych dostawców usług rozwojowych na rynku zgodnie z wynikami analizy potrzeb rozwojowych,
  • działania niwelujące luki w dostępności usług rozwojowych na rynku.

2. W ramach projektu wsparcia otrzyma 85 firm w tym: 55 mikroprzedsiębiorstw, 20 małych przedsiębiorstw zatrudniających do 25 pracowników i 10 małych przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 26 pracowników.

Będą to m.in. osoby fizyczne, spółki cywilne, spółki jawne prowadzące działalność gospodarczą.

Firmy te nie posiadają strategii rozwoju firmy, nie były objęte analizą potrzeb rozwojowych, nie korzystały z usług wspierających rozwój biznesu.

Wnioskodawca w ramach projektu będzie wykonywał następujące czynności:

  • identyfikację potencjalnych odbiorców wsparcia - rekrutacja,
  • opracowanie analizy

3. Usługi doradcze w projekcie będą świadczone dla 85 firm zrekrutowanych do projektu.

Usługi te będą w 10% odpłatne dla firm (wkład własny firmy), a 90% usługi doradczej pokryte zostanie z dotacji.

Stawka z 1h doradztwa to 200 zł brutto, w tym 180 zł pokryje dotacja, 20 zł wpłaci w gotówce firma w ramach wkładu własnego.

Wkład własny jest od wartości usługi doradczej wyszczególnionej w zadaniu 2 i zadaniu 3 wskazanym we wniosku np. każde mikroprzedsiębiorstwo ma otrzymać 31 h doradztwa po 200 zł/h - 6.200 zł x 10% (wkład) = 620 zł wpłata firmy.

Pozostałe działania w projekcie na rzecz firm będą nieodpłatne.

4. Wydatki w projekcie finansowane w 100% przez dotację z PARP są w:

Zadaniu 1 dotyczącym rekrutacji,

Zadaniu 4 dotyczącym agregacji potrzeb,

Zadaniu 5 dotyczącym opracowaniu analizy,

Zadaniu 6 dotyczącym upowszechniania wiedzy o zintegrowanych potrzebach.

Wydatki te przyporządkowane są do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W wydatkach tych zawarte są: umowy o pracę, umowy cywilno-prawne, wynajem sal poza obiektem Wnioskodawcy, zorganizowanie konferencji (catering, sala, umowy cywilno-prawne, wykładowcy).

Wydatki finansowane w 90% przez dotację i w 10% przez firmy są w:

Zadaniu 2 dotyczącym analizy potrzeb rozwojowych,

Zadaniu 3 dotyczącym przygotowania planu rozwojowego, monitoring i doradztwo.

W związku z tym, iż na 10% wartości usługi doradczej Wnioskodawca będzie prawdopodobnie musiał wystawiać faktury VAT (23%) - Zadanie 2 i 3 będzie w 10% służyło działalności opodatkowanej.

Doradcami mogą być osoby prowadzące działalność gospodarczą - wtedy Wnioskodawca otrzyma fakturę VAT, ale mogą być też osoby zatrudnione u Wnioskodawcy na podstawie umowy cywilno-prawnej.

5. Zdaniem Wnioskodawcy tylko usługi świadczone przez doradców w zadaniu 2 i 3 w 10% przypisane są do działalności opodatkowanej z uwagi na wkład własny firm.

Pozostałe działania w projekcie zdaniem Wnioskodawcy przyporządkowane są do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

6. Zdaniem Wnioskodawcy w projekcie nie będzie prowadzona sprzedaż.

Pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania (oznaczone jak we wniosku):

1.Czy dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację zadań w ww. projekcie, stanowi podstawę do opodatkowania w rozumieniu art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług?

3.Czy usługa doradcza, świadczona przez Wnioskodawcę dla firm w projekcie, za którą pobierana jest odpłatność (10% wkład własny) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług i należy ją opodatkować 23% stawką podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1.Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 29a ust. 1 ustawy) nie zwiększają podstawy opodatkowania.

3.Wkład własny (10% usługi doradczej) podlega opodatkowaniu stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej w ramach realizacji projektu,
  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku na usługi doradcze.

Zgodnie o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016r., Nr 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż pomimo, że Wnioskodawca wskazał, że otrzymane przez niego dofinansowanie nie jest dopłatą do ceny usług, to jednak sposób odniesienia części tych dotacji do konkretnej godziny przeznaczonej dla danego uczestnika Projektu (np. na wsparcie doradcze) wskazuje, że otrzymana dotacja pokrywa część wartości świadczonej usługi.

Należy bowiem podkreślić, iż jak wskazał Wnioskodawca część wsparcia wyliczana jest w stosunku do ilości godzin przeznaczonych dla danego Uczestnika Projektu (np. wsparcie doradcze).

Usługi te będą w 10% odpłatne dla firm (wkład własny firmy), a 90% usługi doradczej pokryte zostanie z dotacji.

Stawka z 1h doradztwa to 200 zł brutto, w tym 180 zł pokryje dotacja, 20 zł wpłaci w gotówce firma w ramach wkładu własnego.

Wkład własny jest od wartości usługi doradczej wyszczególnionej w zadaniu 2 i zadaniu 3 wskazanym we wniosku np. każde mikroprzedsiębiorstwo ma otrzymać 31 h doradztwa po 200 zł/h - 6.200 zł x 10% (wkład) = 620 zł wpłata firmy.

Jak wskazano w wyroku C-184/00, nie jest konieczne ustalenie ceny, wystarczy by możliwe było jej ustalenie – co w przedmiotowej sprawie ma miejsce i co jednoznacznie wskazuje na związek otrzymanej dotacji z ceną każdej godziny np. doradztwa, dlatego nie można uznać, że jest to dotacja pozostająca poza opodatkowaniem VAT.

Tak więc z wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie częściowo wyliczone do ilości godzin świadczonych usług na rzecz danego uczestnika Projektu, zatem w przedmiotowej sprawie dotacje stanowią dopłatę do ceny świadczonych usług.

Z wniosku wynika, że projekt nie generuje dochodu.

Odnośnie powyższego należy wskazać, że żaden przepis nie uzależnia opodatkowania dotacji od tego, czy podmiot świadczący usługę osiągnie zysk. Zatem bez znaczenia jest fakt, że projekt objęty dotacją nie generuje przychodów.

Należy zauważyć, że to, na co Wnioskodawca przeznaczy tę dotację, tj. na sfinansowanie jakich zakupów jest sprawą drugorzędną, gdyż środki uzyskane przez podmiot świadczący usługi przeznacza na pokrycie kosztów związanych z wykonaniem tej usługi, przez co nabywca usługi ma niższą cenę.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż otrzymane dotacje w ramach realizowanego projektu stanowią pokrycie ceny usług doradczych, będą dotacjami bezpośrednio wpływającymi na wartość świadczonych usług i będą zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi również kwestia czy usługa doradcza, świadczona przez Wnioskodawcę dla firm w projekcie, za którą pobierana jest odpłatność (10% wkład własny przedsiębiorcy) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług i należy ją opodatkować 23% stawką podatku (pytanie nr 3).

Wnioskodawca wskazał, że w projekcie rozliczane będą zadania w 100% finansowane z dotacji oraz zadania dotyczące analizy potrzeb i przygotowania planu rozwojowego i monitoringu firmy w 90% finansowane z dotacji, a w 10% przez wkład własny firm. Wartość usługi doradczej związanej z analizą potrzeb i przygotowaniem planu rozwojowego jest ściśle określone w projekcie w zależności od wielkości firmy. Wnioskodawca pobierając wkład własny za usługi doradcze ma obowiązek pobierać wkład w formie pieniężnej (zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie).

Jak wskazano powyżej, decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie należy traktować jako odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega bowiem każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach zadań, w których PARP finansuje tylko część usługi świadczonej na rzecz klienta, a pozostałą część płaci klient (przedsiębiorca) Wnioskodawca świadczy usługi odpłatne w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające regulacjom tej ustawy. Wkłady gotówkowe stanowiące 10% wartości usług świadczonych na rzecz klientów Wnioskodawcy są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego zadania, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług w ramach tego konkretnego projektu, za którego realizację zapłatę uiszcza klient.

Zatem zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT otrzymany przez Wnioskodawcę od klienta wkład pieniężny stanowi podstawę opodatkowania właściwą stawką podatku VAT, bowiem z przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT wynika, że na podstawę opodatkowania składa się zapłata, którą usługodawca ma otrzymać z tytułu sprzedaży od usługobiorcy.

Tak więc otrzymany od klienta wkład pieniężny stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż wkład własny klienta w wysokości 10% stanowi wynagrodzenie należne Wnioskodawcy za wykonaną usługę doradczą. Jednocześnie dofinansowanie 90% wydatków kwalifikowanych związanych ze świadczeniem usługi doradczej dotacją nie sprawia, że w tej części usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę nie podlegają opodatkowaniu lub są zwolnione z podatku VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Usługi doradcze świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały wymienione przez ustawodawcę wśród usług, które korzystają z obniżonej stawki VAT lub ze zwolnienia od podatku. Tym samym ich świadczenie podlega opodatkowaniu stawka 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Należy w tym miejscu wskazać, że niniejsze rozstrzygnięcie odnosi się ściśle i wyłącznie do kwestii wskazanych w pytaniach 1 i 3. Jednocześnie tut. organ informuje, że ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, 4 i 5 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Ponadto należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj