Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.116.2016.1.MC
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości oznaczania znakami akcyzy wyrobów winiarskich w terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania tych znaków akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości oznaczania znakami akcyzy wyrobów winiarskich w terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania tych znaków akcyzy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W dniu 4 grudnia 2015 r. na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Celnego postanowiono o wydaniu upoważnienia do pobrania od Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych banderol podatkowych na wytworzone na terytorium kraju wyroby winiarskie według zgłoszonego przez Dominikę K. prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą C. (dale jako: „C.”) zapotrzebowania. Następnie w dniu 7 grudnia 2015 r. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych wydała uprawnionemu oznaczoną ilość znaków akcyzy.

W chwili wydania, decyzji oraz w chwili pobrania znaków akcyzy art. 136 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym pozostawał w następującym brzmieniu:


„ Art. 136.

  1. Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów spirytusowych lub winiarskich jest obowiązany, w okresie 12 miesięcy od dnia otrzymania znaków, nanieść je na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie, a w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego - sprowadzić na terytorium kraju wyroby spirytusowe lub winiarskie oznaczone tymi znakami.
  2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, znaki akcyzy tracą ważność dla podmiotu, który otrzymał je na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, i nie mogą być nanoszone przez ten podmiot na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie.”.

Powołane brzmienie art. 136 ust. 1 i 2 ustawy wskazuje na obowiązek oznaczania znakami akcyzy wyrobów winiarskich w okresie 12 miesięcy.


W dniu 1 stycznia 2016 r. nastąpiła zmiana przepisu art. 136 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którego brzmieniem:

  1. „Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów spirytusowych lub winiarskich jest obowiązany, w okresie 24 miesięcy od dnia otrzymania znaków, nanieść je na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie, a w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego - sprowadzić na terytorium kraju wyroby spirytusowe lub winiarskie oznaczone tymi znakami.
  2. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, znaki akcyzy tracą ważność dla podmiotu, który otrzymał je na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, i nie mogą być nanoszone przez ten podmiot na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie.”

Co za tym idzie, wraz z nowelizacją ustawy o podatku akcyzowym wydłużono termin do nałożenia otrzymanych znaków akcyzy do 24 miesięcy od dnia otrzymania znaków.


C. nie wykorzystał wszystkich pobranych znaków akcyzy w terminie 12 miesięcy od dnia ich otrzymania, tj. terminie obowiązującym przed nowelizacją. Ustawa wprowadzająca zmianę, tj. ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw nie reguluje kwestii okresów przejściowych w stosowaniu zmiany przepisu art. 136 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym C. będzie uprawiony do wykorzystania przedmiotowych znaków akcyzy pobranych w dniu 7 grudniu 2015 r. tj. pod rządami poprzednio obowiązującego brzmienia art. 136 ustawy o podatku akcyzowym, w wydłużonym terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania znaków akcyzy, tj. w terminie do dnia 7 grudnia 2017 roku?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Pomimo braku przepisów przejściowych, C. będzie uprawiony do wykorzystania przedmiotowych znaków akcyzy pobranych w dniu 7 grudniu 2015 r., tj. pod rządami poprzednio obowiązującego brzmienia art. 136 ustawy o podatku akcyzowym, w wydłużonym terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania znaków akcyzy, tj. w terminie do dnia 7 grudnia 2017 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 114 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W myśl art. 116 ust. 1 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  7. podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Na podstawie art. 136 ust. 1 ustawy podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów spirytusowych lub winiarskich jest obowiązany, w okresie 24 miesięcy od dnia otrzymania znaków, nanieść je na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie, a w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego - sprowadzić na terytorium kraju wyroby spirytusowe lub winiarskie oznaczone tymi znakami.

Zgodnie z art. 136 ust. 2 ustawy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, znaki akcyzy tracą ważność dla podmiotu, który otrzymał je na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, i nie mogą być nanoszone przez ten podmiot na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie.

Stosowanie do art. 136 ust. 3 ustawy znaki, o których mowa w ust. 2, podlegają zwrotowi w terminie 60 dni od dnia utraty ich ważności podmiotowi, który je wydał.


Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że w dniu 4 grudnia 2015 r. na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Celnego postanowiono o wydaniu upoważnienia do pobrania od Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych banderol podatkowych na wytworzone na terytorium kraju wyroby winiarskie według zgłoszonego Wnioskodawcę zapotrzebowania. Następnie w dniu 7 grudnia 2015 r. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych wydała uprawnionemu oznaczoną ilość znaków akcyzy. Wnioskodawca nie wykorzystał wszystkich pobranych znaków akcyzy w terminie 12 miesięcy od dnia ich otrzymania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy w analizowanej sprawie Wnioskodawca będzie uprawniony do wykorzystania znaków akcyzy pobranych w dniu 7 grudnia 2015 r. w wydłużonym terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania tych znaków akcyzy, tj. w terminie do dnia 7 grudnia 2017 r.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w niniejszym przypadku Wnioskodawca będzie uprawniony do oznaczenia znakami akcyzy wyrobów winiarskich wytworzonych na terytorium kraju w terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania przedmiotowych znaków akcyzy. Zgodnie z treścią art. 136 ust. 1 ustawy podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów spirytusowych lub winiarskich jest obowiązany, w okresie 24 miesięcy od dnia otrzymania znaków, nanieść je na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie. Jednocześnie w myśl art. 136 ust. 2 ustawy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, znaki akcyzy tracą ważność dla podmiotu, który otrzymał je na podstawie decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, i nie mogą być nanoszone przez ten podmiot na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych lub winiarskich lub na wyroby spirytusowe lub winiarskie. Jak wynika z okoliczności przedmiotowej sprawy Wnioskodawca otrzymał znaki akcyzy na wyroby winiarskie w dniu 7 grudnia 2015 r. W świetle powołanych powyżej przepisów ustawy Wnioskodawca zobowiązany jest nanieść przedmiotowe znaki akcyzy na wyroby winiarskie przed upływem 24 miesięcy od dnia ich otrzymania. Tym samym w niniejszym przypadku Wnioskodawca jest uprawniony do wykorzystania znaków akcyzy pobranych w dniu 7 grudnia 2015 r. w terminie 24 miesięcy od dnia otrzymania tych znaków akcyzy, tj. w terminie do dnia 7 grudnia 2017 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj