Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-933/15-2/JF
z 10 lutego 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2015 r. (data wpływu 12 listopada 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych ze Światową Wystawą EXPO 2015 w ramach importu usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 listopada 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych ze Światową Wystawą EXPO 2015 w ramach importu usług.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania:

  1. przedsiębiorców, w szczególności mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą;
  2. eksportu;
  3. rozwoju regionalnego;
  4. działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej;
  5. tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich;
  6. rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Zadania realizowane przez Wnioskodawce są finansowane z dotacji otrzymywanych na podstawie umów zawartych z ministerstwem lub ze środków pozyskanych z Komisji Europejskiej bądź środków otrzymanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych.


Wnioskodawca na podstawie umów zawartych z Ministerstwem Gospodarki, wykonuje zadania z zakresu organizacji wystawy EXPO 2015 w Republice Włoskiej.


Wystawa EXPO to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie promocyjne na świecie. Ze względu na swój prestiżowy charakter, zasięg geograficzny, długość trwania (od 1 maja 2015 r. do dnia 31 października 2015 r.) oraz popularność imprezy, jest najbardziej skuteczną, pozwalającą na osiągnięcie znacznego efektu promocyjnego - informacyjnego dotyczącego Polski oraz jej gospodarki.

W ramach realizowanych działań Wnioskodawca zawarł umowę z polskim Wykonawcą na wybudowanie, utrzymanie oraz demontaż X. na EXPO 2015. Zgodnie z otrzymaną interpretacją indywidualną z dnia 17 sierpnia 2015 nr IPPP3/4512-368/15-4/JF X. nie stanowi nieruchomości i co się z tym wiąże, miejsce świadczenia usług należy rozpoznać zgodnie z przepisem ogólnym art. 28b ustawy o VAT (miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej).


W związku z realizacją zadań, Wnioskodawca zawarła również umowy z włoskimi Wykonawcami m.in. na zakup:

  • usługi polegającej na weryfikacji zgodności materiałów oraz zgodności z projektem wykonania konstrukcji żelbetonowych i stalowych podczas budowy X.;
  • usługi polegającej na pełnieniu funkcji inspektora ds. bezpieczeństwa w X.;
  • usługi pełnienia funkcji „Direttore dei Lavori” w X. polegającej na kierowaniu robotami, wsparciu w procesie kontrolnym, testach akceptacyjnych, kontroli nad zmianami w projekcie wykonawczym, poświadczeniu należytego wykonania roboty budowlanej;
  • usługi rekrutacji pracowników;
  • usługi ochrony obiektu;
  • usługi doradczej.

Za zakup usług od włoskich Wykonawców Wnioskodawca rozpoznaje import usług oraz nalicza podatek należny zgodnie z zasadami ogólnymi ustawy o VAT.


W związku z realizacją Światowej Wystawy EXPO 2015, na podstawie Umowy podpisanej pomiędzy Rządem Republiki Włoskiej a B. (B.), organizacją międzynarodową działającą na podstawie konwencji międzynarodowej, w dniu 7 sierpnia 2014 r. został wydany przez A. doprecyzowujący kwestie podatkowe związane z Wystawą.


Zgodnie z pkt 3.2.1 Okólnika nr 26/E Uczestnicy Oficjalni mogą nabywać i/lub importować towary i usługi za znaczną kwotę, nieobciążone VAT-em, pod warunkiem że towary i/lub usługi zostaną wykorzystane w ramach prowadzonej oficjalnej działalności wystawienniczej.


Artykuł 10, ustęp 5, wyżej wymienionej Umowy przewiduje w tym zakresie, że w odniesieniu do podatku od wartości dodanej (VAT), zakupy towarów i usług, jak również import na znaczną kwotę towarów, związanych z działalnością prowadzoną przez Uczestników Oficjalnych nie podlegają opodatkowaniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z wydanym przez Rząd Włoski, można uznać, że w odniesieniu do wszystkich importowanych usług, wykorzystywanych w ramach prowadzonej oficjalnej działalności wystawienniczej, które powinny zostać opodatkowane zgodnie z art. 28b ustawy (miejsce siedziby usługobiorcy), na terenie Polski nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Importowane usługi nie powinny podlegać w Polsce podatkowi od towarów i usług.


Wnioskodawca otrzymała od Komisarza Generalnego powołanego uchwałą Rady Ministrów celem reprezentacji Polski oraz nadzoru nad organizacją ekspozycji narodowej, pełnomocnictwo zgodnie z którym, jest Uczestnikiem Oficjalnym na Wystawie Światowej EXPO 2015. Importowane usługi, są wykorzystane w ramach prowadzonej oficjalnej działalności wystawienniczej.

W związku z tym biorąc pod uwagą zapisy można uznać, iż Wnioskodawca dokonując importu usług wykorzystanych w ramach prowadzonej oficjalnej działalności wystawienniczej, które zostały opodatkowane zgodnie z art. 28b Ustawy o podatku od towarów i usług (miejsce siedziby usługobiorcy), nie był zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od towarów i usług na terenie Polski.

W związku z powyższym Wnioskodawca powinna dokonać korekty VAT w zakresie podatku należnego, związanego z zakupem usług dotyczących prowadzonej oficjalnej działalności wystawienniczej, od podatników nieposiadających siedziby w Polsce (import usług).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.


Przy czym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.


Dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług istotnym jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach obowiązujących w Polsce, czy też będzie podlegała opodatkowaniu w innym kraju na zasadach tam obowiązujących.


Stosownie do art. 28a ustawy na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika mającą zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest nie tylko podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, ale również osoba prawna niebędąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy lub też art. 15 ust. 6 ustawy. Wystarczy, że ta osoba jest zarejestrowanym podatnikiem lub też jest zobowiązana do rejestracji do celów podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej. Za podatnika uznaje się również każdy podmiot prowadzący działalność lub transakcje nieuznawane za podlegające opodatkowaniu, który nabywa usługi.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca jest podmiotem realizującym zadania z zakresu administracji rządowej dotyczące rozwoju gospodarki. Wnioskodawca wykonuje zadania z zakresu organizacji wystawy EXPO 2015 w Republice Włoskiej. W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach należy uznać, że Wnioskodawca realizujący zadania z zakresu administracji rządowej jako podmiot prawa publicznego dla potrzeb ustalenia miejsca świadczenia usług nabywanych na terytorium Włoch, staje się podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy. Wobec tego należy ustalić miejsce świadczenia usług według zasad świadczenia usług dla podatnika.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy nabywane przez Wnioskodawcę usługi wykorzystywane w ramach prowadzonej oficjalnej działalności wystawienniczej, które powinny zostać opodatkowane zgodnie z art. 28b stawy (miejsce siedziby usługobiorcy) powinny być opodatkowane na terytorium Polski (import usług).

Wnioskodawca wskazuje, że nabywa od włoskich wykonawców usługi związane z pawilonem wystawienniczym: usługi polegającej na weryfikacji zgodności materiałów oraz zgodności z projektem wykonania konstrukcji żelbetonowych i stalowych podczas budowy X.; usługi polegającej na pełnieniu funkcji inspektora ds. bezpieczeństwa w X.; usługi pełnienia funkcji „Direttore dei Lavori” w X. polegającej na kierowaniu robotami, wsparciu w procesie kontrolnym, testach akceptacyjnych, kontroli nad zmianami w projekcie wykonawczym, poświadczeniu należytego wykonania roboty budowlanej; usługi rekrutacji pracowników; usługi ochrony oB.ktu; usługi doradczej. Usługa będzie wykonana na terytorium Włoch. Jednocześnie - jak wynika z opisu sprawy – względem nabywanych przez Wnioskodawcę usług należy stosować zasadę określoną w art. 28b ustawy.

Zatem, skoro usługi nabywane od włoskich wykonawców dotyczące X. na Światowej Wystawie EXPO 2015 są opodatkowane na podstawie art. 28b ustawy, tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej usługi te są opodatkowane w Polsce na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, tj. jako import usług na terytorium Polski.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie jest zobowiązany do dokonania korekty VAT w zakresie podatku należnego, związanego z zakupem usług dotyczących prowadzonej oficjalnej działalności wystawienniczej, od podatników nie posiadających siedziby w Polsce (import usług).

Zauważyć należy, że na podstawie art. 4 ustawy ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych ustaw nie mają zastosowania do podatku od towarów i usług. Tym samym akt normatywny, na który powołuje się Wnioskodawca wydany przez A. nie jest aktem wprowadzającym jakiekolwiek zwolnienia od podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Poza tym wymieniony Okólnik jest aktem o lokalnym zasięgu obowiązywania i nie znajduje zastosowania na terytorium Polski.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług związanych ze Światową Wystawą EXPO 2015 w ramach importu usług należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2012, poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj