Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-51/12-2/IR
z 26 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-51/12-2/IR
Data
2012.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
fundusz powierniczy
lokaty
odsetki
prowizje
przychód


Istota interpretacji
Czy odsetki bankowe od lokat bankowych na środkach otrzymanego dofinansowania oraz prowizje od udzielonych poręczeń w ramach projektu stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ?



Wniosek ORD-IN 247 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek od lokat bankowych i prowizji od udzielonych poręczeń uzyskanych w związku z otrzymaniem dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania odsetek od lokat bankowych i prowizji od udzielonych poręczeń uzyskanych w związku z otrzymaniem dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jest instytucją finansową, której celem jest wspieranie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa, poprzez udzielanie im poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek udzielanych im przez banki współpracujące z Funduszem. Od każdego udzielonego poręczenia Fundusz pobiera wynagrodzenie w formie prowizji od wartości poręczenia. Środki funduszu pochodzą z kapitału założycielskiego wniesionego przez udziałowców Funduszu (kapitał publiczny), z wypracowanego zysku z inwestycji posiadanych środków oraz uzyskiwanych prowizji.

Dnia 14 grudnia 2009 r. Fundusz otrzymał dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dofinansowanie przekazano na podstawie umowy podpisanej przez Fundusz z Instytucją Pośredniczącą II stopnia - Centrum Rozwoju Gospodarki, odpowiedzialnym za wdrażanie projektów unijnych na terenie województwa, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w okresie 2007 – 2013. Podpisana umowa reguluje zasady, tryb i warunki przekazywania, wykorzystania i rozliczania środków publicznych pochodzących z Unii Europejskiej (dotacji), przekazywanych na podniesienie kapitału funduszy poręczeniowych. Podpisana umowa zobowiązuje Fundusz do realizacji projektu o nazwie „Dokapitalizowanie Regionalnego Funduszu Poręczeń Kredytowych w celu zwiększenia dostępu do finansowania przedsiębiorczości”. Zgodnie z umową projekt stanowi realizację działania o nazwie „Zapewnienie dostępu do finansowania przedsiębiorczości” w ramach osi priorytetowej o nazwie „Wzmocnienie atrakcyjności gospodarczej regionu” w ramach RPO W 2007 – 2013. Okres realizacji projektu został określony do 30 czerwca 2012 r. Po zakończeniu finansowej realizacji projektu Fundusz jako beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat. Przyznana dotacja przeznaczona jest na realizację statutowej działalności Funduszu, czyli udzielanie poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa. W trakcie realizacji projektu Fundusz ponosi zwiększone koszty zarządzania i administracji funduszem poręczeniowym. Koszty te stanowią tzw. koszty kwalifikowane, które do określonego w umowie limitu podlegają refundacji. Natomiast pozostała część dofinansowania stanowi fundusz poręczeniowy, który po upływie okresu trwałości projektu podlega zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej. Zwrot dotacji obejmuje również zwrot wszelkich przychodów uzyskanych z gospodarowania tymi środkami np. zysków z odsetek.

Zgodnie z umową Fundusz zobowiązany jest do przechowywania otrzymanego dofinansowania na specjalnie wyodrębnionym rachunku bankowym. Środki na wyodrębnionym rachunku (rachunkach) mogą być lokowane na lokatach bankowych lub/i inwestowane w instrumenty finansowe np. w papiery wartościowe Skarbu Państwa. Przychody osiągnięte dzięki tym inwestycjom powiększają pierwotny kapitał dofinansowania. Do przychodów osiągniętych dzięki gospodarowaniu środkami dofinansowania zalicza się również prowizje pobierane przez Fundusz od udzielonych poręczeń w ramach realizacji projektu. Fundusz w trakcje realizacji umowy ograniczył się do inwestowania otrzymanego dofinansowania w lokaty terminowe, z tytułu których osiągał przychody w formie odsetek bankowych. Oprócz tego osiągał przychody z tytułu prowizji od udzielonych poręczeń w ramach realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki bankowe od lokat bankowych na środkach otrzymanego dofinansowania oraz prowizje od udzielonych poręczeń w ramach projektu stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych ...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowizje oraz odsetki bankowe, o których mowa w pytaniu nie stanowią dla Niego przychodu i w związku z tym środki te są neutralne podatkowo.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca podaje, że jako Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z ustawą przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód (bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty), rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest definicji przychodu. Zgodnie z poglądem określonym w orzecznictwie sądowym oraz doktrynie uznaje się, że przychodem są trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe mające konkretny wymiar finansowy. Zatem, z istoty przychodu podatkowego wynika, że jest nim każde przysporzenie majątkowe, które może być jednoznacznie określone (wycenione), które podatnik uzyskał definitywnie (tj. bez obowiązku zwrotu) oraz którym podatnik może rozporządzać jak właściciel. Z powyższego wynika, że nawet nabycie prawa własności określonych środków pieniężnych - jeżeli nie następuje definitywnie - nie prowadzi do powstania przychodu podatkowego na gruncie ustawy. Znajduje to według Wnioskodawcy potwierdzenie m.in. w art. 12 ust. 4 tej ustawy.

Także Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu definiując pojęcie przychodu zwrócił uwagę na aspekt trwałości, zgodnie z zaproponowaną definicją (sygn. akt. I SA/Wr 1461/10, z 23 lutego 2011 r.), przez przychód należy rozumieć przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

Wnioskodawca podkreśla, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie jest uprawniony do czerpania na własny rachunek pożytków z gospodarowania środkami pieniężnymi stanowiącymi dofinansowanie, ani też do rozporządzania nimi w jakikolwiek sposób, lecz tylko w sposób oznaczony umową. Prawa do środków pieniężnych „otrzymanych" przez Fundusz z tytułu dofinansowania, w tym z tytułu odsetek i prowizji, nie nabywa definitywnie (tj. bez obowiązku zwrotu). Środki z dofinansowania muszą być wykorzystane na działania polegające na udzielaniu poręczeń, ponadto Fundusz jest zobowiązany gospodarować środkami z dotacji w ściśle oznaczony sposób, a mianowicie lokować je w bezpiecznych i płynnych instrumentach finansowych. Część „otrzymanej czasowo" dotacji Fundusz mógł do listopada 2011 r. wykorzystać na pokrycie wydatków kwalifikowanych. W 2012 r. Fundusz nie ma już takiej możliwości. Każde zachowanie Funduszu lub wykorzystanie dofinansowania niezgodnie z umową, skutkuje powstaniem obowiązku zwrotu dofinansowania. Ponadto po zakończeniu umowy Fundusz jest zobowiązany do zwrotu efektów gospodarczych tego gospodarowania w postaci „przychodów projektu”.

Zdaniem Wnioskodawcy zwrotny charakter otrzymanego dofinansowania wraz z wszelkimi przychodami w okresie realizacji projektu, oznacza, że nie stanowi ono przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wyrażenie „definitywny” należy rozumieć jako bezwarunkowy, ostateczny, a tego kryterium umowa o dofinansowanie nie zachowuje. Niezbędnym elementem jest możliwość rozporządzania dotacją jak własną - umowa ogranicza możliwość rozporządzania otrzymanymi środkami, ograniczając możliwość dysponowania środkami tylko do określonych przypadków, tj. wypłata wynagrodzenia przysługującego Funduszowi za realizację projektu, zapłata za zobowiązania z tytułu udzielonych poręczeń oraz rozporządzenia zgodnie ze Strategią Inwestowania do jakiej realizacji Fundusz się zobowiązał - co też było jednym z warunków uzyskania dofinansowania. Tak więc środki dotacji wraz z ich przyrostem nie zmieniają właściciela i w konsekwencji zgodnie z warunkami przytaczanej umowy zostają oddane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 14 grudnia 2009 r. otrzymał dofinansowanie ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na podstawie umowy podpisanej przez Wnioskodawcę z Instytucją Pośredniczącą II stopnia - Centrum Rozwoju Gospodarki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w okresie 2007 - 2013.

Przyznana dotacja przeznaczona jest na realizację statutowej działalności Funduszu, czyli udzielanie poręczeń na zabezpieczenie kredytów i pożyczek mikro, małych i średnich przedsiębiorstw z terenu województwa. Fundusz poręczeniowy po upływie okresu trwałości projektu podlega zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej. Zwrot dotacji obejmuje również zwrot wszelkich przychodów uzyskanych z gospodarowania tymi środkami np. zysków z odsetek.

Fundusz w trakcje realizacji umowy ograniczył się do inwestowania otrzymanego dofinansowania w lokaty terminowe, z tytułu których osiągał przychody w formie odsetek bankowych. Oprócz tego osiągał przychody z tytułu prowizji od udzielonych poręczeń w ramach realizacji projektu.

Należy wskazać, iż Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), określającymi krajowe priorytety, na które będą przeznaczone środki z UE stanowi jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. i obecnym - z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 (przychody z określonych w tym przepisie tytułów uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników niemających siedziby lub zarządu na jej terytorium) i art. 22 (dochody/przychody z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) - przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ww. ustawy).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie jedynie do wskazania w art. 12 ust. 1 ww. ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii, a także enumeratywnie wyliczył, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy można więc stwierdzić, że - co do zasady - przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych mocą art. 12 ust. 4 tej ustawy.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika - względnie na jego rachunek - wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, którymi Wnioskodawca może rozporządzać.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż kwoty uzyskane przez Wnioskodawcę tytułem prowizji od udzielonych poręczeń stanowią przychód podatkowy w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast do przychodu z tytułu odsetek w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidziano szczególny tryb opodatkowania. Do przychodu z tytułu odsetek od lokat bankowych ma zastosowanie przepis art. 12 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią tego przepisu do przychodów nie zalicza się kwot naliczonych, lecz nie otrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów). W związku z takim uregulowaniem odsetki od lokat bankowych, naliczone, lecz nieotrzymane nie stanowią u wierzyciela przychodów - odsetki takie są przychodami w dacie faktycznego otrzymania.

Ustawodawca przewidział jednak szereg zwolnień, które określa art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy - w brzmieniu obowiązującym zarówno w 2009 r. jak i obecnym - wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Zatem, ustalenie, czy otrzymane przez Wnioskodawcę środki korzystają ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej do dnia 31 grudnia 2009 r. ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Należy przy tym podkreślić, iż stosownie do brzmienia art. 111 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241), do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. - do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

  1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
  2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
  3. środki:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
    3a. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  1. inne środki.


Dochodami budżetu państwa są - w myśl art. 96 pkt 16 tej ustawy - środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Wydatki budżetu państwa są przeznaczone na dotacje na zadania określone odrębnymi ustawami (art. 97 pkt 8).

Norma zawarta w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych stanowi, iż dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dotacjami rozwojowymi.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środki przeznaczone na realizację programów i projektów, z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4 (m.in. przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej), mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla instytucji pośredniczących oraz podmiotów, którym w ramach programu finansowanego z udziałem tych środków, została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu, projektu lub zadania z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4.

Zgodnie z art. 205 ust. 1 tej ustawy, samorząd województwa otrzymuje z budżetu państwa dotację rozwojową na realizację regionalnego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja zarządzająca lub krajowego programu operacyjnego, w ramach którego działa jako instytucja pośrednicząca.

Dotacja ta - stosownie do art. 205 ust. 2 pkt 2 - ustawy o finansach publicznych stanowi dochód samorządu województwa i może być przeznaczona na dotacje rozwojowe dla beneficjentów programów, instytucji pośredniczących oraz dla podmiotów, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów, w tym jednostek samorządu terytorialnego. Dotacje rozwojowe mogą być przekazywane beneficjentom regionalnych programów operacyjnych także za pośrednictwem instytucji pośredniczących oraz przez podmioty, którym w ramach programów została powierzona realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (ust. 3 tegoż przepisu).

Podkreślić należy, iż w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Konsekwencją powyższego jest konstatacja, iż środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Rozwoju Regionalnego nie można uznać jako pochodzących bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Odnosząc niniejsze do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca otrzymał dotację z budżetu państwa, która jest wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują natomiast zwolnienia środków pieniężnych otrzymanych w efekcie gospodarowania dofinansowaniem na fundusz poręczeniowy. Dlatego też otrzymanie przedmiotowych środków stanowi przychód podatkowy Wnioskodawcy.

Reasumując, w oparciu o przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny tut. Organ stwierdza, iż przychody z tytułu odsetek od lokat na rachunku bankowym i prowizji od udzielonych poręczeń uzyskane w związku z otrzymaniem dofinansowania Projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego stanowią przychody podatkowe i nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż stanowią efekt gospodarowania otrzymanym dofinansowaniem środkami Programu, przez co inne jest pochodzenie tych środków.

Zatem, przychody z tytułu prowizji od poręczeń stanowią przychód podatkowy Wnioskodawcy w dacie otrzymania na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast odsetki od lokat bankowych w myśl art. 12 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy są przychodem w dacie faktycznego otrzymania. Dochód z ww. tytułów podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy.

Końcowo zaznacza się, że tut. Organ podatkowy nie ma uprawnień do oceny zawieranych umów, ani ich skutków cywilnoprawnych, bowiem kwestia określenia jakiego rodzaju prawo majątkowe do środków pieniężnych otrzymywanych przez Wnioskodawcę (Beneficjenta) tytułem dofinansowania ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nabywa Wnioskodawca jest poza zakresem przepisów prawa podatkowego podlegającego interpretacji indywidualnej.

Należy wskazać, że na podstawie art. 199a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organami upoważnionymi do samodzielnej oceny umów cywilnoprawnych w zakresie wynikającym z ich skutków podatkowych są organy prowadzące postępowanie podatkowe lub kontrolę podatkową, a nie tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj