Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/4511-1-195/16-4/AA
z 19 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.), uzupełnionym w dniu 5 kwietnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

  • w części dotyczącej wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów z wynajmu i dzierżawy sprzętu budowalnego – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 24 marca 2016 r. znak ILPB1/4511-1-195/16-2/AA na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 30 marca 2016 r., natomiast w dniu 5 kwietnia 2016 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 4 kwietnia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca samodzielnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od roku 2010. Głównym sektorem działalności są usługi ogólnobudowlane PKD 41.20.Z.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał następujący symbol świadczonych usług PKWiU 41.00.3.

Od przychodów swojej firmy odprowadza podatek w wysokości 5,5%, a także należny podatek VAT. Wnioskodawca planuje zakup sprzętu budowlanego w postaci rusztowań aluminiowych ramowych, a także pomostów wiszących typu PWS, które chce wynajmować innym przedsiębiorcom.

Zakup sprzętu będzie inwestycją, z której firma Wnioskodawcy będzie uzyskiwać przychód z wynajmu, a także z montażu i demontażu.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wynajem i dzierżawa sprzętu budowlanego podlega pod klasyfikacje PKWiU 77.32.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy będąc w chwili obecnej przedsiębiorcą prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% jako wynajmujący sprzęt budowlany (ruchomości) dalej będzie na zasadach ryczałtu w wysokości 5,5%, czy też zmieni się forma opodatkowania przychodów, a także jej stawka?
  2. Jaka będzie stawka w przypadku montażu i demontażu rusztowań, a jak w sytuacji samego wynajmu?
  3. Czy w razie rozbieżności klasyfikacji PKWiU jest możliwość opodatkowania się osobno podatkiem ryczałtowym 5,5% (od wykonywanych usług budowlanych) i osobno 8,5% (od wynajmu, najmu, dzierżawy), czy Wnioskodawca musiałby przejść na jedną stawkę podatku od przychodów?
  4. Czy rozszerzając swoje usługi o wynajem sprzętu Wnioskodawca utraci prawo do ryczałtu w wysokości 5,5% i z tytułu wynajmu sprzętu (windy wiszące budowlane) przejdzie na stawkę ryczałtu 8,5%?

Opis zdarzenia przyszłego oraz treść pytań wynikają z uzupełnienia do wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięcie przychodów z tytułu opisanego powyżej najmu nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa i inne umowy o podobnym charakterze są wymienione jako przedmiot opodatkowania ryczałtem w art. 6 ust. la „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”, zaś w załączeniu nr 2 do tej ustawy wyłączone z ryczałtu zostały jedynie usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek. Jeśli zaś chodzi o stawki ryczałtu, to:

  • czynności wynajmu rusztowań budowlanych wraz z obsługą operatorską np. montażem i demontażem, klasyfikujemy w PKWIU pod symbolem 45.50.10 jako „usługi wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską”.


Co oznacza, że można je zaliczyć do robót budowlanych i zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy zastosować stawkę ryczałtu dla robót budowlanych, tj. 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

  • w części dotyczącej wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów z wynajmu i dzierżawy sprzętu budowalnego jest nieprawidłowe,
  • w pozostałej części jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie od treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy - podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) powołanej ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane, czy roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290).

Zgodnie z powołanym przepisem przez:

  • roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;
  • obiekt budowlany - należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
  • budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

  • Dział 41 - budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
  • Dział 42 - budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
  • Dział 43 - roboty budowlane specjalistyczne.

Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane – wskazuje zatem, że obejmuje ona:

  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego), prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta nie obejmuje natomiast:

  • zarządzania projektami budowlanymi w zakresie obiektów inżynierii lądowej i wodnej, sklasyfikowanego w 71.1,
  • wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez operatora, sklasyfikowanego w 77.32,
  • usług związanych z wykonywaniem instalacji elektrycznych dla systemów bezpieczeństwa, takich jak alarmy przeciwwłamaniowe i przeciwpożarowe z późniejszym monitoringiem, sklasyfikowanych w 80.20.10.0.

Podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość stawki ryczałtu.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zauważyć przy tym należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy stanowi „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

W ww. „Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług” pod poz. nr 2 zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU 41.00.10.0 o nazwie - Usługi objęte grupowaniem „Budynki mieszkalne”, a w poz. nr 3 pod symbolem PKWiU 41.00.20.0 widnieją - Usługi objęte grupowaniem „Budynki niemieszkalne”.

Natomiast Wnioskodawca uzupełniając wniosek wskazał, że głównym sektorem działalności są usługi ogólnobudowlane sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 41.00.3 - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków). W załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, świadczenie usług oznaczonych symbolem PKWiU 41.00.3 nie zostało wymienione, w związku z czym świadczone przez Wnioskodawcę usługi w tym zakresie, również montażu i demontażu rusztowań nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Z kolei odnosząc się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług wynajmu i dzierżawy sprzętu budowlanego, sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 77.32. należy zauważyć, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. i) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonał zakupu pomostów wiszących typu PWS, które chce wynajmować innym przedsiębiorcom. Zakup sprzętu będzie inwestycją, z której firma Wnioskodawcy będzie uzyskiwać przychód z wynajmu.

Usługi w zakresie wynajmu sprzętu budowlanego nie zostały wymienione jako wyłączone z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych.

Jednakże jak wyjaśniono powyżej sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane nie obejmuje swym zakresem wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez operatora, sklasyfikowanego w 77.32, co oznacza, że usług tych nie można uznać za roboty budowlane. Podane dla usług wynajmu i dzierżawy sprzętu budowlanego grupowanie PKWiU wskazuje, że opisane we wniosku usługi stanowią usługi wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. i) ww. ustawy, dla których przewidziana jest stawka 8,5%.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 41.00.3, w tym montaż i demontaż rusztowań, mogą być opodatkowane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%. Natomiast przychody uzyskiwane z wynajmu i dzierżawy sprzętu budowlanego, oznaczonego wg PKWiU 77.32, stanowiącego składnik majątku wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności, również mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

W konsekwencji, jak wskazuje treść złożonego wniosku, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie powodują utraty opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, w odniesieniu do określenia wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w części dotyczącej przychodów z wynajmu i dzierżawy sprzętu budowalnego stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej określenia wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj