Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-233/12-2/AW
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-233/12-2/AW
Data
2012.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
korekta podatku
stawki podatku
usługi gastronomiczne


Istota interpretacji
stawka VAT dla usługi gastronomicznej oraz korekta VAT w okresie od 2008r.



Wniosek ORD-IN 249 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 08.03.2012 r. (data wpływu 13.03.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonej usługi gastronomicznej oraz korekty podatku VAT w okresie od 2008r.

  • części dotyczącej pytania Nr 1 - jest nieprawidłowe;
  • w części dotyczącej pytania Nr 2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.03.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonej usługi gastronomicznej oraz korekty podatku VAT w okresie od 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Sala bankietowa „J” świadczy usługi gastronomiczne. Zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) 5629 Z - pozostała usługowa działalność gastronomiczna; wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKO 2004) 5552 Z - przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering). Na indywidualne zapytanie, Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, zakwalifikował dane usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej w życie dnia 29.10.2008 r. do:

  • organizacja wesel, chrzcin, komunii i innych imprez okolicznościowych obejmująca zapewnienie lokalu, przygotowanie posiłków, podawanie napojów, obsługę kelnerską przyjęcia,
  • przygotowywanie posiłków na wynos, na które obowiązuje podstawowa 23% stawka VAT.

Należy podkreślić, że klasyfikacja statystyczna świadczonych usług według PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. to:

Przygotowanie posiłków na wynos: PKWiU 56.10.1 usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych;

Wynajem pomieszczeń kuchennych firmom cateringowym na podstawie umowy najmu: PKWiU 68.20.11.0 wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi własnymi lub dzierżawionymi;

Usługi cateringowe: PKWiU 56.21.1 usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych.

Natomiast klasyfikacja statystyczna świadczonych usług według PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. to: PKWiU 55.30.1 usługi gastronomiczne; PKWiU 70.20.1 2-00 usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym, na własny rachunek; PKWiU 55.52.1 usługi przygotowywania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych.

Taką odpowiedź uzyskano od Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego. Mimo, że tak jak w ORD-IN opisano na czym polega prowadzona działalność. Na końcu pisma zamieszczona była informacja, że Ośrodek nie udziela informacji na temat stawki podatkowej. Po prostu zostały podane wszystkie możliwe pasujące PKWIU.

Należy podkreślić, że zdecydowaną większość świadczonych usług stanowi organizacja imprez okolicznościowych na terenie sali bankietowej „J”. Każda impreza, a zdecydowana większość to wesela, stanowi usługę gastronomiczną wzbogaconą o teoretyczne wynajęcie sali i obsługi kelnerskiej, jednak nigdy nie wynajmujemy samej sali czy obsługi kelnerskiej, są to oczywiste „dodatki” do usługi gastronomicznej, która nadaje charakter całej imprezie okolicznościowej i świadczonej usłudze.

Zaznacza się, że:

  • sala bankietowa „J” nie działa jako restauracja w dni powszednie czy weekendy - jest przeznaczona jedynie do organizacji imprez okolicznościowych na zamówienie,
  • w ramach prowadzonej działalności - organizacji imprez okolicznościowych, nie zapewnia się fotografa czy orkiestry, jedynie lokal, obsługę i jedzenie oraz napoje (kawa, herbata oraz napoje gazowane i niegazowane bezalkoholowe).

Sala bankietowa J” działa od roku 2008 stale wystawiając faktury VAT ze stawką podstawową (22% dotychczas, teraz 23%).

Mimo, że Wnioskodawca posiada informację, iż lokalna konkurencja wystawia faktury ze stawką obniżoną. Również taką stawkę zasugerowała kontrola US, która sprawdzała dokumenty w miesiącu wrześniu 2011 r. Jednak na informację, że Wnioskodawca czeka na odpowiedź z Izby na wniosek ORD-IN (który w tej samej sprawie został złożony w 08/2011) kontrola uznała, że to bardzo właściwe postępowanie - zapytać na wniosku indywidualnym i poczekać na indywidualną odpowiedź.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy byłoby poprawne wystawianie faktur VAT ze stawką obniżoną, przyjętą w usługach gastronomicznych za całą kwotę należną za organizację np wesela - usługę gastronomiczną (z wyłączeniem sprzedaży kawy herbaty oraz napoi)...
  2. Czy jeżeli poprawnym jest wystawianie faktur ze stawką obniżoną, to uzasadnione jest skorygowanie dotychczasowej sprzedaży netto i wystąpienie o zwrot VAT wynikającego z nadpłaty stawki 22% zamiast 7% od roku 2008...

Stanowisko Wnioskodawcy

  1. Jeżeli o stawce VAT-u decyduje w usłudze złożonej, ta usługa, która nadaje całości charakter – to w przypadku imprez okolicznościowych - charakter nadaje gastronomia. Zatem uzasadnionym jest wystawianie faktur ze stawką VAT obniżoną 8%.
  2. Jeżeli uzasadnionym jest wystawianie faktur ze stawką VAT obniżoną - to uzasadnione jest skorygowanie deklaracji VAT z lat ubiegłych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe w części dotyczącej pytania Nr 1, oraz za prawidłowe w zakresie pytania Nr 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm. – dalej ustawa), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Na mocy art. 5a ustawy obowiązującego od 01.01.2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 970 ze zm. w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2008r. do 30.11.2008r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 26 załącznika Nr 1(w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2008r.) wymienione zostały usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Pod poz. 27 załącznika Nr 1 (w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2008r.) wymienione zostały usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%

Natomiast stosownie do postanowień § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008r. Nr 212 poz. 1336 – obowiązujące od 01.12.2008r. do 31.12.2009r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 20 załącznika Nr 1 wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22% .

Pod poz. 21 załącznika Nr 1 wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22% .

Natomiast zgodnie z zapisem § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009r. Nr 224 poz. 1799 – obowiązujące od 01.01.2010r. do 31.12.2010r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 20 załącznika Nr 1 wymieniono usługi gastronomiczne, z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22% .

Pod poz. 21 załącznika Nr 1 wymieniono usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i usługi dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%

W myśl. § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010 Nr 246 poz. 1649 ze zm. – obowiązujące od 01.01.2011r. do 06.04.2011r.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm. obowiązujące od 06.04.2011r.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Pod poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanienieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zatem, dokonując analizy powyższych przepisów stwierdzić należy, iż usługi związane z wyżywieniem (usługi gastronomiczne), podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 7% w okresie od 01.01.2008rr. do 31.12.2010r. oraz stawką 8% od 01.01.2011r., zgodnie przepisami odpowiednio obowiązującego rozporządzenia, z wyłączeniem sprzedaży napojów i towarów wymienionych, do których zastosowanie ma podstawowa stawka odpowiednio 22% do 31.12.2010r. i 23% od 01.01.2011r.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.).

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług gastronomicznych. Większość świadczonych usług stanowi organizacja imprez okolicznościowych - wesela - na terenie sali bankietowej. W ramach prowadzonej działalności – organizacja imprez okolicznościowych zapewniana jest obsługa i jedzenie oraz napoje (kawa, herbata oraz napoje gazowane i niegazowane bezalkoholowe). Sala bankietowa działa od 2008r. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT jaką winien zastosować do świadczonych usług organizacji wesela.

Zainteresowany wystąpił do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o zakwalifikowanie danych usług. Z otrzymanego wyjaśnienia wynika, iż zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKWiU z 1997r. ww. opisana usługa mieści się w PKWiU 55.30.1 – usługi gastronomiczne. Natomiast zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKWiU z 2008r. przedmiotowa usługa mieści się w PKWiU 56.10.1 – usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na organizacji imprez okolicznościowych np. wesel będą korzystały z obniżonej stawki podatku VAT odpowiednio:

  • w okresie od 01.01.2008r. do 31.12.2010r. – 7% VAT zgodnie z odpowiednio obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
  • w okresie od 01.01.2011r. – 8% VAT zgodnie z odpowiednio obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

Przy czym należy podkreślić, iż wskazaną preferencją nie będą objęte dostarczane w ramach tej usługi napoje chłodzące gazowane i niegazowane, kawa oraz herbata. Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż ww. napoje są podawane w ramach jednej kompleksowej usługi. Ograniczenie to wynika wprost w wyłączeń przewidzianych w powołanych przepisach odpowiednio obowiązujących rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w zakresie pytania Nr 1 należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Odnosząc się do pytania Nr 2 postawionego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku należy wskazać, iż ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), zwana dalej Ordynacją podatkową, zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie.

Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Na podstawie art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W myśl art. 3 ust. 5 Ordynacji podatkowej ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Podatek od towarów i usług należy do grupy podatków powstających z mocy prawa, który pobierany jest w trybie tzw. samoobliczenia. Dlatego też szczególnie istotna role w tym podatku odgrywają deklaracje podatkowe. Przy ich pomocy podatnik określa i zgłasza organowi podatkowi (deklaruje) wysokość zobowiązania podatkowego.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np. określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Na podstawie art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Prawo do złożenia korekty istnieje w związku z tym dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadcząc opisane usługi organizacji imprez okolicznościowych opodatkował je stawką podatku VAT w wysokości 22% w okresie od rozpoczęcia działalności do 31.12.2010r. oraz stawką 23% od 01.01.2011, natomiast z przedstawionego powyżej wyjaśnienia Organu wynika, iż powyższe usług winny być opodatkowane odpowiednio:

  • w okresie od 01.01.2008r. do 31.12.2010r. – 7% VAT zgodnie z odpowiednio obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
  • w okresie od 01.01.2011r. – 8% VAT zgodnie z odpowiednio obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług;

z wyłączeniem podawanych w ramach tej usług napojów, kawy i herbaty dla których właściwa jest podstawowa stawka podatku VAT (22% od 01.01.2008r. do 31.12.2010 oraz 23% od 01.01.2011r.).

Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do skorygowania podatku należnego wynikającego z rejestru sprzedaży poprzez złożenie korekt deklaracji za miesiące w których wykazano zawyżony podatek należny.

Tym samym w części odnoszącej się do pytania Nr 2 Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko.

W zakresie pytania Nr 2 przedstawionego we wniosku z dnia 08.03.2012r. zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj