Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-14/12-6/KJ
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-14/12-6/KJ
Data
2012.04.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
fundusze europejskie
korekta
koszty uzyskania przychodów
projekt
wydatek
wyłączenie z kosztów


Istota interpretacji
Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków niezaliczonych do wartości początkowej środków trwałych (np. wydatki na zarządzanie projektem) winny one zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji w jakiej Spółka otrzymała dofinansowanie do tych wydatków?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 3):

  • wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją - jest prawidłowe
  • momentu dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów ww. wydatków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania oraz kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r., nr IPTPB3/423-14/12-2/KJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), wystąpił do Wnioskodawcy o jego uzupełnienie.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, w dniu 20 kwietnia 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą należącą w części do zadań własnych gminy, polegającą na wytwarzaniu i dostarczaniu energii cieplnej. Zadania te realizuje eksploatując własne źródła ciepła, sieci ciepłownicze oraz węzły cieplne.

Spółka podpisała w dniu 9 września 2011 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie Projektu pn. , polegającego na modernizacji sieci ciepłowniczej, modernizacji układu dostarczania energii cieplnej do odbiorców zasilanych z węzłów grupowych, wizualizacji pracy miejskiego systemu ciepłowniczego.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013(dalej POIiŚ).

Program ten stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Beneficjentem środków jest Spółka.

Dofinansowanie zgodnie z umową zdefiniowane zostało jako środki publiczne przyznane Beneficjentowi z budżetu środków europejskich w formie płatności na realizację Projektu. Wydatki w ramach ww. projektu to m.in.

  1. dokumentacja budowlana,
  2. studium wykonalności
  3. prace budowlane
  4. nadzór inwestorski
  5. promocja projektu
  6. zarządzanie projektem.

Dotacja sfinansuje określoną część wydatków ww. projektu. Pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Część zadań w ramach projektu została już zrealizowana - dotyczy zdań wykonanych przez Spółkę w latach: 2009, 2010 i 2011. Niemniej dotychczas Spółka do ponoszonych wydatków nie uzyskała dofinansowania.

Pierwsze środki w formie płatności pośrednich (refundacja poniesionych wydatków i kosztów), zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem stanowiącym integralną część ww. umowy o dofinansowanie, będą przyznawane po I kwartale 2012 r. i dotyczyć będą wydatków ponoszonych począwszy od 2012 r., po przedstawieniu wymaganych tą umową dokumentów.

Część z ww. wydatków Spółka zalicza do wartości wytwarzanych środków trwałych (m.in. wartość dokumentacji budowlanej, wartość prac budowalnych, na które składa się m.in. wartość zużytych materiałów, koszty wynagrodzeń pracowników oraz wartość nadzoru inwestorskiego). Środki trwałe w całości stanowią i stanowić będą własność Spółki.

Wydatki typu studium wykonalności, promocja projektu oraz zarzadzanie projektem poniesione dotychczas, lub które będą ponoszone, Spółka nie zalicza do wartości początkowej środków trwałych.

Pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) Spółka wskazała, że wniosek dotyczy trzech stanów faktycznych i wniosła o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia przedmiotowego i w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz uzupełniła stan faktyczny następująco:

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. W trakcie roku Spółka opłaca zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej, na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Spółka podpisała, w dniu 9 września 2011 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w , umowę o dofinansowanie Projektu pn. (zwanego dalej Projektem). Ww. umowa o dofinansowanie stanowi umowę o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 30 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. z 2009 r. nr 84, poz.712 ze zm.). Artykuł ten definiuje, że: „Podstawę dofinansowania projektu stanowi umowa o dofinansowanie projektu zawarta z beneficjentem przez instytucję zarządzającą albo działającą w jej imieniu instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą albo decyzja, o której mowa w art. 28 ust 2”.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (dalej POIiŚ).

Opis Projektu zawarty został w załączniku do umowy o dofinansowanie. Zakres rzeczowy tego Projektu został określony jako... W skład zadań, obejmujących zakres Projektu, wchodzi modernizacja sieci ciepłowniczych, modernizacja układu dostarczania energii cieplnej do odbiorców zasilanych z węzłów grupowych, wizualizacja pracy miejskiego systemu ciepłowniczego.

Wydatki w ramach ww. Projektu obejmują: dokumentację budowlaną, studium wykonalności, prace budowlane, nadzór inwestorski, promocję projektu, zarządzanie projektem.

Zgodnie z umową z NFOŚiGW, dofinansowanie zdefiniowane zostało jako środki publiczne przyznane Beneficjentowi z budżetu środków europejskich, w formie płatności na realizację Projektu, w wysokości określonej w umowie. Umowa ta stanowi, że beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie na realizację Projektu tytułem płatności pośrednich (zdefiniowanych jako refundacja części wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach realizacji Projektu, a niebędących płatnością końcową) oraz płatności końcowej (zdefiniowanej jako dofinansowanie na podstawie umowy w celu refundacji ostatniej części lub całości wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach realizacji Projektu). Kwota dofinansowania jest uzależniona od wartości wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji Projektu i zatwierdzonych przez Instytucję Wdrażającą.

Dofinansowanie stanowić będzie określoną cześć kosztu realizacji Projektu, pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Przedstawiony opis Projektu zawiera wydatki, które Spółka:

  • zalicza do wartości początkowej środków trwałych (m.in wartość dokumentacji budowlanej, wartość prac budowlanych, na które składa się m.in wartość zużytych materiałów, koszty wynagrodzeń oraz wartość nadzoru inwestorskiego),
  • nie zalicza do wartości początkowej środka trwałego - typu studium wykonalności, promocja projektu czy zarządzanie projektem.

Wykonawcą przeważającej części zadań w ramach Projektu będzie Spółka, wykonując je we własnym zakresie poprzez własnych pracowników, zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Wszystkie środki trwałe zrealizowane w ramach Projektu w całości stanowią (i w przyszłości stanowić będą) własność Spółki.

W umowie o dofinansowanie wskazano, że:

  • instytucją wdrażającą jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w (dalej NFOŚiGW),
  • płatnikiem jest Bank Gospodarstwa Krajowego,
  • beneficjentem jest Wnioskodawca, do którego obowiązków należy m.in. zrealizowanie Projektu w pełnym zakresie, zgodnie z umową i jej załącznikami, z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego. Beneficjent jest jedynym podmiotem odpowiedzialnym za realizację Projektu, uprawnionym do kontaktowania się z NFOŚiGW oraz przedstawiania wniosków o płatność i otrzymywania dofinansowania. Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia sfinansowania wszelkich wydatków niekwalifikowanych niezbędnych do realizacji Projektu w pełnym zakresie. Beneficjent zobowiązany jest zakończyć realizację zakresu rzeczowego Projektu w okresie kwalifikowania wydatków, który maksymalnie został określony na dzień 30 września 2015 r.
  • instytucją audytową jest Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej,
  • instytucją certyfikującą jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, którego obsługę w zakresie certyfikacji zapewnia komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego odpowiedzialnego za realizację zadań w zakresie certyfikacji, wskazana w „Szczegółowym opisie priorytetów POIiŚ”,
  • instytucją pośredniczącą jest minister właściwy do spraw gospodarki, którego zadania w zakresie realizacji POIiŚ wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki,
  • instytucją zarządzającą jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, którego obsługę w zakresie realizacji POIiŚ zapewnia komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego odpowiedzialnego za przygotowanie i realizację POIiŚ, wskazana w „Szczegółowym opisie priorytetów POIiŚ”.

Warunki przekazania Beneficjentowi dofinansowania:

  • złożenie przez Beneficjenta do NFOŚiGW wniosku o płatność, spełniającego wymogi formalno-merytoryczne i formalno-rachunkowe wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków,
  • poświadczenie przez NFOŚiGW prawidłowości wydatków przedstawionych przez Beneficjenta, tj. poniesienia wydatków objętych umową oraz oceny ich kwalifikowalności,
  • dostępność środków.

Okres kwalifikowania wydatków został ustalony od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 30 września 2015 r.

Część zadań w ramach Projektu została już zrealizowana - dotyczy zdań wykonanych przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r. Spółka ujmowała (i ujmuje) je w księgach rachunkowych w dwojaki sposób:

  • wydatki dotyczące wytworzenia lub modernizacji środków trwałych - w wartości początkowej środków trwałych, a do kosztów uzyskania przychodów zaliczała w postaci odpisów amortyzacyjnych (od miesiąca następującego po miesiącu oddania tych środków trwałych do eksploatacji).

Ponieważ wydatki poniesione przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r. związane z wytworzeniem i modernizacją środków trwałych Spółka poniosła we własnym zakresie, wydatki te - z tytułu umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW - nie zostały zrefundowane oraz w przyszłości także nie będą refundowane, wobec czego w całości odpisy takie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

  • wydatki dotyczące studium wykonalności, promocji Projektu i zarządzania Projektem Spółka nie zaliczała do wartości początkowej środka trwałego, uznając je jako koszty okresu, w którym zostały poniesione.

Ww. wydatki poniesione w latach 2009, 2010 i 2011 nie były i nie będą przedstawiane przez Spółkę do refundacji w ramach umowy o dofinansowanie, ponieważ w umowie o dofinansowanie uznano je w całości jako niekwalifikowane.

Pierwsze środki w formie płatności pośrednich (refundacja poniesionych wydatków i kosztów), zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem (stanowiącym integralną część ww. umowy o dofinansowanie), mogą być uruchomione po I kwartale 2012 r. (na dzień niniejszego wniosku Spółka nie uzyskała żadnych środków w ramach umowy o dofinansowanie) i dotyczyć będą wydatków ponoszonych od początku 2012 r. (w umowie o dofinansowanie wydatki ponoszone od 2012 r. zostały zdefiniowane jako kwalifikowane po spełnieniu warunków kwalifikowalności), po przedstawieniu wymaganych tą umową dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r.):

  1. Czy, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych będą otrzymane przez Spółkę, w ramach umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW w, środki przeznaczone na dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „.."...
  2. Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków na wytworzenie lub modernizację środków trwałych, dokonywane odpisy amortyzacyjne od takich środków trwałych winny zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji, w jakiej Spółka uzyskała dofinansowanie do tych środków trwałych...
  3. Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków niezaliczonych do wartości początkowej środków trwałych (np. wydatki na zarządzanie projektem) winny one zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji w jakiej Spółka otrzymała dofinansowanie do tych wydatków...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3.

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 i nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pozostałych wydatków poniesionych przez Spółkę, wskazać należy, iż na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.).

Ustalając znaczenie użyte w art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy określenia „wydatki bezpośrednio sfinansowane z określonych środków”, należy podkreślić, że w treści ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zdefiniowano terminu „bezpośrednio sfinansowane”. Wobec czego należy posłużyć się potocznym znaczeniem tych pojęć, gdzie „bezpośrednio” oznacza „wprost, bez pośrednictwa”, natomiast „sfinansować” to „pokryć koszty, dostarczyć środków pieniężnych na coś”. Można zatem stwierdzić, że wydatki zostały bezpośrednio sfinansowane z określonych środków, gdy zostały one przeznaczone wprost na pokrycie tych wydatków.

Umowa o dofinansowanie z NFOŚiGW przewiduje możliwość uznania za kwalifikowane, a stąd możliwość częściowej refundacji poniesionych od 2012 r. wydatków dotyczących zarządzania projektem - części wynagrodzeń z narzutami pracowników Spółki (których Spółka nie zalicza do wartości początkowej środków trwałych).

Uwzględniając charakter dochodów (przychodów), stanowiących źródło finansowania wydatków Spółki, które to dochody - jak wskazano w stanowisku w zakresie pytania nr 1 - w dacie ich otrzymania będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 52 lub 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wydatki bezpośrednio sfinansowane z tych środków, podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

Zatem, Spółka w momencie otrzymania dofinansowania będzie zobowiązana do dokonania korekty kosztów, które zostały sfinansowane bezpośrednio ze środków europejskich, a które do czasu otrzymania dofinansowania stanowiły koszty uzyskania przychodów. Korekty kosztów należy dokonać poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów „na bieżąco”, tj. w momencie otrzymania dofinansowania w takiej proporcji w jakiej dofinansowanie refunduje poniesione wcześniej wydatki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzyma dofinansowanie projektu w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Zgodnie z umową podpisaną dnia 9 września 2011 r. z NFOŚIGW, Spółka otrzyma refundację wydatków kwalifikowanych. Refundacja wydatków nastąpi w formie płatności pośrednich i płatności końcowej. Przedmiotowe środki pochodzące ze środków europejskich będą wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie skutkującej dokonaniem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. wydatek został poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.).

Zawarte w powołanym przepisie sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw poniesione, a dopiero później zrefundowane.

Odnosząc się do kwestii podatkowego ujmowania kosztów uzyskania przychodów dotyczących refundowanych wydatków niezaliczonych do wartości początkowej środków trwałych (np. wydatków na zarządzanie projektem), należy wskazać, że środki pieniężne przekazane Wnioskodawcy za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego jako refundacja tych wydatków w związku z realizacją projektu, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (interpretacja indywidualna tut. Organu nr IPTPB3/423-14/12-4/KJ).

W przedstawionym stanie faktycznym nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podlegające refundacji wydatki kwalifikowane objęte dofinansowaniem w ramach realizowanego projektu, stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem, w przypadku uprzedniego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków kwalifikowanych podlegających refundacji, podatnik po otrzymaniu dotacji jest zobowiązany do skorygowania - zmniejszenia - kosztów uzyskania przychodów za okresy rozliczeniowe, w których wykazał te koszty w wysokości zawyżonej. Korekta kosztów winna dotyczyć więc okresu rozliczeniowego, w którym koszty te zostały wykazane w wysokości zawyżonej.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy Spółka uzyska np. w drugim kwartale 2012 r. kwotę dofinansowania stanowiącą refundację wydatków kwalifikowanych poniesionych od początku roku podatkowego 2012, konieczne jest skorygowanie kosztów uzyskania przychodów za okres pierwszego kwartału 2012 r.

Stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało w części za nieprawidłowe wyłącznie z uwagi na to, iż korekty kosztów uzyskania przychodów z tytułu wydatków niezaliczonych do wartości początkowej środków trwałych należy dokonać poczynając od miesiąca, w którym te koszty zostały zawyżone a nie począwszy od miesiąca, w którym Spółka otrzyma środki z dofinansowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj