Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-14/12-4/KJ
z 30 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-14/12-4/KJ
Data
2012.04.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
fundusze europejskie
projekt
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wolne od podatku dochodowego od osób prawnych będą otrzymane przez Spółką, w ramach umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW, środki przeznaczone na dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „...”?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (…), przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinansowania oraz kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 2 kwietnia 2012 r., nr IPTPB3/423-14/12-2/KJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), wystąpił do Wnioskodawcy o jego uzupełnienie.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, w dniu 20 kwietnia 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą należącą w części do zadań własnych gminy, polegającą na wytwarzaniu i dostarczaniu energii cieplnej. Zadania te realizuje eksploatując własne źródła ciepła, sieci ciepłownicze oraz węzły cieplne.

Spółka podpisała w dniu 9 września 2011 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę o dofinansowanie Projektu pn. polegającego na modernizacji sieci ciepłowniczej, modernizacji układu dostarczania energii cieplnej do odbiorców zasilanych z węzłów grupowych, wizualizacji pracy miejskiego systemu ciepłowniczego.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (dalej POIiŚ).

Program ten stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Beneficjentem środków jest Spółka.

Dofinansowanie zgodnie z umową zdefiniowane zostało jako środki publiczne przyznane Beneficjentowi z budżetu środków europejskich w formie płatności na realizację Projektu. Wydatki w ramach ww. Projektu to m.in.

  1. dokumentacja budowlana,
  2. studium wykonalności,
  3. prace budowlane,
  4. nadzór inwestorski,
  5. promocja projektu,
  6. zarządzanie projektem.

Dotacja sfinansuje określoną część wydatków ww. Projektu. Pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Część zadań w ramach Projektu została już zrealizowana - dotyczy zdań wykonanych przez Spółkę w latach: 2009, 2010 i 2011. Niemniej dotychczas Spółka do ponoszonych wydatków nie uzyskała dofinansowania.

Pierwsze środki w formie płatności pośrednich (refundacja poniesionych wydatków i kosztów), zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem stanowiącym integralną część ww. umowy o dofinansowanie, będą przyznawane po I kwartale 2012 r. i dotyczyć będą wydatków ponoszonych począwszy od 2012 r., po przedstawieniu wymaganych tą umową dokumentów.

Część z ww. wydatków Spółka zalicza do wartości wytwarzanych środków trwałych (m.in. wartość dokumentacji budowlanej, wartość prac budowalnych, na które składa się m.in. wartość zużytych materiałów, koszty wynagrodzeń pracowników oraz wartość nadzoru inwestorskiego). Środki trwałe w całości stanowią i stanowić będą własność Spółki.

Wydatki typu studium wykonalności, promocja projektu oraz zarzadzanie projektem poniesione dotychczas, lub które będą ponoszone, Spółka nie zalicza do wartości początkowej środków trwałych.

W piśmie z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Spółka wskazała, że wniosek dotyczy trzech stanów faktycznych i wniosła o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia przedmiotowego i w zakresie kosztów uzyskania przychodów oraz uzupełniła stan faktyczny następująco:

Rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy. W trakcie roku Spółka opłaca zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej, na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Spółka podpisała w dniu 9 września 2011 r. z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w umowę o dofinansowanie Projektu pn. (zwanego dalej Projektem). Ww. umowa o dofinansowanie stanowi umowę o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 30 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. z 2009 r. nr 84, poz. 712 ze zm.). Artykuł ten definiuje, że: „Podstawę dofinansowania projektu stanowi umowa o dofinansowanie projektu zawarta z beneficjentem przez instytucję zarządzającą albo działającą w jej imieniu instytucję pośredniczącą lub instytucję wdrażającą albo decyzja, o której mowa w art. 28 ust 2”.

Dofinansowanie zostało przyznane w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (dalej POIiŚ).

Opis Projektu zawarty został w załączniku do umowy o dofinansowanie. Zakres rzeczowy tego Projektu został określony jako... W skład zadań, obejmujących zakres Projektu, wchodzi modernizacja sieci ciepłowniczych, modernizacja układu dostarczania energii cieplnej do odbiorców zasilanych z węzłów grupowych, wizualizacja pracy miejskiego systemu ciepłowniczego.

Wydatki w ramach ww. Projektu obejmują: dokumentację budowlaną, studium wykonalności, prace budowlane, nadzór inwestorski, promocję projektu, zarządzanie projektem.

Zgodnie z umową z NFOŚiGW, dofinansowanie zdefiniowane zostało jako środki publiczne przyznane Beneficjentowi z budżetu środków europejskich, w formie płatności na realizację Projektu, w wysokości określonej w umowie. Umowa ta stanowi, że beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie na realizację Projektu tytułem płatności pośrednich (zdefiniowanych jako refundacja części wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach realizacji Projektu, a niebędących płatnością końcową) oraz płatności końcowej (zdefiniowanej jako dofinansowanie na podstawie umowy w celu refundacji ostatniej części lub całości wydatków kwalifikowanych poniesionych w ramach realizacji Projektu). Kwota dofinansowania jest uzależniona od wartości wydatków kwalifikowanych poniesionych w toku realizacji Projektu i zatwierdzonych przez Instytucję Wdrażającą.

Dofinansowanie stanowić będzie określoną cześć kosztu realizacji Projektu, pozostałe wydatki Spółka samodzielne sfinansuje w ramach „wkładu własnego”.

Przedstawiony opis Projektu zawiera wydatki, które Spółka:

  • zalicza do wartości początkowej środków trwałych (m.in wartość dokumentacji budowlanej, wartość prac budowlanych, na które składa się m.in wartość zużytych materiałów, koszty wynagrodzeń oraz wartość nadzoru inwestorskiego),
  • nie zalicza do wartości początkowej środka trwałego - typu studium wykonalności, promocja projektu czy zarządzanie projektem.

Wykonawcą przeważającej części zadań w ramach Projektu będzie Spółka, wykonując je we własnym zakresie poprzez własnych pracowników, zatrudnionych na podstawie umów o pracę. Wszystkie środki trwałe zrealizowane w ramach Projektu w całości stanowią (i w przyszłości stanowić będą) własność Spółki.

W umowie o dofinansowanie wskazano, że:

  • instytucją wdrażającą jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w (dalej NFOŚiGW),
  • płatnikiem jest Bank Gospodarstwa Krajowego,
  • beneficjentem jest Wnioskodawca, do którego obowiązków należy m.in. zrealizowanie Projektu w pełnym zakresie, zgodnie z umową i jej załącznikami, z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego. Beneficjent jest jedynym podmiotem odpowiedzialnym za realizację Projektu, uprawnionym do kontaktowania się z NFOŚiGW oraz przedstawiania wniosków o płatność i otrzymywania dofinansowania. Beneficjent jest zobowiązany do zapewnienia sfinansowania wszelkich wydatków niekwalifikowanych niezbędnych do realizacji Projektu w pełnym zakresie. Beneficjent zobowiązany jest zakończyć realizację zakresu rzeczowego Projektu w okresie kwalifikowania wydatków, który maksymalnie został określony na dzień 30 września 2015 r.
  • instytucją audytową jest Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej,
  • instytucją certyfikującą jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, którego obsługę w zakresie certyfikacji zapewnia komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego odpowiedzialnego za realizację zadań w zakresie certyfikacji, wskazana w „Szczegółowym opisie priorytetów POIiŚ”,
  • instytucją pośredniczącą jest minister właściwy do spraw gospodarki, którego zadania w zakresie realizacji POIiŚ wykonuje właściwa komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki,
  • instytucją zarządzającą jest minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, którego obsługę w zakresie realizacji POIiŚ zapewnia komórka organizacyjna w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego odpowiedzialnego za przygotowanie i realizację POIiŚ, wskazana w „Szczegółowym opisie priorytetów POIiŚ”.

Warunki przekazania Beneficjentowi dofinansowania:

  • złożenie przez Beneficjenta do NFOŚiGW wniosku o płatność, spełniającego wymogi formalno-merytoryczne i formalno-rachunkowe wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków,
  • poświadczenie przez NFOŚiGW prawidłowości wydatków przedstawionych przez Beneficjenta, tj. poniesienia wydatków objętych umową oraz oceny ich kwalifikowalności,
  • dostępność środków.

Okres kwalifikowania wydatków został ustalony od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia 30 września 2015 r.

Część zadań w ramach Projektu została już zrealizowana - dotyczy zdań wykonanych przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r. Spółka ujmowała (i ujmuje) je w księgach rachunkowych w dwojaki sposób:

  • wydatki dotyczące wytworzenia lub modernizacji środków trwałych - w wartości początkowej środków trwałych, a do kosztów uzyskania przychodów zaliczała w postaci odpisów amortyzacyjnych (od miesiąca następującego po miesiącu oddania tych środków trwałych do eksploatacji).

Ponieważ wydatki poniesione przez Spółkę w 2009 r., 2010 r. i 2011 r. związane z wytworzeniem i modernizacją środków trwałych Spółka poniosła we własnym zakresie, wydatki te - z tytułu umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW - nie zostały zrefundowane oraz w przyszłości także nie będą refundowane, wobec czego w całości odpisy takie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

  • wydatki dotyczące studium wykonalności, promocji Projektu i zarządzania Projektem Spółka nie zaliczała do wartości początkowej środka trwałego, uznając je jako koszty okresu, w którym zostały poniesione.

Ww. wydatki poniesione w latach 2009, 2010 i 2011 nie były i nie będą przedstawiane przez Spółkę do refundacji w ramach umowy o dofinansowanie, ponieważ w umowie o dofinansowanie uznano je w całości jako niekwalifikowane.

Pierwsze środki w formie płatności pośrednich (refundacja poniesionych wydatków i kosztów), zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem (stanowiącym integralną część ww. umowy o dofinansowanie), mogą być uruchomione po I kwartale 2012 r. (na dzień niniejszego wniosku Spółka nie uzyskała żadnych środków w ramach umowy o dofinansowanie) i dotyczyć będą wydatków ponoszonych od początku 2012 r. (w umowie o dofinansowanie wydatki ponoszone od 2012 r. zostały zdefiniowane jako kwalifikowane po spełnieniu warunków kwalifikowalności), po przedstawieniu wymaganych tą umową dokumentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r.):

  1. Czy, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych będą otrzymane przez Spółkę, w ramach umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW w , środki przeznaczone na dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą „...Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków na wytworzenie lub modernizację środków trwałych, dokonywane odpisy amortyzacyjne od takich środków trwałych winny zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji, w jakiej Spółka uzyskała dofinansowanie do tych środków trwałych...
  2. Czy z chwilą otrzymania (wpływu na rachunek bankowy Spółki) dofinansowania, będącego częściową refundacją poniesionych przez Spółkę wydatków niezaliczonych do wartości początkowej środków trwałych (np. wydatki na zarządzanie projektem) winny one zostać wyłączone (z datą wpływu środków z dofinansowania) z kosztów uzyskania przychodów w proporcji w jakiej Spółka otrzymała dofinansowanie do tych wydatków...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1.

Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 i nr 3 zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 tej ustawy określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy do „środków europejskich”, zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1,2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Zgodnie z art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Na mocy art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Co istotne, zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Należy zatem stwierdzić, że środki finansowe, w ramach wymienionej na wstępie umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW w w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na współfinansowanie Projektu polegającego na modernizacji sieci ciepłowniczej, modernizacji układu dostarczania energii cieplnej do odbiorców zasilanych z węzłów grupowych, wizualizacji pracy miejskiego systemu ciepłowniczego będą miały charakter „środków europejskich”, uregulowanych w formie budżetu środków europejskich jako odrębna część budżetu państwa.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, zatem w świetle przywołanego przepisu otrzymane przez Spółkę jako Beneficjenta projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko środki finansowe, co do zasady, będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa Spółka stwierdza, iż środki pomocowe, które mają być aktywowane po I kwartale 2012 roku na podstawie podpisanej umowy w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania jako „środki europejskie” z budżetu środków europejskich stanowiących odrębną część budżetu państwa na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie w opisanym przypadku zastosowanie będzie miał art. l6 ust. 1 pkt 58, zgodnie z którym nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wobec czego od wytworzonych w ramach opisanego powyżej Projektu środków trwałych (stanowiących własność Spółki) , które częściowo będą dofinansowane ww. dotacją naliczane odpisy amortyzacyjne nie będą z dniem otrzymania przez Spółkę tej dotacji (w tej części) zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku częściowej refundacji kosztów, których nie zaliczono do wartości początkowej środków trwałych, np. koszty promocji bądź zarządzania projektem (wynagrodzenia pracowników Spółki) - jako koszty pośrednie - mogą one stanowić koszty podatkowe jedynie w części nieobjętej dofinansowaniem czyli z dniem wpływu dotacji do Spółki winny w takiej proporcji zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. Spółka stwierdziła, że rozważając charakter środków finansowych, uregulowanych umową o dofinansowanie, zawartą pomiędzy Spółką a NFOŚiGW, należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

POIiŚ stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów, przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wobec czego w niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 tej ustawy określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, do „środków europejskich” zalicza się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b (tj. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1 oraz programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r.),
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d (tj. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009);
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowi, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

Art. 117 ust. 2 tej ustawy wskazuje, że w budżecie środków europejskich ujmuje się dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

W myśl ustawy o finansach publicznych:

  • programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element (art. 121),
  • za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich odpowiada Minister Finansów (art. 187), a obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów(art. 200 ust. 1),
  • podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (art. 188 ust. 1).

Spółka stwierdziła, że środki finansowe, wynikające z umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW w w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, udzielone na dofinansowanie Projektu pod nazwą będą miały charakter „środków europejskich”, uregulowanych w ustawie o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle przywołanego przepisu otrzymane przez Spółkę jako Beneficjenta projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko środki finansowe, co do zasady, będą stanowiły przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w dacie ich faktycznego otrzymania przez Spółkę.

Jednakże na mocy art. 17 ust. 1 ww. ustawy odpowiednio:

  • pkt 52 wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,
  • pkt 53 wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe, które Spółka otrzyma po I kwartale 2012 r. na podstawie podpisanej z NFOŚiGW umowy o dofinansowanie w formie refundacji wydatków kwalifikowanych, stanowić będą w dacie ich wpływu na rachunek bankowy Spółki przychód podatkowy, korzystający ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka otrzyma dofinansowanie projektu w ramach działania 9.2 priorytetu IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Zgodnie z umową podpisaną dnia 9 września 2011 r. z NFOŚIGW, Spółka otrzyma refundację wydatków kwalifikowanych. Refundacja wydatków nastąpi w formie płatności pośrednich i płatności końcowej. Przedmiotowe środki pochodzące ze środków europejskich będą wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

W świetle cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 dofinansowanie, które Spółka otrzyma, co do zasady, stanowi na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych przychód.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b., tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006r., str. 1).

Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Art. 5 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy dodaje ponadto, iż do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl postanowień art. 117 ww. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Na podstawie art. 202 ust. 1 tej ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak należy zauważyć, iż zgodnie z cyt. wyżej art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zatem należy stwierdzić, iż w odniesieniu do środków europejskich jakie Spółka otrzyma za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z cyt. wyżej art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a nie jak wskazuje Spółka z art. 17 ust. 1 pkt 53 tej ustawy.

Powołane przez Wnioskodawcę zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy nie znajduje zastosowania w opisanym we wniosku stanie faktycznym, bowiem zwalnia od podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (…), podczas gdy Wnioskodawca jest beneficjentem środków stanowiących przedmiot umowy o dofinansowanie projektu.

W związku z powyższym, dofinansowanie, z którego refundowane są koszty kwalifikowane projektu, stanowić będzie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychód podatkowy w dacie otrzymania. Jednocześnie dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 tej ustawy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za nieprawidłowe wyłącznie z uwagi na to, iż podstawą prawną przedmiotowego zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a nie powołany przez Spółkę art. 17 ust. 1 pkt 53 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj