Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB5.4510.1111.2016.1.MR
z 13 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2017 r. (data nadania 3 stycznia 2017 r., data wpływu 9 stycznia 2017 r.) na wezwanie nr 1462-IPPB5.4510.964.2016.1.MR z dnia 22 grudnia 2016 r. (data nadania 22 grudnia 2016 r., data doręczenia 27 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dywidendy wypłaconej na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu 1, gdy zostanie ona przeznaczona i faktycznie wydatkowana na działalność statutową Uczelni (Pytanie 2) – jest prawidłowe;
  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dywidendy wypłaconej na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu 3, gdy zostanie ona przeznaczona i faktycznie wydatkowana na działalność statutową Uczelni (Pytanie 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uczelnia (dalej: Uczelnia lub Wnioskodawca) jest uczelnią niepubliczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U.2012.572 j.t. ze zm., dalej: PoSW).


Uczelnia została wpisana do rejestru uczelni niepublicznych, o którym mowa w art. 29 ust. 1 PoSW i z chwilą dokonania tego wpisu uzyskała osobowość prawną. Wpis do rejestru uczelni niepublicznych jest aktywny na dzień złożenia niniejszego wniosku.


Uczelnia działa w oparciu o:

  • przepisy PoSW oraz
  • Statut Uczelni.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 3 PoSW, jednym z podstawowych zadań uczelni jest „prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz transfer technologii do gospodarki”.


Zgodnie ze Statutem Uczelni, podstawowymi zadaniami Uczelni są:

  • kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz opiniodawczych i eksperckich (w tym działalności diagnostycznej, terapeutycznej i poradniczej),
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury narodowej, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  • prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  • stwarzanie studentom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych
  • prowadzenie działalności oświatowej.

Wykonując w/w zadania Uczelnia współpracuje w szczególności z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, przedsiębiorcami, stowarzyszeniami i organizacjami zawodowymi.


Uczelnia nie należy do podmiotów wymienionych w ust. 17 ust. 1 c ustawy o CIT, którymi są:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  • samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Uczelnia osiąga dochody, które na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT.


Intencją Uczelni jest efektywna realizacja zadań określonych w PoSW. W tym celu Uczelnia planuje rozszerzyć zakres działalności naukowej w obszarze prac badawczo-rozwojowych.


Uczelnia przeprowadzi działania w dwóch etapach:

  • etap 1 - Statut Uczelni zostanie rozszerzony o nowy cel, jakim jest prowadzenie przez Uczelnię działalności naukowej poprzez tworzenie spółek prowadzących działalność badawczo-rozwojową (dalej: Spółki B+R) lub nabywanie udziałów w Spółkach B+R,
  • etap 2 - Uczelnia planuje:
    -utworzyć Spółkę B+R w formie jednoosobowej spółki kapitałowej, o której mowa w art. 86a ust. 1 PoSW poprzez wniesienie do niej wkładu pieniężnego, lub
    -przeznaczyć środki pieniężne na nabycie udziałów w już istniejącej Spółce B+R będącej spółką kapitałową, przez co Uczelnia stanie się jednym z jej wspólników.


Powyższe oznacza, że przeznaczenie środków pieniężnych Uczelni na wkład do Spółki B+R lub nabycie udziałów Spółki B+R będzie miało oparcie w Statucie Uczelni i będzie przejawem realizacji celu statutowego Uczelni.


W każdym z w/w przypadków, środki pieniężne przeznaczone odpowiednio na wkład pieniężny do Spółki B+R lub nabycie udziałów w Spółce B+R:

  • nie będą pochodziły ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, tzn.:
    -z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami,
    -z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT,
    -dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach,
  • lecz będą pochodziły z dochodu osiągniętego przez Uczelnię i dotychczas zwolnionego z opodatkowania CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Celem statutowym Spółki B+R powstałej w jeden z dwóch opisanych powyżej sposobów będzie prowadzenie działalności naukowej w formie działalności badawczo-rozwojowej.


Działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Spółkę B+R będzie odpowiadała dyspozycji przepisu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, tzn. będzie stanowiła działalność twórczą podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Spółka B+R może zatem prowadzić badania naukowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, które obejmują:

  • badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  • badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  • badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Spółka B+R może również prowadzić prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, które polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Środki pieniężne pochodzące od Uczelni zostaną przeznaczone przez Spółkę B+R wyłącznie na prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.


Bez względu na fakt, czy Uczelnia wniesie wkład pieniężny do Spółki B+R czy też zakupi udziały już istniejącej Spółki B+R, z tytułu posiadania udziałów w Spółce B+R Uczelnia będzie uprawniona do otrzymania dywidendy. W przypadku, gdy Uczelnia otrzyma dywidendę, przeznaczy i faktycznie wydatkuje ją wyłącznie na własną działalność statutową zgodną z działalnością preferowaną przez ustawodawcę i wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Nie później niż w dniu wypłacenia dywidendy przez Spółkę B+R, Uczelnia złoży Spółce B+R oświadczenie według wzoru określonego w przepisach prawa (CIT-5) o przeznaczeniu tej dywidendy wyłącznie na realizację swoich celów statutowych zawierających się w katalogu celów wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle przepisów ustawy o CIT dochody Uczelni przeznaczone na prowadzenie działalności naukowej poprzez utworzenie Spółki B+R w formie jednoosobowej spółki kapitałowej w drodze wniesienia wkładu pieniężnego podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT?
  2. Czy w świetle przepisów ustawy o CIT dywidenda wypłacona na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu nr 1, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT w przypadku, gdy zostanie przeznaczona oraz faktycznie wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
  3. Czy w świetle przepisów ustawy o CIT dochody Uczelni przeznaczone na prowadzenie działalności naukowej poprzez nabycie udziałów Spółki B+R podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT?
  4. Czy w świetle przepisów ustawy o CIT dywidenda wypłacona na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu nr 3, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT w przypadku, gdy zostanie przeznaczona oraz faktycznie wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie pytania oznaczonego numerami 2 i 4. Natomiast w zakresie pytań oznaczonych numerami 1 i 3, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Uczelnia stoi na stanowisku, że w świetle przepisów ustawy o CIT dywidenda wypłacona na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu nr 1, podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT, o ile zostanie przeznaczona oraz faktycznie wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
  2. Uczelnia stoi na stanowisku, że w świetle przepisów ustawy o CIT dywidenda wypłacona na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu nr 3, podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT, o ile zostanie przeznaczona oraz faktycznie wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Uzasadnienie


Ustawa o CIT reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (art. 1 ust. 1 ustawy o CIT).


Podmioty zwolnione z opodatkowania CIT zostały wymienione enumeratywnie w art. 6 ust. 1 ustawy o CIT. Zwolnieniem podmiotowym na mocy tego przepisu nie zostały objęte uczelnie niepubliczne.


W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Uczelnia:

  • jest uczelnią niepubliczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3 PoSW,
  • została wpisana do rejestru uczelni niepublicznych, o którym mowa w art. 29 ust. 1 PoSW i posiada osobowość prawną od chwili dokonania tego wpisu.

Wobec powyższego Uczelnia jako osoba prawna, która nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego, podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o CIT.


Co do zasady przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT jest dochód (art. 7 ust. 1 ustawy o CIT).


Przepisy ustawy o CIT przewidują jednak szereg zwolnień przedmiotowych. Katalog dochodów zwolnionych z opodatkowania CIT został zawarty w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są w szczególności, cyt.:

„(...) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele”.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 a ustawy o CIT, cyt.:


„Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.”

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, cyt.:

„Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.”


Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, cyt.:


„Przepis ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.”

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy, dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1a-1c ustawy o CIT, o ile następujące warunki zostały spełnione łącznie:

  1. celem podatnika jest prowadzenie działalności, której zakres jest zgodny z zakresem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
  2. przedmiotowy dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na „cele statutowe”,
  3. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  4. przedmiotowy dochód nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszego wniosku:


Ad. 1)


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od opodatkowania podatkiem CIT są w szczególności dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna lub oświatowa - w części przeznaczonej na te cele.


Uczelnia stoi na stanowisku, że powyższy warunek zostanie spełniony w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, ponieważ:

  1. działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Spółkę B+R stanowi działalność naukową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
  2. wniesienie wkładu pieniężnego do Spółki B+R (wariant 1) lub nabycie udziałów Spółki B+R (wariant 2) stanowi pośrednią formę prowadzenia przez Uczelnię działalności naukowej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, co z kolei uprawnia do zastosowania zwolnienia z opodatkowania CIT w odniesieniu do:
    -dochodu Uczelni przeznaczonego na ten cel oraz
    -dywidendy wypłaconej przez Spółkę B+R i przeznaczonej oraz faktycznie wydatkowanej na cele statutowe Uczelni, zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Poniżej Uczelnia przedstawia argumenty na poparcie swojego stanowiska we wskazanym zakresie.


  1. Działalność badawczo-rozwojowa Spółki B+R jako działalność naukowa w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

W ustawie o CIT nie zostały zdefiniowane pojęcia „działalność naukowa” lub „nauka”.


W ocenie Uczelni należy zatem odwołać się do znaczenia słownikowego tych pojęć. Stanowisko to znajduje odzwierciedlenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego. Jako przykład Uczelnia przywołuje rozstrzygnięcie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17.07.2009, sygn. IPPB5/423-192/09-6/AS, cyt.:

„Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka, kultura, sport, czy kultura fizyczna. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną.”

Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN pod redakcją W. Doroszewskiego (http://sjp.pwn.pl), pojęcie „nauka” ma klika znaczeń, a jednym z nich jest „ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości”.


Mając na uwadze powyższe, w ocenie Uczelni działalność naukową należy rozumieć jako działalność mającą na celu:

  • utrwalanie,
  • rozpowszechnianie,
  • wykorzystywanie lub
  • powiększanie zasobów wiedzy ludzkiej.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka B+R będzie prowadziła działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.


Kluczowe jest zatem ustalenie, czy działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Spółkę B+R stanowi działalność naukową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W tym celu Uczelnia pragnie poddać analizie definicje pojęć „działalność badawczo-rozwojowa”, „badania naukowe” oraz „prace rozwojowe”, zawarte w ustawie o CIT.


Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć „działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań”.


Zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, przez badania naukowe należy rozumieć, cyt.:

  • „badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  • badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  • badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych”

Zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, przez prace rozwojowe należy rozumieć „(...) nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  • opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.”

Mając na uwadze, że:

  • w świetle wykładni językowej celem działalności naukowej jest w szczególności wykorzystywanie i powiększanie zasobów wiedzy ludzkiej,
  • Spółka B+R będzie prowadziła działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która może obejmować badania naukowe lub prace rozwojowe w rozumieniu - odpowiednio - art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o CIT,
  • zgodnie z art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT istotą działalności badawczo-rozwojowej i zawierających się w niej badań naukowych oraz prac rozwojowych jest wykorzystanie już istniejących zasobów wiedzy w celu tworzenia innowacyjnych rozwiązań w obszarze nauki i techniki oraz systematyczne zwiększanie zasobów wiedzy,

-w ocenie Uczelni nie ulega wątpliwości, że cel działalności badawczo-rozwojowej zawiera się w celach, które są realizowane poprzez prowadzenie działalności naukowej, a tym samym działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Spółkę B+R będzie stanowiła działalność naukową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


W rezultacie analizowany warunek zostanie spełniony w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku.


  1. Wniesienie wkładu pieniężnego do Spółki B+R lub nabycie udziałów Spółki B+R jako pośrednia forma prowadzenia przez Uczelnię działalności naukowej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

  • dochody podatników, których celem statutowym jest w szczególności działalność naukowa, naukowo-techniczna lub oświatowa, podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT -w części przeznaczonej na te cele,
  • powyższe zwolnienie „(…) ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów”.

W ocenie Uczelni powyższe oznacza, że:

  • co do zasady warunkiem wystarczającym w celu zastosowania zwolnienia z opodatkowania CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest przeznaczenie i faktyczne wydatkowanie dochodu podatnika na cele określone w tym przepisie,
  • dodatkowy warunek polegający na wykazaniu bezpośredniego związku pomiędzy wydatkowaniem środków pieniężnych przez podatnika a realizacją celów statutowych wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT został ograniczony przez ustawodawcę do przypadków wymienionych enumeratywnie w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, tj. do nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • w pozostałych przypadkach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie wyklucza zastosowania zwolnienia z opodatkowania CIT na mocy tego przepisu w sytuacji, gdy podatnik prowadzi w sposób pośredni działalność zgodną z działalnością wskazaną w tym przepisie, pod warunkiem przeznaczenia i faktycznego wydatkowania środków na cele preferowane przez ustawodawcę oraz wykazania tego pośredniego związku pomiędzy przeznaczeniem i wydatkowaniem środków a realizacją celów ustawowych, zapisanych w statucie podatnika.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  • w celu efektywnej realizacji zadań określonych w PoSW Uczelnia planuje rozszerzyć zakres działalności naukowej w obszarze prac badawczo-rozwojowych,
  • najpierw Statut Uczelni zostanie rozszerzony o nowy cel, jakim jest prowadzenie przez Uczelnię działalności naukowej poprzez tworzenie Spółek B+R lub nabywanie udziałów w Spółkach B+R,
  • następnie Uczelnia planuje:
    -utworzyć Spółkę B+R poprzez wniesienie do niej wkładu pieniężnego, lub
    -przeznaczyć środki pieniężne na nabycie udziałów w już istniejącej Spółce B+R będącej spółką kapitałową, przez co Uczelnia stanie się jednym z jej wspólników.


W ocenie Uczelni nie ulega wątpliwości, że:

  • w odniesieniu do środków pieniężnych wydatkowanych na wkład do nowo tworzonych Spółek B+R lub nabywanie udziałów już istniejących Spółek B+R - istotą działań Uczelni będzie prowadzenie działalności naukowej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w sposób pośredni, tzn. poprzez wspieranie jednostek zajmujących się taką działalnością, w drodze wydatkowania środków pieniężnych w w/w formach,
  • w odniesieniu do dywidendy wypłaconej przez Spółkę B+R i przeznaczonej oraz faktycznie wydatkowanej na cele statutowe Uczelni, zgodne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - związek pomiędzy wydatkowaniem dywidendy a realizacją tych celów jest bezsporny.

W rezultacie analizowany warunek zostanie spełniony w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku.


Na potwierdzenie swojego stanowiska Uczelnia przywołuje:

  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA) z dnia 30.01.2013, sygn. akt II FSK 45/12 (orzeczenie prawomocne), cyt.:
    „Wskazać bowiem należy, że przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie wskazuje, iż wolne od podatku są dochody przeznaczone przez podatników na realizację preferowanych przez ustawodawcę celów. W konsekwencji spełnienie tego kryterium stanowi niezbędny i równocześnie wystarczający warunek zastosowania zwolnienia. Do zastosowania tego zwolnienia wystarcza bowiem przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na wskazane cele”.
  • uchwałę NSA z dnia 10.08.2009 podjętą w składzie 7 sędziów, sygn. akt II FPS 4/09, cyt.:
    „Niewątpliwym celem tego przepisu jest stworzenie różnego rodzaju podmiotom i organizacjom non profit zachęty do podejmowania działalności społecznie użytecznej, w tym także wspierania Państwa i jednostek samorządu terytorialnego w realizacji ich konstytucyjnych (art. 68, 70, 73 Konstytucji RP) zadań. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu. (...) wydatkowanie dochodu na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ustawodawca także uznał za wydatkowanie na cel społecznie użyteczny pod warunkiem, że będą one bezpośrednio służyć realizacji tych celów. Wynika z tego logiczny wniosek, że to bezpośrednie służenie celom społecznie użytecznym w tym przypadku jest wyjątkiem od reguły co oznacza, że co do zasady z art. 17 ust. 1b updop wynika, iż wydatkować osiągnięty i przeznaczony dochód na cel społecznie użyteczny można także pośrednio.”
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12.09.2007, sygn. akt I SA/Łd 330/07 (orzeczenie prawomocne), cyt.:
    „Należy zgodzić się ze skarżącym, że ustawodawca nie postawił ani ograniczeń czasowych wydatkowania dochodu, ani też warunku wydatkowania dochodu bezpośrednio na preferowany cel, poza wydatkami na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które powinny być bezpośrednio związane z realizacją takich celów. Z omawianego przepisu wynika, że między zwolnionym dochodem, a wydatkiem czynionym z tego dochodu ma zachodzić związek polegający na ukierunkowaniu wydatku na przynajmniej jeden z preferowanych celów. Można więc przyjąć, że warunek zwolnienia podatkowego zajdzie także wtedy, gdy celem wydatku będzie pośrednio realizacja popieranego przez ustawodawcę celu. W związku z tym spostrzeżeniem postawić można pytanie, na ile silny powinien być związek wydatkowanego dochodu z preferowanym celem, aby dochód był zwolniony od podatku. Chociaż trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź, to należy stwierdzić, że związek taki, choćby pośredni, powinien być jednak oczywisty. Ocena w każdej sytuacji związana będzie z okolicznościami konkretnej sprawy.”
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17.07.2009, sygn. IPPB5/423-192/09-6/AS, cyt.:
    „Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wyklucza prowadzenia w sposób pośredni działalności oświatowej, naukowej, czy innej w nim wymienionej. Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności, a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.”
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30.12.2008, sygn. ITPB3/423-574/08/PS, cyt.:
    „Jednocześnie trzeba zaznaczyć, iż przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza prowadzenia działalności statutowej określonej w tym przepisie w sposób pośredni. Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności, a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.”


Mając na uwadze analizę przeprowadzoną w lit. A i B, warunek określony w pkt 1) zostanie spełniony w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku w odniesieniu do:

  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, do której Uczelnia wniesie wkład pieniężny, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 2 w niniejszym wniosku),
  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, której udziały Uczelnia zakupi, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 4 w niniejszym wniosku).

Ad. 2)


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1a-1b ustawy o CIT, dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania CIT na mocy tego przepisu, o ile jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele statutowe.


Z przywołanego przepisu nie wynika wprost, w jaki sposób należy interpretować pojęcie „cel statutowy”. Wskazówki w tym zakresie można odnaleźć w indywidualnych interpretacjach Ministra Finansów, zgodnie z którymi warunek przeznaczenia i wydatkowania dochodu na „cel statutowy” podatnika jest spełniony, o ile:

  • cel uprawniający do zastosowania zwolnienia z opodatkowania CIT został sprecyzowany w statucie regulującym zasady funkcjonowania podatnika, oraz
  • cel ten jest zbieżny z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Na potwierdzenie przedstawionej wykładni art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT Uczelnia przywołuje:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 06.06.2014, sygn. IPTPB3/423-74/14-4/IR, cyt.:
    „Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej.”
  • interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17.07.2009, sygn. IPPB5/423-192/09-6/AS, cyt.:
    „Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze Statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe - jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.”


W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz analizy przeprowadzonej w punkcie 1) niniejszego wniosku:

  • Statut Uczelni zostanie rozszerzony o nowy cel, jakim jest prowadzenie przez Uczelnię działalności naukowej poprzez utworzenie Spółki B+R lub nabycie udziałów w Spółce B+R,
  • Uczelnia przeznaczy i będzie faktycznie wydatkowała środki pieniężne na realizację w/w celu, tzn. wniesie wkład pieniężny do nowo utworzonej Spółki B+R lub zakupi udziały już istniejącej Spółki B+R,
  • działania podjęte przez Uczelnię w w/w zakresie będą stanowiły działalność naukową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
  • bez względu na fakt, czy Uczelnia wniesie wkład pieniężny do Spółki B+R czy też zakupi udziały już istniejącej Spółki B+R, Uczelnia przeznaczy i będzie faktycznie wydatkowała dywidendę wypłaconą przez Spółkę B+R wyłącznie na własną działalność statutową zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że wydatkowanie przez Uczelnię:

  • dywidendy wypłaconej przez Spółkę B+R, do której Uczelnia wniesie wkład pieniężny (pytanie nr 2 w niniejszym wniosku) lub której udziały zakupi (pytanie nr 4 w niniejszym wniosku),

-będzie odbywało się w ramach realizacji „celu statutowego” w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tzn. celu wynikającego wprost ze Statutu Uczelni i zgodnego z celami społecznie użytecznymi, które są preferowane przez ustawodawcę.


Wobec powyższego, warunek określony w pkt 2) zostanie spełniony w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku w odniesieniu do:

  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, do której Uczelnia wniesie wkład pieniężny, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 2 w niniejszym wniosku),
  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, której udziały Uczelnia zakupi, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 4 w niniejszym wniosku).

Ad. 3)


Zwolnienie z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie ma zastosowania do podmiotów wymienionych enumeratywnie w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.


W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Uczelnia nie należy do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.


Wobec powyższego, warunek określony w pkt 3) zostanie spełniony w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku w odniesieniu do:

  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, do której Uczelnia wniesie wkład pieniężny, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 2 w niniejszym wniosku),
  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, której udziały Uczelnia zakupi, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 4 w niniejszym wniosku).

Ad. 4)


Zwolnieniu z opodatkowania CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie podlega dochód pochodzący ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.


W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  • środki pieniężne przeznaczone odpowiednio na wkład pieniężny do Spółki B+R lub nabycie udziałów w Spółce B+R nie będą pochodziły ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,
  • dywidenda wypłacona Uczelni przez Spółkę B+R, która zostanie przeznaczona i faktycznie wydatkowana przez Uczelnię na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie zalicza się do dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Wobec powyższego, warunek określony w pkt 4) zostanie spełniony w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku w odniesieniu do:

  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, do której Uczelnia wniesie wkład pieniężny, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 2 w niniejszym wniosku),
  • dywidendy wypłaconej Uczelni przez Spółkę B+R, której udziały Uczelnia zakupi, o ile dywidenda zostanie przeznaczona i wydatkowana wyłącznie na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (pytanie nr 4 w niniejszym wniosku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dywidendy wypłaconej na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu 1, gdy zostanie ona przeznaczona i faktycznie wydatkowana na działalność statutową Uczelni (Pytanie 2) – jest prawidłowe;
  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dywidendy wypłaconej na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu 3, gdy zostanie ona przeznaczona i faktycznie wydatkowana na działalność statutową Uczelni (Pytanie 4) – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.; dalej: CIT) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są (z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2 oraz art. 1a powołanej ustawy) osoby prawne.

Natomiast na mocy ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym Uczelnia (dalej: Uczelnia lub Wnioskodawca) jest uczelnią niepubliczną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 3. W myśl tego artykułu uczelnia niepubliczna jest to uczelnia utworzona przez osobę fizyczną albo osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną.


W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Uczelnia została wpisana do rejestru uczelni niepublicznych, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i posiada osobowość prawną od chwili dokonania tego wpisu.


Z kolei podmioty zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zostały wymienione enumeratywnie w art. 6 ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym zwolnieniem podmiotowym na mocy tego przepisu nie zostały objęte uczelnie niepubliczne.


Wobec powyższego Uczelnia jako osoba prawna, która nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o CIT.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód. Oznacza to, że Uczelnia ustala dochód bez względu na rodzaje przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia znaczenia pozostając zatem, czy dochód osiągnięty jest przez Uczelnię z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł maja charakter trwały czy sporadyczny.


Przepisy ustawy o CIT przewidują jednak szereg zwolnień. Katalog dochodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych został zawarty w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.


W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. samorządowe zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Wśród wyżej wymienionych podmiotów brak Uczelni niepublicznych, w związku z powyższym ustawodawca nie wyłączył tych jednostek z możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika więc, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w tym przepisie zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.


Zgodnie ze Statutem Uczelni, podstawowymi zadaniami Uczelni są:

  • kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej,
  • prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług badawczych oraz opiniodawczych i eksperckich (w tym działalności diagnostycznej, terapeutycznej i poradniczej),
  • wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za Państwo Polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka,
  • kształcenie i promowanie kadr naukowych,
  • upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury narodowej, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych,
  • prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie,
  • stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów,
  • działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych,
  • stwarzanie studentom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych
  • prowadzenie działalności oświatowej.

Ponadto, Uczelnia planuje planuje rozszerzyć zakres działalności naukowej w obszarze prac badawczo-rozwojowych.


Uczelnia przeprowadzi działania w dwóch etapach:

  • etap 1 - Statut Uczelni zostanie rozszerzony o nowy cel, jakim jest prowadzenie przez Uczelnię działalności naukowej poprzez tworzenie spółek prowadzących działalność badawczo-rozwojową (dalej: Spółki B+R) lub nabywanie udziałów w Spółkach B+R,
  • etap 2 - Uczelnia planuje:
    -utworzyć Spółkę B+R w formie jednoosobowej spółki kapitałowej, o której mowa w art. 86a ust. 1 PoSW poprzez wniesienie do niej wkładu pieniężnego, lub
    -przeznaczyć środki pieniężne na nabycie udziałów w już istniejącej Spółce B+R będącej spółką kapitałową, przez co Uczelnia stanie się jednym z jej wspólników.


W tym miejscu podkreślić należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.


Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.


Niezależnie od powyższego podnieść należy, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe - jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie od podatku, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną (art. 17 ust. 1c).


Jednocześnie w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6c wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Treść powołanego przepisu wskazuje, że wszystkie dochody bez względu na ich przedmiotowość są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, pod warunkiem że przeznaczone są na działalność statutową.

Z wniosku wynika, iż Uczelnia bez względu na fakt, czy wniesie wkład pieniężny do Spółki B+R czy też zakupi udziały już istniejącej Spółki B+R, z tytułu posiadania udziałów w Spółce B+R Uczelnia będzie uprawniona do otrzymania dywidendy. W przypadku, gdy Uczelnia otrzyma dywidendę, to przeznaczy i faktycznie wydatkuje ją wyłącznie na własną działalność statutową zgodną z działalnością preferowaną przez ustawodawcę i wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ponadto, nie później niż w dniu wypłacenia dywidendy przez Spółkę B+R, Uczelnia złoży Spółce B+R oświadczenie według wzoru określonego w przepisach prawa (CIT-5) o przeznaczeniu tej dywidendy wyłącznie na realizację swoich celów statutowych zawierających się w katalogu celów wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o CIT dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochody (przychody) wymienione w punktach 1-9 tego przepisu. Jest to zatem katalog otwarty i sformułowany na tyle szeroko, iż oznacza, że przedmiotem opodatkowania są wszelkie przychody, które stanowią przejaw partycypacji w zyskach osób prawnych.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 1 ustawy osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a–1e (…).

Z kolei stosowanie do art. 26 ust. 1a ustawy zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczą dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych - na cele wymienione w tym przepisie.

Wskazać należy, że prawo do dywidendy i sposób jego realizacji zostały unormowane ustawą z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm. – dalej: „Ksh”). Zgodnie z art. 347 § 1 Ksh stanowi, że akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom.

Jak wskazują powołane unormowania, dywidenda wynika z prawa wspólnika do udziału w zyskach spółki kapitałowej - jest skonkretyzowanym udziałem wspólnika w zysku wypracowanym przez tę spółkę w danym okresie i przeznaczonym do podziału stosowną uchwałą walnego zgromadzenia wspólników. Pozyskanie przez spółkę kapitałową środków na wypłatę dywidendy ma bezpośredni związek z wypracowaniem przez nią zysku (po opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych).

Podnieść należy, że jak stanowi art. 26 ust. 1a zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, nie pobiera się, jeżeli podatnicy, wymienieni w art. 17 ust. 1, korzystający ze zwolnienia w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, złożą płatnikowi najpóźniej w dniu dokonania wypłaty należności oświadczenie, że przeznaczają dochody z dywidend oraz z innych przychodów z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych – na cele wymienione w tym przepisie.

Zdaniem tut. Organu, przeznaczenie środków pieniężnych uzyskanych z dywidendy od Spółki B+R w przypadku, gdy dywidenda zostanie przeznaczona oraz faktycznie wydatkowana na własną działalność statutową Uczelni zgodną z działalnością wykazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wypełni przesłankę do zastosowania przedmiotowego zwolnienia – tj. do uzyskanego dochodu z dywidendy Uczelnia będzie mogła zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym, uzyskiwane przez Uczelnię dochody z dywidend będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od osób prawnych pod warunkiem przedstawienia przez Spółkę B+R (płatnika) najpóźniej w dniu wypłaty oświadczenia o przekazaniu tych dochodów przez Uczelnię na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w związku z art. 26 ust. 1a ustawy o CIT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dywidendy wypłaconej na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu 1, gdy zostanie ona przeznaczona i faktycznie wydatkowana na działalność statutową Uczelni (Pytanie 2) – jest prawidłowe;
  • możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dywidendy wypłaconej na rzecz Uczelni przez Spółkę B+R, o której mowa w pytaniu 3, gdy zostanie ona przeznaczona i faktycznie wydatkowana na działalność statutową Uczelni (Pytanie 4) – jest prawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Podkreślić należy, że odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy podatnika, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa.


Nadmienić przy tym należy, że powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia NSA mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia NSA nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej. Co więcej nie są one sprzeczne z rozstrzygnięciem w niniejszej sprawie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj