Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-1.4512.170.2016.1.RW
z 19 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z 17 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z 4 stycznia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Dnia 9 stycznia 2017 r. wniosek uzupełniono o adres elektroniczny do doręczeń oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z 4 stycznia 2017 r.).

Gmina w dniu 5 kwietnia 2012 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. „A” w ramach działania 6.2 PO Innowacyjna Gospodarka. Projekt realizowany w latach 2012-2016 polegał na opracowaniu badań geotechnicznych oraz przygotowaniu dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu inwestycyjnego o łącznej powierzchni 148,29 ha.

Wyznaczony teren inwestycyjny jest własnością gminy i stanowi jej główny potencjał gospodarczy. Teren ten należy do atrakcyjnych ze względu na to, że:

  • obejmuje duże pod względem wielkości działki,
  • jest położony w niedalekiej odległości od drogi krajowej, autostrady, dużych aglomeracji miejskich, lotniska i strefy przygranicznej,
  • w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Gminy posiada funkcję produkcyjno-usługową, funkcję obsługi rolnictwa i przemysłowej produkcji rolnej, co świadczy o tym, że może być przeznaczony do wykorzystania pod działalność gospodarczą, przemysłową, produkcyjną lub aktywizację ekonomiczną.

Wykonanie prac objętych projektem było niezbędne do tego, by Gmina przystąpiła do uzbrojenia w infrastrukturę techniczną całego obszaru. W pełni uzbrojone tereny inwestycyjne zwiększą swoją atrakcyjność, zwłaszcza dla inwestorów strategicznych, którzy oczekują by zakres uzbrojenia terenu odpowiadał wielkości obszaru i uruchamianej inwestycji.

W ramach projektu zostały wykonane badania geotechniczne, dokumentacja techniczna oraz projektowo-budowlana związana z uzbrojeniem terenu pod przyszłe inwestycje.

Badania geotechniczne polegały na wykonaniu odwiertów, których ilość określona została przez projektantów sieci. Z wykonanych badań geotechnicznych została opracowana dokumentacja geotechniczna (operat geotechniczny) określający:

  • warstwy geologiczne,
  • nośność gruntu,
  • poziom lustra wód gruntowych.

Dokumentacja obejmuje swoim zakresem przebieg dróg wewnętrznych wraz z siecią kanalizacji deszczowej, siecią kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i energetycznej. Ponadto określone zostały lokalizacje sieci transformatorowych SN, lokalizacje studni kanalizacyjnych, hydrantów ppoż oraz lokalizacje skrzyżowań.

Wytworzona w ramach projektu dokumentacja będzie podstawą do kompleksowego uzbrojenia terenu pod inwestycje i zwiększenia atrakcyjności tego terenu, co ułatwi pozyskanie inwestorów oraz napływ nowych inwestycji zarówno krajowych jak i zagranicznych.

Elementy infrastruktury, w które Gmina planuje uzbroić tereny inwestycyjne w ramach Etapu II,
tj. drogi wewnętrzne będą ogólnodostępne, użytkownicy będą korzystać z nich nieodpłatnie. Z kolei wykonanie sieci energetycznej zostanie zlecone odrębnemu wykonawcy. Wykonana sieć zostanie własnością wykonawcy. Gmina zapłaci wyłącznie opłatę przyłączeniową. Po stronie gminy zatem nie zaistnieją czynności generujące podatek należny. Sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej zostanie wykonana przez spółkę komunalną ze 100% udziałem Gminy.

Wykonana sieć będzie własnością Spółki. Również i w tym przypadku po stronie gminy nie zaistnieją czynności generujące podatek należny.

Po uzbrojeniu terenu, Gmina przystąpi do sprzedaży działek (wydzielonych na etapie I, zgodnie z opracowaną dokumentacją), w drodze przetargu, do którego przystępować będą przedsiębiorcy planujący uruchomienie działalności produkcyjnej bądź usługowej. Powstałe w ramach inwestycji uzbrojenie pozostaje własnością Gminy z wyłączeniem sieci energetycznej, sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej, która pozostanie własnością wykonawcy.

Realizacja niniejszego projektu należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną, gaz, działalność w zakresie telekomunikacji oraz promocji gminy.

W powyższym projekcie dofinansowanym ze środków unijnych nie uwzględniono prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na opracowanie dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia działki, ponieważ Gmina nie zamierzała wykonywać czynności polegających na wykorzystywaniu powstałych w ramach projektu obiektów dla celów działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę. Wobec powyższego podatek VAT wskazano jako koszty kwalifikowane projektu.

W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu związanego z opracowaniem badań geotechnicznych, wykonaniem dokumentacji technicznej oraz projektowo-budowlanej dotyczącej uzbrojenia terenu przeznaczonego pod inwestycje, dofinansowanego środkami unijnymi, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Obecnie zostały wykonane wyłącznie badania geotechniczne oraz dokumentacja techniczna i projektowo-budowlana związana z uzbrojeniem terenu inwestycyjnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu: związanego z opracowaniem badań geotechnicznych, wykonaniem dokumentacji technicznej oraz projektowo-budowlanej dotyczącej uzbrojenia terenu przeznaczonego pod inwestycje, dofinansowanego środkami unijnymi, czy jednak Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji, nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu, gdyż nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych związanych z projektem.

Przedmiotem sprzedaży, a więc działalności opodatkowanej podatkiem VAT będzie działka położona w obszarze inwestycji, nie zaś zaprojektowana i wybudowana infrastruktura, która pozostanie własnością Gminy z wyłączeniem sieci energetycznej, która będzie własnością wykonawcy. Wykonanie dokumentacji oraz planowane wybudowanie infrastruktury w ramach realizacji opisanej inwestycji przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności terenów oraz wzrostu zainteresowania nimi przez inwestorów. Powstała infrastruktura nie będzie generować dla Gminy przychodów. Z powstałych w efekcie prowadzonej inwestycji elementów infrastruktury ich użytkownicy, w tym podmioty prowadzące działalność na uzbrajanych terenach inwestycyjnych będą korzystać nieodpłatnie. Natomiast podmioty, które będą właścicielem sieci energetycznej, sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej i będą czerpać z tych sieci przychody, wystąpią w charakterze podatnika VAT. Zatem po stronie Gminy nie wystąpi czynność opodatkowana, z tytułu której powstanie podatek należny.

Tym samym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Gmina nie działa w charakterze podatnika.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 710, z późn. zm.), który mówi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie obowiązku podatkowego. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, czyli są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Są to zatem wszystkie czynności realizowane przez jednostki na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy oraz umów prawa cywilnego. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze uregulowania zawarte w ww. przepisach należy stwierdzić, że Gmina wykonując zadania – opracowanie badań geotechnicznych oraz dokumentacji projektowo-budowlanej w celu zrealizowania inwestycji, nie nabyła ich do celów zarobkowych i tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełni przesłanek zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Podobne stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach interpretacją indywidualną o sygnaturze IBPP3/4512-445/15/EJ z dnia 2 września 2015 r., w której wskazuje, że przesłanką pozwalającą wnioskować o tym, że Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego poniesionego w ramach realizacji projektu związanego z uzbrojeniem terenów inwestycyjnych, jest brak związku zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych. „Zakupione w ramach inwestycji towary i usługi nie będą bowiem wykorzystywane przez jednostkę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie budowy środków trwałych (...) Gmina nie zamierzała wykonywać czynności polegających na wykorzystywaniu powstałych w ramach projektu obiektów w sposób ciągły dla celów zarobkowych, a tym samym nie miała zamiaru wykorzystywać ich do celów działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT. Zakupy te nabywane były do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Również zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn. „A” w ramach działania 6.2 PO Innowacyjna Gospodarka. Projekt realizowany w latach 2012-2016 polegał na opracowaniu badań geotechnicznych oraz przygotowaniu dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu inwestycyjnego o łącznej powierzchni 148,29 ha.

Wykonanie prac objętych projektem było niezbędne do tego, by gmina przystąpiła do uzbrojenia w infrastrukturę techniczną całego obszaru. W pełni uzbrojone tereny inwestycyjne zwiększą swoją atrakcyjność, zwłaszcza dla inwestorów strategicznych, którzy oczekują by zakres uzbrojenia terenu odpowiadał wielkości obszaru i uruchamianej inwestycji.

W ramach projektu zostały wykonane badania geotechniczne, dokumentacja techniczna oraz projektowo-budowlana związana z uzbrojeniem terenu pod przyszłe inwestycje.

Badania geotechniczne polegały na wykonaniu odwiertów, których ilość określona została przez projektantów sieci. Z wykonanych badań geotechnicznych została opracowana dokumentacja geotechniczna (operat geotechniczny) określający: warstwy geologiczne, nośność gruntu, poziom lustra wód gruntowych. Dokumentacja obejmuje swoim zakresem przebieg dróg wewnętrznych wraz z siecią kanalizacji deszczowej, siecią kanalizacji sanitarnej, wodociągowej i energetycznej. Ponadto określone zostały lokalizacje sieci transformatorowych SN, lokalizacje studni kanalizacyjnych, hydrantów ppoż oraz lokalizacje skrzyżowań.

Wytworzona w ramach projektu dokumentacja będzie podstawą do kompleksowego uzbrojenia terenu pod inwestycje i zwiększenia atrakcyjności tego terenu, co ułatwi pozyskanie inwestorów oraz napływ nowych inwestycji zarówno krajowych jak i zagranicznych.

Elementy infrastruktury, w które Gmina planuje uzbroić tereny inwestycyjne w ramach Etapu II,
tj. drogi wewnętrzne będą ogólnodostępne, użytkownicy będą korzystać z nich nieodpłatnie. Z kolei wykonanie sieci energetycznej zostanie zlecone odrębnemu wykonawcy. Wykonana sieć zostanie własnością wykonawcy. Gmina zapłaci wyłącznie opłatę przyłączeniową. Po stronie gminy zatem nie zaistnieją czynności generujące podatek należny. Sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej zostanie wykonana przez spółkę komunalną ze 100% udziałem Gminy.

Wykonana sieć będzie własnością Spółki. Również i w tym przypadku po stronie gminy nie zaistnieją czynności generujące podatek należny.

Realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną, gaz, działalność w zakresie telekomunikacji oraz promocji gminy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca realizacja przedmiotowego projektu należy do zadań własnych Gminy a Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z nabywanymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wypada zauważyć, że czynności związane z budową opisanej przez Gminę infrastruktury są działalnością wykonywaną przez gminę jako podmiot prawa publicznego działający w charakterze organów władzy publicznej i są ściśle związane z wykonywaniem władztwa publicznego. Gmina wykonując zadanie publiczne w postaci drogi gminnej, sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci energetycznej działa na odmiennych zasadach niż podmioty prywatne. Jest to czynność administracyjna prawa publicznego, wynikająca z przyznanego w ustawie władztwa.

Gmina, budując ww. infrastrukturę, nie występuje w charakterze podatnika VAT, a dokonane w związku z tą budową zakupy nie są związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych. Takiego związku przyczynowo-skutkowego, nawet o charakterze pośrednim, nie można upatrywać w tym, że celem budowanej infrastruktury jest uzbrojenie terenów, które Gmina sprzeda prywatnym inwestorom.

Wybudowanie ww. infrastruktury, jakkolwiek może mieć wpływ na podniesienie wartości sprzedawanych terenów, to nie ma wpływu na ostateczne wykorzystanie przedmiotowej infrastruktury na potrzeby zadań publicznych wykonywanych przez Gminę.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany we wniosku projekt nie będzie działał w charakterze podatnika VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gminie nie przysługuje możliwość odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji projektu: związanego z opracowaniem badań geotechnicznych, wykonaniem dokumentacji technicznej oraz projektowo-budowlanej dotyczącej uzbrojenia terenu przeznaczonego pod inwestycje. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj